اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴
دکتر شکراله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و رئیس مرکز بهداشت استان در خصوص هفته ملی دخانیات گفت: امسال سازمان بهداشت جهانی شعار " دخانیات تهدیدی برای همه" را در نظر گرفته است.

دکتر شکراله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و رئیس مرکز بهداشت استان در خصوص هفته ملی دخانیات گفت: امسال سازمان بهداشت جهانی شعار " دخانیات تهدیدی برای همه" را در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: متاسفانه دخانیات به صورت گسترده و سازمان یافته قشر بالنده جامعه را هدف گذاری کرده که جوانان با مصرف دخانیات زمان طلائی عمر خود را به باطل از میان خواهند برد.

سلمان زاده بیان داشت: با توجه به اینکه امسال هفته ملی دخانیات از 4 تا 10 خرداد همزمان با ماه مبارک رمضان شده است، وزارت بهداشت در نظر دارد برنامه های این هفته را از 10 تا 16 تیرماه برگزار نماید.

رئیس مرکز بهداشت استان با بیان اینکه موضوع مصرف دخانیات به خصوص در پارک ها و اماکن عمومی در دستور کار سلامت و امنیت غذایی استان قرار گرفته، گفت: مقرر شد کمیته استانی با حضور نمایندگان تمام شهرستان ها با هدف کنترل دخانیات تشکیل شود.

وی افزود: در همین راستا سند " خوزستان استان عاری از دخانیات" که در شورای سلامت استان تصویب شده بود، مجددا مطرح و مقرر شد هدف ها و فعالیت های تعریف شده در این سند اجرایی شود.

سلمان زاده اظهار داشت: هدف های تعریف شده در سند مذکور هم در زمینه فرهنگ سازی و آموزش است و هم در حوزه تحلیلی و کنترلی است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه در حال حاضر یکی از معضلات جدی استان، گسترش بی رویه مصرف قلیان در بین جوان ها و در جمع دوستانه و خانوادگی در پارک ها و فضاهای شهری است، گفت: متاسفانه قبح این مساله از بین رفته و افراد از کشیدن قلیان اصلا احساس بدی نخواهند داشت. بنابراین کنترل قلیان در فضاهای شهری و عمومی در دستور کار فرمانداری ها با محوریت شهرداری ها قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به ماده 7 و 8 آیین نامه اجرایی قانون کلی مبارزه با دخانیات، متولیان اماکن عمومی مکلف به کنترل قلیان در حوزه استحفاظی و تحت مسئولیت خود هستند.

سلمان زاده با بیان اینکه در ایام ماه مبارک رمضان طرح تشدید بازرسی از اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی اجرایی شد، گفت: در این طرح مکان هایی که مواد عذایی در آنها تهیه می شوند از قبیل کارگاه های تولید زولبیا و بامیه، شیرینی پزی ها، آش و حلیمی ها و سایر اماکن مورد بازرسی کارشناسان بهداشت محیط قرار گرفتند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: متاسفانه تعطیلات تابستانه دانش آموزان باعث افزایش تقاضای دخانیات می شود. بنابراین همزمانی ماه رمضان با تعطیلات تابستانه باعث شد تا کارشناسان بهداشت محیط در طرح تشدید نظارت بر اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی، عرضه قلیان را نیز در اماکنی از قبیل سفرخانه ها و چایخانه ها بررسی نمایند.

وی ادامه داد: باورهای نادرستی در مصرف قلیان میان جوانان وجود دارد، یکی از این باورها در خصوص مصرف ماه عسل هاست. متاسفانه برخی بر این باورند که ماه عسل های میوه ای، خاصیت میوه را دارا هستند در صورتی که بررسی های انجام شده نشان داده است، توتون های معطر از بی کیفیت ترین توتون ها بوده که فقط با مواد معطر آنها را قابل استفاده می کنند.

سلمان زاده در بیان مضرات استفاده از توتون های معسل افزود :طبق مطالعات رسمی و سازمانی وزارت بهداشت توتون های معسل از بی کیفیت ترین نوع توتون می باشد که با پوشش مواد شیمیایی معطر قابل استفاده می شوند و این نوع توتون بی کیفیت انبار گذاری بسیار نامناسب داشته و کپک زده هستند و برای یافتن قابلیت استفاده از طریق مواد شیمیایی فرآوری می شوند. بنابراین چون از مواد شیمیایی استفاده می شود مشکلات استعمال و سوختن این مواد شیمیایی نیز به آلاینده های سموم اضافه می شود و نه تنها خاصیتی ندارند، بلکه از ضعیف ترین نوع توتون همراه با انواع آلودگی های شیمیایی و حتی فلزات سنگین هستند که عمدتا" بحث سرطان زایی و در بسیاری از موارد بیماریهای بسیار خطرناک را بدنبال می آورد.

وی با تأکید بر اینکه حجم دود حاصل از مصرف قلیان حدود 50 تا 100 نخ سیگاراست، گفت: متاسفانه این باور در جامعه جا افتاده است که دود قلیان چون از آب عبور می کند تجزیه می شود و آلاینده های آن به حداقل میرسد، نادرست است درصورتی که گاز و سوخت ناشی از مکیدن و پک زدن دهانی قلیان بعلت داغ بودن بصورت حباب در می آید و بدون اینکه درتماس با آب باشد با حداقل تماس با آب از لوله قلیان رد می شود و وارد سیستم تنفس می شود. در واقع عملا" تجزیه ای توسط آب روی این دود صورت نمی گیرد.

معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: با عبور دود از آب و مرطوب شدن آن دودسنگین تر می شود و فرصت تماس آلاینده ها با ریه ها افزایش پیدا میکند.

وی از دیگر مضرات قلیان به استفاده از لوله و دهانی مشترک بین افراد اشاره کرد و بیان داشت:متاسفانه این مورد در خانواده ها و بزم های دوستانه بسیار زیاد است و این اقدام علاوه بر اینکه عفونت های دهانی و بیماری های دندان و لثه را انتشار می دهد و باعث بیماریهای خطرناکی مانند سل می شود.همچنین اگر فردی دارای بیماری سل مخفی باشد می تواند آن را به دیگر افراد انتقال دهد.

سلمان زاده اظهار داشت: تعداد مراکز عرضه سیگار در سوپر مارکتها از طریق ویترینها و استندهای زیبا همراه با نور پردازی رو به افزایش است. اما براساس ماده 3 قانون جامع کنترل دخانیات هر گونه ارائه مواد دخانی که بصورت تبلیغات باشد و جذابیت مطرح برای فرد و مراجعه کننده داشته باشد، مطابق قانون ممنوع است و کاری خلاف قانون است.


وی اذعان داشت: یکی از موضوعاتی که در دستور کار بازرسان بهداشت محیط در خط سیر بازرسی روزانه آنها از حوزه جغرافیایی تحت پوشش، کنترل وجود استند ها و ویترین های عرضه های دخانیات درسوپرمارکت ها است.

سلمان زاده در خصوص نحوه برخورد بازرسان بهداشت محیط تصریح کرد: بازرسان بهداشت محیط در صورت مشاهده موارد فوق، ابتدا در مرحله اول در کارت بازرسی به فرد ابلاغ می کنند و در صورتیکه یکبار دیگر تکرار شود و استندها مذکور جمع آوری نشوند، مصداق قانون فرد به مراجع قانون معرفی می شود.

وی ویترینهای شکیل و خیره کننده عرضه قلیان را یکی دیگر از معضلات موجود در سطح جامعه دانست و افزود: متاسفانه با این اقدام افراد بیستری رغبت پیدا می کنند که وسایل دخانیات را تهیه کنند که این مورد نیز جز تخلفات عرضه وسایل دخانیات است و در این مورد نیز کارشناسان و بازرسان ضمن اخطار به محل در صورتیکه پوشش لازم انجام نگیرد و ویترینهای شکیل جمع آوری نشوند، به مراجع قضایی معرفی می شوند.

سلمان زاده بیان کرد: در حال حاضر مراکز بهداشتی، خدمات ترک دخانیات بصورت مشاوره و خدمات دارویی در بسیاری از شهرستانهای حوزه جغرافیایی دانشگاه از جمله شهرستان اهواز، باوی، ایذه، مسجدسلیمان، کارون، امیدیه، باغملک، هویزه، دشت آزادگان، در حال خدمت رسانی به کلیه شهروندان هستند.

معاون بهداشت دانشگاه بیان کرد: همچنین در صورتی که شهروندان عزیز با موارد توزیع و عرضه قلیان در رستورانها، قهوه خانه ها، سفره خانه ها مواجه شدند، خواهشمندیم از طریق تلفن و یا سامانه بهداشت 190 بصورت 24 ساعته مسائل و مشکلاتی خود را اعلام و کد رهگیری دریافت نمایند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار