اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۰
دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در سمینار جمعیت گفت: علیرغم همه بحث ها و کشمکش هایی که در مکاتب مختلف راجع به افزایش جمعیت وجود دارد، اما آنچه مهم می باشد این است که از نیروی جوان برای توسعه کشور بهره لازم برده شود.

شنبه دهم تیرماه ١٣٩٦ سمینار ملی جمعیت با حضور دکتر غلامرضا شریعتی استاندار استان، حجت ‌الاسلام و المسلمین حسن زاده امام جمعه موقت اهواز، حجت ‌الاسلام و المسلمین شفیعی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان، دکتر محمد اسماعیل مطلق مدیر کل سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، مهندس مریدی مدیر کل ثبت احوال استان، جمعی از اعضاء هیئت رئیسه و مدیران ستادی و محیطی و کارشناسان حوزه های مختلف در محل تالار شهدا دانشگاه برگزار شد.

دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در این سمینار گفت: علیرغم همه بحث ها و کشمکش هایی که در مکاتب مختلف راجع به افزایش جمعیت وجود دارد، اما آنچه مهم می باشد این است که از نیروی جوان برای توسعه کشور بهره لازم برده شود.

وی ادامه داد: در صورتی که افزایش جمعیت بدون برنامه انجام شود، قطعاً نتیجه مورد نظر حاصل نمی شود و آنجاست که افزایش جمعیت می تواند مشکل ساز باشد اما اگر با برنامه باشد و تلاش شود که اقتصاد کشور را متناسب با جمعیتی که افزایش پیدا کرده است، رشد و گسترش دهد و ظرفیت اقتصادی لازم را برای کشور ایجاد نماید به یک اقتصاد بزرگ توامان با جمعیت بیشتر که به قدرتمند شدن کشور کمک می کند، منجر خواهد شد و درآمد سرانه، رشد کشور، پایه دفاعی و اقتدار سیاسی کشور، رشد بیشتری خواهد کرد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: بیشتر شدن جمعیت یک کشور عواقب دارد و می تواند اقتصاد یک کشور را زمین گیر کند. از سویی خانواده کم جمعیت تبعات و عواقب روانی مختلفی دارد و خانواده های زیادی دیده می شود که مادر خانواده به علت جمعیت کم، دچار افسردگی می شود.

شریعتی بیان داشت: در حال حاضر کشور در وضعیتی به نام پنجره جمعیتی قرار دارد، یعنی دو سوم جمعیت کشور در وضعیت و سن فعال، کار آفرین و تولید ثروت قرار دارد و یک سوم جمعیت، کودکان و سالمندان می باشند که از ثروت ایجاد شده استفاده می کنند، به عبارتی اکثریت جمعیت کشور را افراد بالای ١٤ و زیر ٦٥ سال تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه در علم جمعیت شناسی، بعضاً حالت پنجره جمعیتی را بهترین وضعیت موجود یک کشور می دانند، خاطرنشان کرد: از سال 1345 تا کنون شرایط پنجره جمعیتی در کشور وجود نداشت و تقریباً از حدود سال 1385 در این وضعیت قرار گرفتیم و در حال حاضر نیز همچنان ادامه دارد. در حال حاضر بالای 66% جمعیت کشور، فعال می باشند که بهترین وضعیت یک جامعه برای حرکت و جهش به سمت رشد و توسعه اقتصادی می باشد.

شریعتی افزود: بایستی برنامه ای وجود داشته باشد که جمعیت جوان و حالت پنجره جمعیتی هم از لحاظ آموزش و توسعه انسانی و برنامه ریزی جلو برده شود و هم از لحاظ مهارت افزایی حرکت کند، چرا که بعضاً در زمینه آموزش، دستاوردهایی داشته ایم اما در زمینه مهارت افزایی خیلی باید و شاید دستاورد لازمی نداشته ایم.

وی اظهار نمود: یکی از مهمترین چالش های کشور ایران در وضعیت پنجره جمعیتی، بیکاری است که باید حل شده و اقتصاد کشور متناسب با این وضعیت رشد و گسترش پیدا کند و طبعاً مشاغل جدید ایجاد نماید.

شریعتی گفت: در حال حاضر کارشناسان اقتصادی سالانه تنها 700 تا 750 هزار ظرفیت شغلی را برای ایران در نظر گرفته اند، در صورتی که برای فائق آمدن بر مشکل بیکاری کشور، بایستی سالانه حداقل 1 میلیون و 170 هزار شغل ایجاد نماییم که اقتصاد ایران چنین ظرفیتی ندارد و باید برای رسیدن به این هدف، ظرفیت سازی کرد.

استاندار خوزستان بیان داشت: در سال گذشته 650 هزار شغل ایجاد گردید که برنامه 5 ساله ششم ما را ملزم به ایجاد 950 هزار شغل در سال کرده است که تفاوت این دو عدد یعنی 300 هزار شغل، رقم قابل ملاحظه ای می باشد و به راحتی به دست نمی آید مگر اینکه اقتصاد ایران را متناسب با این ظرفیت گسترش داده و سرمایه لازم را در محل های تولید افزایش دهیم.

وی ادامه داد: دستورالعمل ها و مقررات کشور باید به سمتی سوق داده شود که برای سرمایه گذار امنیت ایجاد کند که طبیعتاً جذب بیشتر سرمایه گذاری های خارجی را محقق می کند و همه اینها نهایتاً به سمت پهناورتر شدن اقتصاد کشور خواهد رفت.

شریعتی تصریح کرد: در 50 سال گذشته، تنها طی چند سال اخیر وضعیت پنجره جمعیتی به وجود آمده است که باید آن را مغتنم شمرد و در جهت رشد و توسعه کشور، استفاده بهینه از آن کرد و به عبارتی زمینه و سایر لوازم را برای این کار فراهم نمود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه ساختار و تحولات جمعیتی بایستی به عنوان یکی از شاخص های مهم در برنامه های دولت قرار بگیرد، افزود: باید توجه داشت که استان خوزستان طی سال های اخیر یک استان مهاجر فرست بوده و این موضوع، جمعیت تحصیلکرده و تاثیرگذار را کاهش می دهد و باعث کمتر رخ دادن کار آفرینی خواهد شد.

شریعتی با اشاره به اینکه باید شرایط و زمینه را به نحوی اصلاح و تغییر داد که رفاه و استانداردهای زندگی بالا برود تا استان خوزستان از مهاجر فرست بودن خارج شود، گفت: مهاجرت از روستاها به حاشیه و مرکز شهرها بر روی تولید مواد غذایی اثر منفی دارد و باعث افزایش حاشیه نشینی در شهرها می شود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه جمعیت روستایی از 49% در سال 45 به 24% در سال 95 کاهش پیدا کرده است که زنگ خطری برای تحولات جمعیتی در استان خوزستان و حتی در کل کشور می باشد، افزود: با کارهای بزرگی از جمله طرح 550 هزار هکتاری که به دستور مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در دولت یازدهم در خوزستان انجام شده است، تلاش در جهت ایستایی جمعیت در روستاها و حتی برگشت به روستاها بعد از احیاء اراضی صورت گرفته است که به نوعی به تولید بیشتر مواد غذایی در کشاورزی کمک نموده است.

وی به وضعیت کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: خوزستان رتبه اول تولید محصولات کشاورزی در کشور را با فاصله زیادی از استان های دیگر به خود اختصاص داده است، به عنوان مثال در زمینه تولید گندم رتبه اول را در کشور داراست، تا آنجایی که در سال 94 و 95 حدود 1 میلیون و 400 هزار تن گندم به وزارت جهاد کشاورزی تحویل داده است و امسال نیز به دلیل اینکه بدترین وضعیت بارش باران را در سال گذشته تجربه کرده است و با 54% کاهش در زمینه بارندگی مواجه بوده است اما خوشبختانه با طرح 550 هزار هکتاری زمین های زیادی از خوزستان به زیر کشت آبی رفته است و حدود 1 میلیون و 360 هزار تن گندم از استان خریداری شده است که نشان از بالا رفتن بهره وری و کارآمد بودن طرح های موجود می باشد.

شریعتی گفت: تعداد خانوارها در مقایسه سال های 90 تا 95 رقمی معادل 15% افزایش پیدا کرده است اما جمعیت تنها حدود 3/9% افزایش داشته است که این در نوع خود هشدار است و نشان می دهد که یا ازدواج هایی صورت می گیرد که منجر به تولید نسل و افزایش جمعیت نمی شود و یا خانواده های هسته ای افزایش پیدا می کند، به گونه ای که یک نفر از خانواده جدا می شود و تنها زندگی می کند که همه اینها بدون اینکه اثر تولیدی و رشد توسعه انسانی داشته باشد، باعث بالارفتن مصرف انرژی خواهد شد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه بایستی با تغییر نگرش فرهنگی و برنامه های فرهنگی و اجتماعی در جامعه، سعی در اصلاح وضعیت موجود کرد و همچنین از لحاظ اقتصادی شرایط لازم را برای حفظ وضعیت پنجره جمعیتی فراهم نمود، تصریح کرد: اگر اقتصاد ایران بزرگتر نشود و شرایط لازم برای اشتغال بیشتر ایجاد نگردد، از پنجره جمعیتی خارج خواهیم شد که این وضعیت به فرمایش مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) یک زنگ خطر جدی می باشد و با جامعه ای مواجه خواهیم شد که از لحاظ قدرت اقتصادی ضربه پذیر خواهد شد و از لحاظ سیاسی، نظامی و دفاعی نیز ظرفیت هایش را از دست خواهد داد.

وی گفت: سعی بر این است که با برنامه ریزی مناسب در جهت حفظ بهترین وضعیت جمعیتی و پس از آن برنامه ریزی لازم برای رشد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه با پایه های جمعیتی، ان شاء الله جمعیت جوان، شاداب، آموزش دیده و ماهر استان خوزستان افزایش یابد و دولت پر تحرک، پر نشاط و در عین حال برنامه ریز و مجرب بتواند زمینه های لازم را برای رشد و توسعه پایدار کشور فراهم نماید و آنچه افق سند چشم انداز که رشد 8/5 درصدی می باشد را محقق سازد و به قدرت اول منطقه تبدیل گردد.

شریعتی در پایان خاطرنشان ساخت: امیدوارم این سمینارها و کارگاه ها زمینه بارور شدن و علمی تر شدن کارهای استان را در حوزه های مختلف فراهم نماید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار