اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۰
نوشتاری از دکتر مهرعلی زاده استاد دانشگاه شهید چمران اهواز
انتخابات شورای شهر و روستا همواره منشاء و کانون اختلاف بوده است. دلایل اختلاف در این شورا که نماد و سمبل حضور مردم...
 

شوشان / دکتر مهرعلی زاده 
استاد دانشگاه شهید چمران اهواز

 انتخابات شورای شهر و روستا همواره منشاء و کانون اختلاف بوده است. دلایل اختلاف در این شورا که نماد و سمبل حضور مردم در تعیین سرنوشت شهر و روستاست ناشی از عواملی مختلفی است.

1 - جهت گیری و سو گیری در رد و تایید سرمایه های فکری که موجب شده افراد شایسته (علمی، مدریتی و سوابق سیاسی و مردمی) متاسفانه به شیوه نامناسبی رد صلاحیت شوند. 

2 - ضعف مبانی قانونی قدرت شورای شهر در مدیریت شهری که باعث می شود هر فردی با هر صلاحیتی بتواند وارد و در فرایند تصمیم گیری های شورا به زعم خود سهیم باشد. 

3 - نارسایی ملاک ها و ضوابط ورود افراد در چنین شورای مهم و سرنوشت سازی برای مدیریت شهری 

4 - ضعف احزاب و تشکل های سیاسی برای ورود به تصمیم گیری در شوراهای شهر و روستا

5 - نارسایی نظام شایسته سالاری و گرایشات سنتی به حفظ قومیت و خویش سالاری 

6 - ناهماهنگی نهادهای اجرایی و نظارتی از ابتدا تا پایان رای گیری و اعلام نتایج از سنوات گذشته و ناشفاف بودن کلی فرایند کار انتخابات

7 - عدم ارزیابی عملکرد شورای شهر در پایان دوره توسط یک گروه از ارزیابان خبره تا در صورت ناتوانی آنها در اداره شهر مصادق خسارتها تعیین شود و آنها را وادار به پرداخت آن خسارتها نمایند. وجود چنین نظام ارزیابی و حسابرسی باعث می شود کاندیداها بدانند در فرایند کار و پایان کار حساب و کتابی در کار است و عملکرد آنان ارزیابی خواهد شد. 

مجموعه عوامل فوق باعث می شود افرادی که حداقل شرایط را دارا هستند بر اساس قاعده تصادف شانسی برای خود را پیش بینی می کنند و به صورت آزمایشی وارد این عرصه می شوند.

لذا دیده می شود بیش از 600 نفر فقط در کلان شهر اهواز به این عرصه وارد می شوند. در حالیکه ورود چنین افرادی هزینه های زیادی بر مدیریت انتخابات و وقت و منابع مالی شهر را بر مردم و جامعه تحمیل می نمایند.

در واقع تحمیل چنین هزینه هایی بر جامعه و شهروندان ناشی از ضعف و نقصان سازوگار انتخابات هم در مرحله ملاک ها و ضوابط حضور، ضوابط تایید صلاحیت، ترکیب اعضای شورای نظارت، کمیته های اجرایی و عملیاتی است. در نتیجه چنین بی ضابگی افرادی نیز متاسفانه از آب گل آلود در چند مرحله ماهی می گیرند:

اولا، افراد فاقد شایستگی را وسوسه حضور در انتخابات را پیدا می کنند تا از نظر روانشناختی صرفا خود را ابراز دارند ولی بدون توجه به هزینه های این ارضای نیاز روحی برای شهروندان و کشور
ثانیا، بعضی از جریانات قدرت و حاکم با استفاده از همین سیاهی لشکر بهترین سرمایه های مردم که می توانند در صورت حضور در شورای شهر منشا تحولاتی در مدیریت شهری باشند را رد صلاحیت می¬کنند. در واقع کثرت افراد مجوزی می شود برای رد صلاحیت شایستگان و متاسفانه افراد جوان و کم تجربه نیز در دام این جریان حزبی می افتند . در حالیکه به قول معروف " آسیاب به نوبت" زیرا همین که این جریان متوجه شود هر کدام از افراد حاضر در صحنه توانایی جذب رای مردم را دارند بلافاصله او را از دم تیغ رد صلاحیت  عبور خواهند داد.

ثالٍثا، محملی می شود برای افراد ناتوان و بویژه جریانات سیاسی که مردم در انتخابات ریاست جمهوری تاکنون به آنها "نه" گفته اند که با بهره گیری از رسانه های معلوم الحال مدیریت انتخابات را با حیله و نیرنگ های نخ نما شده دستخوش ناآرامی نمایند. 

آنچه هم اکنون در انتخابات شورای شهر اهواز رخ داده است آشی است که همین جریان تمامیت خواه برای کشور پخته است و هم اکنون نیز مسئولین متوجه ناکارآمدی آن شده اند و قصد دارند برای صیانت از آرای مردم و با دقت تقلب سازمان یافته آنها را خنثی سازند اما متاسفانه طی دو و سه روز گذشته چنین جریاناتی  با بهره گیری از امکانات عمومی و هزینه های بیت المال که اسم و رسمشان برای همگان نیز روشن است موجی از نارضایتی در بین مردم بوجود آورده اند. 

امیداریم مردم فهم و آگاه به خوبی از نقشه شوم این ورشکستگان سیاسی  آگاه بشوند کسانی که طی چندین سال گذشته با حربه های مختلف بر بسیاری از مناصب مدیریتی حاکم بوده اند و هم اکنون که فرماندار محترم قصد دارد با شفافیت از رای مردم صیانت نماید در رسانه های خود جو نامناسبی را دامن زده اند. 


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار