اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸
عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه گردوخاکی که جمعه 2 هفته گذشته رخ داد منشأ داخلی داشت، گفت: این گردوخاک موجب سوزانده شدن گیاه کنوکارپوس به‌عنوان گونه غالب فضای سبز شهری اهواز شده است.

 دکتر مهرانگیز چهرازی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به منشأ داخلی گردوخاک 8 بهمن اهواز، اظهار کرد: این گردوخاک گیاهان را سوزانده است؛ به‌طوری‌که گیاه کنوکارپوس که در محیطی مانند پتروشیمی ماهشهر در برابر آلودگی‌های نفتی و گازی موجود در هوا مقاومت نسبی نشان داده بود، در برابر این گردوخاک نتوانسته مقاومت کند و از بین رفته است.

 وی افزود: گردوخاک‌هایی که منشأ داخلی دارند شدیدتر هستند؛ اگر منشأ خارجی داشته باشند، تا زمانی که ذرات خاک وارد کشور شود، تا حدی از شدت و آسیب‌های آن کاسته می‌شود.

چهرازی درباره گونه‌های مقاوم به ریزگردها یا کاهنده آلودگی هوا، گفت: گونه‌های گیاهی زیادی مانند انجیر بنگالی، درخت برهان، درخت جامبو و درختچه مصری در اهواز قابل کشت هستند اما در حال حاضر شهرداری در حال آماده‌سازی برخی گونه‌های جدید برای کشت در اهواز است.

 این عضو هیأت‌علمی گروه باغبانی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: در خوزستان برخی گیاهان به‌صورت خودرو در دامنه‌های کوه‌ها و مناطق مختلف رشد می‌کنند که با وجود این گردوخاک‌ها همچنان مقاومت کرده‌اند؛ ما باید این گیاهان را تکثیر کنیم.

چهرازی گفت: البته من با گونه غالب گیاهی مخالف هستم. باید همه‌چیز نسبی باشد و ببینم می‌خواهیم چه گیاهی را کجا بکاریم؛ چراکه گیاه مناسب برای پارک با بلوار متفاوت است. حتی اگر تنوع گونه‌های گیاهی ما کم است می‌توانیم گیاهانی را به استان وارد کنیم.

 وی افزود: درختان در کاهش آلودگی و کاهش دما بسیار مؤثر هستند اما با توجه به گردوخاک بحث دیگری که مطرح می‌شود، شست‌وشوی درختان است. این درختان باید توسط شهرداری شست‌وشو داده شوند. این کار هم‌اکنون در اهواز یا انجام نمی‌شود یا بسیار اندک صورت می‌گیرد. برای شست‌وشوی درختان ماشین‌های مخصوص نیاز است و احتمال می‌دهم که شهرداری امکانات لازم برای شست‌وشو را ندارد.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص سرانه فضای سبز شهری اهواز، تصریح کرد: در شهر آلوده‌ای مانند اهواز سرانه فضای سبز باید 50 مترمربع باشد که این فضای سبز می‌تواند شامل درخت، درختچه یا گیاهان پوششی باشد. در حال حاضر در بعضی مناطق مانند منطقه 2 سرانه فضای سبز حدود 20 مترمربع و در برخی مناطق نیز کمتر از سه مترمربع است.

 چهرازی با اشاره به معرفی کنوکاپوس به‌عنوان عامل تنگی نفس اهوازی‌ها، گفت: هنوز تحقیق و گزارش مستندی درباره درخت کنوکارپوس انجام نشده است و ما نیز نمی‌توانیم گیاه کنوکارپوس را به‌عنوان مقصر تنگی‌نفس معرفی کنیم. در مقالاتی که ارائه شد، گفته شده که دانه‌های گرده حساسیت‌زا هستند. گیاهی مانند کنوکارپوس می‌تواند آلودگی‌های فضا را جذب کند.

 وی ادامه داد: در خوزستان گیاهان خودرویی مانند گیاهان خانواده غلات و چغندر دانه‌های گرده تولید می‌کنند. اگر بخواهیم آلودگی را به دانه گرده نسبت دهیم باید ابتدا تشخیص دهیم که کدام دانه گرده در آن زمان در هوا وجود داشته است که هنوز هیچ قدمی در این خصوص برداشته نشده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار