اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۶
استاندار خوزستان در جلسه شورای اداری بهزیستی خوزستان: لزوم قرار گرفتن بحث سلامت اجتماعی در طرح تحول نظام سلامت کشور / ارائه خدمات اجتماعی در خوزستان برای رفع مشکلات روانی پساجنگ ضروری است / فعالیت های اقتصادی در خوزستان عاری از نگاه عدالت محورانه است / فاصله طبقاتی در استان خوزستان به صورت بسیار جدی و بارز خود را نشان می‌دهد.
حرکت اقتصادی خوزستان، حرکتی عدالت ‌محورانه و در راستای حمایت اجتماعی نیست....
شوشان: استاندار خوزستان در جلسه شورای اداری بهزیستی خوزستان که صبح  امروز 25 تیرماه در سالن جلسات این اداره برگزار شد، با با بیان این که بهزیستی در حال تبدیل از یک نهاد حمایتی به یک نهاد تخصصی است، اظهار کرد: بهزیستی علاوه بر این که یک نهاد حمایتی است و وضعیت نیازمندانی را رصد می کند که از نگاه دولت مخفی مانده اند، یک نهاد تخصصی هم هست که در حوزه های تخصصی ورود کرده و روز به روز با پیشرفت علم و تکنولوژی، بالا رفتن سطح فرهنگ عمومی و دانش اجتماعی، وظایف و حوزه های فعالیت و تاثیرات اجتماعی اش موثر تر می شود به شکلی که از یک نهاد حمایتی صرف به یک نهاد سیاست گذار و مجری برای کارهای تخصصی در کشور تبدیل شده است.


وی افزود: اجرای برنامه های تخصصی که با مسایل روز دنیا سر و کار دارد، نشان از ویژگی های خاص سازمان بهزیستی در حوزه هایی است که در آن ها ورود کرده است ولی هنوز دید عمومی مردم به بهزیستی یک نهاد حمایتی است لذا بهزیستی باید کارهای تخصصی اش را به مردم نشان دهد و علاوه بر ارائه خدمات تخصصی و حمایتی اش، خود را به مردم بشناساند و به جامعه نشان دهد که سازمانی کاملا تخصصی، به روز و انعطاف‌پذیر است.

استاندار خوزستان با اشاره به انعطاف پذیری سازمان بهزیستی در برابر مسایل مبتلا به استان بیان کرد: سازمان بهزیستی در مسایل مختلف از انعطاف و چابکی خوبی برخوردار است و برای مثال در بحث مبارزه با مواد مخدر به صورت علمی و آکادمیک فعالیت های ارزشمندی دارد ولی نباید شرایطی وجود داشته باشد که فردی نیازمند استفاده از خدمات بهزیستی باشد اما گستره پوششی بهزیستی امکان تحت پوشش قرار دادن فرد را نداشته باشد و موجب شود که فرد درگیر مشکلات و سربار جامعه شود.

لزوم قرار گرفتن بحث سلامت اجتماعی در طرح تحول نظام سلامت کشور

وی با اشاره به شعار امسال هفته بهزیستی با عنوان "بهزیستی، محور مسئولیت و سلامت اجتماعی" اذعان داشت: سلامت اجتماعی یکی از ارکان حوزه سلامت است که حفظ، تامین و ایجاد آن دشوارتر و پیچیده‌تر از سلامت جسمی است و باید در حوزه های سلامت روان و سلامت اجتماعی محور کار بهزیستی قرار بگیرد و جامعه برای این موضوع بسیج شود. سلامت اجتماعی، عین خیر جمعی و اهمیت اش بسیار بالاتر از سلامت فردی است و بهزیستی باید برای سلامت اجتماعی برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی کند تا سطح سلامت جامعه افزایش یابد و بتوانیم گام‌های موثر و مهمی در این زمینه برداریم.

شریعتی با اشاره به لزوم قرار گرفتن بحث سلامت اجتماعی در طرح تحول نظام سلامت کشور عنوان کرد: امیدواریم دولت بحث سلامت اجتماعی را تحت پوشش طرح تحول نظام سلامت قرار دهد و سازمان های بیمه گر در این زمینه پاسخگو باشند. اگر همان گونه که سلامت جسمی در این طرح مورد حمایت قرار می‌گیرد، از سلامت اجتماعی هم حمایت شود و در شورای عالی بیمه تصویب شود، شاهد موفقیت های چشم گیر در جامعه خواهیم بود.

وی ادغام سه وزارت خانه رفاه، کار و تعاون را موجب کم کاری این وزارت خانه ها در وظایف خود دانست و گفت: وزارت رفاه متولی رسیدگی به کسانی است که در امر توسعه، نتوانسته اند متناسب با توسعه حرکت کنند و از چرخه توسعه عقب مانده اند و با توجه به اهمیت موضوع، ادغام وزارتخانه‌ های رفاه با تعاون و کار، به صلاح نبود و موجب شد که هر کدام از این وزارتخانه ‌ها از وظایف اصلی خود باز بمانند یا روند اجرای وظایف آن ها را کند شود.

ارائه خدمات اجتماعی در خوزستان برای رفع مشکلات روانی پساجنگ ضروری است

استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم افزایش ارائه خدمات اجتماعی در استان خوزستان به منظور رفع مشکلات روانی پساجنگ در بین مردم، بیان کرد: گرچه پس از جنگ، در زمینه های عمرانی در استان بازسازی های نسبی انجام شد، ولی آمار و گزارش‌های ارائه شده در این جلسه نشان می دهند که بازسازی اجتماعی استان با مشکلات زیادی روبرو بوده است، هنوز به صورت جدی از تبعات جنگ رنج می‌برد و خسارت های اجتماعی وارد شده به خوزستان جبران نشده و به راحتی نمی‌شود. 

وی ادامه داد: کل کشور باید برای بازسازی اجتماعی خوزستان بسیج شود و خودش را در این زمینه مسئول بداند. خوزستان رنج‌ها و آسیب‌های جدی ای را در جنگ متحمل شد و اگرچه برخی آسیب‌های عمرانی و اقتصادی تا حدودی جبران شده‌اند ولی در حوزه اجتماعی این آسیب‌ها همچنان پا برجا هستند. این مسئله برای همه ما هم یک درد بزرگ و هم یک هشدار جدی است.
شریعتی آمار بالای تعداد مستمری بگیران استان را مایه نگرانی خواند و اذعان داشت: هر چند تعداد بالای مستمری‌ بگیران و افراد تحت پوشش بهزیستی در خوزستان نمایان گر مسئولیت سنگین و اقدامات ارزشمند این سازمان است، ولی برای ما زنگ خطر و دل نگرانی است. 

فعالیت های اقتصادی در خوزستان عاری از نگاه عدالت محورانه است

وی با انتقاد از عدم نگاه عدالت محورانه در فععالیت های اقتصادی خوزستانی ها، خاطرنشان کرد: میانگین درآمد سرانه در کشور 17 میلیون تومان و در خوزستان 23 میلیون تومان و در برخی استان‌ها 12 میلیون و کمتر است. در استانی که درآمد سرانه بیش تر از استاندارد کشور است و خلق ثروت و اشتغال هم بیش تر است ولی بیش ترین تعداد مستمری ‌بگیران بهزیستی وجود دارد. چنین وضعیتی نشان گر آن است که فعالیت‌های اقتصادی ما در خوزستان عاری از نگاه عدالت ‌محورانه است و فعالیت های اقتصادی به صورت جمعی، مدون و با در نظر گرفتن تمام زوایای کار نبوده و خدمات اجتماعی در کنار این فعالیت ها دیده نشده است.

استاندار خوزستان افزود: باید به روند توسعه عاری از عدالت محوری خاتمه دهیم و در کنار افزایش خلق ثروت در استان، برنامه‌های نهاد گرایانه برای حرکت به سمت عدالت اجتماعی را بالا ببریم و از اساتید اقتصاد کشور و استان و به ویژه اساتید اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز در این زمینه کمک بگیریم و با ارائه یک پروپوزال، پیشنهادات علمی آن ها را برای جلوگیری از فاصله طبقاتی در استان خوزستان که به طور جدی و بارز خود را نشان می دهد، به کار بریم.

وی با تاکید بر لزوم حرکت به سمت فعالیت های اقتصادی عدالت محور و حمایت گرانه در استان، یادآور شد: حرکت اقتصادی خوزستان، حرکتی عدالت ‌محورانه و در راستای حمایت اجتماعی نیست و اگر مداخله نکنیم، روز به روز این فاصله طبقاتی بیش تر می شود. معاونت سیاسی اجتماعی استانداری به عنوان متولی این کار  باید این مسئله را پیگیری کند  و دانشگاه شهید چمران اهواز در این مسئله ورود کند، اقدامات و تصمیمات برای اصلاح این روند پیشنهاد شود و برنامه ریزی های استان در این جهت برود و کمک های کشوری هم از هیئت دولت و رییس جمهور لحاظ شود. دولت به عنوان متولی عدالت اجتماعی، باید مکلف باشد عدالت محورانه حرکت کند ولی اجازه دهد خلق ثروت کارآفرینی، اشتغال و تولید اتفاق بیفتد و فعالیت‌های اقتصادی را بدون مداخله، در مسیر عدالت اجتماعی سوق دهد.

راه اندازی خانه های توسعه به منظور اشتغال آفرینی برای زنان سرپرست خانوار در استان

شریعتی از اجرای طرح پایلوت راه اندازی خانه های توسعه به منظور اشتغال آفرینی برای زنان سرپرست خانوار در استان خبر داد و گفت: معاونت اقتصادی خوزستان با همکاری بانک قرض‌الحسنه رسالت، به صورت پایلوت در حال اجرای طرح راه‌اندازی خانه‌ های توسعه در هویزه است. در این طرح، با تشکیل کارگاه‌ها، زنان سرپرست خانوار فعالیت می کنند و بحث برند سازی و فروش تولیدات آن ها توسط بانک قرض‌الحسنه رسالت تضمین می شود. پس از تکمیل و اجرای این طرح در هویزه، همین طرح در شهرستان لالی اجرا خواهد شد.

وی افزود: در راستای حمایت از فعالیت های سازمان بهزیستی، شرکت‌های بزرگ استان موظف به افتتاح حساب از محل گردش مالی این شرکت‌ها در بانک قرض‌الحسنه رسالت شده اند که تا کنون شرکت های صنایع پتروشیمی، منطقه آزاد اروند، فولاد اکسین اقدام به باز کردن حساب در این بانک کرده اند.

استاندار خوزستان وجود سازمان‌های مردم‌ نهاد را در امر خدمات اجتماعی مهم ارزیابی کرد و گفت: حضور سمن ها در کنار سازمان بهزیستی مهم است. باید نقش اساسی را به این سازمان‌ها داده داد و بهزیستی ناظر بر فعالیت این سمن‌ها باشد و کارگروه هایی بین سمن ها و بهزیستی برگزار شود.

شریعتی یادآور شد: کودکان و نوجوانان بیش از همه اقشار جامعه در معرض انواع آسیب هستند به همین دلیل ارائه خدمات به این گروه باید به شکل تخصصی بیش تر شود و حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، بازمانده از تحصیل و کودکان خیابانی به صورت جدی انجام شود. این بر ضمه همه ماست و همه ما در برابر آن مسئول هستیم.






























نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار