اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹
فروریختن بخشی از بنای تاریخی کوشک نورآباد ایذه
مقصر اصلی فاجعه فروریختن بخشی از بنای تاریخی کوشک نورآباد ایذه مسؤولان اداره میراث فرهنگی خوزستان است...
دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه به فروریزی بخشی از بنای تاریخی کوشک نورآباد این شهرستان اشاره کرد و با انتقاد از مسوولان میراث فرهنگی استان خوزستان گفت: مقصر اصلی فاجعه فروریختن بخشی از بنای تاریخی کوشک نورآباد ایذه مسؤولان اداره میراث فرهنگی خوزستان و ناظر وقت پروژه بازسازی این بنا در سال 87 هستند.

فرامرز خوشاب با اشاره به قدمت بنای کوشک نورآباد ایذه اظهار کرد: تاریخچه این بنا به اواخر دوره قاجاریه مربوط می‌شود که البته عده‌ای آن را مربوط به دوره صفویان می‌دانند که صد در صد اشتباه است.

وی افزود: در اواخر دوره قاجار و زمانی که خوانین بختیاری از ییلاق به قشلاق می‌رفتند در این مکان جهت رتق و فتق امور، گرفتن مالیات و حل کردن مشکلات مردم اتراق می‌کردند.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه با بیان این که کوشک نورآباد ایذه یک دوره در سال 1387 مرمت شده بود عنوان کرد: جنایت و فاجعه‌ای که در خصوص این بنا روز گذشته رخ داد نیز از همین زمان آغاز شد. زمانی که این بنا مرمت شد چیزی حدود 230 تا 400 میلیون تومان هزینه را صرف آن کردند؛ این در حالی بود که در آن زمان ارزش هر دلار بین 800 تا 1000 تومان در نوسان بود.

وی ادامه داد: معاون وقت اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان مسوول مرمت این بنا در سال 1387 بود و او امروز متهم درجه یک فاجعه‌ای است که برای این بنای تاریخی رخ داده است. امروز نیز متأسفانه تنها کسی که پاسخگو نیست و حاضر هم نیست که مسوولیت تبعات کار خود را بپذیرد، او می‌باشد.

خوشاب در پاسخ به این سؤال که چه قصوری رخ داده است، بیان کرد: این بنا در مرمت صد درصد دچار ایرادهای فنی است چرا که در آن از مصالح غیر استاندارد و بین جرزهای دیوار آن نیز به جای گچ از گل استفاده شده است که چنین کاری در دیوارهای باستانی و تاریخی نباید انجام شود. بنابراین باید بگویم که مرمت این بنا کاملاً فرمالیته بود و تمام عکس‌ها و مستندات آن نیز موجود می‌باشد.

وی اضافه کرد: به لحاظ اصولِ نیارش در معماری، چنان فاجعه‌ای در حق این بنا انجام شد که هر فردی که با ابتدایی‌ترین اصول و علوم معماری آشنا باشد، به بی‌دانشی افرادی که مسوول مرمت بنا بودند پی خواهد برد. این افراد برای استحکام‌بخشی به این بنا، به جای حفظ ساختار و شمایل آن، عملیات بتن آرمه‌سازی را روی گوشه‌ای از بنا پیاده کردند که این اقدام، به تمسخر گرفتن علم مرمت محسوب می‌شود. چنانچه معماری سنتی ایران را در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد که هیچ یک از اصول معماری سنتی در مرمت این بنا رعایت نشده است.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه گفت: معاون حال حاضر میراث فرهنگی استان مقصر دوم این حادثه محسوب می‌شود چرا که او ناظر پروژه بود و اکنون باید پاسخگو باشد که چگونه جنس مصالح و نوع مرمت بنایی با این اهمیت و عظمت را تأیید کرده است.

وی خاطرنشان کرد: بنده در حضور یکی از اعضای شورای شهر اهواز بارها به صورت تلفنی و یا نامه با مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان ارتباط برقرار کردم و در خصوص ایمن نبودن بنا به ایشان تذکر دادم و حتی خود او آمد و بنا را از نزدیک دید. من نیز گزارش مکتوب در خصوص وضعیت بنا ارائه دادم و مدیر کل نیز عنوان کرد که می‌خواهد به صورت موقت 40 میلیون تومان به مرمت بنا اختصاص دهد تا از حالت بحرانی خارج شود تا در آینده کار تکمیل شود.

خوشاب اضافه کرد: پس از این بازدید، بارها به مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان زنگ زدم و بارها به دفتر او مراجعه کردم و خواهش کردم پیش از آن که این موضوع رسانه‌ای شود، بهتر است که علاج این واقعه را انجام شود، اما متأسفانه این کار را نکرد. 

وی تخریب کوشک نورآباد ایذه را با حادثه پلاسکو تهران مقایسه کرد و گفت: تخریب "کوشک نورآباد" یک پلاسکوی فرهنگی بود با این تفاوت که در آن پلاسکو تعدادی از آتش‌نشان‌ها قربانی شدند ولی در حادثه کوشک نورآباد تاریخ ما قربانی شد. در حادثه پلاسکو تهران، نسل بعد از آن شهیدان و فرزندان آن‌ها می‌توانند جای خالی پدران خود را پر کنند ولی با تخریب کوشک نورآباد بخشی از تاریخ ما در حال حذف شدن می‌باشد و ممکن است از حافظه مردم پاک شود. این‌ها ناشی از ناتوانی مدیران ما هستند.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه در بخش دیگری از صحبت‎های خود اشاره کرد: جالب است که هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی گفته‌اند که "ما در کوشک نورآباد اورژانس داریم!" که ما در حال تهیه یک فیلم هستیم که خلاف این موضوع را اثبات می‎کند.

وی تصریح کرد: قصور مدیران و کم‌دانشی افرادی که در سال 1387 این بنا را مرمت کردند باعث شد این بنا به تدریج استحکام خود را از دست بدهد و بارندگی‌های اخیر نیز این موضوع را تشدید کرد و باعث شد که حدود 30 درصد از این بنای تاریخی روز گذشته فرو ریزد.

خوشاب با بیان این‎ که ریزش 30 درصد از این بنا باعث شده است هم‎اینک استحکام آن ضعیف‌تر از قبل شده باشد هشدار داد: به جرأت می‌گویم اگر مرمت و بازسازی این بنا به صورت فوری در دستور کار قرار نگیرد، بین 50 تا 70 درصد این بنا در سال آینده فرو خواهد ریخت و باید آن را با لودر و بولدوزر جمع‌آوری کنند.

وی تصریح کرد: متأسفانه اداره کل میراث فرهنگی خوزستان به خلاف واقع روی آورده است و از جانب مسوولان آن عنوان می‌شود که مجوز و مالکیت این بنا از سوی دانشگاه علوم پزشکی به این اداره‎ کل واگذار نشده است. ما این را قبول داریم که این بنا متعلق به دانشگاه علوم پزشکی است اما من بارها با آن‌ها صحبت کرده‌ام و  مسوولان دانشگاه علوم پزشکی کاملاً آمادگی واگذاری هستند ولی نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که عزم و اداره‌ای از سوی اداره‎کل میراث فرهنگی وجود نداشته است تا این واگذاری صورت گیرد.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه یادآور شد: موضوع مالکیت دانشگاه علوم پزشکی سپر بلایی برای دوستانی است که مقصر کم‌کاری هستند.

وی اظهار داشت: از استاندار خوزستان و رییس سازمان میراث فرهنگی کشور می‌خواهیم که به این قضیه ورود کنند و متولیان و مسوولانی که باعث این جنایت شده‌اند را مجازات کند و برای بررسی ابعاد این جنایت دستور فوری صادر کنند و تمام مرمت‎های صورت ‎گرفته در خوزستان مجددا بررسی فنی شود چراکه در غیر این ‎صورت شاهد فجایع بعدی در خوزستان باید باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار