اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
بررسی عملکرد یکساله مدیریتی در خوزستان (6) جهانمیر پیش بین فعال سیاسی و عضو سابق هیات علمی دانشگاه شهید چمران در گفتگو با شوشان: وزارت کشور باید به یک مکانیسم انتخاب برسد / شریعتی استانداری فعال اما فاقد تجربه مدیریتی است
بعد از رفتن مقتدایی استاندار سابق مدتی طول کشید تا شریعتی استاندار شود، همین باعث هزینه های اضافی برای استان و وزارت کشور شده بود....



شوشان: جهانمیر پیش بین فعال سیاسی در گفتگو با شوشان با اشاره به فرایند انتخاب استانداران ، گفت: بهتر است که مسئولین وزارت کشور قبل از انجام تغییرات فرد جایگزین را انتخاب کنند تا هزینه های تغییرات به حداقل برسد.

وی افزود: بعد از رفتن مقتدایی استاندار سابق مدتی طول کشید تا شریعتی استاندار شود، همین باعث هزینه های اضافی برای استان و وزارت کشور شده بود. در همین فاصله انتخاب ها ، گروه های فشار، رایزنی ها و لابی ها که در همه کشور مرسوم است صورت گرفت، در حالی که اگر قبل از آنکه استاندار قبلی برکنار شود نیروی جایگزین از هیات دولت رای اعتماد می گرفت ، هزینه ها به حداقل می رسد.

وزارت کشور باید به یک مکانیسم انتخاب برسد

پیش بین ادامه داد: وزارت کشور باید به یک مکانیسم انتخاب برسد و در این مکانیسم نقطه نظرات شخصیت های یک استان را به صورت مستمر دریافت کند. این دریافت نقطه نظرها نه تنها موقع تغییرات احتمالی بلکه در طول روند مدیریت اجرایی به اصلاح و بهبود روندها کمک می کند. در واقع برای اصلاح امور و انتخاب فرد اصلح لازم است که دیدگاهای افراد مورد نظر مردم کسب شود تا هزینه های این تغییرات کاهش داشته باشد.

شریعتی استانداری فعال اما فاقد تجربه مدیریتی است

وی در خصوص استاندار شدن شریعتی گفت: اداره کردن استان مستلزم چند مساله است، شریعتی از نظر استعداد و ضریب هوشی استانداری پرتوان است اما در بحث تجربه که یک مقوله دیگر است، فاقد تجربه استانداری بوده و تنها در یک دوره کوتاه مدیرکل سیاسی استانداری و سرپرست معاونت بوده و بر اساس همین تجارب به استانداری آمده است، این در حالی است که استاندار قبل از ایشان سابقه دو دوره استانداری داشته است. نکته دیگری که نباید فراموش کرد این است که آمدن شریعتی با بحران ریزگردها، قطعی آب و برق و بحث انتخابات هم زمان شد.

مسائل و مشکلات با استاندار در میان گذاشته شود

عضو سابق هیات علمی دانشگاه چمران تغییرات ملموس را نیازمند زمانی یکی دو ساله دانست و افزود: مصلحت ایجاب می کند که صاحب نظران استان، قبل از آنکه مسائل را از طرق تریبون ها بیان کنند با استاندار در میان بگذارند و تا جایی که ممکن است مسائل را رسانه ای نکنند. در مرحله بعد اگر تاثیر گذار نبود از تریبون ها استفاده کنند، متاسفانه این رویه در کل کشور رعایت نمی شود و از همان اول مسائل رسانه ای می شود.

مسائل به سمت تاثیر گذاری بر روی مسئولان ملی و کشوری قدم برداریم

پیش بین اضافه کرد: از الزام های توسعه سیاسی شفافیت بیشتر است، اما اگر سران دو قوه به جای برطرف کردن مسائل در رسانه ها علیه هم موضع گیری کنند، هزینه هایی را باید برای برملا شدن اختلافات پرداخت کنند، هر چند که به شفافیت کمک کرده باشند. بر هیمن اساس یکی از مسائل مهمی که در کشور و استان باید رعایت شود این است که مسائل به نحوی بیان شوند که به سرمایه گذار احساس امنیت و هماهنگی بین مسئولان را بدهد و موجب فرار سرمایه نشود، حتی مقوله های طبعیی مثل بحث ریزگردها را نباید آنقدر بزرگ کنیم که در نهایت به ضرر استان تمام شود. بهتر است به جای بزرگ کردن مسائل به سمت تاثیر گذاری بر روی مسئولان ملی و کشوری قدم برداریم.

افراد توانمند برای کارهای بزرگ انتخاب شود

وی ادامه داد: در وهله اول باید تلاش کنیم که افراد توانا، شایسته و مجرب برای کاراهای بزرگ انتخاب شوند، بعد از آنکه فردی انتخاب شد باید ببینیم چیکار می توان کرد که منطقه خسارت کمتری ببیند و عایدی بیشتری داشته باشد. فارغ از آنکه فرد انتخاب شده با دیدگاه ما همخوانی داشته یا نداشته باشد. حالا که شریعتی تجربه یک ساله مدیرت استان را دارد، به جای طرح مسائل در رسانه ها این مشکلات را با خود شریعتی در میان بگذارند تا هزینه گفتمان و تغییرات مستمر در استان کمتر شود.

تقسیم کار و به کارگیری روش های علمی و منطقی

پیش بین با بیان آنکه نباید تجارب را در زیر خاک دفن کرد، گفت: مسئولان استان و کسانی که نماینده استان در کشور هستند (نمایندگان مجلس و خبرگان)، و صاحب نظران و شخصیت های استانی منافع منطقه را شناسایی کنند و نظرهای مختلف را تجمیع و در اختیارهای نهادهای مختلف قرار دهند تا با تقسیم کار و روش های علمی و منطقی مسائل را در جهت منافع منطقه و ملی پیش برد. لازمه رسیدن به چنین تجمیعی اتاق فکر استان است.

نخبگان در اتاق فکر استان می توانند نقطه نظرات را در یک مجموعه فکری قرار دهند

وی ادامه داد: نخبگان و صاحب نظران در اتاق فکر استان می توانند نقطه نظرات را در یک مجموعه فکری قرار دهند و ارتباط بین دستگاهای دولتی و مردمی را شکل دهند. اگر این اتفاق بیفتد ارزیابی عملکرد یک استاندار دقیق تر و همه جانبه تر صورت می گیرد و قضاوت ها عاقلانه تر می شود. باید برای قضاوت واقع بینانه وقت بیشتری بگذاریم تا قضاوت هایی مبتنی بر شناخت و واقعیت داشته باشیم، نه قضاوت هایی که تنها به دلیل احساس مسئولیت در مقابل مردمی که به ما اعتماد دارند انجام شود.

تا موانعی که افراد شایسته را کنار می گذارد را برطرف کنیم

پیش بین ارزیابی مدیریت شریعتی را نیازمند در نظر گرفتن شرایط کشور و امکانات دانست و افزود: باید ببینییم که توانایی انتخاباتمان چقدذ است و سبد انتخاب چه گزینه هایی به ما می دهد، پس بهترین برخورد این است که تلاش کنیم تا موانعی که افراد شایسته را کنار می گذارد را برطرف کنیم تا بتوانیم دامنه انتخاب وسیع تری داشته باشیم و این امر با اصلاحات و کار مستمر میسر است نه قهر کردن و بیرون نشستن. مثلا با تمام انتقادهایی که به قوه مجریه وارد بود سبد انتخاب را نگاه کردیم و از روحانی در انتخابات حمایت کردیم. این خود نشان می دهد که باید مسائل و محدودیت ها را واقع بینانه دید.

تغییرات زیادی در سطح استانداری ها و فرمانداران اتفاق خواهد افتاد

وی اضافه کرد: در بحث انتخاب فرمانداران هم باید به این محدودیت هایی که وجود دارد توجه کرد، صرفا نگوییم به دلیل اینکه فلان شخص مدیر احمدی نژاد بوده است باید برکنار شود. فراموش نکنیم همان طوری که ممکن است افرادی که روحانی را حمایت کردند با خط فکری او موافق نبودند، مدیران احمدی نژادی نیز همین وضعیت را داشته باشند. هر چند شواهد وشرایط فعلی کشور نشان می دهد که تغییرات زیادی در سطح استانداری ها و فرمانداران اتفاق خواهد افتاد، امیدوارم که در این تغییرات تجربیات و دیگر فاکتورهای لازم لحاظ شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار