اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۸۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۴
نتایج نظرسنجی «تابناک» نشان می‌دهد، بیش از 92 درصد مردم خواهان برگزاری زنده مناظره‌های انتخاباتی و تغییر مصوبه کمیسیون انتخابات مبنی پخش ضبط شده این مناظره‌ها هستند؛ تجدیدنظری که انتظار می‌رود امروز رخ دهد و شاهد اعلام رسمی برپایی زنده مناظره ها میان شش کاندیدای ریاست جمهوری باشیم.
نتایج نظرسنجی «تابناک» نشان می‌دهد، بیش از 92 درصد مردم خواهان برگزاری زنده مناظره‌های انتخاباتی و تغییر مصوبه کمیسیون انتخابات مبنی پخش ضبط شده این مناظره‌ها هستند؛ تجدیدنظری که انتظار می‌رود امروز رخ دهد و شاهد اعلام رسمی برپایی زنده مناظره ها میان شش کاندیدای ریاست جمهوری باشیم.
 
به گزارش «تابناک»؛ ساعاتی پیش از اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها توسط شورای نگهبان و مشخص شدن کاندیداهای تأییدصلاحیت شده، مصوبه ستاد تبلیغات انتخابات کشور رسانه‌ای شد که بر مبنای آن، مناظره‌ها ضبط و سپس پخش می‌شود. به نظر می‌رسید، حواشی مناظره‌های دو دوره پیشین انتخابات ریاست جمهوری، برخی مسئولان را به این سمت برده بود تا قید برگزاری مناظره‌‎های زنده را بزنند.
 
پس از رسانه‌ای شدن این ماجرا، بیشتر کاندیداهای ریاست جمهوری، خواستار برگزاری زنده مناظره‌ها و نیز تجدیدنظر مسئولان ستاد تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری شدند. نقدها آنچنان اوج گرفت که حتی رئیس صداوسیما و امروز نیز شماری از ائمه جمعه در جریان خطبه های نماز جمعه، خواستار برگزاری زنده مناظره ها شدند.92 درصد مردم خواهان برگزاری زنده مناظره‌های انتخاباتی هستند
 
این تصمیم در حالی گرفته شد که اساساً رهبر انقلاب هشت سال پیش تأکید کرده بودند، این مناظره ها بسیار مفید است و در همین راستا، انتظار می‌رفت بیانات رهبر انقلاب، نصب العین مسئولان امر قرار می گرفت.
 
رهبر انقلاب در خطبه های نماز جمعه 29 خرداد 1388 درباره اهمیت مناظره ها تصریح نمودند: این رقابت ها و مناظرات، که ابتکار مهمی بود، ابتکار جالبی بود، خیلی صریح بود، خیلی شفاف بود، خیلی جدی بود. این مناظره‌ها تو دهن آن کسانی زد که از بیرون تبلیغ میکردند که این رقابت ها نمایشی است، واقعیت ندارد. دیدند نخیر، واقعیت دارد؛ جدی در مقابل هم ایستاده‌اند، با هم بحث میکنند، با هم استدلال می کنند؛ بنابراین مناظره‌ها و گفت وگوها بسیار از این جهت مثبت بود. البته آثار مثبتی داشت، عیوبی هم داشت، که حالا هر دو را من عرض خواهم کرد.»

ایشان افزودند: «آن جهت مثبت، این بود که در این مناظره‌ها و در این گفت وگوها و در این گفتارهای تلویزیونی، همه شفاف و راحت حرف زدند، حرف دلشان را بر زبان آوردند، یک سیلابی از نقد و انتقاد به راه افتاد و همه مجبور شدند پاسخگویی کنند. به آنها انتقاد شد، آنها در مقام پاسخگویی برآمدند و از خودشان دفاع کردند. مواضع افراد و مواضع گروه‌ها بدون ابهام، بدون پیچیده‌گویی، عریان، در مقابل چشم مردم قرار گرفت؛ سیاست هایشان چیست، برنامه‌هایشان چیست، پابندی هایشان کدام است، تا چه حد است؛ اینها در مقابل چشم مردم قرار گرفت و مردم توانستند قضاوت کنند. مردم احساس کردند در نظام اسلامی بیگانه به حساب نمی آید، نظام کشور اندرونی و بیرونی ندارد. همه چیز در مقابل مردم آشکار، همه‌ی نظرات در مقابل مردم بیان و معلوم شد، رأی مردم ناشی از همین دقت ها و تأملات خواهد بود.»
 
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: «رأی مردم زینتی نیست. حق انتخاب حقیقتاً متعلق به مردم است، مردم می خواهند آگاهانه، هشیارانه انتخاب کنند. این مناظره‌ها این را نشان داد. یقیناً یکی از علل افزایش ده میلیونی آرا، نسبت به آخرین حد نصابِ دوره‌های قبل همین بود که ذهن مردم، فکر مردم مشارکت داده شد، به عرصه آمد و آنها تشخیص دادند، وارد میدان شدند. این مناظره‌ها به سطح خیابان ها هم کشیده شد، داخل خانه‌ها هم رفت، که اینها قدرت انتخاب مردم را بالا می‌برد. اینجور مباحثات و گفت وگوها ذهن ها را پرورش می دهد، قدرت انتخاب را بالا می‌برد. این از نظر جمهوری اسلامی چیز مطلوبی است.»

ایشان در عین حال یادآور شدند: «البته همین جا من عرض بکنم که این گفت وگوها نباید به جایی برسد که تبدیل بشود به کدورت و کینه. اگر این شد، آن وقت اثر عکس خواهد داشت. اگر به همان شکلی که آن روز بود و در همان حد باقی بود، این خوب بود؛ اما اگر بنا باشد، همین طور کش پیدا کند، ادامه پیدا کند، هی بگومگو بشود، این تدریجاً تبدیل خواهد شد به کینه.»
 
انتظار می‌رود، مسئولان امر که چنین تصمیمی گرفته اند، امروز در تصمیمشان تجدیدنظر کرده و با تغییر مصوبه پیشین، زمینه برگزاری زنده مناظره‌ها را فراهم آورند!

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار