اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲
تجلیل از سازمان‌های مردم نهاد در حوزه آسیب‌های اجتماعی/ مدیر کل بهزیستی خوزستان: سازمان های مردم نهاد یار و یاور بهزیستی در سال گذشته بودند / شریعتی: همکاری با سازمان های مردم نهاد و موسسات خیریه استان هستیم
سازمان های مردم نهاد یار و یاور بهزیستی در سال گذشته بودند و بسیاری از خدمات بهزیستی را این سازمان ها انجام دادند
 

شوشان: مراسم تجلیل از سازمان‌های مردم نهاد همکار با اداره‌ کل بهزیستی خوزستان در حوزه آسیب‌های اجتماعی با حضور استاندار خوزستان، مدیر کل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، غلامرضا صدیق راد مدیر بهزیستی خوزستان، سازمان های مردم نهاد و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات مجتمع و شیرخوارگاه فتح المبین خوزستان برگزار شد.

در اين برنامه كه به همت دفتر آسيب هاي اجتماعي وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعي برگزار شد، كردوني مدير كل آسيب هاي اجتماعي پس از استماع مشكلات ده نفر از مسئولین سازمان های مردم در حوزه آسیب های اجتماعی ، دستور پيگيري مشكلات و مسائل آنان را صادر كرد 

مدیر کل بهزیستی خوزستان: 
سازمان های مردم نهاد یار و یاور بهزیستی در سال گذشته بودند

در این مراسم ، مدیر کل بهزیستی خوزستان گفت: این جلسه تشکیل شده است تا از زحمات تمام عزیزانی که در سال گذشته با بهزیستی همکاری داشتند تشکر و تقدیری هر چند ناچیز داشته باشیم. صدیق راد ادامه داد: سازمان های مردم نهاد یار و یاور بهزیستی در سال گذشته بودند و بسیاری از خدمات بهزیستی را این سازمان ها انجام دادند. بیش از 20 درصد فعالیت های سازمان بهزیستی در بعضی از حوزه ها را انجام داند تا ما زیر بار سنگین مسئولیت ها نمانیم.

صدیق راد با اظهار امیدواری از همکاری سازمان های مردم نهاد در سال پیش رو افزود: سازمان بهزیستی 3 نوع وظیفه را در حوزه توانبخشی، حوزه اجتماعی و پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی را انجام می دهد. در واقع سازمان بهزیستی فعالیت های بسیار گسترده ای را انجام می دهد و 152 وظیفه بسیار متنوع را بر عهده دارد. فقط در یک دفتر امور زنان بی سرپرست نزدیک به 33 هزار خانوار را تحت پوشش دارد. که این جمعیت نزدیک به 20 درصد از جمعیت تحت پوشش بهزیستی کشور در این دفتر است.

 

وی ادامه داد: در دفتر امور معلولین نزدیک به 83 هزار معلول در سازمان بهزیستی تشکیل پرونده دادند و از خدمات سازمان بهزیستی به نوعی بهره مند هستند و 16 هزار خانواده از معلولین از خدمات مستمری سازمان بهزیستی برخوردار هستند. مدیر کل بهزیستی خوزستان با اعلام آنکه بیش از 1000 مهد کودک در سراسر استان با بهزیستی همکاری دارند و به کودکان پایین تر از دبستان خدمات می دهند گفت: در خوشبینانه ترین حالت فقط 7 درصد از کودکان زیر دبستان در مهد کودک ها هستند و خیلی از خانواده ها هنوز موفق نشدند فرزندان خود را در مهد کودک ثبت نام کنند.

صدیق راد اضافه کرد: طرح های بسیار متنوعی را با همکاری اداره کل آسیب های اجتماعی را در دست اجرا داریم که در آن به عدالت آموزشی و دانش آموزان باز مانده از تحصیل پرداخته می شود و در سال های آینده شاهد شکوفایی آن در کل کشور خواهیم بود. 

مدیر کل بهزیستی خوزستان ادامه داد: حجم پرونده های تشکیل شده در سازمان بهزیستی زیاد است و ما مجبور هستیم از همکاری NGO ها، تشکل های غیر دولتی و موسسات خیریه استفاده کنیم. 

 

صدیق راد با عنوان آنکه 5 هزار پرونده به کلینیک های مدد کاری واگذار شده است ولی هنوز اعتبار آن تامین نشده است از کردونی مدیر کل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت تعاون خواست تا اعتبار درخواستی را عملیاتی کند. وی در ادامه گفت: در سه سطح پیشگیری در حال فعالیت هستیم، سعی ما بر این است که کودک معلول تا جایی که ممکن است با فرهنگ سازی به دنیا نیاید، اگر متولد شد مباحث درمانی را دنبال می کنیم و اگر باز نتوانستیم مبحث توانبخشی را خواهیم داشت. به عنوان مثال در تمام زایشگاه ها طرح غربالگری از ناشنوایان را انجام می دهیم و چنان که کودک در زیر سن 3 سال ناشنوا شود تمام هزینه کاشت حلزون توسط سازمان بهزیستی پرداخت می شود و این طرح تنها در چهار استان انجام می شود. قالب ذکر است که قبل از انقلاب تا سال 92 نزدیک به 150 کودک کاشت حلزون انجام دادیم ولی از سال 92 تا امروز چیزی بیشتر از 158 کودک کاشت حلزون انجام شد. 

وی ادامه داد: بهزیستی از نظر حاکمیتی تنها کودکان زیر 3 سال را سرپرستی می کند و مابقی توسط سازمان های مردم نهاد و خیرین نگهداری می شود. در واقع بسیاری از فعالیت های ما را موسسات انجام می دهند و در مجموع از همکاری همه شما تقدیر و تشکر را دارم. 

 

شریعتی: 
آماده همکاری با سازمان های مردم نهاد و موسسات خیریه استان هستیم

استاندار خوزستان در این نشست گفت: اولیا و بزرگان دین بر کار خیر و نیک سفارش کردند و آن چیزی که در آخرت انسان بر اساس آن سنجیده می شود اعمال و کردار نیک است. شریعتی ادامه داد: تلاش در جهت کار نیکو و خیر صرفا پول دادن و هزینه نیست بلکه انجام امور خیریه است که باعث پیشرفت جامعه و توسعه انسانی و سایر موارد می شود.

شریعتی با ابراز آنکه باید در کار خیر و نیکو رقابت داشته باشید افزود: اگر انجام کار خیر به یک فرهنگ تبدیل شود و میزان سنجش انسان بر اساس کار خیر و نیکویی باشد که در جامعه انجام می شود باعث همه گیر شدن کار خیر خواهد شد. ولی اگر به کار خیر به عنوان یک حاشیه توجه شود اکثر افراد به سمت مبناهایی می روند که سنجش جامعه بر اساس آن است. وی ادامه داد: کشورهای خارجی در همه زمینه ها کار خیر را انجام می دهند، به عنوان نمونه یکی از موارد کار خیر در این کشورها در زمینه تامین هزینه تحقیقات دانشگاهی است.

استاندار خوزستان اضافه کرد: آمادگی همکاری با سازمان های مردم نهاد در انجام امور خیریه را داریم و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد. شریعتی با بیان آنکه در شناسایی معضلات و مشکلات و انجام امور خیریه در مناطق حاشیه  ای و محروم با کمبود نیرو مواجه هستیم گفت: سازمان های مردم نهاد این وظایف را بر عهده بگیرند تا ما وظایف پشتیبانی و تامین هزینه های پروژه های که ما را به سمت عدالت اجتماعی سوق می دهد را تامین کنیم.

 

وی ادامه داد: برای رسیدن به عدالت اجتماعی از سال جدید آموزش و پرورش موظف شده است تا هزینه کلاس های کنکور دانش آموزانی که استعداد دارند ولی توانایی مالی ندارند را تامین کند تا ناعدالتی ها کمتر شود. استاندار خوزستان در پایان گفت: به فرمانداران شهرستان ها ابلاغ می کنم تا سازمان های مردم نهاد اگر لازم دانستند در کار گروه هایی شرکت داشته باشند اجازه ورود دهند تا بتوانیم از نقطه نظرات شما استفاده کنیم چرا که شما به واسطه حضور در جامعه از مشکلات بهتر از مسئولین اطلاع دارند.

 

کردونی:   
دستگاه های متولی برای مقابله با آسیب های اجتماعی مشخص شدند.

مدیرکل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت رفاه گفت: گفت: 5 استان خوزستان، کرمان، آذربایجان غربی، سیستان بلوچستان و تهران در بحث حمایت اجتماعی از کودکان در معرض آسیب ویژه مورد توجه قرار گرفته است. کردونی ادامه داد: بعد از ورود مستقیم مقام معظم رهبری به مقوله آسیب های اجتماعی و جلساتی که با سران عالی رتبه نظام برگزار شد تقسیم کار ملی برای مقابله با آسیب های اجتماعی صورت گرفته است و دستگاه های متولی برای مقابله با آسیب های اجتماعی مشخص شدند.
 
وی اضافه کرد: دو موضوع را به طور مشخص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بر عهده گرفته است که یکی بحث حمایت از آسیب های اجتماعی کودکان و دیگری بحث زنان سرپرست خانوار است که سازمان بهزیستی که از توابع وزارت تعاون است مسئولیت آن را بر عهده دارد و در بحث طلاق سازمان بهزیستی نقش محوری را ایفا می کند.

مدیر کل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خوزستان را یکی از 5 استان اول کشور در زمینه بازماندگی کودکان از تحصیل دانست و افزود: یکی از مباحث مهم حوزه های فعالیت وزارت تعاون بحث بازماندگی کودکان از تحصیل است چرا که بازماندگی از تحصیل فقر بین نسلی را تشدید می کند و در نسل های بعدی تداوم پیدا می کند.

وی ادامه داد: در استان خوزستان در مقطع ابتدایی 12 هزار کودک باز مانده از تحصیل وجود دارد. کار بسیار مهمی که در این زمینه صورت گرفته است تکمیل بانک اطلاعاتی این کودکان است که در حال حاضر در چه وضعیتی و در کجا هستند. کردونی در ادامه دلایل مهم بازماندگی از تحصیل را برشمرد و افزود: مهم ترین دلایل بازماندگی از تحصیل فقر، معلولیت، دو زبانه بودن کودکان، کوچ نشین بودن، فقدان وسایل ارتباطی در بعضی از مناطق است.

کردونی مهم ترین دغدغه را برگرداندن کودکان به مدارس دانست و افزود: هر موسسه خیریه که در شهرستان ها فعالیت کند و می تواند بچه ها را به مدرسه برگرداند حاضر به انعقاد تفاهم نامه و تخصیص بودجه هستیم تا بچه ها را به مدرسه برگردانند. در موضوع سرپرست خانوار نیز اگر موسسه خیریه طرح مشخصی داشته باشد ما حمایت می کنیم.

مدیرکل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخشی دیگر از صحبت های خود به لزوم ارتقا فعالیت های سازمان های مردم نهاد و خیرین برای مقابله با آسیب های جدیدی که در استان خوزستان بروز کرده است اشاره کرد و گفت: در شوش در چند ماه گذشته یکی دو نفر بر سر منابع آب کشته شدند، در شادگان تیراندازی صورت می گیرد و در ایذه برخی از آسیب ها رو به رشد است. لذا لازم است حوزه فعالیت های سازمان های مردم نهاد جدیدتر تعریف شود.
 
معرفی دو پروژه خلاق و نوین سازمان های مردم نهاد

عادل یلالی تسهیل گر سازمان اجتماع محور منطقه دوار شهرستان شوش در زمینه گروه های اجتماع محور گفت: این گروه ها به صورت داوطلبانه در محله، محل کار یا محیط های آموزشی تشکیل می شوند و ارتقای سطح رفاه و سلامت گروه هدف جامعه را بر عهده دارند و در حال حاضر نزدیک به 210 گروه اجتماع محور در استان فعال هستند.

یلالی در زمینه نحوه فعالیت گروه های اجتماع محور بیان کرد: این گروه ها در یک محله جمع می شوند و نیاز آن محله را نیازسنجی می کنند و بر اساس اولویت بندی که انجام می دهند به صورت پروژه تعریف و اجرایی می شوند و در نهایت به وسیله یک تسهیل گر کارها را با کمترین هزینه انجام می دهند. مانند تکمیل زیرساخت هایی که در منطقه دوار شوش انجام شده است.

گروه اجتماع محور پیشگیری از آسیب های اجتماعی بخش اسماعیلیه و ملاشیه

سید لطیف سیف سادات مدیر موسسه خیریه اکرام مهر علی اهواز در زمینه فعالیت های گروه اجتماع محور پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بخش اسماعیلیه و ملاشیه گفت: منطقه اسماعیلیه و ملاشیه از هر گونه امکانات، آموزشی، بهداشتی و فرهنگی محروم است و سه روستای دب سعید 1 و 2 و 3 با 150 خانوار و جمعیت 260 نفری بعد از گذشت 38 سال از انقلاب مدرسه نداشتند و تمام کودکان منطقه بی سواد بودند.

وی ادامه داد: با کمک آموزش پرورش توانستیم در منطقه در بحث نهضت سواد آموزی و مدرسه ابتدایی مدارسی را تاسیس و همه تجهیزات آموزشی لازم را برای دانش آموزان فراهم کردیم. همچنین این منطقه در زمینه جاده های ارتباطی مشکلات متعددی داشت که با رایزنی های انجام شده در ماه های آینده کار آسفالت آن انجام می شود. از کارهای دیگری که در این منطقه انجام دادیم کارهای فرهنگی مبارزه با طلاق و اعتیاد و خشونت است. دیگر آنکه برای 17 روستا که باید بیست کیلومتر می آمدند تا به خانه بهداشت برسند به کمک نهادهای مربوطه یک خانه بهداشت تاسیس کردیم. نصب ایستگاه های اتوبوس و ساخت مدارس جدید که قرار داد آن منعقد شده است از دیگر کارهای انجام شده در منطقه است.

همچنین در این نشست 10 نفر از سازمان های مردم نهاد در شهرستان صحبت داشتند و مشکلات و مسائل خود را بیان کردند که مهم ترین این مسائل شامل: همکاری نکردن دستگاه های دولتی با سازمان های مردم نهاد، بحث زنان سرپرست خانوار، فروش نرفتن محصولات تولیدی، درخواست گرفتن وام از بانک ها و موسسات مالی و حمایت از مدد جویان بوده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار