دکتر سید راضی نوری نماینده مردم شوش دانیال و شاوور در مجلس شورای اسلامی  با حضور در تحریریه روزنامه فرهنگ جنوب و پایگاه خبری شوشان به سوالات مختلف خبرنگاران این روزنامه و سایر خبرنگاران حاضر در این نشست پاسخ داد. "> برنامه ریزی برای اتصال شوش دانیال به نجف از طریق خط آهن
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۰

دکتر سید راضی نوری نماینده مردم شوش دانیال و شاوور در مجلس شورای اسلامی  با حضور در تحریریه روزنامه فرهنگ جنوب و پایگاه خبری شوشان به سوالات مختلف خبرنگاران این روزنامه و سایر خبرنگاران حاضر در این نشست پاسخ داد.

شوشان- مجتبی حلالی نصب : دکتر سید راضی نوری نماینده مردم شوش دانیال و شاوور در مجلس شورای اسلامی  با حضور در تحریریه روزنامه فرهنگ جنوب و پایگاه خبری شوشان به سوالات مختلف خبرنگاران این روزنامه و سایر خبرنگاران حاضر در این نشست پاسخ داد.  نماینده مردم شوش دانیال و شاوور در مجلس شورای اسلامی در این نشست خبری ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن سال نو به همکاران رسانه ای استان گفت: شهرستان شوش با 3500 کیلومتر از جمعیتی در حدود 200 هزار نفر شهرنشین و روستانشین از اقوام مختلف استان برخوردار است. شرایط آب و هوایی مساعد، حسن معاشرت با قبایل و طوایف مختلف استان، مهاجر پذیر بودن و ظرفیت بالای در حوزه کشاورزی و گردشگری از ویژگی های بارز شهرستان شوش است.

نماینده مردم شوش و شاوور در مجلس شورای اسلامی به ظرفیت های گردشگری شوش اشاره کرد و گفت : شهرستان شوش با قدمت 7 هزار ساله در سطح کشور در دنیا شهره استو وجود حرم حضرت دانیال نبی (ع) نیز برکات فراوانی به این شهر عطا کرده است. اما متاسفانه این شهرستان به لحاظ احیای ظرفیت های کم نظیر گردشگری مورد غفلت مسئولان استان قرار گرفته است. وی به حدیث علوی در زمینه جایگاه حضرت دانیال نبی اشاره کرد و گفت: در این حدیث امیرمومنان علی (ع)می فرماید: «هر کس برادرم دانیال را زیارت کند کانه مرا زیارت کرده است» و این منزلت بالای حضرت دانیال نبی را در میان اهل بیت عصمت و طهارت نشان می دهد. شهرستان شوش این ظرفیت را دارد که گردشگری مذهبی و تاریخی خود را بیش از گذشته فعال کند. نماینده مردم شوش و شاوور در مجلس شورای اسلامی به مساله نیروی انسانی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: شهرستان شوش از نظر نیروی انسانی می تواند نقش محوری را در توسعه استان بازی کند.

دکتر سید راضی نوری در این نشست خبری از طرح اتصال خط آهن شوش به نجف اشرف خبر داد. او معتقد است با اجرای این طرح  شوش بعنوان نزدیکترین مسیر برای رسیدن به نجف اشرف در کشور مطرح خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان شوش و شاوور با اشاره به ظرفیت های کم نظیر شوش در کشاورزی گفت: ظرفیت های موجود در شهرستان شوش زبانزد خاص و عام در کشور می باشد. محصولاتی چون گندم، ذرت، باغات و محصولات صیفی و دامداری نیز از جمله محصولات کشاورزی است که در سطح کشور همواره رتبه های اول تا سوم را داشته اند.

دکتر سید راضی نوری ادامه داد : شهرستان شوش دانیال نبی به برکت حضور حضرت دانیال نبی(ع) در زمینه گردشگری نه تنها در کشور بلکه در سطح جهان شناخته شده می باشد. شهرستان شوش بواسطه 7 هزار سال قدمت تاریخی از چنین جایگاهی برخوردار است.

وی با بیان اینکه ویژگی اصلی شهرستان شوش حضور نیروی انسانی مجرب می باشد، گفت : کشاورزی و گردشگری جزء معروفترین محاسن این شهرستان می باشد، اما نیروی انسانی نخبه محوریت اصلی شوش را دارد که نه تنها برای شوش بلکه برای استان می توانند راهگشا و تاثیر گذار باشند. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طرح توسعه حرم مطهر حضرت دانیال نبی(ع) یکی از مصوبات سفرهای هیات دولت می باشد که برای آن 5 میلیارد تومان اعتبار اختصاص  داده شده، اما متاسفانه تا کنون هیچگونه مبلغی از این اعتبار به شهرستان تخصیص داده نشده است. این در حالی است که کلیه طرح آماده اجرا می باشد و نیاز به پیگیری های لازم جهت دریافت اعتبار می باشد.

وی با اشاره به پل شهید ناجیان و عدم امنیت عبور و مرور وسایل نقلیه گفت: طبق آمار سال گذشته شهرستان شوش 2 میلیون و 500 هزار نفر میهمان نوروزی را پذیرا بوده است. همچنین 35 هزار نفر در روز و 12 هزار نفر در شب از پل شهید ناجیان عبور می کنند و با توجه به اینکه این پل از سطح صاف و آهنی برخوردار است، امنیت کافی برای رفت و آمد خودرو را ندارد. به همین سبب یکی از طرح هایی که نیاز به پیگیری دارد ایمن سازی و بهسازی این پل می باشد.

دکتر نوری یادآور شد: با توجه به اینکه شرکت هایی چون کاغذ پارس، حریر، شیر و ... در این شهرستان مشغول بکار می باشند و در حدود 15 هزار نفر کارگر نیز در آن فعالیت دارند، سازمان تامین اجتماعی بیمارستان 96 تختخوابی را بزودی راه اندازی خواهد کرد. این پروژه یکی از پروژه های با اهمیت در این شهرستان خواهد بود.

نماینده مردم شوش و شاوور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ها به اجرای ناقص طرح هدفمندی یارانه ها  اشاره کرد و  گفت: اجرای این طرح بزرگ که بعنوان جراحی اقتصادی نیز تلقی می شود، بواقع دل و جرات می خواست که البته این ویژگی به تنهایی کافی نیست و می بایست به مشکلات تولید کننده و حمایت از آنها توجه می شد.

وی اضافه کرد : هدفمندی یارانه ها یک قانون است و نباید بعنوان بودجه از آن یاد کرد. اما متاسفانه یارانه ها یک منبع در آمد برای دولت شده و چارچوب قانونی در آن رعایت نمی شود. به همین سبب است که در سال 89، 65 درصد انحراف از قانون وجود داشته و در سال 90 و 91 این انحراف مدام افزایش یافته است.

نوری با بیان اینکه رعایت قانون می تواند فشارهای وارد شده به مردم را کاهش دهد، گفت : خدمت رسانی به مردم کاری است پسندیده و الهی، چراکه خدمت رسانی مسلما در جهت رفاه و آسایش مردم انجام می پذیرد، اما این خدمت رسانی طبیعتا باید طبق قانون باشد که متاسفانه دولت در بخش هایی این دقت عمل را در این موضوع رعایت نکرده است. وی خاطرنشان ساخت: بخش خصوصی یک نهاد نوپاست که مسلما در ابتدای راه نیاز به حمایت و همراهی دارد، به همین سبب اگر در میان راه یا همان از ابتدا بخواهیم کلیه حمایت ها را از آنها سلب کنیم، از پای درخواهند آمد. یکی از مشکلات موجود در هدفمندی یارانه ها موضوع عدم توجه به مشکلات بخش خصوصی بود. نماینده مردم شوش و شاوور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ویژگی اصلی رییس جمهور آینده  گفت: فرق نمی کند که در انتخابات پیشرو رییس جمهور از چه جناحی باشد، بلکه باید در چارچوب مشخص قانون حرکت کند. رعایت قانون مسلما نقش بی بدیلی در راهگشایی مشکلات مردم و کشور خواهد داشت.

وی اظهار کرد : یکی از مشکلاتی که بلحاظ قانونی می بایست اصلاح شود، بحث دریافت مالیات می باشد، در این زمینه باید شفاف سازی در دستور کار قرار گیرد.

نوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کارخانه های قند و هفت تپه گفت : شرکت های صنعتی که در این حوزه قرار دارند، از قبل از انقلاب وجود داشته و اکنون رسالت ما حفظ و نگهداری مطلوب از آنهاست. این شرکت ها بلحاظ اقتصادی بسیار اهمیت دارند و بازار شهرستان هایی چون هفت تپه را تحت تاثیر خود قرار داده ند، بعنوان مثال اگر یکماه حقوق کارکنان پرداخت نشود، تاثیر آن در بازار نمود پیدا می کند.

وی ادامه داد : باید حمایت های مناسب از این شرکت ها بعنوان بخش خصوصی انجام پذیرد تا بتوانند در برابر مشکلات مقاومت کنند و راه خود را ادامه دهند.

نوری بیان داشت : واگذاری غیرکارشناسانه و شتاب زده به این شرکت آسیب وارد کرده است. وی به مشکلات کارخانه قند دزفول اشاره کرد و گفت: بخشی اعظمی از سهام این شرکت به بخش خصوصی واگذار شده است. در این زمینه می بایست قدری کارشناسانه تر به موضوع نگاه می شد. این شرکت در ابتدا خرید شکر خام را در دستور کار قرار داد که موجب از دست رفتن 10 هزار فرصت شغلی شد.

وی بیان داشت : جلسات متعددی با مدیر سابق این شرکت داشته ایم و در نهایت کارهای قانونی انجام مزایده در دستور کار این شرکت قرار دارد. نماینده مردم شوش و شاوور در ادامه به تلاش برای ایجاد منطقه آزاد شوش اشاره کرد و گفت: حدود 400 هزار هکتار زمین برای ایجاد منطقه آزاد شوش در نظر گرفته شده است.

نوری با بیان اینکه شوش بزودی به عنوان نزدیک ترین نقطه کشور به نجف اشرف خواهد شد، گفت: شوش مرز 9 کیلومتری با عراق دارد، به همین سبب از طریق خط آهن به نجف اشرف وصل خواهد شد. البته در این خصوص از مردم انتظار می رود تا همکاری لازم را با این طرح بعمل آورند تا بتوان پروژه را بسلامت انجام داد.گفتنی است شهرستان شوش از سال 78 بعنوان نقطه مرزی معرفی شده است که تا کنون در این خصوص فعالیتی صورت نگرفته است.وی یادآور شد: با این طرح می توان بلحاظ اقتصادی فعالیت های خوبی انجام داد که از جمله آن می توان به اشتغالزایی بواسطه راه اندازی بازارچه های مرزی اشاره داشت. وی از بلاتکلیفی جاده چنانه خبر داد و گفت: علی رغم همه وعده‌های داده شده این جاده هنوز به سرانجام نرسیده است. سید راضی نوری، با بیان این‌که روستاها و جاده‌ای مواصلاتی شوش باید مرمت شوند، گفت: جاده چنانه باید هر چه سریع تر به اتمام برسد.   نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به قول مساعد مدیر کل شهرسازی استان در رابطه با جاده مواصلاتی چناره تصریح کرد: این جاده ۱۷ کیلومتر است و مدتی است که بلاتکلیف باقی مانده است.

وی با بیان این‌که قول‌های داده شده در این زمینه هنوز اجرایی نشده است، گفت : این جاده دارای ۲ بخش است که هزینه‌های بخش اول تعریف شده اما مابقی همچنان بلاتکلیف است. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نهم با بیان این‌که ۱۱ کیلومتر از این جاده هنوز اجرایی نشده است، گفت: متأسفانه قراردادهایی در این زمینه منعقد شده اما ههنوز به مرحله اجرا نرسیده ست. وی با اشاره به موقعیت شهر شوش تصریح کرد : گسترش را‌ه‌های ارتباطی می تواند باعث رونق منطقه شود. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود : توسعه اقدامات در رابطه با شهرسازی و ایجاد فضای سبز نیاز به تخصیص به موقع ارتباطات دارد. گفتنی است که در این جلسه امید حلالی مدیرمسئول روزنامه فرهنگ جنوب، محمدرضا ایزدی مدیر سرای روزنامه نگاران خوزستان و مدیرمسئول نشریه آستانه پارس، بنوره خبرنگار ایرنا و ... نیز تعدای از فعالین سیاسی خوزستان از جمله آقایان حاج کاظم صخراوی و یوسف موندنی زاده الهی به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

فرهنگ سازی برای تغییر شیوه های آبیاری از حالت غرقابی به شیوه های مدرن قطره ای در خوزستان، توجه به کادرسازی و بکارگیری نیروهای نخبه خوزستانی در وزارتخانه ها و ادارت و سازمان های کشوری با تلاش مجمع نمایندگان خوزستان، زمینه سازی برای برپایی کنگره بین المللی هم اندیشی ادیان ابراهیمی با عنوان «پیامبر باران» در شوش، تلاش برای ترویج مسائل فرهنگی، به روز کردن کارخانجات منطقه و رفع مسائل کارگری آنها از قبیل کاغذ پارس، کشت و صنعت هفت تپه و کشت و صنعت کارون شوشتر، اقدامات صیانتی برای دفاع از حق آبه خوزستان و عدم انتقال آب از اهم خواسته های روزنامه نگاران و فعالین سیاسی از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی بود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار