اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴
مجتبی حلالی 

کلانشهر اهواز. هفتمین شهر کشور بلحاظ جمعیت و وسعت. سرشار از منابع گازی و نفتی و برخوداری از بزرگترین رودخانه کشور.  از دی ماه تا نهایتا اواسط اردیبهشت آب و هوای فوق العاده. البته اگر گرد و غبار امان دهد، آب و هوای بسیار مطلوبی دارد.

اهواز شهر شب بوده و هست. شب ها زیباست. اهواز! شب ها بدلیل نور پردازی های زیبا در سطح شهر، پل ها و معابر چشم نواز است، با این حال اما روزها، حکایت این شهر زیبا در شب کاملا متفاوت است. متفاوت و آزار دهنده. هیچ جذابیتی در شهر وجود ندارد. نه فضای سبز زیبا نه آبنمای تاثیر گزار، نه جدول بندی منظم و نه جاده های مسطح.

آری شهر من اهواز نام بلند و پر آوازه ای داشته و دارد، سرتاسر کشور که بروی قطعا از اهوازی بودنت خوشحال می شوند و مورد استقبال قرارت می دهند. اینها بدلیل نام بلند و زیبای اهواز است. اما تنها نام زیبای اهواز نه چیز دیگر.

در ایام نوروز این کمبود و خلا بیشتر احساس می شد. آنجا که میهمانان برای تفریح درخواست می کنند به جاذبه های شهر سر بزنند. اما تنها آدرسمان همان جاده ساحلی است. جاده ساحلی که بلطف باریک و کم رمق شدن کارون توسعه یافت. 

حیف این رودخانه زیبا و خروشان که بواسطه نفوذ و اصرار دیگر استان ها هر روز گل آلود تر و بی جان تر می شود. هرچند کارون به تنهایی زیبا و چشم نواز است اما هیچ جاذبه ای در رودخانه وجود ندارد، مرغابی ها و اردک های رها شده در آن نیز آرام آرام یا از بین رفتند و یا در دام گرفتار شدند. 

اهواز من و شما برای تفریح مسافران هیچ مورد جذابی ندارد. شهر اهواز بمانند نامش جذابیت شهری ویژه ای برای مسافران ندارد. جذابیتی که سال های بعد هم مسافران را مجاب به سفر به اهواز کند وجود ندارد. جاذبه های اهواز جملگی در یکروز دیده می شود. از پل ها گرفته تا ساحلی و پارک های شهربازی و لاله. آری اهواز ما پس از گذشت سالها از قدمتش و در عین وجود اعتبارات فراوان اما همچنان یک شهر بی کیفیت است. اهواز ما در روزهای ابتدایی سال بهتر مشخص می شود که فقط یک نام است، اهواز یک شهر توریستی نیست. اهواز جذابیت خاصی نه برای مسافران دارد نه برای شهروندانش.

باز جای شکرش باقیست تا آبادان، شوشتر، دزفول و باغملک و برخی شهرهای زیبای استان مسافتی وجود ندارد، در غیر اینصورت میهمانان روزهای خوبی را در اهواز سپری نمی کردند. این در حالی است که میزان تعداد مسافران نیز کاهش یافته و اینها نشان از آن دارد که اهواز شهری نیست که هر سال بر تعداد میهمانانش بیافزاید. باری تبلیغات سوء در خصوص وجود گرد و غبارهای فراوان در استان نیز بی تاثیر نبود که آنهم دلیل های فراوان نظیر خشک شدن تالاب ها، خشکسالی و موارد اینچنین داشته و دارد اینها جملگی سبب شد تا در اهواز آنچنان که سالهای قبل فراوان شاهد حضور میهمانان بودیم، نباشیم.

اهواز بیش از هر زمانی نیاز به زیباسازی دارد. نیاز به جذابیت و تفریح گاه دارد. نه تنها برای مسافران و میهمانان بلکه دقیقا برای ساکنینش. جاده ساحلی در هر دو طرف رودخانه کاری بزرگ و موثر بود، اما اینها کافی نیست. برای شهری با عنوان اهواز کافی نیست. لیاقت مردم مظلوم و صبور اهواز این نیست. اهواز نیازمند تفرجگاه های متعدد، باغ پرندگان، پارک های زیبا است. مردم نیازمند مکان های شاد و نشاط آورند. با همه کاستی ها و مشکلات باید نسبت به ذی حقان شهر دلسوزانه تلاش کرد.

اهواز آنقدر نیاز به محیط های زیبای شهری دارد که هرگاه دلمان گرفت براحتی با تنوع فراوان روبرو شده و میان انتخاب های فراوان گزینه ای را بعنوان تفریح مان برگزینیم. آری اهواز همچنان به نورپردازی های خیابان 13 و آبنمای موزیکال خیابان 9 کیانپارس احتیاج دارد، البته نه تنها در کیانپارس بلکه در سرتاسر شهر. سرتاسر شهر نیازمند توزیع عادلانه خدمات شهری است.
نکته جالب توجه اما حضور بسیاری از مسافران در روستاها بود، روستاهایی که جذابیت طبیعی فراوان داشتند، بنابراین در کنار پردازش به جذابیت های شهر خوب است روستاها نیز بیش از پیش آباد و زیبا شوند.

برچسب ها: مجتبی حلالی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار