اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
یک فیلمساز خوزستانی با انتقاد از شرایط سال گذشته سینمای استان، این سال را به لحاظ تعداد تولیدات حرفه‎ای سالی تأسف‎بار توصیف و عنوان کرد: مسوولان فرهنگی و هنری استان همچنان هیچ برنامه مشخص و مدونی برای حمایت از تولیدات حرفه‎ای سینما ندارند.

سیدمرتضی سبزقبا در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: سال نو از راه رسید و سال گذشته با تمام اتفاقات خوب و خوشایندش و با تمام رخدادهای بد و ناخوشایندش از سر همه  ما گذشت و به اتمام رسید. 

وی ادامه داد: سال گذشته برای سینمای استان ما به لحاظ کمیت سال خوبی نبود هر چند این سال از نظر کیفیت به واسطه حضور آثار شمار معدودی از فیلمسازان خوزستانی در جشنواره‎های داخلی و فستیوال‎های خارجی و کسب جوایز مختلف ملی و بین‎المللی، سالی خوب به شمار می‎آید. تمام افتخارات سینمای خوزستان در سال 1395 متعلق به معدود فیلمسازانی است که باوجود دشواری‎های بی‎شماری که در مسیر فیلمسازی حرفه‎ای استان ما وجود دارد، حضور در خوزستان را به پایتخت‎نشینی ترجیح داده‎اند و با تمام سختی‎های فیلمسازی، در این استان فیلم می‎سازند و چراغ سینمای حرفه‎ای خوزستان را روشن نگه داشته‎اند.

این فیلمساز خوزستانی با بیان این‎که سال 1395 همچون سال 1394 به لحاظ کمیت و تولید، سال خوبی برای سینمای استان نبود افزود: تعداد تولیدات حرفه‎ای سینمای خوزستان در سال گذشته آن‎چنان ناچیزند که می‎توان از آن‎ها چشم پوشی کرد و سال گذشته را مثل سال 1394 از این حیث سالی تأسف‎بار دانست که در آن تولید آثار حرفه‎ای سینمای خوزستان به صفر رسید. به نظر می‎رسد مسوولان فرهنگی و هنری استان همچنان هیچ برنامه مشخص و مدونی برای حمایت از تولیدات حرفه‎ای سینمای خوزستان ندارند. 

او یادآوری کرد: در سال گذشته مراکز و نهادهای فرهنگی و هنری استان در تولید فیلم‎های حرفه‎ای ما هیچ نقشی برعهده نگرفتند و به سیاست‎های غلط و نادرست‎شان ادامه دادند. برخی از مدیران فرهنگی و هنری استان نیز بی‎آن‎که به مطالبات هنرمندان پاسخ روشنی ارائه دهند برکنار شدند و در برابر عملکرد ضعیف‎ خود در دوره مدیریت‎شان، به افکار عمومی و به خصوص به هنرمندان و هنردوستان پاسخگو نبودند.

سبزقبا در ادامه بیان کرد: برخی دیگر از نهادهای هنری استان هم که وظیفه‎شان آموزش و حمایت از سینمای آماتور و هنرجویان نوآموز است عملکرد خوبی نداشتند و طبق آمار هیچ فیلم مهمی تولید نکردند و نه تنها در مبحث «تولید» بلکه در مبحث مهم «آموزش» هم کارنامه خوبی از خود به جا نگذاشتند و میزان نارضایتی هنرجویان از روش‎های آموزشی الکن و شیوه برخورد و تعامل نادرست خود با هنرجویان را نسبت به سال های گذشته افزایش دادند. 

وی گفت: آن‎ها بعضی از بااستعدادترین هنرجویان فیلمسازی را از خود و نهاد تحت مدیریت خود دور کردند و انگیزه‎های برخی دیگر از هنرجویان را با رفتارهای متکبرانه و تحقیرآمیز خود نسبت به آن‎ها از بین بردند. بی‎اغراق باید تاکید کرد که منفعت «عدم وجود» این چنین مراکزی، بسیار بیشتر از زیان «حضور» آن‎ها در سینمای استان ما است؛ به عبارت دیگر زیان «وجود» این مراکز با شیوه مدیریت فعلی‎شان، آن چنان گسترده است و منفعت اندک «وجود»شان به قدری ناچیز است که «عدم وجودِ» سرشار از زیان‎شان، سودمندتر به نظر می‎رسد. بنابراین بهتر است که مدیران عالی رتبه فرهنگی و هنری کشور یا مدیران این نوع مراکز را برکنار کنند و یا از اساس این مراکز استانی تحت نظارت‎شان را تعطیل کنند. 

این کارگردان سینما اضافه کرد: پیش از این هم گفته بودم که باید بنیان تفکرات فرسوده و کم‎مایه و مدیریت‌‎های بی‎ثمر و زیان ‎آور این سال ‎ها در برخی دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران برچیده شود. حضور این نوع مدیران جز زیان و خسران برای سینمای ما هیچ ره‎آورد دیگری نداشته و نخواهد داشت.  

وی تصریح کرد: سال گذشته بعد از سال‎ها تأخیر، جشنواره فیلم کوتاه استان با همت مدیران اداره‎کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد؛ جشنواره‎ای که حاصل 6 سال تولیدات سینمای استان در آن به نمایش درآمد و به جز تعداد اندکی استعداد تازه که با ذکر شرایطی می‎توان به آینده آن ها امیدوار بود و به جز آثار دو سه فیلمساز باسابقه و در بعضی موارد پرافتخار استان، هیچ فیلم مهم دیگری به کارنامه سینمای خوزستان اضافه نکرد. سینمای استان ما پیش و قبل از برگزاری جشنواره، به تولید آثار فاخر و ارزشمند چه در سطح حرفه‎ای و چه در سطح سینمای آماتور نیازمند است تا علاوه بر «کمیت»، به میزان معقولی از «کیفیت» در فیلم‎های کوتاه و مستند دست پیدا کند.

این کارگردان خوزستانی خاطرنشان کرد: آن چه که در این شرایط برای شمار اندکی از فیلمسازان استان باعث سربلندی می‎باشد این است که در حالی افتخارات مختلفی در سطح ملی و بین‏المللی برای این سینما به ارمغان آورده‏اند که سینمای ما از سوی مسوولان فرهنگی و هنری استان و نهادهای هنری آن به هیچ‎وجه حمایت نشده است. این تعداد معدود از سینماگران استان، خود به اندازه چندین انجمن و نهاد فرهنگی و هنری در عرصه سینما برای استان خوزستان افتخار کسب کرده‎اند.

وی اظهار کرد: در کمال فروتنی نکته دیگر درباره کارنامه سینمایی من و حضور در جشنواره‎های ملی و بین‎المللی و کسب جوایز مختلف سینمایی‎ام در سال گذشته نیز این است که -همچنان که قبلا و سال گذشته نیز گفته ام- در فقدان یک برنامه‎ریزی کلان و مشخص برای ارتقای سینمای کوتاه استان که باید توسط مسوولان انجام بگیرد و نگرفته است، به عنوان سینماگری خوزستانی، با برنامه‎ریزی شخصی و به اندازه وسع اندکم، برای رشد و تعالی سینمای استانم کوشیده‎ام و کارنامه ی سینمایی‎ام در سال گذشته و سال‎های قبل‎تر از آن نشانه‌ای است از این که راه را بی‎راهه نرفته‎ام و هزینه‎ای بر خود و جامعه سینمایی استانم نیافزوده‎ام.

سبزقبا ابراز امیدواری کرد در سال جدید مسوولان امر به مطالبات سینماگران استان توجه کنند و مسیر سینمای آماتور و نیز سینمای حرفه‎ای خوزستان را هموارتر سازند و موانع و معضلات «آموزش»، «تولید» و «اکران» فیلم‎های کوتاه و مستند را از سر راه هنرجویان و سینماگران این عرصه بردارند. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار