اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۰
معاون دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز:
دکتر سلمان زاده: با برخورد ترحم آمیز با حیوانات، بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله هاری را کنترل کرد. باید شهرداری این حیوانات را جمع آوری و نگهداری کند که بعید می دانم این هزینه ها را تقبل کند.
شوشان: دکتر سلمان پور در نشست شورای سلامت خوزستان با بیان این که همکاری خوبی بین سازمان دامپزشکی و دانشگاه جندی شاپور برای پیشگیری و کنترل بیماری های مشترک زیادی بین انسان و دام مشترک صورت گرفته، اظهار کرد: در زمینه بیماری های مشترک بین انسان و دام ارتباط خوبی بین سازمان دامپزشکی استان و دانشگاه جندی شاپور برای کنترل آن ها وجود دارد ولی درخصوص سگ های ولگرد و بیماری هاری هنوز به نتیجه نرسیده که امیدواریم به زودی این مشکل هم رفع شود.

وی افزود: حیوانات یا در کنار انسان زندگی می کنند و یا منبع غذایی انسان هستند و بیماری های مشترک بین انسان و حیوان از این نظر مهم است که بیش از نیمی از بیماری هایی را تشکیل می دهد که انسان درگیرشان می شود. 


معاون دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور تصریح کرد: ابتلا به بیماری های مشترک بین انسان و دام در استان، غیر قابل اجتناب است چون ارتباط انسان و حیوان در این استان تنگاتنگ است. بیماری تب مالت، هاری، سالک و بیماری های جدیدی مانند سارس، تب کریمه کنگو و انواع آنفولانزا از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام هستند که باید در این زمینه چاره ای اندیشید و اقدامات لازم به عمل بیاید.

وی  درخصوص کنترل بیماری هاری که اغلب از سگ های ولگرد منتقل می شود، گفت: این بیماری قابل درمان نیست و می تواند به مرگ منجر شود به همین دلیل کنترل این بیماری با مهار حیوانات مبتلا ضروری ترین کار مکن است.البته فعلا تا کنترل کامل وضعیت بحرانی سگ های ولگرد، اتلاف صورت می گیرد و پس از آن، عقیم سازی اتفاق می افتد.

سلمان زاده ادامه داد: خوشبختانه در سال های اخیر موارد گزارش بیماری هاری نداشته ایم و علی رغم 6 هزار گزارش سالانه گزش حیوانات در استان، که بار مالی فراوانی را برای نظام سلامت دارد و هزینه بالایی را برای سیستم بهداشتی استان ایجاد می کند، مشکل حادی نداشته ایم ولی برای کنترل و جلوگیری از بروز این بیماری ها باید چاره ای اندیشید.

وی با بیان این که راه حلی به جز اتلاف سگ های ولگرد باید مد نظر قرار گیرد، عنوان کرد: باید با برخورد ترحم آمیز با حیوانات، بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله هاری را کنترل کرد. باید شهرداری این حیوانات را جمع آوری و نگهداری کند که بعید می دانم این هزینه ها را تقبل کند. البته سازمان های مردم نهاد وارد شده اند ولی در این موضوع به بن بست رسیده ایم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور یادآور شد: تب مالت هزار چهره است و یک بیماری بدون علامت است که می تواند کشنده باشد. در این زمینه اقدامات خوبی در سازمان دامپزشکی صورت گرفته و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد کاهش موارد بیماری های مشترک بین انسان و دام باشیم.

وی افزود: بحث تب کریمه کنگو را هم در استان داریم که امکان انتقال بیماری از حیوان به انسان را افزایش می دهد و اگر مردم مراقبت نکنند و اقدامات لازم صورت نگیرد، مشکلات متعددی را ایجاد می کند. امسال مواردی از تب مالت نداشتیم و سم پاشی و آموزشهای ما و اقدامات دامپزشکی بسیار موثر بود.

سلمان زاده با بیان اینکه نیمی از بیماری های عفونی، بیماری های مشترم بین دام و انسان هستند، خاطرنشان کرد: طبق مصوبات پیشین بنا بود کشتارگاه های سطح استان صنعتی و دارای سردخانه باشند و عرضه دام زنده کنترل شود چون گوشت تازه می تواند منشا انتقال بسیاری از بیماری ها باشد. نزدیک به 50 درصد بیماری های عفونی را بیماری های مشترک بین انسان و دام تشکیل می دهند که در این زمینه همکاری های خوبی بین سازمان دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی هست ولی در بحث های دیگر هنوز به نتیجه نرسیده ایم. 



























نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار