اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹
ضیغمی با اشاره به چهار عامل رفتاری موثر در ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها،‌ دیابت و بیماری‌های تنفسی، بیان کرد: عامل نخست تغذیه ناسالم از جمله مصرف بیش از حد نمک، شکر و روغن و همچنین عدم مصرف کافی سبزیجات و میوه‌ها است. عامل دوم تحرک فیزیکی،‌ سومین عامل مصرف دخانیات و در نهایت مصرف الکل است.
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، همایش روز جهانی فشار خون با حضور دکتر هومن کی فرخی مدیر دفتر ریاست دانشگاه، دکتر  ناصر ضیغمی معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، جمعی از مراقبین سلامت و نمایندگان سازمان ها و ادارات استان در تالار شهداء دانشگاه برگزار شد.

دکتر ضیغمی در این مراسم اظهار داشت: طبق برنامه‌ای که برای پیشگیری از عوامل خطر و بیماری‌های غیر واگیر در کشور پیش‌بینی شده است و برای اجرای آن متعهد هستیم، باید تا سال 1404 بیماری‌هایی که بیشترین عامل مرگ و میر و همچنین ابتلا در سطح کشور را دارا هستند کاهش دهیم و بدین منظور با همت واحدهای بهداشت و درمان و همچنین مراکز سلامت تلاش می‌شود که مردم نسبت به مراجعه به این واحدها و دریافت خدمات به‌ویژه در خصوص برنامه پیشگیری از عوامل خطر و بیماری‌های غیرواگیر تشویق شوند.
 
وی با اشاره به اهداف سیزده‌گانه برنامه پیشگیری از عوامل خطر و بیماری‌های غیرواگیر خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین این اهداف، کاهش مرگ و میرهای زودرس است تا مرگ و میر زیر 70 سال به 25 درصد کاهش یابد.
 
معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: شعار "از میزان فشارخون خود مطلع شوید" برای برنامه امسال در نظر گرفته شده است؛ دلیل انتخاب این شعار جلب توجه بیمارانی است که به فشار خون بالا مبتلا هستند ولی از بیماری خود اطلاع ندارند. ساده‌ترین راه برای پی بردن به این بیماری که در عین حال پرخطر است، اندازه‌‌گیری فشار خون است.
 
وی گفت: برای کنترل و درمان این بیماری و همچنین بیماری‌های غیرواگیر و کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها که در راس آن‌ها بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، دیابت و همچنین بیماری‌های تنفسی قرار دارند، باید عوامل خطر  کنترل شوند.
 
ضیغمی عنوان کرد:‌ برای رسیدن به اهدافمان و این‌که تا چه اندازه در این برنامه موفق هستیم و خواهیم شد، باید بدانیم که وضعیت جامعه در این بیماری‌ها چگونه است.
 
معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان خاطرنشان کرد: سال گذشته مطالعه‌ای گام به گام انجام شد که در گام نخست پرسشنامه‌ای برای جمعیت نمونه تدوین شد. درگام دوم یک سری تن‌سنجی از جمله سنجش وزن و قد انجام شد و در نهایت آزمایشی روی افراد انجام شد که حاصل این مطالعه بیانگر وضعیت جامعه ما در سطح کشور و استان بود.
 
وی با اشاره به این‌که فشار خون بالا، فشار بالای 140 روی 90 است، افزود:‌ در مطالعه‌ای که انجام شد جمعیت نمونه افراد بالای 18 سال بودند؛ بر اساس نتایج این مطالعه، نزدیک به 30 درصد زنان و 28 درصد مردان دارای فشار خون بالا هستند که درصد بالایی از این جمعیت متوجه این بیماری در خود‌ نشده بودند.
 
ضیغمی با بیان اینکه بر خلاف انتظار، ابتلا به فشار خون در مناطق روستایی نسبت به شهرها بیشتر است؛ اظهار کرد: ‌یکی از مسائل مهم در ابتلا به این بیماری، میزان مصرف نمک در خانوارهای ایرانی است؛ در سال‌های گذشته هشدار داده شده بود که نمکدان را از سفره برداریم تا بتوانیم تا سال 1404 به میزان 30 درصد کاهش مصرف نمک در سطح کشور را داشته باشیم.
 
وی بیان کرد:‌ تنها 6 درصد از زنان حدود 5 گرم نمک که میزان کافی مصرف روزانه است، مصرف می‌کنند و نزدیک به 84 درصد آنها بیش از حد نمک مصرف می‌کنند؛ همچنین 7 درصد مردان میزان کافی نمک مصرف می‌کنند و 93 درصد آنان بیش از حد نمک مصرف می‌کنند.
 
ضیغمی اظهار داشت: نمک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عواملی است که در افزایش فشار خون تاثیر‌ دارد؛ تنها حدود 12 درصد افراد، نمک به میزان کافی مصرف می‌کنند و 88 درصد افراد در جامعه ما بیش از حد مجاز نمک مصرف می‌کنند.
 
معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: ‌در روستاها حدود 10 درصد افراد مصرف مناسب نمک دارند و 90 درصد بیش از حد نمک مصرف می‌کنند که این میزان در شهرها 2 یا 3 درصد بهتر است.
 
وی بیان کرد: ‌با افزایش سن، میزان مصرف نمک کاهش پیدا می‌کند ولی در سنین جوانی، میانسالی و ابتدای سالمندی مصرف نمک در جامعه بسیار زیاد است.
 
ضیغمی تصریح کرد: افرادی که بی‌ام آی (توده بدنی) بالای 30 دارند چاق محسوب می‌شوند. در استان خوزستان حدود 30 درصد زنان چاق هستند و در مردان درصد کمتری چاقی وجود دارد.
 
معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به شیوع چربی خون بالا در خوزستان نیز گفت: متاسفانه  در استان خوزستان حدود 30 درصد زنان و 23 درصد مردان چربی خون بالا دارند که در مقایسه با سایر استان‌ها شرایط خوبی نداریم.
 
وی با بیان این‌که یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر وضعیت تحرک فیزیکی است، خاطرنشان کرد: افرادی که روزانه 10 هزار قدم برنداشته باشند، در شرایط تحرک فیزیکی خوبی نیستند. بر همین اساس 96 درصد زنان تحرک فیزیکی کافی ندارند و تنها 4 درصد تحرک مناسب دارند؛ همچنین 81 درصد مردان تحرک فیزیکی کافی ندارند.
 
ضیغمی با اشاره به چهار عامل رفتاری موثر در ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها،‌ دیابت و بیماری‌های تنفسی، بیان کرد: عامل نخست تغذیه ناسالم از جمله مصرف بیش از حد نمک، شکر و روغن و همچنین عدم مصرف کافی سبزیجات و میوه‌ها  است. عامل دوم تحرک فیزیکی،‌ سومین عامل مصرف دخانیات و در نهایت مصرف الکل است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار