اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۱
شهرداری شوشتر متولی شد؛
این جشنواره با عنوان «غُمغُمبک» که خاص معرفی این بازی محلی و بومی شوشتر است در محل بازارچه فرهنگ شهرداری و توسط این نهاد برگزار خواهد شد.
اولین جشنواره احیای بازی های محلی و بومی شوشتر برگزار می شود.



به گزارش شوشان، این جشنواره با عنوان «غُمغُمبک» که خاص معرفی این بازی محلی و بومی شوشتر است در محل بازارچه فرهنگ شهرداری و توسط این نهاد برگزار خواهد شد.

در همین رابطه دبیر این جشنواره در گفت و گو با شوشان گفت: هدف از اجرای این جشنواره ترویج و معرفی بازی های محلی و بومی شوشتر به قشر جوان و فرزندان امروز این شهر است.

رضا آشتاب اظهار کرد: امروزه استفاده بیش از اندازه از شبکه های اجتماعی، بازی های رایانه ای و فضای مجازی باعث شده رفته رفته آئین ها و بازی های گذشته ما به سمت نابودی و فراموشی سیر کنند. به همین علت تصمیم گرفتیم تا نقطه آغازی برای احیای اینگونه جشنواره ها داشته باشیم.

وی افزود: با بررسی ها و تحقیقاتی که با کمک قدیمی ها و اهل فن انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که هر کدام از بازی های قدیمی و بومی ما بر اساس یک نیاز و با دلیل به وجود آمده اند و بسیاری از آن ها تاثیر بسزایی در هوش، استعداد و تحرک مثبت جوانان و نوجوانان دارند.

وی در رابطه با دیگر برنامه های در نظر گرفته برای این جشنواره گفت: در حاشیه این برنامه از هنرمندان محبوب شهرستان همچون آقایان حسین و جواد نجف زاده بهره خواهیم برد تا فضایی شاد و با نشاط را برای مردم عزیز رقم بزنیم. همچنین برای اولین بار و در ابتکاری جدید به جای پذیرایی به وسیله خوراکی های معمول، از خوراکی های بومی و سوغات شوشتر مثل فرنی و نشا و... که اتفاقاً در ماه مبارک رمضان بیشتر مورد استفاده مردم هستند بهره خواهیم برد.

وی اذعان داشت: هدف نهایی ما ثبت ملی این بازی هاست. که البته بدون همکاری اداراتی مثل میراث فرنگی انجام نخواهد شد.

آشتاب در پایان اضافه کرد: قطعاً اگر این بازی ها و آئین ها را احیا کنیم، در اقتصاد و ایجاد اشتغال شهرمان هم موثر خواهد بود. چرا که در همین بازی غمغمبک چندین صنعت مثل نجاری، آهنگری و مسگری در ساخت وسیله بازی آن دخیل اند که جزء صنایع گذشته و تاریخچه شوشتر هستند.

گفتنی است این جشنواره در تاریخ 1 تیرماه 96 در محل بازارچه فرهنگ شهرداری شوشتر برگزار می گردد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار