اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۳
همایش دولت، سمن ها، دانشگاهیان و رسانه/ زینب شریفی دکترای روزنامه نگاری محیط زیست کشور: عدم آشنایی خبرنگاران محلی با مسائل زیست محیطی/ معضلات استانی کمتر در رسانه های سراسری بازتاب دارد / رسانه ها می توانند سطح سواد زیست محیطی شهروندان را ارتقا دهند
تحقیقات نشان داده که رسانه های کشوری و محلی از کمبود شدید خبرنگاران متخصص و حرفه ای محیط زیست رنج می برد



زینب شریفی دکترای روزنامه نگاری محیط زیست کشور در همایش دولت، سمن ها، دانشگاهیان و رسانه به بیان وضعیت رسانه و محیط زیست پرداخت و گفت: محیط زیست، در جهان امروز، به یکی از مسایل مهم و نگران کننده تبدیل شده است. در حال حاضر و با توجه به بحران های زیست محیطی در استان های مختلف کشور ایران از جمله خوزستان، رویکرد توسعه پایدار و یکی از شاخص های اصلی آن یعنی محیط زیست، یکی از جریان های مهمی است که باید بیش از پیش مورد توجه افکار عمومی قرار گیرد.

به گزارش خبرآنلاین ، زینب شریفی دکترای روزنامه نگاری محیط زیست کشور نیز در همایش دولت، سمن ها، دانشگاهیان و رسانه به بیان وضعیت رسانه و محیط زیست پرداخت و گفت: محيط زيست، در جهان امروز، به يکي از مسايل مهم و نگران کننده تبديل شده است. در حال حاضر و با توجه به بحران هاي زيست محيطي در استان های مختلف کشور ايران از جمله خوزستان، رويکرد توسعه پايدار و يکي از شاخص هاي اصلي آن يعني محيط زيست، يکي از جريان هاي مهمي است که بايد بيش از پيش مورد توجه افکار عمومي قرار گيرد.

شریفی افزود: يکي از عوامل مهم و تاثير گذار بر توسعه پايدار و محيط زيست ، نقش رسانه ها و خبرنگاران حرفه اي است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. رسانه ها می توانند با اولویت دادن و برجسته کردن مسائل، بحران ها و چالش های محیط زیست در رفع این معضلات تاثیرگذار باشند.

وی توضیح داد: همچنین، رسانه ها و روزنامه نگاران به عنوان آموزش دهنده (غیرمستقیم) می توانند سطح سواد زیست محیطی شهروندان را ارتقا دهند و بر نگرش، دانش و ترویج فرهنگ محیط زیست و جلوگیری از تخریب محیط زیست توسط چه شهروندان، چه صاحبان صنایع و کارخانجات و سیاستگذاران کلان موثر باشند.ب رای رسیدن به این هدف، ضرورت پرورش روزنامه نگار محیط زیست احساس می شود.

این مدرس دانشگاه افزود: از طرفی، تحقیقات نشان داده که رسانه های کشوری و محلی از کمبود شدید خبرنگاران متخصص و حرفه ای محیط زیست رنج می برد. متاسفانه تعداد خبرنگاران محیط زیست انگشت شمار هستند و بیشتر روزنامه نگارانی که در این حوزه قلم می زنند، به علت عدم تسلط بر دانش محیط زیست قادر به تاثیرگذاری بر افکار عمومی نیستند.

شریفی توضیح داد: از سوی دیگر، عدم آشنایی خبرنگاران محلی با مسائل زیست محیطی باعث شده که معضلات استانی کمتر در رسانه های سراسری بازتاب داشته باشد. همچنین، فعالان محیط زیست به علت ناآشنا بودن به اصول خبرنویسی و با وجود داشتن قلم توانا نتوانسته اند صدای خود را در رسانه ها منعکس کنند.

 دکترای روزنامه نگاری محیط زیست افزود: لذا، ضرورت آموزش روزنامه نگاری و خبرنویسی محیط زیست به علاقمندان و فعالان این حوزه و به ویژه برای خبرنگاران مناطقی که با مشکلات زیست محیطی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند، شدیدا احساس می شود. بنابراین، برگزاری کارگاه «خبرنویسی محیط زیست» برای هر دو گروه خبرنگاران عمومی و فعالان محیط زیست می تواند نقطه عطفی در پیشبرد اهداف زیست محیطی در سطح گسترده باشد.

برچسب ها: زینب شریفی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار