اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
علي خورشيد طلب در گفتگو با شوشان:
متاسفانه فرآيند چهار دوره گذشته شورا کاملاً سياسي بوده، وقتي سياسي مي شود نخست به منافع مالي خودش و حزب مطبوعش را تامين مي كند نکته دیگر...
شوشان: علي خورشيد طلب با سوابق تحصیلات آکادیمیک مهندسي مکانيک، گرايش طراحي جامدات، كارشناس ارشد ميكانيك ساخت و توليد و کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر اهواز شده است. 

وي از سال ١٣٨٤ به استخدام سازمان آب و برق خوزستان درآمد و در راه اندازي پروژه نيروگاه كارون ٣ فعاليت داشته است. 

او در اكثر نيروگاه هاي برق آبي خوزستان از جمله نيروگاه شهيد عباس پور، نيروگاه مسجد سليمان، نيروگاه كرخه فعاليت داشته است و در حال حاضر رييس تعميرات ميكانيك نيروگاه دز مي باشد وی همچنين به پاس تلاش هايش براي افزايش "ضريب آمادگي" نيروگاه دز كه به مدت سه سال به عنوان نيروگاه نخست كشور برگزيده شد از مقام وزير نيرو لوح تقدير دريافت كرده است. 


در پاسخ به چه دغدغه اي كه در پيرامون شهر خودتان مشاهده نموده ايد وارد عرصه كار و زار انتخابات شوراي شهر اهواز شده ايد؟ 

تلاش مي كنم با كسب راي اعتماد مردم وارد نهاد شوراي شهر بشوم به اين دليل كه شورا يك نهاد خدماتي است نه يك نهاد سياسي، اگر شوراي شهر به سياست زدگي كشيده شود معضل شهر خواهد شد. شوراي شهر فقط بايد كار خدماتي و فرهنگي انجام دهد.

متاسفانه فرآيند چهار دوره گذشته شورا کاملاً سياسي بوده، وقتي سياسي مي شود نخست باید منافع مالي خودش و حزب مطبوعش را تامين مي كند نکته دیگر، شما نگاه كنيد در همين ليست هاي شوراي شهر كنوني طرف اصولگرا است ولی در ليست اصلاح طلب آمده است، اين يعني فرد مذكور هيچ سابقه و اصالت فكري، سياسي و اجتماعي و سوابق مديريت اجرايي ندارد و هر جا ليستي آمده خيزي بر مي دارد و داخل آن مي پرد.

 و اما دغدغه شما؟ 

اين روزها از هركس بپرسند چرا وارد شوراي شهر شدي و برنامه آينده ي شما چيست، اين پاسخ كليشه اي را طبعا همگي شنيده اند كه براي آباداني شهر امده‌ايم، براي از بين بردن بيكاري و فقر آمده ايم، براي حل معظلات آلودگی هوا، براي ايجاد فضاهاي سبز و مكان هاي تفريحي مناسب براي جوانان و خانواده‌هاي محترم، براي ساخت پل ها و زير گذرها و رو گذرها و آسمان خراش هاي مدرن و ... آمده‌ايم.

من هم بالطبع مي توانم اينگونه پاسخ دهم و  مي توانم با چنين واژه هاي عوام فريبانه اي به جمع آوري رای همشهريان عزيز ادامه دهم ولي من ديگر از اين جملات كليشه اي و عوام فريبانه به راستي خسته ام، من به روشنگري معتقدم، به شفاف سازي كه بویژه اين روزها وظيفه اصلي و مقدس رسانه هاي مختلف مي باشد معتقدم، زيرا كه اين شماها هستيد كه بايد چشم و گوش اين مردم را باز كنيد اين انتخابات، پنجمين انتخابات شوراي شهر اهواز مي باشد به راستي اعضاي شوراي شهر چهار دوره قبلي براي ما چه كرده اند، مگر آن ها هم از همين شعارها و شايد زيباتر ازين شعارها را سر نداده اند؟ چرا امروز پس از چهار دوره كه از شوراي شهرمان مي گذرد هنوز اهواز درگير ابتدايي ترين امكانات شهرنشيني مي باشد.

ما هنوز حتي در مركز شهر با كمبود پاركينگ مناسب مواجه هستيم. ما هنوز در كلان شهر اهواز كه مركز استان است يك فضاي سبز مناسب و تفريحي حتي براي خانواده هاي خودمان نداريم چه برسد به آن كه بخواهيم شعار جذب گردشگر بدهيم، ما هنوز درگير آب و هواييم در حالي كه پرآب ترين رودخانه ي كشور از شهر ما مي گذرد و حتي مشكلاتي از اين ابتدايي تر، من خجالت مي كشم كه بگويم در شهر ما پس از چهار دوره سپري شدن شوراي شهر هنوز نتوانستند مكانيزم مناسبي براي جمع آوري زباله ها و از بين بردن آن ها پيدا كنند، حتي نبود سرويس هاي بهداشتي مناسب در كلانشهر اهواز بيداد مي كند به طوري كه شهروندان اهوازي از پذيرايي مهمانان خارج از استان خودشان در شهر اهواز و بردن آنها به مكان هاي تفريحي خجالت زده مي شوند.

به راستي ريشه اين معضلات در چيست؟ آيا اعضاي شوراهاي قبلي شهر ما تخصص نداشته اند؟ آيا به اندازه كافي شعارهاي زيبا و عوام فريبانه نداده اند؟ ولي من مي گويم كه دليل اين مشكلات موجود هيچ يك از اين ها نيست، از نظر من تمامي مشكلات انباشته شده شهر اهواز فقط و فقط يك دليل دارد ولي متاسفانه آن دليل مادر تمامي معضلات و مشكلات امروز كشور هم است، همشهريان عزيز آن يك دليل، دليلي نيست به جز "فساد مالي"، واژه نام آشنايي كه امروزه كمر شهر ما را شكسته است. 

من امروز يك شعار بيشتر نمي دهم ولي اين شعار من به‌ راستي اگر به مرحله اجرا درآيد پاياني خواهد بود بر تمامي مشكلات موجود .شاید فکر کنید این ادعای بزرگی خواهد بود ولی من به شما می گویم اگر بودجه شهرداری شهر ما به راستی برای ساخت و ساز و آبادانی شهر به کار گرفته شود بیکاری از بین نمی رود؟

مثلاً برای ساخت تنها یک پارکینگ طبقاتی چند نفر مشغول به کار خواهند شد؟ از بنا و کارگر گرفته تا رنگ کار و گچ کار، از برق کار و لوله کش گرفته تا مهندس و طراح، تازه این فقط مثال بسیار ساده یک پارکینگ طبقاتی است حال شما در نظر بگیرید که به راستی تمام بودجه شهرداری را در زمینه ساخت مکان تفریحی و گردشگری مناسب، زیرگذرها و روگذرهای برطرف کننده ترافیک، مکانیسم مناسب برای جمع آوری و از بین بردن زباله های سطح شهر و از بین بردن چشم انداز خشن فقر در بسیاری از نقاط شهر اهواز هزینه گردد. 

همشهریان عزیز حل مشکل بیکاری جوانان و پرداخت به کارهای عمرانی و فرهنگی در سطح شهر از یکدیگر جدا نیستند و تمامی این موارد ریشه در صرف تمامی بودجه شهر در جهت حل مشکلات شهروندان دارد، مطمئن باشید مادامی که شما نتوانید معضل نا به سامانی مالی را در شهرداری اهواز حل کنید نه قادر خواهید بود معضل اشتغال جوانان را برطرف کنید و نه می توانید مدعی آباد کردن این شهر مظلوم شوید. 

خوب مردم از شما می پرسند چه تضمینی است که شما بروید و هوایِ نفس نگیرید و وعده ها را عملی کنید؟ 

شما در سطح شهر بنگرید چگونه پوسترها در سطح شهر جولان می دهد ولی من اجازه ندادم حتی یک پوستر از من در سطح شهر به روی در و دیوار چسبانده شود.

این چه مشکلی را برطرف می کند؟ 

هنوز حرفم را تکمیل نکرده‌ام، کسی که کاندیدا می شود ذات وی اعتقادات و باورهای او در همان فرآیند تبلیغات برای خودش و شما مشخص می شود، کسی که می گوید شهر را آباد می کنم، آیا پروسه اخلاقی و نقش شهروندی و اجتماعی را در مسائل پیرامونش طی کرده است؟ 

شما خودت آلان با چسپ پوستر به در و دیوار شهروندان بدون اجازه آنها حقوق شهروندی را پایمال کرده اید، بنابراین مردم چگونه با حساب دو دوتا چهارتا متوجه نشوند چه کسی راست می گوید و چه کسی دروغ، کاندیدایی که با خرج کردن هزینه هنگفتی وارد شورای شهر می شود عقل او حکم می کند نخست تمام مخارج خودش را جبران کند من از شما می پرسم حال این عضو محترم شورای شهر چگونه می خواهد این هزینه ها را جبران کند؟ به جزء استفاده از بیت المال؟ راه دیگری هم است؟ 

دکتر شریعتی یک جمله ساده ولی بسیار پر محتوا دارد که می گوید: می خواهی بدانی چگونه فکر می کند، اول ببین که از کجا می خورد. اگر کسی به من می گوید صدمیلیون خرج تو می کنیم پس انتظار دارد هزینه های او را در شورا و شهرداری جبران کنم و اینگونه است که می بینید به یک پیمانکار غیر متخصص با زد و بند یک کار دو میلیاردی داده می شود و او این کار را با صرف صد میلیون تومان و نواقص بسیار به شهرداری تحویل می دهد بعد هم به ما می گویند: " آش کشک خالته بخوری پاته نخوری پاته"...

شهروندان اگر می خواهند تشخیص دهند چه کسی راست و چه کسی دروغ می گوید من صادقانه و بدون هیچ رنگ و ریایی و بدون صرف هزینه (زیرا اصلاً ندارم و برایم مقدور نیست و تنها منبع درآمد من یک حقوق شرافتمندانه کارمندی است) به محله های محروم سطح شهر برای گفتگو با مردم مراجعه کردم و متاسفانه از نزدیک با پدیده ناشایسته پروری یا به تعبیری ناشایسته سالاری آشنا شدم به گونه ای که برخی افراد به بنده پیشنهاد می دادند به ما بیست هزارتومان بدهید تا ده‌ها هزار رای برایتان جمع آوری کنیم، بالبخند تلخی به آنها پاسخ دادم آیا حاضر هستید آینده چهارسال خود را به مبلغ بیست هزارتومان بفروشید؟ این بیست هزار تومان چند روز شما را سیر خواهد کرد؟ آیا فکر نمی کنید دنیای امروز شما که محتاج همین بیست هزار تومان است حاصل همان رای هایی است که در دوره های قبل با همین مبلغ فروخته اید؟ اگر بجای آن انتخاب ها شخص شایسته ایی را که از طبقه خودتان بوده و طعم تلخ فقر را چشیده باشد و امروز بعنوان یک متخصص متعهد بدون هیچ پشتوانه مالی خودش را در معرض انتخاب شما قرارداده است تا شاید بتواند با ورود به این عرصه حساس برای رفع مشکلات شما مبارزه کند آنگاه امروز با اشتغال شما در پروژه های عمرانی و سازندگی دیگر محتاج این بیست هزار تومان نبوده‌اید؟ پس از ماست که برماست.

می خواهم بگویم به شهروندان اگر من وارد عرصه بشوم در پایان چیزی را از دست نمی دهم و همان حقوق کارمندی خودم را دارم ولی متاسفانه شما شهروندان در این جریان بازنده هستید که یک متخصص متعهد را وارد عرصه یک نهاد خدماتی نمی کنید ولی به یک پولدار غیر متخصص و غیر متعهد رای خودت را می فروشی و بیکاری، فقر و عدم توسعه یافتگی شهر محصول فروش رای به همان کاندیدای غیر متخصص است، محصول باور خودت است و تا زمانی که این چرخه باطل ادامه یابد این قصه تلخ تکرار می شود کسانی که از تاریخ درس نگیرند محکوم به تکرار اشتباهات خود هستند پس بیاید یک بار برای همیشه این قصه تلخ را به پایان برسانیم و رای خود را به مبلغ ناچیز نفروشیم و با انتخاب یک متخصص متعهد از جنس خودمان قدم در راستای سر و سامان دادن مشکلات عدیده این شهر مظلوم برداریم، بیاییم رو راست باشیم و خودمان را گول نزنیم که نمی دانیم چه کسی در این فضای رقابتی راست یا دروغ می گوید فقط آینده را فدای منفعت لحظه ای می کنیم در صورتی که این منفعت لحظه ای اصلاً عاقلانه نیست، یک ضرب المثل چینی می گوید: اگر می خواهی کسی را برای یک روز سیر کنی به او ماهی بده ولی اگر بخواهی برای یک عمر سیرش کنی به او ماهیگیری یاد بده. 

دوستان و همشهریان عزیز لحظه ای با خودمان بیاندیشیم به‌ راستی چهره نازیبای شهر امروز ما حاصل چهار دوره شورای های گذشته خود ما است پس دیگری را مقصر ندانیم، برای من خیلی جالب است شخصی که دو دوره عضو شورای شهر بود، امروز در سخنرانی های خودش از اهدافش برای آباد سازی شهر و رفع مشکلات متعدد شهروندان سخن می گوید و کسی از او نمی پرسد پس در این چند سال گذشته چه کار کرده؟ چراکارنامه ایی روشن از عملکرد گذشته ارائه نمی دهد، منبع اصلی درآمد مالی شما از کجاست؟ این همه هزینه های هنگفتی را که صرف تبلیغات خود می کنید از کجا آورده ای؟ چه کسانی شما را پشتیبانی مالی می کنند؟ آیا فکر نمی کنی پس از موفقیت در انتخابات جنابعالی مدیون پشتیبانان مالی خود خواهید بود؟ باید به هر نحوه ممکن این دین را به انان ادا کنید؟ 

وقتی از مسئولی در صداوسیما سوال می شود که چرا در مرکز شهر با حجم بالای ترافیک در این مدت حتی یک پارکینگ طبقاتی ساخته نشده است، پاسخ می دهد که بودجه برای انجام این کار نداشته ایم ولی پس از اتمام دوران چهارساله شورای شهر متاسفانه خبرهایی از هدر رفت میلیاردها تومان بودجه شهر به گوش می رسد در حالی که حتی یکی از مسئولین مربوطه پاسخگو نمی باشد، در چنین اوضاعی که ما درگیر رفع ابتدایی ترین مشکلات شهروندان به دلیل حیف و میل کردن چنین بودجه هایی هستیم ایا می توانیم شعار ساخت پل متحرک برروی رودخانه کارون دهیم؟ 

شهروندان عزیز به خودمان بیاییم مگر عمر با ارزش ما از چندتا چهارسال تشکیل شده است که اینگونه با آینده خود و فرزندانمان بازی می کنیم؟ درحالی که امروزه در کشوری مانند چین برای پذیرایی از مهمانان بازی های آسیایی در شهر خود یک هتل شش طبقه را تنها در شش شبانه روز از صفر تا صد ساختند آن گاه پل روگذر چهارشیر بیش از چهارسال است بر آن کار می شود و وعده چهار سال دیگر را می دهند مگر عمر یک شهروند چندتا چهارسال است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار