اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
جلسه ستاد مقابله با ریزگردها در استانداری خوزستان/ شریعتی: توسعه و بهبود شرایط زیست مردم از هرچیزی مهم تر است/ شمایلی : آزادسازی آب برای مهار وکنترل کانون های ریزگردها / مطیعی : تشکیل کمیته ویژه اجتماعی برای اجرای طرح مقابله با ریزگردها / هاشمی زاده : مشارکت انجمن های مردم نهاد برای مقابله با پدیده ریزگردها
دولت عزم خود را به صورت جدی برای مقابله با ریزگردها به کار گرفته و بر بسیج تمام امکانات استان در این راستا تاکید دارد.
 

شوشان: جلسه ستاد مقابله با ریزگردها یکشنبه شب با حضور استاندار خوزستان و جمعی از مدیران و مسئولان استان در خصوص چگونگی اجرای طرح مقابله با ریزگردها برگزار شد.

  شمایلی : آزادسازی آب برای مهار وکنترل کانون های ریزگردها

در این جلسه مدیرعامل موسسه جهادنصر و مجری طرح تامین آب کانون های ریزگردهای استان گفت: باتوجه به مطالعات انجام شده ، 30 هزار هکتار محدوده فوق بحرانی کانون های ریزگردها در استان شناسایی شده و عملیات آزادسازی آب برای مهار وکنترل این کانون ها آغاز شده است.

مجری طرح تامین آب کانون های ریزگردهای استان ادامه داد: کانون شماره چهار از کانون های هفت گانه بحران زا با مساحت حدود 112 تا 120 هزار هکتار در شرق اهواز دارای محدوده ای فوق بحرانی به مساحت 30 هزار هکتار بوده که برای اجرای طرح آبرسانی در کوتاه مدت در اولویت قرار گرفته است. در همین زمینه اکنون کار آب رسانی برای مرطوب نگه داشتن خاک، انجام عملیات بیولوژیک و کاشت نهال و در نهایت مدیریت اراضی در محدوده آغاز شده است اما برای اجرای هرچه بهتر این طرح مشارکت همه دستگاه ها لازم است.

مطیعی : تشکیل کمیته ویژه اجتماعی برای اجرای طرح مقابله با ریزگردها

سرپرست منابع طبیعی خوزستان و مسئول کاشت نهال و مدیریت اراضی مقابله با ریزگردها در این نشست گفت: تشکیل کمیته ویژه امور اجتماعی برای اجرای طرح مقابله با ریزگردها در مناطق مورد نظر استان یک ضرورت است.

وی افزود: محدوده مشخص شده کانون ریزگردها منطقه سختی برای کار است و مشکلات فراوانی را ممکن است در روند کار برای ما به همراه داشته باشد اما همکاری سازمان ها و تجربه های کارشناسان استان در این زمینه می تواند مشکلات را به حداقل برساند.

وی بیان کرد: حمایت از دام منطقه و تامین علوفه برای دام ها نیز می تواند بخشی از مشکلات ما را برطرف سازد که در این خصوص اقدامات لازم در دستور کار قرار دارد.

فرامند هاشمی زاده : مشارکت انجمن های مردم نهاد برای مقابله با پدیده ریزگردها

به گزارش شوشان ، معاون عمرانی استانداری خوزستان و مسئول کمیته ساماندهی ریزگردها در این خصوص گفت: مشارکت انجمن های مردم نهاد برای مقابله با پدیده ریزگردها موثر است، استفاده از ظرفیت این انجمن هامی تواند ما را در اجرای هرچه بهتر این طرح یاری کند.

وی افزود: اجرای این طرح کار آسانی نیست و بدون همدلی دستگاه ها  و همه اقشار اهداف ما درخصوص مقابله با ریزگردها محقق نمی شود.

استاندار خوزستان : توسعه و بهبود شرایط زیست مردم از هرچیزی مهم تر است

استاندار خوزستان با اعلام آنکه عملیات اجرایی مقابله با ریزگردها شروع شده است گفت: باید دقت شود در کنار سرعت انجام کار، دقت و کیفیت هم مد نظر قرار بگیرد تا با کار کارشناسی اقدامات انجام شده اثر بخشی لازم را داشته باشد و از پرت سرمایه جلوگیری شود.

وی ادامه داد: باید 35 هزار از اراضی که قبلا شناسایی شده و مرکز اصلی بحران است با صورتجسله ای مشخص به جهاد کشاورزی واگذار شود، لذا لازم است کارگروه مقابله با ریزگردها هر چه سریعتر از منطقه بازدید کنند و بعد از شناسایی منطقه برای اقدامات لازم تصمیم گیری شود.

شریعتی افزود: تاکید بر آن داریم که همه سیاست گذاری های مقابله با ریزگردها در استان باشد و استان تعیین کند چه کارهایی و در چه قسمت هایی صورت بگیرد، پس لازم است کمیته فنی بازدید میدانی را انجام دهد و اجرای کاشت نهال را با توجه به فرصت باقی مانده شروع کند تا با شروع سال جدید طرح های جدید مطالعات تکمیلی انجام شود.

استاندار خوزستان با اشاره به جلسه مشترک با هیات دولت برای مقابله با ریزگردها گفت: تاکید هیات دولت و معاون اول رئیس جمهور بر بسیج همه امکانات استان برای مقابله با ریزگردهاست، در این زمینه نیز به من اختیار تام داده شد که هر جور صلاح بدانم از منابع و امکانات استفاده کنم. وی ادامه داد: دولت در این مقطع زمانی با مشکلات اقتصادی فراونی مواجه است اما با این وجود به سازمان برنامه و بودجه دستور داده همانگونه که حقوق کارکنان دارای اهمیت است، تامین اعتبار مورد نیاز طرح مقابله با ریزگردها نیز به همان اندازه مورد توجه قرار گیرد.

شریعتی برای حل مشکلات اجتماعی مانند معارضین زمین هایی که قرار است طرح مقابله بر روی آنها انجام شود گفت: همه فرماندارانی که در محدوده شهرستانشان عملیات فنی و بیولوژیک صورت میگرد ملزم هستند کمیته ای اجتماعی با حضور مسئولان شهرستانی یا حتی لازم شد از بزرگان و ریش سفیدان محل تشکیل دهند تا در اجرا مشکلی پیش نیاید.

وی ادامه داد: از شرایط و توجهی که برای استان پیش آمده است باید نهایت استفاده را ببریم، چرا که در حال حاضر در شرایطی هستیم که کمک به استان یک عزم ملی شده است و هیچ مخالفی ندارد. اگر زمان از دست برود منافع بخشی، شخصی و محلی در اقصی نقاط کشور مانع انجام کار خواهد شد، لذا لازم است از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را ببریم، اگر از این فرصت استفاده نکردیم دیگر مشکل از خود ماست.

 شریعتی اقدامات انجام شده در دولت های قبل و دولت فعلی را نیاز به روشنگری دانست و افزود: همه دولت ها متعلق به این نظام بوده اند لذا نمی گوییم که دولت های قبل در این زمینه کوتاهی کرده اند اما در مجموع کار لازم در بحث مقابله با ریزگردها انجام نشده است.

وی بیان کرد: شاید برخی ها در این مدت نسبت به ما بی اخلاقی کردند اما ما بنا نداریم با این افراد مانند خودشان رفتار کنیم، ما رعایت اخلاق را سرلوحه کارمان قرار می دهیم زیرا توسعه و بهبود شرایط زیست مردم استان از هرچیزی برای ما با ارزش تر است.

شریعتی در پایان افزود: مشکلات پیش آمده در خوزستان ناشی از گرد و خاک، بارش کم باران و تاثیر آن بر شبکه برق و سایر بخشها بی سابقه بود، اما این اتفاقات تذکری برای ما بود تا برای رفع مشکلات استان اقدام اساسی کنیم.

به گزارش شوشان ، در این جلسه بنا شد صورتجلسه ای از مطالعات کلی کارشناسان و اعضای کارگروه مقابله تنظیم و در اختیار وزیر جهاد کشاورزی قرار گیرد تا اقدامات لازم برای اجرای این طرح در کوتاه ترین زمان صورت گیرد.

رهاسازی آب در عرصه های مورد نظر، انجام عملیات بیولوژیک و کاشت نهال و مدیریت اراضی مهمترین راهکارهای در نظر گرفته برای مقابله با ریزگردها عنوان شد.

تشکیل کمیته اجتماعی و پشتیبانی توسط فرمانداری های 6 شهرستان در نزدیکی کانون ریزگردها از دیگر اقدامات در دست انجام برای تسریع در روند انجام طرح های اجرایی است.

































نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار