اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۱۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸
در نشست خبری مدیر عامل انتقال خون خوزستان مطرح شد:
قاسم زاده: در سال گذشته سازمان انتقال خون بیش از 120 هزار واحد خون تولید کرد و نسبت به دو سال قبل قریب به 7 درصد خون گیری داشت.
شوشان: نشست خبری مدیر عامل انتقال خون خوزستان با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی اهدا کنندگان خون برگزار شد.

وی در این نشست گفت: روز 24 ام خرداد ماه روز تقدیر از اهدا کنندگان خون در سطح کل دنیا ست و معمول بر این است که در این روز اهدا کنندگانی که بیشترین شاخص اهدا را داشتند را به جامعه معرفی و آنها را مورد سپاس و تقدیر قرار می دهند.


 به رسم همین موضوع امروز این آیین تقدیر و تشکر دو روز زودتر به خاطر هم زمانی با شب های قدر در همه پایگاهاه های استان اجرا شد. امیدوارم که این گرامیداشت انگیزه ای شود برای دیگر انسان های نوع دوست تا به جمع این بزرگواران اهدا کننده خون بپیوندند و در این عمل خیر مشارکت داشته باشند.

عبدالحسین قاسم زاده شعار امسال روز جهانی اهدا خون را (نیاز خون همیشگی است، اهدا کننده مثتمر بمان) اعلام کرد و بیان داشت: بحث اهدا خون بر اساس نیازی است که یک نیاز همیشگی ست، این شعار یک شعار کلیدی است چرا که اهدا کنندگان خون به سه دسته تقسیم می شوند و متفاوت هستند. یک دسته اهدا کننده بار اول خواهند بود که برای بار اول در عمرش به سازمان مراجعه کرده و نیت بر اهدای خون دارد، اهدا کننده باسابقه به اهدا کننده ای اطلاق می شود که حداقل یک بار در طول عمرش خون را اهدا کرده است و برای بار دوم قصد اهدا خون دارد، اهدا کننده مستمر نیز به اهدا کننده گفته می شود که در سال حداقل 2 بار خون اهدا می کند. در حال حاضر اهدا کنندگانی با ما همکاری دارند که بیش از صدبار خون دادند و برخی دیگر نیز در سال 4 بار خون می دهند. 

مدیر عامل انتقال خون خوزستان با تشریح عملکرد سازمان انتقال خون گفت: در سال گذشته سازمان انتقال خون بیش از 120 هزار واحد خون تولید کرد و نسبت به دو سال قبل قریب به 7 درصد خون گیری داشت، در سطح استان قریب به 270 هزار واحد فراورده از این محصولات تولید شد و بیش از 40 هزار واحد پلاسمایی برای تبدیل شدن به داروهای مورد نیاز بیماران خاص و نیازمند به خارج از کشور ارسال و بعد از تبدیل به دارو شدن مجددا به کشور بازگردانده و در اختیار بیماران خاص و نیازمند قرار گرفت.

قاسم زاده اضافه کرد: در بخش زیر ساخت ها و توسعه زیرساختی یک مرکز جامع خون گیری را در سطح استان خوزستان در امانیه راه اندازی کردیم. مرکز جامع به مرکزی گفته می شود که مراجعه کننده در خصوص اهدا اجازه انتخاب خواهد داشت، اهدا کننده می تواند در مرکز جامع خون یا گلبول متمرکز یا پلاسما و پلاکت اهدا کند، بدون اینکه نیاز باشد مثل سابق یک واحد کامل خون از او دریافت کنیم. 


مدیر عامل انتقال خون خوزستان در خصوص مزایای راه اندازی مرکز جامع خون بیان کرد: کسانی که خون کامل اهدا می کنند بعد از اهدا (آقایان حداقل 3 ماه و خانم ها حدقل 4 ماه) قادر به اهدا خون نخواهند بود. از مزایای مرکز جامع این است که کسانی که فقط پلاسما اهدا می کنند می توانند دو هفته بعد در جمعیت اهدا کنندگان خون قرار بگیرند. این فرصتی خواهد بود که افرادی که نمی توانند خون اهدا کنند خودشان محصول مورد نیاز را انتخاب و اهدا کنند.

مزیت دوم این مرکز این است که محصولاتی که تولید می شوند بسیار از کیفیت بالاتری برخور دار هستند. پلاکتی که از طریق دستگاه ماشینی تولید می شود از کیفیت پلاکتی که به صورت دستی و سنتی گرفته می شود بهتر خواهد بود، لذا از نظر ارزش درمانی هم از ارزش بالاتری برخور دار خواهد بود.

قاسم زاده در خصوص بحث اهدا خون و گروه های خونی مورد نیاز گفت: سال گذشته طرح نذر خون را اهدا کردیم و در شب های احیا و تاسوعا و عاشورا 4 درصد افزایش خون گیری داشتیم. از آنجایی که استان ما جزو استان های برخوردار از لحاظ درمانی است حجم بیماران استان ها هم جوار به استان قابل توجه است. تمامی این خون هایی که گرفته شد به مصرف بیماران رسیدند و بیماران نیازمند را پوشش دادیم. 

همچنین بازه زمانی نگهداری خون متناسب با محصولاتش در قرنطینه نگهداری محدود و متفاوت است. بدین ترتیب که گلبول های قرمز حداکثر یک ماه، پلاسما یک سال و پلاکت را حداکثر سه روز می توانیم نگهداری کنیم، به همین خاطر نگهداری و نیاز خون همیشگی خواهد بود و کلیه گروه های خونی مورد نیاز است. اما گرو های خونی منفی به دلیل اینکه نسبت کمتری در جامعه دارند کمتر هست و تعداد دفعاتی که اعلام نیاز می کنیم بیشتر است. 

مدیر عامل انتقال خون خوزستان تولید خون را بر اساس نیاز مراکز درمان دانست و افزود: تولید کم یا زیاد ملاک فعالیت نخواهد بود و بر اساس نیاز مراکز درمانی خون تولید می شود و نیاز 100 درصدی بیمارستان های استان تامین می شود. خون محصولی نیست که جایی درخواست داشته باشد و تولید شود بلکه برای کلیه شهرهایی که بیمارستان و مراکز درمانی دارند ذخیره خون در نظر گرفتیم و شبکه توزیع صد درصدی استان را عملی کردیم.


وی بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی و نوع ذخیره سازی این آمادگی وجود دارد که در صورت بروز هر گونه حادثه خون مورد نیاز تا ده روز آینده بدون خون گیری تامین شود. یک شبکه ارتباطی بین پایگاه مرکزی اهواز و دیگر واحدهای اقماری استان وجود دارد که یک ساعته خون مورد نیاز را تامین و پشتیبانی می کند، همچنین یک شبکه پشتیبان کشوری وجود دارد که در صورت بروز حادثه ای بزرگ در کوتاه ترین زمان از همدیگر پشتیبانی می کنیم. در حال حاضر 13 پایگاه در استان فعال هستند که 3 پایگاه در اهواز و 10 پایگاه دیگر در شهرستان ها بر اساس دستورالعمل ها و تجهیزات یکسان خون گیری می کنند.

قاسم زاده وظیفه سازمان انتقال خون را تامین خون و تضمین سلامت خون عنوان کرد و افزود: تضمین سلامت خون و فراورده های تولید شده توسط سیستم های آزمایشگاهی روباتیک انجام می شود و در شیفت کاری بعد، توسط واحدهای کنترل کیفی دوباره تست و آماده توزیع می شود. در واقع حمایت برای تضمین سلامت از بدو ورود شروع و تا لحظه انتقال خون به بیمارستان ادامه دارد، برای نگهداری خون و پروسه خون از آخرین تجهیزان فنی موجود استفاده می شود.

وی در خصوص بحث آموزشی انتقال خون ادامه داد: افزایش سطح آگاهی در سه سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت انجام می شود، در کوتاه مدت کسانی که شرایط اهدای خون دارند با سطح انتقال آشنا می شوند، در میان مدت در دبیرستان ها و برخی از کارکنان اطلاع رسانی می شود و در بلند مدت در مدارس راهنمایی آموزش داده می شود تا در آینده به اهدا کنندگان خونی بپیوندند.

مدیر عامل انتقال خون خوزستان با اعلام آنکه افراد دارای بیماری های خاص قبل از مرز خون گیری شناسایی می شود، بیان کرد: در کشورهای پیشرفته اهدا کنندگان مستمر حداقل 60 درصد هستند ولی در کشورهای در حال توسعه این میانگین به 15 درصد می رسد. جایگاه سازمان انتقال خون در کشور ما 57 درصد است که در حال نزدیک شدن به مرز شاخص های کشورهای توسعه یافته است.

وی در پایان گفت: به مناسبت ماه مبارک رمضان شیفت بعد از ظهر از ساعت2 به ساعت 6 عصر تغییر پیدا کرد، در شب های احیا نیز بنا داریم همانند سال هایی قبل گروه های سیار را مستقر کنیم تا روند خون گیری برای اهدا کنندگان تسهیل شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار