اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۷۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴
برگزاری پنجمین یادواره بهمن علاءالدین در شوشتر:
پنجمین یادواره بهمن علاءالدین هنرمند فقید و مطرح موسیقی مقام ایران توسط انجمن فرهنگی و هنری شیرسنگی و با شعار اتحاد اقوام در میان استقبال با شکوه مردم فرهنگ دوست شهرستان شوشتر برگزار شد.
 شوشان/پدرام طاهری :حجت الاسلام ممبینی در پنجمین یادواره بهمن علاءالدین عنوان کرد: اینجا زادگاه خنیاگر بزرگ یک ایل کهن است، هر سال همزمان با زادروز کوچ ابدی اسطوره آواز فولکور ایران و زاگرس در چهارمحال بختیاری ، اصفهان، کرج، اهواز و سایر شهرهای زاگرس نشین یادش را گرامی می دارند انتظار بود در زادگاهش نیز همچنین گردهمایی برای ارج گزاری به مقام این هنرمند بی بدیل برپا شود.

حجت الاسلام ممبینی: بیش از هر دوره ایی نیازمند وحدت اقوام هستیم

وی بیان داشت:  شوشتر شهر هنرمندان شعر و موسیقی و پژوهش و شهر  چهره هایی همچون استاد محمد باقر محب شوشتری، قیصرامین پور، عبدالله تستری، شیخ علامه محمدتقی شوشتری سادات جلیل القدر مرعشی، و شهر آیت الله جزایری است، شوشتر مهد تعامل اقوام مختلف است و قوم بختیاری نیز چند دهه است که براساسنوع زندگی کوچ نشینی و دامپروری که داشته اند پیوسته داد و ستد صمیمانه و صادقانه با مردم صاحب فن و هنر شوشتر دارند.


 وی با اشاره به خطراتی که هویت هنری بختیاری را آسیب می رساند متذکر شد: امروز اگر هنر بومی و بویژه موسیقی اصیل ایرانی را ترویج نکنیم جوانان ما  به موسیقی  که سوغات غرب است گرایش پیدا می کنند بنابراین پرسش من این است چرا دستگاه های متولی فرهنگی و به ویژه روحانیت ما در کنار مردم از هنر و فرهنگ بکر و  سنتی مردم ما حمایت نمی کنند.

حجت الاسلام ممبینی همچنین با اشاره به بیانات مقام رهبری در نشست با اعضای ستاد بزرگداشت شهید علی مردان خان مردانی یادآور شد: مقام معظم رهبری در توصیف جایگاه قوم بختیاری در تاریخ ایران فرمودند: مردمانی با این صفات نجابت،  مهمان نوازی، پایبندی به مذهب تشیع جعفری و در  رشادت  و دفاع از مرزهای میهن و احترام به اقوام کمتر مشاهده  کرده ام، به گواه تاریخ و کتیبه های آنزان و میراث بجای مانده پارسوماش از کول فره، اشکفت سلمان تا بردنشانده و آنچه  که صاحب نظران تاریخ خاطر نشان کرده اند کورش بزرگ در حمله به بابل و رها کردن مردم از بند پادشاه ظالم این سر زمین از سربازان قوم بختیاری کمک خواسته است، بختیاری ها در همه حماسه آفرینی ها از فتح قندهار تا فتح تهران ومبارزه با استبداد شجاعانه رشادت ها نشان داده اند، هنگام قیام مشروطه سواران بختیاری از همین خوزستان، شوشتر و عقیلی و گتوند به سوی تهران تاختند و محمدعلی شاه قاجار را از اریکه قدرت به زمین انداختند، هنوز صدای سم نیله سواران برنو به دوش بختیاری از دل تاریخ به گوش می رسد .

وی تاکید کرد: دانشجویان و جوانان پژوهشگر بختیاری در کتاب ها و پایان نامه ها و تز ها دستاوردهای سیاسی، فرهنگی، صنعتی و اجتماعی بختیاری را در جهت توسعه میهن مان  مکتوب کنند، باید پشت سر خط امام و رهبری حرکت کنیم چرا که سرداران همین شهر و شهدای بزرگ همین استان شاگردان  سرلشکر محسن رضایی بوده اند، امروز ما بیش از هر زمانی نیازمند وحدت هستیم.

وی در ادامه گفت: سناریو استکبار جهانی ایجاد جنگ اقوام است، از شوشتر تا هرکجای ایران زمین سرای ما است ما باید در عرصه های سیاسی و فرهنگی عقلانیت را جایگزین احساسات کنیم، چرا در عرصه فعالیت های ما تشکل های علمی و مجمع های فارق التحصیلان بختیاری راه اندازی نمی شود؟ می بایست بخش بیشتری  از فعالیت های ما صرف مبارزه با ناهنجاریهای اجتماعی و کارهای  امور خیریه شود، صرف ساختن مراکز علمی دانشگاهی و مدرسه شود.


 وی ادامه داد: شما نسل شهید علی مردان خان مردانی و شهید بهنام محمدی هستید، گاهی مشاهده می شود برخی محدود جوانان ما ناآگاهانه و بدون مطالعه و ناخواسته رفتارها و مباحثی را پیروی می کنند و واکنش هایی که در مورد شخصیت کورش نشان داده می شود.

 در واقع کورش  اگر امروز زنده بود می گفت: از او دفاع احساسی و غیر کارشناسی نکنید، از دیدگاه بزرگانی همچون علامه طباطبایی، آیت الله مکارم شیرازی و ابو کلام آزاد کورش همان ذولقرنین است که در قرآن کریم به او اشاره رفته است ولی برخی کورش عادل را روبروی امام حسین(ع) قرار می دهند  این چه نوع استدلالی است که می گویید نظریه ذولقرنین یک تز عربی است؟ بله کورش عدالت  گستر بود و به اقوام و اعتقادات و باورها و آیین های ملت ها احترام می گذاشت صاحب منشور حقوق بشر بود ولی متاسفانه امروز  در فضای مجازی برخی با خط مشی آمریکایی عامدانه شخصیت کورش را روبروی اسلام قرار می دهند  که ضرورت دارد از این خطر جلوگیری شود.

حجت الاسلام ممبینی تصریح کرد:  بختیاری قوم صاحب نام شیعه مذهب و فاتح تاریخ است. ولی این بزرگی  حفظ و میراث هزینه دارد پس ای برادران پول دار بختیاری به هنرمندان و پژوهندگان همتباراتان کمک کنید تا ستون های این فرهنگ  کهن تقویت شود،  آثار فولکلور هنرمندان نیازمند حمایت مالی است، پرسش است این همه پول ها کجا هزینه می شود.

 من که از شما نمی خواهم به روحانیت کمک مالی کنید از شما می خواهم به هنرمندان  کمک کنید یک محمع یا صندوقی حمایتی تشکیل شود و حساب شده کار شود،  اگر همت کنید براستی چه کسی می خواهد جلوی شما را بگیرد.

 در بخش دوم برنامه با حضور دکتر یحیی حسنپور بختیاری، دکتر محمودخان کرمپور، استاد نوربخش احمدزاده و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شوشتر طی آیینی از کتاب[ ورود اسلام به ایران]  اثر حجت الاسلام شیخ علی نظر ممبینی رونمایی شد. 

علیخانی: شاهنامه بهترین ریسمان اتحاد اقوام ایران است

 سیامک علیخانی در ادامه گفت: او درباره مفهوم اتحاد و همبستگی انسانی در پیام های شاهنامه  یادآور شد، نگاه به خویشتن خویش انسان را به خداوند می رساند، در روزگاری که تفاوت فرهنگی و قومی باعث گسست قومی شده است چه ریسمانی بهتر از کتاب شاهنامه باعث اتحاد می شود، در شاهنامه از آیین هایی سخن گفته می شود که باعث  اتحاد اقوام شده است، آیین های باستانی همانند نوروز جمشیدی، چهارشنبه سوری، سیزده بدر که اشاره شده می توانند نقش بسزایی در همدلی و همبستگی رنگین کمان قومیتی ایران ایفا کننده.  وی افزود: نوروز آیین خرد و اندیشه  ایرانی است که ریشه در آیین مهر و مهرورزی و  اندیشه مهر دارد و به این خاطر است که در ایران مدارس اول مهر بازگشایی می شوند. چرا که همه اقوام ایرانی از ابتدای مهر با جهل  و نادانی مبارزه می کردند تا به نوروز می رسیدند. 


معاون فرماندار شهرستان شوشتر دیگر سخنران  این همایش بود که در سخنانی با ابرازخرسندی از گردهمایی بزرگ دوستداران  بهمن  علاالدین اظهار کرد: خدای را سپاس می گویم که در بین  همشهریان و چهره های فرهنگی شهرمان هستم و جا دارد از  تلاش های اعضای انجمن فرهنگی و هنری شیرسنگی به پاس همت بلندشان در برپایی این آیین یادمان قدرشناسی کنیم و همچنین حضور اعضای شورای  شهر و حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و فرمانداری جای سپاس دارد.

کجباف: رویکرد دولت تدبیر و امید ارج گذاشتن به مقام فرهنگ مداران است

محمدحسین کجباف عنوان کرد: تجلیل از مقام هنرمندی مطرح و بنام همچون استاد بهمن علاالدین که افتخار منطقه ما بود و عمری را صرف اعتلای فرهنگ و جریان  سازی فرهنگ نمود بسیار کاری ارزشمند است ولی نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که در راستای تجلیل از تلاش های فرهنگداران تاثیر گزار باید آنانی که در قید حیات هستند را نیز در نظر داشته باشیم و خدماتشان را ارج نهیم، قطعا هنر دوستان براین موضوع واقف هستند که درکنار  یادواره  بزرگان هنر فرهنگمداران زنده در میان جامعه را دریابیم. وی افزود: خوشبختانه رویکرد دولت تدبیر و امید به حمایت از برگزاری چنین برنامه هایی معطوف است در شهرستان شوشتر نیز با توجه به پتانسیل تنوع فرهنگی و حضور اقوام مختلف  اینگونه حرکت های مردمی بطور یقین توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر و استانمان را در پی خواهد داشت، بنابراین همه حرکت های فرهنگی ما در استان باید در راستای اتحاد و همدلی همه اقوام  باشد. 

مشاور رسانه ای نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی در بخش بعدی برنامه پیام سهراب گیلانی را قرائت کرد و با قدرشناسی از دست اندرکاران انجمن فرهنگی و هنری شیرسنگی، تاکید کرد: فرزند دلیر قوم بختیاری سردار سهراب گیلانی پشتیبانی خود را از برگزاری چنین برنامه هایی فرهنگی اعلام می دارند.


سوارنژاد: بهمن علاء الدین صدای هم اقوام و فرهنگ های فولکلور است

عبدالرحیم سوارنژاد یادآور شد: مدتی پیش در یک برنامه شاهنامه خوانی شرکت داشتم ولی تعداد علاقمندان که در برنامه حضور داشتند کم بود، ابراز گله شد چرا برنامه ای که یادآور یک آیین و میراث دیرینه ملی است تعداد استقبال  کنندگان کم است، عرض کردم کتاب شاهنامه و آیین شاهنامه خوانی ویژگی هایی دارد که تنها کسانی می توانند با آن دمخور شوند که دارای اصالت و ریشه و اندیشه  پاک هستند به این خاطر است که قوم بزرگ و کهن بختیاری از همه کتاب ها  بیشتر به شاهنامه  فردوسی گرایش دارند، بنابراین بختیاری ها باید تلاش کنند این ریشه ی تاریخی اصیل و پرشکوه پایدار بماند، و اما چرا نام شخصیتی همچون بهمن علاالدین بختیاری تبار می درخشد، به این دلیل که صدای علاالدین صدای ایل است، صدای تاریخ است و صدای همه اقوام و فرهنگ های فولکلور و اصیل است که در پهنه ی جغرافیایی ایران زمین زندگی می کنند این فعال فرهنگی و رسانه ای شهرستان شوشتر در پایان تصریح کرد: برگزاری چنین حرکت های فرهنگی در شهرستان شوشتر جای قدرشناسی و امید به تداوم دارد. 

 
نوربخش احمدزاده : زیر پرچم ایران بزرگ به آرمان ایران شهر بیاندیشیم

استاد نوربخش احمدزاده طهماسبی حماسه خوان بزرگ ایران مهمان ویژه یادواره خنیاگربی بدیل زاگرس در سخنانی خاطر نشان کرد: ایمان دارم به این آرمان که باید شاهکار خرد و اندیشه را بیاموزیم تا ایران فراموش نشود، آرمان ما پرورش نسل نواست تا این رسالت را تداوم دهند ما همانگونه که پدر و مادر خودمان را عزیز و دوست می داریم باید شاهکار خرد و اندیشه را نیز با جان و دل دوست بداریم، امروز ما جوانه های شاهنامه را در همین همایش  به چشم دیده ایم، من بسی جای دارد کهاز جناب مجید بهداری فعال و مربی شاهنامه به پاس تلاش هایش در ایجاد بنای محکم و پرورش جوانه های شاهنامه در شوشتر قدرشناسی کنم و من نیز امروز وقت خودم را در اختیار امیر احسان کرمی یکی از همین جوانه های شاهنامه خرد و اندیشه قرار خواهم داد تا خداوندگار اندیشه را برایمان بخواند. وی در ادامه  گوشتزد کرد: ماهنرمندان امروز بیش از پیش خطر اندیشه های شیطانی دشمنان شکوه ایران را احساس می کنیم.

 همه اقوام ایرانی باید مراقب این خاک نظر کرده باشند، امروز همه ما باید زیر پرچم ایران بزرگ به آرمان و آرزوی ایران شهر به اندیشیم و از اندیشه بد دور شویم.او  با انتقاد شدید از کوتاهی در قبال هنرمندان و فعالان فرهنگی متذکر شد برخی از هنرمندان خوزستان به نان شب محتاج اند اگر هنرمندان آیینه تمام نمای جامعه خود هستند امروز این آیینه غبار گرفته و غمگین است ما در استان زرخیر خوزستان زندگی می کنیم و باید با اندوه تمام بگوییم با رنجی عمیق بر گنجی عظیم خواهیم مرد.

هنرمندانی را می شناسم که مستاجر اند و بزودی در خیابان چادرنشین خواهند شد، فرهنگ هنر خوزستان تب دارد هنرمندان را دریابید حال و روز برخی اصحاب رسانه در ما هنرمندان هم بدتر است.  این پژوهشگر و روایتگر شاهنامه عنوان کرد:  حضرت فردوسی در شاهنامه ایران را به یک باغ تشبیه نمود که اقوام ایران میوه های آن هستند. وی همچنین زنده یاد بهمن علاالدین را فردوسی شعر و موسیقی قوم لر دانست و خوانش شاهنامه را با حنجره ی رشک انگیز پیشکش به روح بهمن علاالدین داد. 


برنامه پنجمین یادواره بهمن علاالدین با حضور هنرمندان شهرها و استان های مختلف نمودی از اتحاد اقوام را شکل داد که می توان به حضور محمدباقر محب شاعر مطرح شوشتری سرا، مجید توسلی پور شاهنامه خوان لرستان، کورش رضوانی فر خواننده مطرح کهگلویه و بویراحمد اشاره کرد. 

شایان ذکر است: مهمانان ویژه ای از رجال اجتماعی و سیاسی فعالان و فرهنگی و مسئولان قوم بختیاری از جمله دکتر محمودخان کرمپور نوه داراب خان چهارلنگ، دکتر یحیا حسنپور بختیاری، علی بهرامی کهیش نژاد رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوشتر، نبوتی شهردار باغملک، مجید بهداری مدیرخانه سبز هنرمندان شوشتر، مرعشی عضو شورای شهر شوشتر در همایش حضور داشتند. 

یادواره پنجم زنده یاد علاالدین از بخش های متنوع هنری برخوردار بود و با مجری گری مجتبا الیاسی گماری و نسترن محمودی در آیتم های مختلف هنرمندان فرهاد بیژن پور ، منصور حسن پور، داراب نجفی بابادی، کورش رضوانی فر، محسن بابا احمدی از گروه نوای زاگرس، شنبه زاده از انجمن موسیقی شوشتر، منوچهر و مرجانه مهرآفرین از گروه موسیقی مهرآفرین، استادنوربخش احمدزاده پژوهشگر و روایت گر شاهنامه، امیراحسان کرمی، گردآفرید عدل، ترنم ابولقاسم زاده، شاه رضا محمودی به اجرای موسیقی، شاهنامه خوانی و شعرخوانی بختیاری پرداختند.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
comment
0
0
comment شوشان عزیز اولا :عنوان خبر با روح کلی تجمع در تناقض کامل است ثانیا :بنا به منابع موثوق تاریخی کوروش پس از اشغال بابل مبادرت به آزادسازی اسرای یهودی در بند کرد حال از آقای حجه الاسلام باید پرسید که [...] در طول تاریخ هم پیمانی وجود داشته است ؟!!!!!! وآیا گفته های ایشان نمیتواند مهر تاییدی براقوال مرحوم پیر پیرار در کتاب دو قرن سکوت باشد ثالثا : در جواب آقای علیخانی باید گفت شاهنامه پر از اهانت به قومیت [...]میباشد چگونه ایشان به عنوان یک شخصیت فرهیخته شاهنامه را به عنوان عامل وحدت اقوام ایرانی میدانند لطفا توجیه نمایندو ضمنا بدانند در کشور جمهوری اسلامی عامل وحدت وحبل المتین قرآن مجید است بنابراین گفته های ایشان تلنگری به [...] و برخلاف اصول کلی و ثابت انقلاب اسلامی[...]است
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار