اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان: جای خالی آموزش های ویژه سالمندان در برنامه خادم
توجه به وضعیت سالمندان در کشور و نبود سازمانی واحد برای رسیدگی به مشکلات آنها تشکیل انجمن حمایت از سالمندان ضرورتی جدی است.


شوشان: مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: با توجه به وضعیت سالمندان در کشور و نبود سازمانی واحد برای رسیدگی به مشکلات آنها تشکیل انجمن حمایت از سالمندان ضرورتی جدی است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: با توجه به وضعیت سالمندان در کشور و نبود سازمانی واحد برای رسیدگی به مشکلات آنها تشکیل انجمن حمایت از سالمندان ضرورتی جدی است.

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر خوزستان، دکتر علی خدادادی در نشست کمیته مدیریت موارد اضطراری و وضعیت های بحرانی شورای سالمندان استان که سالن جلسات این جمعیت برگزار شد، اظهار کرد: سالمندان یکی از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند که با توجه به شرایط خاص زندگی شان و مشکلات و مسائلی که ناشی از بیماری، سوءتغذیه، عدم سرپرستی و نداشتن بضاعت مالی است، به توجه ویژه ای نیاز دارند.

 ضرورت توجه ویژه به سالمندان به عنوان یکی از اقشار آسیب پذیر جامعه

وی با اشاره به افزایش سرعت زندگی و مشغله کاری افراد و نقش آن در تنها ماندن سالمندان و عدم رسیدگی به آنها، افزود: شرایط اجتماعی روز به روز مدرن تر می شود و از آن حالت سنتی که خارج می شود و به همین خاطر کمتر به سالمندان توجه می شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح کرد: وجود برنامه های منسجم و مدون برای حمایت از سالمندان می تواند در کمک و حمایت از آنها نقش اساسی داشته باشد و اگر مشارکت خیرین و داوطلبان و حمایت و سازماندهی نهادهای رسمی مرتبط با سالمندی روند رسیدگی به مشکلات سالمندان با سرعت بیشتر پیش می رود.

تسهیل رسیدگی به مشکلات سالمندان با همگرایی نهادهای مرتبط

دکتر خدادادی با بیان اینکه سازمان بهزیستی به عنوان یک نهاد رسمی که وظیفه ذاتی آن حمایت از سالمندان است، می تواند با همکاری و هماهنگی با سایر نهادهای دیگر باعث هم افزایی در حل مشکلات سالمندان شود، اضافه کرد: خوشحال می شویم اگر بتوانیم در این راستا گام برداریم که در طرح توانمندسازی که اخیراً اجرا شد، کمک به والدین بدون فرزند یکی از مباحث مهم و جدی هلال احمر بوده است.

وی گفت: به نظر می رسد برای حمایت از سالمندان باید زیرساخت های مشخصی وجود داشته باشد چون در کشورهای دیگر توجه ویژه ای به سالمندان می شود.

 ضرورت تشکیل نهادی غیر دولتی برای رسیدگی به مشکلات سالمندان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به توجه به سن افراد در طراحی سازه های شهری در کشورهایی نظیر ژاپن و آلمان ادامه داد: هنگام طراحی مترو در آلمان و ژاپن اولین چیزی که مورد توجه طراحان قرار دارد، سن افراد است تا سالمندان بدون هیچ دغدغه ای کارهایشان را انجام دهند.

دکتر خدادادی با اشاره به ضرورت تشکیل نهادی غیر دولتی برای رسیدگی به مشکلات سالمندان، عنوان کرد: این خلاءها در کشور ما وجود دارد و مجموعه سازمان های مردم نهاد باید کار حمایت و رسیدگی به مشکلات سالمندان را انجام دهند.

وی افزود: نهادهایی مثل کانون های بازنشستگی برای رسیدگی به مشکلات بازنشستگان وجود دارد اما ندیدیم که خود سالمندان بیایند مشکلات را ساماندهی کنند.

 اهمیت استفاده از تجربه سالمندان در زیرساخت های فرهنگی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: هیچ کس جز خود سالمندان نمی داند چه مشکلاتی دارند و ما که انسان های عاطفی هستیم به حضور و تجربه سالمندان نیاز داریم و باید از تجربه آنها در زیرساخت های فرهنگی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه هر کمکی از دست مان بر بیاید برای حل مشکلات سالمندان وظیفه خود می دانیم و انجام دهیم، تأکید کرد: تسکین آلام سالمندان به عنوان یک فعالیت بشردوستانه و نوع دوستانه از اولویت های ما است و جمعیت هلال احمر باید در هر فعالیت بشردوستانه و نوعدوستانه به عنوان طلایه دار وارد شود.

دکتر خدادادی ادامه داد: قطعا این کار را انجام خواهیم داد و حساسیت لازم را در خصوص رسیدگی به مشکلات سالمندان داریم، اما به هماهنگی، انسجام و همگرایی سایر نهادها داریم.

 ضرورت آموزش سبک زندگی سالم به سالمندان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: پیشنهاد ما این است که با تشکیل یک نهاد غیر دولتی، نمایندگی سالمندان به عهده گرفته شود و از حالت رسمی و سازمانی خارج شده و مردمی شود. که در این صورت سالمندان تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

وی یادآور شد: می توانیم برنامه ریزی کنیم که جوانان و دانشجویان در دیدار با سالمندان از آنها کسب فیض کنند و سالمندان هم غالباً یک ارتباط عاطفی با آنها برقرار می کنند.

دکتر خدادادی با اشاره به ضرورت آموزش سبک زندگی سالم به سالمندان، گفت: مهم آن است که روش چگونه سالم زیستن را به سالمندان یاد دهیم و فضایی برای آنها ایجاد شود که کمتر آسیب ببینند.

 برنامه ملی خادم بستری برای آموزش سالمندان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان اضافه کرد: اکنون ضریب خطر ما در افراد عادی جامعه 8 از 10 است و از هر 100 نفر تنها 9 نفر آمادگی مقابله با خطرات را دارند و دراین شرایط چه اتفاقی برای سالمندان می افتد.

وی تصریح کرد: بخشی از طرح خادم می تواند به آموزش سالمندان اختصاص پیدا کند و این مورد را حتما پیشنهاد می دهیم و باید آموزش های اختصاصی سالمندان را طراحی کنیم و در کنار آن متولیان سلامت سالمندان و خانواده های نیز آموزش ببینند.

دکتر خدادادی خاطر نشان کرد: نگاه ویژه به معنای آن است که بتوانیم مشکلات سالمندان را به گونه ای مرتفع کنیم که حرمت آنها حفظ شود چون بزرگان به جامعه اصالت و هویت می دهند و نباید فراموش شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار