اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۸۴۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۸
برگزاری هشتمين جلسه کافه کتاب سازمان آب و برق
هشتمين جلسه کافه کتاب با حضور دوستداران شاهنامه و نقالي در کتابخانه سازمان آب و برق خوزستان برگزار شد.
شوشان: هشتمين جلسه کافه کتاب با حضور دوستداران شاهنامه و نقالي در کتابخانه سازمان آب و برق خوزستان برگزار شد. در آغاز این نشست دوستانه، از همزماني اجراي شاهنامه خواني با روز ارتش سر افراز یاد شد و بر روان همه کساني که مرز عزيز را با خون خودشان پاسداري کردند، درود فرستاده شد.

به گزارش شوشان ، در اين مراسم پريسا سيمين مهر، نقال معروف به اجراي نقالي "جمشيد و پيدايش نوروز" و "گرديه" پرداخت.

سيمين مهر که درس خوانده تاريخ است و در حال حاضر دانشجوي ادبيات است، درباره آغاز به کار نقالي اش مي گويد: در سال 80 با نقالي آشنا شدم. در نمايش تاتر "آرش و پريچهر" براي اجراي نقش ام، با نقالي آشنا شدم، درباره آن پژوهش کردم و دلباخته نقالي شدم.پس از آن در محضر مصطفي سعيدي، از نقالان برجسته بروجرد شاگردي کردم و در شناخت تاريخ، اسطوره و شاهنامه تلاش کردم.

وی افزود: در کشورهاي آلمان، ايتاليا، تاجيکستان، صربستان و لهستان به اجراي شاهنامه پرداخته و گاهي سعي مي کنم حماسه اي به زبان همان کشور و از اسطوره هاي همان کشور اجرا کنم تا بدانند که شاهنامه چقدر براي مان مهم است.

به گزارش شوشان ، در این جلسه ، همچنين کيخسرو شريفي به اجراي نمايشنامه خواني بختياري پرداخت و دلايل اهميت شاهنامه را براي اين قوم برشمرد.

وي گفت: بختياري براي شاهنامه ارزش زيادي قائل است. در شاهنامه بحث ايماني و اخلاقي وجود دارد و حماسه ها و جنگ آوري و روش هايي که فردوسي بيان مي کند، بختياري را به پاسداشت اين گنج ارزشمند تشويق مي کند. براي زبان و ادبيات فارسي تلاش زيادي شده تا بارور شده است به همين دليل شاهنامه براي بختياري ارزشمند است. در گذشته کتاب سرگرمي افراد بود. پيرمردان کتاب مي خواندند و جوانترها استقبال مي کردند و خوشحالم که امروز هم این گنیجینه ارزشمند ایرانیان ارج نهاده می شود.

از ديگر برنامه هاي اين جلسه، شاهنامه خواني توسط شاهنامه خوانان کودک و نوجوان پرورش يافته کلاس هاي يکشنبه هاي شاهنامه خواني کتابخانه مرکزي بود.

ساينا لشني، نوژان محمدي، آرزو زرگر و رزا زندي صدر اعضاي گروه شاهنامه خواني اي بودند که به خوانش و اجراي "تولد زال" پرداختند.

آرزو زرگر از 7 سالگي به يادگيري شاهنامه پرداخته است. خود وي در اين باره مي گويد: مادرم از کودکي مرا با قصه هاي شاهنامه آشنا کرد. جذابيت اين داستان ها باعث شد که من به کلاس هاي شاهنامه خواني بروم و با علاقه و جذيت بيشتري به آن بپردازم.

آرزو تا الان خوان نخست و دوم، رفتن سهراب از توران به ايران و به دنيا آمدن زال را حفظ و اجرا کرده است. ساينا لشني 10 است. کمتر از يک سال است که شاهنامه خواني را با کلاس هاي کتابخانه مرکزي اهواز فرا گرفته اما در همين مدت کوتاه نه تنها پيشرفت خوبي داشته، بلکه اجراهاي موفقي هم داشته است.

ساينا اعتقاد دارد که فردوسي شاهنامه را بسيار جالب نوشته و مي گويد: با آغاز کلاس هاي شاهنامه خواني فهميدم که نقالي را دوست دارم براي همين نقالي را ياد گرفتم تا شاهنامه را اجرا کنم.

نوژان محمدي هم يک سال و نيم است که شاهنامه خواني و نقالي مي کند. نوژان مي گويد: زبان فارسي را دوست دارم و شاهنامه است که زبان فارسي را حفظ کرده است. مي خواستم کاري براي زبان فارسي کرده باشم براي همين تلاش کردم هم سن هايم را تشويق کنم تا شاهنامه را حفظ کنند.

فردوسي داستان هاي زيبايي را از گذشتگان ما نوشته است. رستم و سهراب يکي از معروف ترين داستان هاي شاهنامه است که درباره پدري است که پسرش را به دست مرگ مي دهد. هفت خوان رستم هم از ديگر داستان هاي شاهنامه است. جالب است که بدانيد حتا يک کلمه از شاهنامه بي معني نيست.

رزا زندي صدر 13 ساله است و تنها چند ماه است که نقالي و شاهنامه خواني را آغاز کرده است. رزا مي گويد: اتفاقات گذشتگان و داستان هاي جذاب شاهنامه مرا به شاهنامه خواني علاقمند کرد. شاهنامه گذشته ماست و مي خواهم تا حفظ کردن همه شاهنامه و نقال خوبي شدن، اين کلاس ها را ادامه دهم.

گفتني است در اين مراسم از پریسا سیمین مهر شاهنامه خوانان و تنها بانوي نقال حاضر و همچنین از کودکان نقال خوان کتابخانه مرکزی استان تقدير شد.

در همین زمینه ، امیر ریسمان باف دبیر نشست های فرهنگی کافه کتاب سازمان اب و برق خوزستان گفت : بصورت هفتگی هر سه شنبه کافه کتاب سازمان اب و برق با هدف ایجاد محفل فرهنگی و زمینه گفت و گو و تضارب اندیشه و همچنین  ترویج کتاب خوانی در میان پرسنل این سازمان از تاریخ بهمن ماه ۱۳۹۵ تاکنون هشت نشست ادبی و فرهنگی برگزار کرده است.

 وی افزود : در این سلسله نشست ها هر هفته درباره آثار و اندیشه های یکی از شخصیت های  ادبی و هنری کشورمان با حضور همکاران سازمان برق و علاقمتدان به ادیبات و هنر ایران زمین مباحث و  تبادل اندیشه صورت می گیرد و  هشتمین  نشست فرهنگی و ادبی که با همت کتابخانه سازمان اب و برق صورت گرفت به بررسی اندیشه فردوسی بزرگ و کتاب شاهنامه بعنوان شناسنامه ملی ایرانیان اختصاص یافت .












نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار