اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۸
شهرستان هندیجان جایگاه مناسبی جهت دفن زباله ندارد و این موضوع سبب رنجش مردم شده است.
به گزارش خبرگزاری شوشان از بندرهندیجان، با وجود اینکه شهر هندیجان با قدمتی 3000 ساله و از شهرهای تاریخی دوران باستان است و دور زمانی از شهرت جهانی برخوردار بوده اکنون حتی به‌اندازه یک دهستان هم پیشرفت نداشته است.

این شهرستان دارای بافتی فرسوده و قدیمی است که هر رهگذری را به فکر فرو می‌برد که آیا مدیریت و خدمات شهری در این شهر مستقر هستند یا نه.

یکی از هزاران  مشکل هندیجان نبود مکانی مناسب جهت دفن زباله است که باوجود تأکیدات مسئولان استان خوزستان، مردم عزیز هندیجان، فعالان محیط‌زیست تاکنون نتیجه‌ای برای این موضوع حاصل نشده است.

کارگران شهرداری هندیجان زباله‌های سطح شهر را جمع‌آوری و در منطقه‌ای رها می‌کنند و عده‌ای و از ارزش‌افزوده زباله‌ها استفاده می‌کنند آن را آتش می‌زنند؛ این کار علاوه بر تخریب محیط‌زیست، آلودگی هوا را در پی دارد.

در همه شهرها مکانی مناسب جهت جمع‌آوری زباله وجود دارد اما متأسفانه علی رغم تأکیدات محیط‌زیست و دوست‌داران طبیعت در هندیجان به مسئولان شهرداری جهت تهیه مکانی مناسب تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

علیه شهردار هندیجان در دادسرای استان خوزستان شکایت کرده‌ایم

ایرج سلیمانی رئیس اداره محیط‌زیست ماهشهر و هندیجان، اظهار داشت: جایگاه فعلی دفن زباله هندیجان مورد تائید ما نیست و به همین سبب علیه شهردار هندیجان در محاکم قضایی استان شکایت کرده و موضوع در حال رسیدگی است.

وی افزود: دفن زباله در محیط و آتش زدن آن با استانداردهای محیط‌زیست مغایرت داشته و سبب تخریب خاک می‌شود همچنین  آلودگی هوا را به دنبال دارد لذا ما مخالف دفن زباله به‌صورت غیره اصولی هستیم.

رئیس اداره محیط‌زیست ماهشهر و هندیجان بیان کرد: تا شهریورماه سال جاری به شهردار هندیجان مهلت داده‌شده که وضعیت دفن زباله شهر هندیجان را ساماندهی و زباله‌ها را به شکل اصولی دفن کند در غیر این صورت باید در دادسرای استان پاسخگو باشد.

وی گفت: با شرایط موجود نحوه دفن زباله شهر هندیجان مورد تائید ما نیست و باید تغییر کرده و بر اساس استانداردهای محیط زیستی عمل شود.

سازمان بازرسی خوزستان از نحوه دفن زباله هندیجان اشکال گرفت

شمس‌الله شکاریان یکی از مسئولان شهرداری و معاون سابق شهردار هندیجان،اظهار داشت: در سال 1393 سازمان بازرسی استان خوزستان از نحوه دفن زباله توسط شهرداری ایراداتی را مطرح و شهرداری را موظف به ساماندهی جایگاه دفن زباله کرد.

وی افزود: شهردار در سال 1393 طی یک نامه به سازمان بازرسی استان خوزستان اعلام داشته که شهرداری هندیجان بودجه لازم جهت ساماندهی مرکز دفن زباله را ندارد و شهردار متعهد شده هنگامی‌که اعتبار لازم تخصیص داده شود اقدام به ساماندهی محل دفن زباله کند.

معاون سابق شهردار هندیجان بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته اعتباری بالغ‌بر 200 میلیون تومان جهت ساماندهی محل دفن زباله به شهرداری هندیجان از سوی استانداری خوزستان اختصاص می‌یابد.

وی گفت: شهرداری هندیجان با توجه به اعتبار تخصیص‌یافته با پیمانکار قرارداد اجرایی 500 متر طول دیوار بُتنی، حدود 100 عدد سطل زباله 770 لیتری و یک کانکس منعقد می‌کند.

شکاری عنوان کرد: با توجه به اینکه دوره شورای چهارم هندیجان به پایان عمر کاری خود نزدیک شده اما وضعیت قرارداد دفن زباله مبهم بوده و تاکنون هیچ‌یک از بندهای آن در زمین 20 هکتاری که در 7 کیلومتری جاده هندیجان به دیلم واقع شده، عملیاتی نشده است.

چرا قرارداد دفن زباله هندیجان بعد از یک سال هنوز اجرایی نشده است

وی افزود: با توجه به اینکه هیچ فعالیت دیگری اهمیتی بالاتر از ساماندهی جایگاه دفن زباله ندارد، از رئیس شورای شهر سؤال داریم چرا این قرارداد هنوز اجرایی نشده است؟

مسئول دفتر فنی شهرداری هندیجان بیان کرد: این پروژه با سلامت مردم ارتباط مستقیمی دارد با اینکه اعتبار لازم برای ساماندهی آن تخصیص داده‌شده اما هنوز مغفول مانده است.

وی گفت: این قرارداد یک سال از امضای آن گذشته ولی هنوز اجرایی نشده، زباله‌ها در محیط باز رها و سوزاننده می‌شوند که خطرات زیادی برای محیط‌زیست و سلامت مردم دارد.

شکاری عنوان کرد: پرونده ساماندهی جایگاه دفن زباله شهرداری هندیجان در اداره کل محیط‌زیست استان خوزستان مفتوح و در حال پیگیری است.

منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار