اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۱۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷
فرد مدیر حوزه کرخه شمالی:
شوشان: مهندس درخشانی فرد مدیر حوزه کرخه شمالی طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری بازگشت آب ناشی از زهکش ها را به زمین های حوزه کرخه یکی از مشکلات طرح دانست و اظهار کرد: عدم لایروبی زهکش ها و یا خرابی پمپاژهای برق باعث می شود تا آب زهکش ها دوباره به زمین ها برگردد و تمام زحمت ما به هدر برود.

به همین دلیل برای بازسازی و لایروبی زهکش های اصلی مکاتباتی با سازمان آب و برق داشته ایم ولی بودجه نداشتن این سازمان موجب شده کار به سختی پیش برود.

وی تصریح کرد: در گذشته مشکل برق داشتیم که یکی از دلایل بازگشت آب زهکش ها به زمین بود ولی با پیگیری‌های موسسه جهاد نصر در این حوزه، مشکل برق حل شد و با گفتگو با برق منطقه ای و احداث ایستگاه های پمپاژ برق، به زودی مشکل برق منطقه هم حل خواهد شد.

درخشانی فرد در خصوص پروژه های فعال در این حوزه توضیح داد: پروژه های این حوزه در قالب 10 پروژه پیمانکاری در حال فعالیت اند که از این میزان سه پروژه به صورت PC و هفت پروژه به شکل  EPC در حال اجرا هستند.

وی افزود: سه پروژه رضوان، نصر یزد و K4 در دشت کوثر، 1 پروژه در دشت اوان با پیشرفت ۹۸ درصد، سه پروژه 2 و3، و 4، و 5 در ارایض و سه  پروژه 2، 2 و 3، و 4 در دوسالق با پیشرفت فیزیکی 71 درصد در شبکه های اصلی، 88 درصد زهکش زیرزمینی و 80 درصد تجهیز و نوسازی در حال فعالیت هستند.

مدیر حوزه کرخه شمالی درخصوص اجرای پروژه های EPC گفت: از آن جایی که در طرح زمان مطالعه نداشتیم، برای از دست ندادن زمان هم زمان طرح و ساخت را اجرا کردیم و عملکرد بسیار موفقی هم داشتیم.

وی بیان کرد: در پروژه های PC سه عامل پیمانکار، مشاور نظارتی و کارفرما وجود دارد ولی پروژه های EPC دوعامل پیمانکار و مشاور کارفرما دارند لذا اجرای طرح های EPC فرصت خوبیست که پروژه‌ها را با سرعت بیشتری پیش ببریم چون علاوه بر این که در زمان صرفه جویی می شود، با این روش در هزینه هم صرفه‌جویی اتفاق می‌افتد.

امسال سال پایان فاز نخست طرح 550 هزار هکتاری است

درخشانی فرد امسال را سال پایان فاز نخست طرح 550 هزار هکتاری دانست و اظهار امیدواری کرد تا طبق برنامه زمان بندی در این حوزه، کار را به پایان برسانند. وی گفت: تعهد قرادادی ما در شبکه های فرعی 11 هزار و 247 هکتار، در زهکش های زیرزمینی 4 هزار هکتار و در تجهیز و نوسازی 4 هزار و 800 هکتار است که امیدواریم این تعهد را زودتر از پایان سال تحویل دهیم.

مدیر حوزه کرخه شمالی خاطرنشان کرد: زمین های حوزه کرخه 37 هزار هکتار هستند که از این میزان در ۲۶ هزار هکتار آن شبکه های فرعی اجرا است و حدود ۲۰ هزار هکتار آن پارسال به زیر کشت رفته است.  

وی ادامه داد: حدود ۱۲ هزار هکتار از 20 هزار هکتار زیر کشت رفته، به طور موقت تحویل بهره بردار شده است.
 
درخشانی فرد با بیان این که نواقص موجود در زمین های تحویل موقت تا دو ماه آینده رفع خواهد شد، یادآور شد: نواقصی که در زمین های تحویل داده شده هست، جزیی و سطحی فنی است و دلیل آن زیر کشت بودن زمین ها در زمان احداث شبکه ها بود که پیمانکار نمی توانست وارد زمین شود اما پس از پایان برداشت، پیمانکار به رفع نواقص اقدام می کند و تا دو ماه آینده رفع خواهند شد.

وی درخصوص پیشرفت فیزیکی طرح 550 هزار هکتاری در این حوزه بیان کرد: طرح 550 هزار هکتاری در حوزه کرخه شمالی، در بخش شبکه های فرعی ۳۹ هزار و ۸۶۶ هکتار، در بخش تجهیز و نوسازی ۳۸ هزار و ۲۲۱ هکتار و در زهکش زیرزمینی ۳۸ هزار و ۸۶۶ هکتار پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیر حوزه کرخه شمالی با اشاره به نحوه آبیاری زمین های این حوزه گفت: از 37 هزار هکتار زمین های این حوزه، 7 هزار و 373 هکتار (20 درصد)دارای آبیاری تحت فشار، 14 هزار و 789 هکتار(40 درصد) دارای آبیاری کم فشار و 15 هزار و 264 هکتار(40 درصد) دارای آبیاری ثقلی یا کانالت هستند.

درخشانی فرد یادآور شد: بر خلاف دیگر حوزه ها، خوشبختانه در حزوه کرخه شمالی مالکان اراضی حضور دارند و مشکل غیبت صاحبان زمین را نداریم و حتا مهاجرت معکوس را نیز داشته ایم؛ به علاوه، مشکل آب در این حوزه حاد نیست و اگر چه نوبت بندی آب را داشتیم اما از دیگر حوزه ها مثل زهره بهتر بوده است. 

وی درباره زمان آغاز فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری گفت: برای فاز دوم، زمین هایی که مشکل آب ندارند مشخص شده اند اما هنوز خروجی ای نداشتیم. منتظر تزریق اعتبار و تخصیص آب هستیم و امیدواریم که فاز دوم طرح در نیمه دوم سال آغاز شود.

مدیر حوزه کرخه شمالی تاکید کرد: اراضی فاز دوم چون مطالعات شبکه های اصلی و فرعی ندارند، به صورت EPC اجرا خواهند شد. این کار علاوه بر این که در اتلاف وقت موثر خواهد بود، هزینه ها را هم به نحو چشمگیری کاهش می دهد.

دو پروژه درخصوص مزارع الگویی در حوزه کرخه محقق شد

درخشانی فرد عنوان کرد: در سال گذشته مزارع الگویی را پیش بینی کردیم که در این زمینه دو پروژه محقق شد و به نتایج خوبی دست یافتیم. علاوه برآن مدیریت آبیاری و مدیریت آبشویی هم بسیار مهم هستند الگو قرار گرفتند و عملکرد خوبی حاصل شد.

مدیر حوزه کرخه شمالی درخصوص مشکل معارضان در حوزه مرخه شمالی اظهار کرد: در این حوزه معارضی که مانع اجرای کار شود نداریم ولی ذی نفعانی هستند که منافعی دارند و در جلسات گفتگو تلاش کردیم تا این موضوع حل شود. علاوه بر این، با توجه به نوع بافت خاک در سیاست‌گذاری جهاد نصر اولویت ما آبیاری تحت فشار است لذا صحبت‌هایی با کشاورزان داشتیم و آن ها را به این موضوع متقاعد کردیم. 

وی با تاکید بر این که آبیاری تحت فشار اولویت موسسه جهاد نصر است، گفت: در حدود 70 درصد از اراضی حوزه کرخه آبیاری نوین تحت فشار در حال اجراست چون با توجه به شرایط اقلیمی ایران، بهترین گزینه این شکل از آبیاری است.

درخشانی فرد ادامه داد: هندسی سازی از دیگر اولویت های موسسه بوده که از ابتدا در این حوزه لحاظ شده است. اگرچه برخی مالکان نسبت به این موضوع گارد گرفته بودند، اما با گفتگوها در این زمینه نتایج رضایت بخشی حاصل شد.

مدیر حوزه کرخه شمالی عنوان کرد: حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی ملی در عرایض ۲ و ۳ داشتیم که زمین های میراث فرهنگی و آثار باستانی بودند به هیمن دلیل با این دو نهاد رایزنی‌ هایی داشتیم و بناست جهاد کشاورزی شهرستان شوش با میراث فرهنگی در این خصوص رایزنی هایی داشته باشد تا با حل این مشکل، زمین داران بتواننند از اراضی خود بهره مند شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار