اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۸۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳
 مريم مقدمي اصل

 تاکنون تعابیر و تفاسیر مختلف و متفاوتی نسبت به شعار سال 96 یعنی (اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال) توسط صاحب نظران اقتصادی، صنعتی، تولیدی و ... منتشر شده است اما نکته بسیار مهمی که مغفول مانده است توجه به ماهیت اصلی اقتصاد است، در سیستم مادی هدف چیزی جز اقتصاد نیست به همین دلیل در مراحل رشد اقتصادی امکان دارد مقدمه تخریب، تباهی و فساد فراهم شود اما درنظام جمهوری اسلامی، اقتصاد وسیله است و از وسیله انتظاری جز کارایی بهتر برای دست یافتن به هدف که همان ارتقای سطح رفاه عمومی است نمی رود.

نظریات و اظهار نظرهای مسئولان مختلف محلی، منطقه ای و ملی در رابطه با اقتصاد مقاومتی در برگیرنده نکات بسیار مهمی بوده اند و هریک به ابعادی از مراحل توسعه اقتصادی اشاره نموده اند اما برخی از نظریات مانند نظر رئیس اتاق بازرگانی اهواز کاملاً مبتنی بر سیستم اقتصاد مالی است که اقتصاد را هدف می داند و در راه رسیدن به این هدف از تخریب و تباهی نیز ابایی ندارد که به زعم نگارنده واگذاری چنین مسئولیت هایی به افرادی با چنین دیدگاه هایی در یک حکومت اسلامی چندان واقع بینانه و منطقی نمی باشد زیرا شرط منطق تکیه بر داشته ها و افزایش سطح مهارت ها و داشته های خود و اجتناب از پرداختن به نقاط ضعف دیگران آن هم نه با ارائه انتقاد سازنده بلکه با ادبیات تخریبی است.

شهلا عموری رئیس اتاق بازرگانی اهواز شهرک های صنعتی را به گورستان صنعتی تشبیه و از وضعیت صادرات، کشاورزی و ... انتقاد  کرده است، پرسش اینجاست که ایشان خود به عنوان رئیس اتاق بازرگانی اهواز که نقش بسزایی در بهبود و رشد اقتصاد می تواند ایفا نماید به کدام یک از وظایفی که در ماده 5 قانون اتاق های ایران تشریح شده است به طور تمام و کمال عمل کرده است؟ آیا برگزاری نمایشگاه مد پوشاک در بصره از وظایف اتاق بازرگانی یعنی (تشکیل نمایشگاه های تخصصی و بازرگانی داخلی و خارجی در چارچوب سیاستهای نظام جمهوری اسلامی ایران) محسوب می شود؟ تخصص کشور ایران برگزاری شو و نمایش پوشاک می باشد؟!

آیا این اتاق توانسته است اختلافات داخلی اعضای خود را رفع نموده و آن را تبدیل به تسویه حساب های شخصی با دستگاه های مختلف و عملاً کند کردن روال ارائه خدمات به مردم نکند؟ تاکنون چه جزوه ها، کتابچه ها و برنامه های ترغیب کننده و آگاهی بخشی برای ترغیب سرمایه گذاران داخلی توسط اتاق بازرگانی اهواز تهیه و تدوین شده است؟

آیا داوری ها و حکمیت های بازرگانی توسط این اتاق بدون حاشیه و تنش صورت می گیرد و طرفین از عملکرد آن رضایت مندی دارند؟ چند دوره کاربردی و آموزشی متناسب با نیازهای بخش تولیدی تاکنون توسط این اتاق برگزار و خروجی آن چه بوده است؟

چند اتاق مشترک با کشورهای دوست و همسایه در دوران تصدی رئیس اتاق بازرگانی فعلی اهواز تشکیل شده است و با جدیت به توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی می پردازند؟ آمار دقیقی و قابل توجهی از اتحادیه های صادراتی و وارداتی تشکیل شده در دوران مدیریت ایشان وجود دارد؟

تاکنون توانسته اند یک برنامه راهبردی و مشورتی که در بر گیرنده تمامی نیازها و پرسش های متقاضیان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی می باشد تدوین و به تمامی فرصت ها و تهدیدهای سرمایه گذاری در این بخش اشاره کنند؟

بدیهی است که هیچ یک از این موارد به طور تمام و کمال اجرایی نشده است و بخشی از آنها حتی بر روی کاغذ نیز نیامده است زیرا اصولاً تفکر است که تبدیل به برنامه برای اجرا می شود و تفکری مبتنی بر توسعه اقتصادی در ذهن رئیس اتاق بازرگانی اهواز وجود ندارد که در غیر این صورت نه تنها آن را تبدیل به برنامه کرده بود بلکه برای اجرایی کردن آن با سایر دستگاه های ذیربط به مرحله هم افزایی، مشورت و تعامل می رسید اما آسان ترین راه یعنی تخریب را انتخاب کرده اند و سایر دستگاه ها را آماج حملات خود قرار می دهند در حالی که هر فردی اگر به نقایص خود بپردازد و آنها را برطرف کند فرصتی برای پرداختن به دیگران نخواهد داشت و فرصت داشتن رئیس اتاق بازرگانی اهواز حاکی از مشغله نداشتن ایشان می باشد!

اقتصاد اسلامی فراهم کردن زمینه مناسب برای بروز خلاقیت های متفاوت انسانی است و خلاقیت با تخریب، فساد و تباهی متضاد می باشد لذا حکومت اسلامی عرصه جولان مدیران متضاد با آرمان های این حکومت نیست!

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار