اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳
زهرا نظری مهر

  نمی خواهیم در آمار و اعداد غرق تان کنیم، رک و صریح و یکراست می رویم سراغ اصل مطلب: تولید و مصرف برق در ایران، سر به سر شده است؛ دمای هوا به طرز کم سابقه ای افزایش یافته است و می دانیم که در حرارت بالا، راندمان کار نیروگاه ها نیز کاهش می یابد. 

حتماً تا کنون افرادی که روی طناب راه می روند و می کوشند تعادل خود را با هنرمندی حفظ کنند را دیده اید. وضعیت برق اکنون چنین وضعیتی را دارند. تولید و مصرف به حدی به هم نزدیک شده اند که هر آن ممکن است با اندک افزایشی در مصرف، مسوولان مجبور شوند برای حفظ تعادل، برق برخی مناطق را قطع کنند.

برای جلوگیری از این وضعیت - که قطعاً مطلوب هیچ کدام از ما نیست - دو راه اصلی بیشتر نداریم:
1-افزایش تولید
2- کاهش مصرف

راه اول به عنوان راهبرد دائمی وزارت نیرو همواره در دستور کار است اما در شرایط کنونی، طبیعی است که نمی توان بناگاه تولید برق را افزایش داد. ساخت ، توسعه یا بهسازی سدها و نیروگاه ها، امری زمان بر است.

اما راه دوم قطعاً میسر و حتماً آسان و بدون هزینه است. کافی است هر کدام از ما به عنوان وظیفه ای انسانی، اندکی و فقط اندکی از مصرف برق مان را کاهش دهیم بی ان که به مشکلی برخورد کنیم.

انجام دادن این چند کار می تواند هدیه ما به کسانی باشد که ممکن است به خاطر قطع برق خود و فرزندان خردسال شان به اذیت بیفتند:

1 - همین الان درجه کولر را تغییر دهید و اگر روی 18 است، آن را به 24 تغییر دهیم. 24 درجه ، دمای بسیار سازگارتری با بدن انسان است.لطفا با مهربانی، همین الان این کار را انجام دهید.

2 - اگر کولرتان آبی است، روی کولر را با سایه بانی بپوشانید تا هم در مصرف برق و هم در مصرف آب صرفه جویی شود. همچنین اگر گوشه یکی از پنجره ها را باز کنید، هوا دم نمی کند و مجبور نمی شود کولر را در دور تند آن استفاده کنید.

3 - در ساعات پیک  (12 تا 16 و 19 تا 23) از لوازم برقی پر مصرف استفاده نکنید. بد نیست بدانید در این ساعات، تعرفه برق هم گران تر است.

4 - نیازی نیست همه لامپ های خانه روشن باشد. چه اشکالی دارد تنها نیمی از لامپ های لوستر روشن باشد؟ 

5 - اگر لامپ های خانه را با لامپ های LED تعویض کنید، در مدت زمان کوتاهی، هزینه تعویض با کاهش مصرف جبران می شود.

6 - باز و بسته کردن مداوم در یخچال، باعث می شود مصرف برق آن به طور فزاینده ای بالا برود.

به سهم خود، اجازه ندهیم تعادل برقی در کشور خودمان به هم بخورد و بخشی از هموطنان مان -و ای بسا خودمان- دچارقطعی برق و آسیب های ناشی از شوند.

برچسب ها: زهرا نظری مهر ، برق
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار