اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
نوشتاری از کیکاوس دشتگلی پور دبیر مجمع اصلاح طلبان دوم خرداد خوزستان
طبیعی است که مخالفان اعتدال و دوستداران افراط با نزدیک تر شدن به موسوم انتخابات آتشبار خود را سنگین تر ...
شوشان/ کیکاوس دشتگلی پور 
دبیر مجمع اصلاح طلبان دوم خرداد خوزستان 

بروز معضل چند باره ریز گردها در سپهر نیلگون استان خوزستان مصائب فراوانی را پیش روی شهروندان دیار کارون نهاده است. سرفه های عمیق بر اثر نفوذ خاک به درون ریه ها دردهای عمیقی را همچون قطع برق، خشکیدن شیر آب، محو شدن آنتن تلفن های همراه، عقب ماندن دانش آموزان از درس و مشق و... به همراه خود دارد. از اینرو معضلی که در دهه گذشته تنها به مثابه مشکلی زیست محیطی دیده می شد بعد از گذشت سال ها اکنون تک تک فعالیت های شهروندان خوزستان را با مشکل مواجه کرده است و حدود ثغور تعریف شده این معضل بسیار بسط یافته و امروز دیگر افت تحصیلی دانش آموزان را نیز مسبب است.

تجمعات اعتراضی بخشی از شهروندان در روبروی دفتر مدیر ارشد استان در راستای مطالبات به حق، مشروع، بدیهی و ضروری است. زیرا در این سالها مردم احساس کرده اند آنگونه که بایسته است مورد توجه پایتخت نشینان قرار نگرفته اند بنابراین چون دستشان از پایتخت کوتاه است چه جایی بهتر از دفتر نماینده عالی دولت در استان خوزستان. مردم ستم کشیده خوزستان همواره و در بدترین شرایط سنگ صبور مردم ایران زمین بوده اند. خوزیان در هشت سال دفاع مقدس در خط مقدم جبهه های نبرد بودند و پس از گذشت سالها هنوز هم علی رقم باقی ماندن زخم نبرد بر پیکرشان، مورد بی مهری ها قرار گرفته اند.

از اینرو به عنوان یک شهروند موضوعیت اعتراضات مردمی را همان طور که گفته شد بجا تلقی کرده و خود را نیز متصل به صفوف مردمی می دانم اما ذکر چند نکته را در ادامه ضروری می شمارم:

1- بروز چنین تجمعات و اعتراضاتی هرچند تازگی ندارد و تقریبا نقطه آغازین آن به زمامداری مقتدایی باز می گردد اما نقطه شروع آن از بدو رییس جمهوری روحانی بوده است.

2- بروز معضل ریز گردها امری چند ماهه و حتی چند ساله نبوده است و آنچه را که پژوهشگران بر آن صحه می گذارند رویه ای اقلیمی و مدت دار بوده است.

3- علاوه بر رویه اقلیمی ناخوشایند و بروز خشکسالی ها، نقش مدیریت ناکارآمد و حتی مخرب نیز به خوبی بر بروز و شاید تشدید پدیده ریزگردها موثر بوده است.

4- چند قلم اساسی ناکارآمدی مدیریت عرصه زیست محیطی کشور مانند ساخت و بهره برداری از سد گتوند، کاهش بودجه محیط زیست کشور و به تبع آن استان خوزستان، خشک کردن عمدی هورالعظیم جهت استحصال نفت خام در زمان دولت های دهم و نهم صورت پذیرفته است.

5-  با نگاهی گذار به تمامی بندهای بالا مشخص می شود که دولت فعلی و استاندار کنونی کمترین کوتاهی را در مقابل تخریب محیط زیست داشته اند (این نافی مسوولیت های ایشان نیست). مدیر ارشد استان به شکل معنی دار و مشکوکی مورد هجمه قرار گرفته که جای بسی تعجب دارد. فضای مجازی این روزها خط مقدم اشخاص خاص برای حمله به نماینده دولت در استان شده است.

6- حداقل دستآورد دولت فعلی برای مردم اجازه بروز اعتراضات و تخلیه روانی است زیرا که در دولت های نهم و دهم بسیاری از مسایل کشور رنگ و بوی امنیتی و محرمانه به خود گرفته بودند و اجتماعات مردمی به شدت امنیتی تلقی می گردید. 

7- مشخص است در پشت پرده تهییج مردم (علیرقم حق طبیعی) همان طرفداران قدیم احمدی نژاد نهفته است. گویی این افراد چشم انتظار نزول بلا بر سر مردم هستند تا بتوانند از آب گلالود ماهی گرفته و امیال سیاسی خود را به منصه ظهور برسانند.

8- طبیعی است که مخالفان اعتدال و دوستداران افراط با نزدیک تر شدن به موسوم انتخابات ریاست جمهوری آتشبار خود را سنگین تر به سوی دولت و نماینده شایسته اش در استان خوزستان بگیرند. لذا انتظار می رود استاندار خوزستان هرچه بیشتر پیگیر امور استان از مرکز باشد و از سویی خود را برای آماج حملات تازه رقبای تندرو آماده کند زیرا که موسم، موسم وصل مجدد یار است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار