اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵
مدیر حوزه کارون و دز در طرح 550 هزار هکتاری/ بیش تر شرکت های فعال در طرح، بومی استان هستند/ رهاسازی آب سد گتوند به مرحله مشکل زا نرسیده است/ هندسی سازی راندمان آبیاری و امکان کشت استراتژیک را بالا می برد/ رویکرد موسسه جهادنصر آبیاری تحت فشار و کم فشار است/ اجرای فاز دوم طرح نیازمند یک هماهنگی فرا تشکیلاتی است/ موسسه جهاد نصر پیش قدم آموزش کمک به صنعت و تولیدات داخل کشور بوده است
مشکل اصلی ما صدور مجوز آب این مناطق است که باید توسط وزارت نیرو صادر شود. اجرای فاز دوم طرح، علاوه بر این که راندمان آبیاری را بالا می برد..
ابوعلی مدیر حوزه کارون و دز در گفتگو با شوشان با بیان اینکه 55 هزار هکتار از زمین های این حوزه تحویل بهره بردار شده است، اظهار کرد: از مجموع قراردادها در این حوزه تاکنون 74 هزار هکتار عملیات اجرایی به پایان رسیده که 64 هزار هکتار آن آماده بهره برداری است و 55 هزار هکتار آن تحویل بهره بردار شده است. 

ابوعلی تصریح کرد: یک سوم زمین های طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در حوزه کارون و دز قرار دارد و از این نظر، این حوزه بزرگ ترین حوزه اجرایی موسسه جهادنصر در طرح 550 هزار هکتار است.


مدیر حوزه کارون و دز ادامه داد: نزدیک به 87 هزار هکتار در شهرهای اندیمشک، دزفول، شوش، شوشتر، اهواز و ایذه جزو حوزه کارون و دز هستند که به سه ناحیه دز، شوشتر و اهواز تقسیم شده اند.

وی درخصوص میزان اشتغال و کارگاه های فعال در این حوزه بیان کرد: طرح 550 هزار هکتاری در سال پایانی خود قرار دارد. در سال های گذشته پروژه های زیادی در شهرهای تحت پوشش طرح در حوزه کارون و دز داشتیم که اکنون از تعداد آن ها کاسته شده است البته هنوز هم پروژه هایی داریم که امسال ابلاغ شده یا در حال ابلاغ برای اجرا هستند ولی پروژه های فعال ما در حال حاضر 13 پروژه است که برخی از آن ها مراحل پایانی کار خود را طی می کنند.

ابوعلی  افزود: در مجموع 14 قرارداد به صورت فعال در این حوزه وجود دارد  که 6 قرارداد آن سهم حوزه دز و 8 قرارداد مربوط به حوزه کارون است. همچنین نیرو های مشاور و پیمانکار در این حوزه یک هزار و 489 نفر هستند که یک هزار و430 نفر یعنی حدود 96 درصد آن ها نیروی بومی هستند .
وی با بیان این که بیش تر نیروی شاغل در طرح 550 هزار هکتاری بومی استان هستند، گفت: عمده افراد شاغل در طرح چه شاغلان و چه پیمانکاران بومی استان هستند و تلاش ما بر بکارگیری نیروی بومی  بوده است.

بیش تر شرکت های فعال در طرح، بومی استان هستند

مدیر حوزه کارون و دز طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری درباره غیر بومی بودن پیمانکاران و گلایه پیمانکاران بومی از عدم دخالت آن ها در این پروژه عنوان کرد: در آغاز طرح بیش تر از ظرفیت خود موسسه استفاده می شد و دلیل انتخاب موسسه جهادنصر هم این بود که از ظرفیت کشوری این موسسه و توان ماشین آلاتی زیر مجموعه در پیشرفت طرح استفاده شود چون با ظرفیت های محدود استانی امکان پیشرفت کار نبود ولی در این مدت بیش تر پیمانکاران بومی استان که توانایی اجرای کار را داشتند الان مشغول کار در پروژه هستند و اکثر آنها دارای کارنامه موفقی می باشند.

وی با اشاره به تاثیر اجرای طرح 550 هزار هکتاری در افزایش میزان تولید گفت: کارهای زیربنایی از نظر تولید، در چند سال پس از بهره برداری به دوره تثبیت می رسد یعنی عملیاتی هستند که در طول چند سال کیفیت مطلوب را برای خاک ایجاد می کنند. اکنون در بعضی جاها اصلاح خاک یا شیرین سازی خاک یا آبشویی چند باره نیاز دارند که همه این ها زمان بر است و با توجه به تمهیدات خاک شناسی و حاصلخیزی، پس از چند بار کشت خاک حاصلخیز می شود و پس از اصلاح الگوی کشت و کار و رعایت تناوب زراعی ، متناسب با ظرفیت ایجاد شده می توانیم نتیجه اصلی را ببینیم.

ابوعلی  با اعلام این که الگوی کشت در حوزه کارون و دز در حال اصلاح است، خاطرنشان کرد: در الگوی کشت جدید امکان کشت محصولات جدید مانند چغندر فراهم شده است ولی نخست باید فرهنگ جدید کشاورزی در استان جا بیفتد و تنها پس از گذشت چند سال ازانجام پروژه میزان تولیدات قابل مقایسه است اما الان آن چه قابل مشاهده است این است که در جاهایی که پروژه اجرا شده و زهکشی زیر زمینی و تسطیح انجام شده در همین دو فصل نخست بهره برداری بنا به گفته خود کشاورزان، میزان تولیدات یک و نیم تا دو برابر افزایش داشته است. همین الان در استان علی رغم خشکسالی آمار خرید گندم بیش تر شده و رکورد زده است؛ بخشی از این افزایش تولید ناشی از اقدامات موسسه جهادنصر در اراضی و  رفع مشکلاتی است که باعث کاهش تولید می شده و اثر خودش را نشان می دهد.

وی در خصوص میزان تجهیزات استانی و بومی توضیح داد: با توجه به این که پیمانکارهای جزء عمدتاً بومی هستند، دستگاه ها هم بومی هستند ولی یکی از هنرهای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری این بوده که دستگاه‌های سایر استان ها را هم به استان آورد و ظرفیت وجودی کل کشور استفاده می کند.


رهاسازی آب سد گتوند به مرحله مشکل زا نرسیده است

مدیر حوزه کارون و دز در پاسخ به این که آیا رهاسازی آب سد گتوند در رودخانه کارون تاثیری در اثرات زهکشی یا میزان محصولات حوزه کارون و دز داشته است یا نه، گفت: آبی که در رودخانه کارون است(در حوزه کارون و دز) از نظر کشاورزی تاکنون به مرحله بحران و مشکل نرسیده و امکان کشاورزی را سلب نکرده است. هنگامی که ما زهکش زیرزمینی و یا روباز انجام می‌دهیم اگر آب دارای شوری باشد، این کار ما باعث می شود اثرات شوری آب کمتر و مازاد نمک از زمین خارج شود.

وی ادامه داد: زهکشی برای یک دوره طولانی کار آمد است و گرچه میزان آسیب را کم می کند ولی نمی تواند این مشکل را کاملا حل کند. لذا باید برای حل بحران تاثیر سد گتوند بر بخش کشاورزی علاج واقعی بصورت جدی و عاجل در دستور کار قرار گیرد البته این گونه نیست که به دلیل شوری آب بخواهیم زهکشی دوباره کنیم و اگر زمین ها مشکل رسوب پیدا کنند، پیش بینی شده دستگاه هایی به نام flashing jet برای رفع گرفتگی لوله ها و تمیز کردن آن ها در اختیار پیمانکار قرار بگیرد.

ابوعلی درخصوص بحث صنایع تبدیلی و تکمیلی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بیان کرد: این طرح در زمان ابلاغ یک طرح جامع بوده و یکی از بخش های آن طرح بزرگ عملیات زیربنایی است که اکنون موسسه جهاد نصر آن را انجام می دهد.

 عملیات و فعالیت های پس از اجرای عملیات زیربنایی مثل مباحث آموزشی به بهره بردار، تغییر الگوی کشت، صنایع تبدیلی، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و بازاریابی و ایجاد تشکل در بین بهره برداران را هم باید بتوانیم انجام دهیم. 

در قالب همین طرح از سال ۹۵ یک درصد اعتبارات طرح به فعالیت های تکمیلی و نرم افزاری مانند آموزش بهره برداران و ایجاد و توانمندی تشکل‌های بهره‌برداران و فعالیت هایی مثل صنایع تبدیلی و تکمیلی تعلق گرفته است البته این تخصیص اعتبارات در راستای ایجاد بستر مناسب برای بهره برداری از زیرساخت های ایجاد شده است که اکنون توسط جهاد کشاورزی با همکاری تعاون روستایی و دستگاه های مرتبط در حال انجام آن است.

وی افزود:پیش بینی می شود در حوزه دز و کارون به ویژه نواحی دو و سه در محدوده کارون کشت چغندر قند توسعه خوبی پیدا کند. 

در دو سال گذشته در سایت های الگویی ما در شوشتر کشت چغندر قند با همکاری جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات استان به عنوان یک گزینه برتر معرفی شده است که به نظر می رسد در آینده توسعه پیدا می‌کند.

هندسی سازی راندمان آبیاری و امکان کشت استراتژیک را بالا می برد

مدیر حوزه کارون و دز با اشاره به برخی مشکلات فاز نخست طرح گفت: مشکل معارضان به گونه ای که مانع کار شود وجود نداشته است. البته گاهی در پروژه ها ممکن است به دلایل زیادی مردم درخواست ها یا نگرانی هایی داشته باشد مثلا اختلافات ملکی یا مشکلاتی بین طراحی ما با نقشه تصرفات مالک وجود داشته باشد. 

وی با اشاره به اثرات مثبت طراحی مهندسی در زمین های کشاورزی عنوان کرد: هندسی سازی و یکپارچه سازی زمین ها اگرچه کار سختی است ولی از این نظر که برای آینده بهره برداری مفید است و امکان اجرای مکانیزاسیون را در این اراضی بیش تر می‌کند، امکان کشت محصولات مهم و استراتژیک را بالا می‌برد و راندمان آبیاری و دستگاه های کشاورزی را افزایش می‌دهد، جزو برنامه‌های موسسه جهاد نصر و از  مهمترین کارهای اجرایی ما در طرح است.

ابوعلی  درخصوص غیبت برخی مالکان و تاثیر آن در سرعت اجرای طرح یادآور شد: همه چیز بر اساس رضایت مردم است و بدون رضایت مالک وارد زمین نمی شویم. ساختاری در تمام رده های طرح تعریف شده که بر اساس آن پیمانکاران، مشاوران و مدیران طرح، بخش امور اجتماعی و بهره‌برداری دارند که پیش از اجرا با مردم می‌نشینند و صورت جلسه می‌کنند و بعد وارد زمین می شوند.

رویکرد موسسه جهادنصر آبیاری تحت فشار و کم فشار است

مدیر حوزه کارون و دز با تاکید بر این که آبیاری تحت فشار و کم فشار رویکرد موسسه جهادنصر در سال های اخیر بوده است، گفت: در آغاز طرح 550 هزار هکتاری، طرح‌های آبیاری ما کانال در جا یا نیم لوله بتنی پیش ساخته بود ولی رویکرد ما در چند سال اخیر آبیاری نوین بوده است و اکنون فعالیت‌های ما در شبکه های فرعی با اولویت آبیاری تحت فشار یا کم فشار انجام می شود و در جاهایی که  درخواست‌های مردمی وجود دارد و فرهنگ سازی های صورت گرفته، و امکان این نوع آبیاری باشد، آبیاری تحت فشار انجام می‌دهیم. 

مثلا در گوریه، شرق گرگر ، منطقه جفیر و سادات حسینی آبیاری تحت فشار انجام می شود و در هارکله لالی و شیوند ایذه هم به زودی این شکل از آبیاری را خواهیم داشت؛ و در برخی نقاط مثل داریون، جفیر، دزفول، ساحل چپ شاوور و سلامات باوی که طراحی شبکه های اصلی به ما اجازه می‌دهد، آبیاری کم فشار هم اجرا شده یا در حال اجراست.

وی مهاجرت معکوس را یکی از مهمترین دستاوردهای آتی طرح در مناطق روستایی دانست و گفت: پیش از اجرای طرح موارد زیادی از مهاجرت به شهرها  داشتیم ولی در حال حاضر در مواردی مهاجرت معکوس را هم داشته ایم.


اجرای فاز دوم طرح نیازمند یک هماهنگی فرا تشکیلاتی است

ابوعلی درخصوص زمان اجرای فاز دوم طرح اذعان داشت: امسال سال پایانی فاز اول طرح است و با توجه به برنامه‌های اجرایی پیش‌بینی شده، امیدواریم کل کار در موعد مقرر تمام شود. همچنین امیدواریم فاز دوم طرح از انتهای امسال آغاز شود تا پیوستگی اجرای طرح حفظ شود و ضربه نخورد. اجرای فاز دوم نیاز به هماهنگی در سطح ملی بین سازمان برنامه و بودجه، وزارت نیرو، شورای اقتصاد و وزارت جهاد کشاورزی دارد؛ به علاوه، وزارت نیرو باید بخشی از عملیات اجرایی را انجام دهد چون ما در مناطقی ورود می کنیم که شبکه‌های اصلی تکمیل شده باشد بنابراین باید هماهنگی فرا تشکیلاتی خارج از وزارت جهاد کشاورزی انجام شود تا فاز دوم را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: اگر اعتبارات و مجوزها صادر شود، می‌توانیم از همین الان برخی نقاط را در فاز دوم شروع کنیم. در فاز دوم چون هیئت محترم وزیران و شورای عالی آب تصویب کرده است، مشکل تخصیص اعتبار وجود ندارد و از همین الان وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان برنامه و بودجه در حال تعریف منابع است تا به موقع آن ها را تامین کند و تخصیص دهد.

مدیر حوزه کارون و دز مجوز آب را مشکل اصلی فاز دوم طرح خواند و گفت: با وجود این که بسیاری از زمین های فاز دوم طرح اکنون به شکل سنتی در حال آبیاری و کشت هستند، مشکل اصلی ما صدور مجوز آب این مناطق است که باید توسط وزارت نیرو صادر شود. 

اجرای فاز دوم طرح، علاوه بر این که راندمان آبیاری را بالا می برد، این امکان را فراهم می کند که با همین میزان آب، محصول بیش تری داشته باشیم ولی نخست باید وزارت نیرو مجوز صادر کند تا بعد از آن سازمان برنامه و بودجه اعتبارات را تخصیص دهد.

وی یادآور شد: اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که سال‌های سال طول کشید، به عنوان طرحی که می تواند بسیاری مشکلات زیربنایی استان را حل کند، حرکت بسیار ارزشمندی بود که با عنایت مقام معظم رهبری و توجه دولت یازدهم ممکن شد. فاز نخست این طرح با تأمین اعتبار و اخذ مجوز از صندوق توسعه ملی امسال تمام می‌شود که تکمیل آن کمک زیادی به افزایش تولید، اشتغال و راندمان آبیاری می‌کند. امیدوارم وزارت نیرو کمک کنند تا فاز دوم کامل شود و خدمات ارزشمندی که برای مردم خوزستان آغاز شده، پایان یابد.

موسسه جهاد نصر پیش قدم آموزش کمک به صنعت و تولیدات داخل کشور بوده است

ابوعلی  با بیان ان که موسسه جهاد نصر پیش قدم آموزش و کمک به صنعت و تولیدات داخل کشور بوده است، عنوان کرد: در ابتدای کار با تحریم‌ها روبرو بودیم که امکان تامین تجهیزات خارجی را غیر ممکن یا سخت می کرد ولی با حمایت موسسه جهاد نصر تولیدکنندگان داخلی توانستند ماشین آلات داخلی بسازند و اکنون در کشور و در استان تولید کننده هایی داریم که در حال ساخت هستند.

وی ادامه داد: در بحث تولید کانالت، 9  کارخانه تولید کانالت و متعلقات با حمایت موسسه جهاد نصر در استان راه اندازی یا تقویت شد که دستاورد بزرگی برای طرح و کشور است که همزمان با عملیات اجرایی، بخش های دیگری هم در راستای تقویت اقتصاد ملی و مقاومتی به عنوان یک دستاورد برای ما داشت.

مدیر حوزه کارون و دز درخصوص سهم شهرهای شمالی به ویژه شهرستان ایذه در طرح 550 هزار هکتاری گفت: در فاز نخست سه طرح برای شهرهای شمالی استان در نظر گرفته شد که یکی از آن ها به پایان رسیده و دو پروژه آن در سال جاری اجرا می شوند و مابقی پیشنهاد هایی است که از سوی موسسه جهاد نصر و وزارت جهاد کشاورزی برای فاز دوم ارائه شده و اگر تصویب و ابلاغ شوند، اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: در ایذه اکنون پروژه سادات حسینی در حال اجراست که ۶۰۰ هکتار از زمین های منطقه را به صورت تامین آب و آبیاری تحت فشار زیر پوشش قرار می‌دهد. پروژه شیوند پروژه دیگری است که مناقصه آن در حال اجراست و امسال در سطح ۳۰۰ هکتار به صورت آبیاری تحت فشار عملیاتی می‌شود. و پروژه سوم، طرح هارکله در شهرستان لالی است که پیمانکار آن انتخاب شده و عملیات اجرایی آن بزودی آغاز می گردد. در مجموع طرح 550 هزار هکتاری در شمال استان خوزستان ۴۴ هزار هکتار از زمین های شهرهایی مثل ایذه، باغملک، مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و سردشت را در بر می گیرد . 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار