اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۹
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز:
قدرت فرهنگی، سیاسی و تخصصی از دیگر ویژگی های جامعه پزشکی می باشد که ظرفیت ها و منبع قدرت در جامعه پزشکی محسوب می شوند
شوشان: مراسم افتتاحیه هشتمین کنگره تصویر برداری بیماریهای زنان با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر احمد سلطانی و دکتر مرتضی دکتر ایدنی: جامعه پزشکی جزو دومین گروه های مرجع در جامعه محسوب می شودطهماسبی دبیران علمی و اجرایی کنگره، جمعی از اساتید، پزشکان، تصویربرداران و ماماهایی از  سراسر کشور در محل تالار شهدای دانشگاه برگزار شد.

دکتر ایدنی در این همایش با اشاره به برگزار ی این کنگره در طول هشت سال متمادی، بیان داشت: این کنگره با همت اساتید، طراحی، اجرا و به تدریج نهادینه شد و هم اکنون مشاهده می کنیم که مطالبی که باید در این کنگره عنوان شود با جزئیات بسیار مناسبی طراحی شده است.

وی با اشاره به میزان امید به آینده شغلی در دستیاران تخصصی رادیولوژیست برای ادامه تحصیل در این رشته، گفت: این مسئله ریشه در واقعتی عینی دارد و متأسفانه در چند سال اخیر این تعارضات بین رشته ای از صحنه درون جامعه پزشکی به جامعه راه پیدا کرده است که نتایج مطلوبی در بر نداشته است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: جامعه پزشکی تقریباً پس از اساتید و معلمان در رده دومین گروههای مرجع جامعه محسوب می شوند که مردم به نظرات آنان در مسائل کلان جامعه اعتماد و رجوع می کنند و داوری و قضاوت آنان را در این موارد مدنظر قرا می دهند و در تصمیم گیریهای خود لحاظ می کنند که این سرمایه بزرگی برای جامعه پزشکی است، در عین اینکه این موضوع فرصتی برای روشن کردن اثرگذاری جامعه پزشکی در تحولات جامعه نیز است، اما گاهی سایر گروهها این مرجعیتی که سبب هدایت تفکر اقشار جامعه می شود را نمی پذیرند و این امر  سبب ایجاد رقابتی سالم و گاهاً ناسالم خواهد شد.

وی اذعان کرد: در صورت بروز رقابتی ناسالم در این زمینه، تلاش برای از بین بردن این مرجعیت ایجاد خواهد شد، پزشک در مسیر کسب علم و ارائه خدمت رنج های بسیاری را تحمل کرده است و می توان حتی ادعای وجود صبوری بیشتر در این صنف نسبت به صنف های دیگر در مقابل ناملایمات ایجاد شده را داشت و این در حالی است که کوچکترین خطاهای پزشکی بازتاب های شدید رسانه ای را به همراه دارد و این سبب کاهش مرجعیت این قشر و در نهایت از بین بردن آن می شود.

ایدنی اظهار کرد: قدرت فرهنگی، سیاسی و تخصصی از دیگر ویژگی های جامعه پزشکی می باشد که ظرفیت ها و منبع قدرت در جامعه پزشکی محسوب می شوند و اگر این موارد ساماندهی شوند می توان نقش تأثیرگذاری در جامعه و تحولات اجتماعی داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: اگر به منطقی واحد برای حل مشکلات جامعه پزشکی دست پیدا نشود، در نهایت سبب از هم پاشیدگی جامعه پزشکی و یا اکتفا به افرادی خارج از ساختار جامعه پزشکی خواهد شد که در این بین صرف نظر از حتی درست بودن هدف، یکپارچگی جامعه پزشکی به عنوان اصلی بسیار مهم قربانی خواهد شد و در ادامه استفاده از این ابزارهای بیرونی در نهادینه و سبب ایجاد اختلاف در بین جامعه پزشکی می شود و این در نهایت سبب از بین بردن اعتبار در دو گروه مذکور خواهد شد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور، اظهار کرد: برای حل این مشکل باید 4 اصل مهم را به خاطر سپرد، باید پذیرفت که با پیشرفت تکنولوژی و تسهیل استفاده از آن، علاوه بر افزایش دسترسی همه آحاد جامعه پزشکی به تجهیزات و روشهای تشخیصی، امکان فراگیرتر شدن استفاده از این تجهیزات برای سایر گروهها ایجاد شده است. کوریکولوم های آموزشی باید بروز رسانی شود چراکه کوریکولوم های مربوط به سالیان پیش نیازهای تخصصی امروزه را جوابگو نیست و اگر بخواهیم از منزلت و جایگاه صنفی رشته صیانت کنیم باید در نظر داشته باشیم که متناسب با نیازهای روز، کوریکلوم های آموزشی تغییر و پاسخگوی سوالات روز نیز باشد زیرا هرکسی که برای سوالات جدید پاسخ های قدیمی داشته باشد از رقابت حذف خواهد شد.

وی نگاه به تجارب جهانی برای حل تعارضات درون صنفی و بررسی میزان پاسخگویی به سوالات نظام سلامت از طریق متولیان صنف را از دیگر موارد مهمی دانست که باید برای حل مشکلات و تعارضات صنفی در نظر داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان تأکید کرد: بنابراین با تلاش برای کاهش تعارضات درون صنفی و انسجام بیشتر جامعه پزشکی، می توان به طور یکپارچه در راستای تأمین اهداف نظام سلامت قدم برداشت.






















   



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار