اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۱۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
 معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به آمار بیش از ۹۵‌درصدی آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها بر اثر عامل‌انسانی، اظهار کرد:«آموزش و آگاهی افزایی مردم در خصوص راهکارهای پیشگیری از وقوع آتش سوزی در مناطق جنگلی و مراتع، همچنین نحوه مشارکت در اطفای حریق بسیار مهم است و سازمان‌های هواشناسی، مدیریت بحران، جنگل ها، مراتع و آبخیزداری وحفاظت محیط‌زیست باید با همکاری رسانه‌ها مانند رسانه‌ملی بر این امر مهم اهتمام ورزند.»
 
به گزارش آرمان، در اظهارنظر دیگری فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها گفت: «باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای کاهش حریق در مراتع داشته باشیم، چرا که آمار نشان‌دهنده افزایش ۵۰‌درصدی حریق در این مناطق است.» سالانه در کشور شاهد 15‌هزار فقره حریق در منابع‌طبیعی هستیم. از این مقدار 20‌درصد از آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های طبیعی، حدود 50‌درصد در مراتع و 30‌درصد در اراضی جنگلی و جنگل‌های دست کاشت رخ می‌دهد.

آتش‌ روشن‌کردن به‌طور مطلق ممنوع است

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در جلسه ستاد ملی مقابله با آتش سوزی جنگل‌ها که در محل سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد با اشاره به گزارش‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست و جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در خصوص افزایش تعداد آتش‌سوزی‌ها طی سه‌ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از جمله به علت افزایش پوشش گیاهی به دلیل بارندگی‌های مناسب، گفت: ضروری است برای ادامه روند کاهشی وسعت مناطق درگیر آتش سوزی در سال جاری برنامه‌ریزی‌ها با جدیت بیشتری دنبال شود. معصومه ابتکار ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری مانورهای آمادگی برای مقابله با آتش سوزی‌های جنگلی به ویژه از طریق مشارکت بین استان‌ها همچون مانور اطفای حریق جنگلی در استان گلستان که با همکاری سه استان برگزار شد، تصریح کرد: علاوه بر برگزاری مانور سراسری مقابله با آتش سوزی جنگل‌ها در تاریخ ۸ تیرماه سال جاری، این مانورها تا پایان فصل گرما به منظور افزایش هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف استانی و ملی و مردم باید تداوم داشته باشد. او ضمن یادآوری اهمیت موضوع مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها و حفظ پوشش جنگلی کشور از سازمان برنامه و بودجه خواست برای تخصیص تجهیزات اطفای حریق به سازمان‌های جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و حفاظت محیط‌زیست به صورت خارج از نوبت، همچنین تخصیص اعتبار ویژه برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها همکاری لازم را داشته باشد، زیرا این اعتبارات در واقع برای حفظ سرمایه‌های ملی کشور تخصیص می‌یابد. ابتکار خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود، عدم اطفای حریق‌های جنگلی در لحظات نخستین وقوع آتش‌سوزی می‌تواند منجر به تکرار فجایعی همچون آتش سوزی هزاران هکتاری در پارک ملی گلستان طی سال‌های ۸۸ و ۸۹ شود که این موضوع با توجه به پوشش ناچیز و آسیب‌پذیر جنگلی در ایران، همچنین تشدید آثار منفی تغییر اقلیم در کشور و به ویژه بر عرصه جنگلی، بسیار تاسف‌بار خواهد بود. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ابراز امیدواری کرد: روند کاهشی وسعت مناطق جنگلی درگیر آتش‌سوزی طی سال‌های ۹۴ و ۹۵، در سال جاری نیز تداوم یابد.

کاهش 37‌درصدی حریق در جنگل‌ها

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در جلسه ستاد ملی مقابله با آتش سوزی جنگل‌ها با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته از سوی این سازمان برای جلوگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها و کاهش سطح درگیر با آتش در مناطق جنگلی، گفت: کاهش ۳۷‌درصدی حریق در جنگل‌ها طی سال ۹۵ نشان‌دهنده نتایج مثبت اقدام‌های صورت گرفته بود. قاسم سبزعلی افزود: البته باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای نیز برای کاهش حریق در مراتع داشته باشیم و بخشی از چالش حریق در مراتع به دلیل تغییر الگوی بارش یا آتش روشن کردن در مزارع است. او خاطرنشان کرد: اقدام وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سایر نهادهای مرتبط در پشتیبانی هوایی برای اطفای حریق بسیار ارزنده و پر ثمر بوده است که باید با قدرت بیشتری ادامه پیدا کند. او با اشاره به موقعیت خاص استان خوزستان طی سال جاری، گفت: متاسفانه در در استان خوزستان سه مورد حریق در سطح ۱۰۰ هکتار از اراضی جنگل، چهار مورد حریق در سطح ۱۲۵ هکتار از مراتع و در کل ۲۲۵ هکتار آتش سوزی طی سال ۹۶ را شاهد بودیم. سبزعلی ادامه داد: طی دو‌ماهه نخست امسال ۳۱ مورد حریق در وسعت ۲۶۱ هکتار در سراسر کشور را شاهد بودیم که مهم‌ترین چالش ما در استان خوزستان است.


برچسب ها: آتش ، جنگل‌ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار