اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰
احمد عامری/کارشناس روابط عمومی الکترونیک

 با توجه به رشد فزاینده شبکه های اجتماعی و همچنین انتشار روزافزون اطلاعات در این شبکه ها که این روزها اضافه بر اینکه تبدیل به سرگرمی و علاقمندی میلیون ها نفر از کاربران فضای مجازی شده است باید اذعان نمود که این سبک انتشار مطالب اکنون به عنوان یک شغل قلمداد می شود پس بهتر است در کنار شناخت بهتر هر کدام از شبکه های مجازی و آشنایی بیشتر با قابلیت های آنها ، مهارت اشتراک گذاری در هر کدام از آنها را نیز فرا گیریم.

شما بسته به نوع فعالیتی که می کنید بهتر است با شبکه های اجتماعی، مخاطبین آن شبکه ها و نحوه عملکرد و مدیریت آنها آشنا شوید.

شما ممکن است بدون هیچگونه سناریویی مطالب خام خود را در دهها شبکه منتشر نمایید و بعد از آن نیز هیچگونه مطالعه ای بر فعالیت رقیبان یا بررسی مشارکت ها و بازدیدهای کاربران شان ،  خصوصیات مخاطبین رقیب و بازخوردهای آنان انجام ندهید پس قبل از ادامه این روش از فعالیت در شبکه های مجازی این مطلب را با هم میخوانیم تا به چکیده بسیار مهمی از فرآیندهای اثربخش مجازی برای انتشار مطالب پی ببریم.

قبل از هر چیزی بیایید با هم به چند سوال پاسخ دهیم! ( لطفا جواب ها را بر روی یک کاغذ یادداشت کنید)

1 – کار یا تخصص شما چیست ؟

2 – آیا بصورت شخصی (فردی) یا بصورت یک موسسه / شرکت و... فعالیت می کنید؟

3- در چه موضوعاتی مطالب را در فضای مجازی منتشرمی کنید؟ ( تجاری، آموزشی، اخبار، سرگرمی و...)

4 – آیا بازدید و ارجاع کاربران به سایت شما هدف نهایی است؟

5 – موارد یا عناوین مهم (کلمات کلیدی) فعالیت خودتان را ذکر کنید ( حداکثر 10 کلمه کلیدی)

6 – آیا کاربران شما عامه مردم هستند یا خاص؟

اکنون باید پاسخ هایتان را چند بار مورد بازنگری قرار دهید و به پاسخ های دقیق تری نزدیک شان کنید، از عمومی نوشتن و کلی گویی بپرهیزید و روی اصل موضوعی که میخواهید کار کنید تمرکز کنید! 

خود را همه چیزدان و همه فن حریف معرفی نکنید چرا که کار بر روی یک موضوع تخصصی می تواند موفقیت های چشم گیری برای شما به ارمغان بیاورد

بعد از اینکه مسیر تخصصی فعالیت خودتان را مشخص نمودید و کلمات کلیدی خود را مشخص نمودید حالا می بایست با شبکه های مختلف نیز آشنا شوید تا در هر شبکه ای به زبان خودش مشارکت کنید تا کاربران موضوع تخصصی شما نیز بتوانند شما را پیدا کنند و ماندگار شوند.

پینترست و اینستاگرام

مثلا شما باید بدانید که پینترست و اینستاگرام ، شبکه هایی عکس محور هستند و برای فعالیت هایی که با گرافیک و عکس محتوا را به مخاطب می رسانند بهتر کاربرد دارد، این فعالیت ها می توانند معرفی محصولات ، خدمات و کالاها و پوشاک و دکوراسیون و موارد از این دست و ... باشد.

باید بگویم که بانوان و جوانان بیشترین قشر کاربری اینستاگرام هستند. اما در پینترست کاربران از لحاظ سطح تحصیلات و درآمد رتبه بالاتری دارند

حالا شما باید بتوانید برای هر کدام از این دو شبکه عکس محور مطالب تان را طوری آماده کنید که هم بتواند فعالیت شما را معرفی کند و هم مخاطب را جذب کند. کارهایتان را از حالت های کلیشه ای به آثاری خلاقانه تبدیل کنید.

یادتان باشد که در اینستاگرام آن چیز که می خواهید به کاربر بگوئید در تصویر بیاورید و در متن یا توضیحات با کاربران صحبت کنید یا از آنها بخواهید شما را فالو کنند یا دوستانشان را در این پست تگ کنند بعد از آن کلید واژه هایتان را با استفاده از # درج کنید . همچنین از درج کلیدواژه های غیرمرتبط بپرهیزید!

 فیسبوک

امروز فیسبوک را می توان سومین کشور بزرگ جهان دانست چرا که بیشترین تعداد از کاربران را در خود جای داده و همچنین میزان گسترده ای از اشتراک اطلاعات در اینترنت را در این شبکه می توان یافت که دلیل آن نیز ویژگیهای خاص فیسبوک و سهولت انتشار مطالب آن است.

اشتراک ویدئو ، متن ، عکس ، لینک و … به تنهایی یا بصورت مشترک و همچنین اشتراک گذاری ویروسی مطالب در این شبکه میتواند در معرفی شما و خدماتتان مفید واقع شود. برای اینکه همه نوع کاربری در فیسبوک وجود دارد شما باید بتوانید سناریوی انتشار مطالب تان در فیسبوک را طوری تنظیم کنید که عنوان مطلب ، عکس یا ویدئو و متن آن برای جمع کثیری از کاربران جذاب باشد تا افراد بیشتری بتوانند آن را مطالعه یا به اشتراک بگذارند.

لینکدین

لینکدین عنوان بزرگترین شبکه آکادمیک و تجاری را یدک می کشد که دارای کاربرانی با تحصیلات و درآمدی بالاتر از دیگر کاربران هستند جالبه بدانید درصد بالایی از کاربران لینکدین را آقایان تشکیل می دهند.

در این شبکه شما می بایست یک پروفایل رسمی و دقیق برای خود آماده کنید چرا که اعتبار فعالیت شما از اعتبار پروفایل شما گرفته می شود. بیشترین آمار جویندگان کار را می توانید در این شبکه آنهم بصورت تخصصی پیدا کنید.

در لینکدین اگر بصورت حساب شده فعالیت کنید می توانید برند فعالیت خود را بهبود بخشید.

توییتر

توییتر یک شبکه اطلاع رسانی است که می تواند کمک بزرگی به شما در نشر مطالب کند. اگر شما بتوانید بصورت دقیق و حساب شده و مستمر در این شبکه اطلاع رسانی کنید کسب و کار شما نیز رونق می گیرد. در این شبکه جنسیت و سن تاثیری ندارد و مهم نیست و فعالیت شماست که دیده می شود پس خوب بنویسید!.

تلگرام

تلگرام یکی از وسیع ترین شبکه های اجتماعی مورد استفاده در ایران است که بالاترین آمار کاربران این شبکه را ایرانی ها تشکیل داده اند.

کاربران وسیعی در این شبکه حضور دارند و از گروهها و کانال های آن استفاده می کنند. اما فعالیت در تلگرام خصوصیات خاص خود را می طلبد که می توان توجه به علایق کاربران ، چیدمان درست مطالب ، پست های حساب شده و تاکتیکی ، استفاده از شکلک ها و خلاصه گویی را از جمله تکنیک های موفقیت در تلگرام نام برد.

اگر در تلگرام کانالی داریم بررسی سلایق کاربران و همچنین استفاده از خاصیت اشتراک گذاری مطالب توسط کاربران باید نهایت استفاده را برد و مثلا با درج فایل های موسیقی بی کلام در شب  یا صبح بخیر در ابتدای روز کاربران را به انتشار مطالب خود تشویق کرد.

انتشار مطالب مورد علاقه کاربران و همچنین بازنشر آنها در گروههای بزرگ می تواند بر تعداد کاربران کانال های شما بیافزاید.

همچنین هر مدت از نظرسنجی های چالشی در کانال خود استفاده کنید تا از نظرات کاربران مطلع شوید. یا از مسابقات کانالی استفاده کنید تا کاربران را تشویق به بازنشر مطالب خود کنید

مطالب بالا بسته به نوع فعالیت شما می توانید مفید یا مضر باشد لذا شناخت نوع فعالیت شما و گروههای کاربری مرتبط با آن قبل از انتشار مطالب ضروری است.

 استراتژی فعالیت شما و شبکه سازی  برای آن

اگر شما در هر کدام از این شبکه ها فعالیت می کنید باید دقیقا بدانید چه مطلبی را ، در چه زمانی و برای چه کسانی دارید به اشتراک می گذارید شناخت شما از علایق کاربران و همچنین خصوصیات آن شبکه اجتماعی می تواند موفقیت شما را به ارمغان بیاورد. قرار نیست شما به هر قیمتی مطالب تان را منتشر کنید یا به هر قیمتی مشتری جذب کنید اینجا باید به اصول خود پایبند بمانید و نظم را به کاربرانتان منتقل کنید و آنها را به نظم عادت دهید.

با تولید محتوا پادشاهی کنید!

مطالب تولید کنید، آنهم مطالب دست اولی که تاکنون منتشر نشده، استفاده مستمر شما از مطالب کپی می تواند به اعتبار شما و از دست دادن مخاطبین منجر شود.

پیش از انتشار مطالب باید پست خود را چند بار مطالعه کنید ، بالا پایین کنید، کلمات را تغییر دهید ، غلط های املایی و تایپی را تصحیح کنید و آن را از حالت آشفتگی و شلوغ خارج کنید.

در ابتدای کار صبر پیشه کنید خیلی از ماها در ابتدای کار با عجله کردن و انتشار وسیع مطالب سعی می کنیم به سرعت به تعداد بالایی از کاربران و همچنین بازخوردهای مثبت برسیم. کاربران باید به مرور شما را باور کنند و همچنین متوجه شوند که شبکه شما یک شبکه فعال است و نه یک شبکه غیرفعال .

لذا شما می بایست صبر پیشه کنید و ماهها به فعالیت مستمر و هدفمند خود ادامه دهید تا کاربران شما تبدیل به کاربران واقعی شما شوند.

ربات ها را بازنشسته کنید

در شبکه های اجتماعی در فضای عمومی یا خصوصی شخصی را با اختیارات مدیریتی برای پاسخ دادن به سوالات کاربران بگذارید آنها بدنبال پاسخی برای سوالات خود هستند. این پاسخ ها می تواند پاسخی برای دیگر کاربران نیز باشد. مدیران شبکه های شما باید با مجموعه شما و تاریخچه آن آشنا باشند.

امپراطوری هشتگ ها را برپا سازید!

شما در مطالب تان می بایست از هشتگ ها استفاده کنید ، همانطور که قبلا هم گفتم از هشتگ های مرتبط استفاده کنید، برای هر هشتگ هم می توانید شعار مناسبی را طراحی کنید و در تصاویر اینستاگرام یا دیگر شبکه ها استفاده کنید تا به برندسازی فعالیت تان کمک بیشتری کند فقط یادتان نرود که در استفاده از هشتگ ها زیاده روی نکنید!

 سیاهی لشکرهای فالوئر نخرید!

بعضی ها بجای پیدا کردن کاربران علاقه مند به حرفه خود اقدام به خرید فالوئر و دنبال کننده می کنند برعکس تبلیغات که برای فعالیت شما می تواند مفید باشد خرید فالوئر و دنبال کننده مضر است لذا با انجام تبلیغات هدفمند و مستمر می توانید کاربران علاقه مند به فعالیت خود را شناسایی کنید. 

در روز یک یا چند بار سرو کنید

گذاشتن مطالب زیاد در ساعات کم باعث یک بی نظمی در شبکه ( کانال یا پیج شما) می شود که منتهی به بی اعتمادی کاربران نسبت به شما می گردد. مطالب زیاد و تکراری می تواند برای اعضای شما آزار دهنده باشد به حضور مخاطبین احترام بگذارید. آنها میدانند که چه نوع کانال یا پیچی یا برندی را دنبال می کنند پس بصورت مرتب و مستمر خودتان را تبلیغ نکنید

زبان گویای تصاویر را فراموش نکنید

برای اینکه پست های شما دارای محبوبیت شده و توسط کاربران دست به دست بچرخد از تصاویر مرتبط و تاثیرگذار استفاده کنید. به این تصاویر روح ببخشید و در آنها از اطلاعات یا داده های مهم استفاده کنید تا توسط کاربران بیشتری پسندیده شود. اینفوگرافیک های مهمی که امروزه مورد محبوبیت بیشتری دارد را تولید کنید حتی در مورد مسایل اجتماعی روز پست های اینفوگرافیک طراحی کنید و با درج لوگوی خود بر روی آنها در سبب انتشار آنها در n بی نهایت شود. انتشار آنها می تواند باعث پسندیده شدن و دریافت لایک بیشتری از سوی کاربران گردد.

 خروس بی محل نباشید

به زمان استراحت کاربرانتان احترام بگذارید، و مطالب تان را در زمان های مناسب در شبکه های اجتماعی تان انتشار دهید چرا که بیشترین تعداد بازدیدکنندگان از شبکه های اجتماعی در ساعت های 8 تا 11 صبح و 9 تا 11:50 شب حضور دارند انتشار مطالب در این ساعت های خاص می تواند بازدید کننده بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورد.

 کرکره را پایین بکشید

یادتان باشد که از ساعت 12 شب تا ساعت 7 صبح انتشار هر گونه موردی در شبکه های اجتماعی بالاخص انواع موبایلی آن می تواند باعث آزار مخاطبین شما شود. برای همین این ساعت ها را در خاموشی کامل استراحت کنید

امیدوارم با خواندن این مطلب و همچنین تمرین بهتر سرو کردن مطالب در شبکه های اجتماعی بتوانیم به مفهوم استفاده از تکنولوژی همراه با اخلاق کاربری و توانمندی دست یابیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار