اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
انتخاب شهردار شایسته مهمترین ، حساسترین و حیاتی ترین وظیفه شورای شهر، مهمترین موتور محرک و تحول در شهر و بزرگترین حق و امانت شهروندان بر گردن شوراست. با این حال آنچه تا به امروز برشهر اهواز گذشته است مبین این واقعیت است که شوراهای پیشین عموما نتوانسته اند از این آزمون سخت با موفقیت عبور کنند.

ریشه یابی اینکه چه عواملی در این ناکامی دخیل بوده است در حوصله این بحث نیست، لیکن آنچه امروز مایه امیدواری است، توجه به این مهم است که به نطر میرسد منتخبین پنچمین شورای اسلامی شهر اهواز فارغ از گرایش های قومی و سیاسی، و فارغ از بسیاری قیود واپسگرا و تاریخ مصرف گذشته ای که شایسته سالاری را فدای جهالت، منفعت طلبی و یا مصلحت اندیشی می کند، تصمیم دارند شهرداری در حد و اندازه یک کلانشهر معرفی کنند.

تغییر رویه انتخاب شهردار از تصمیم گیری در گعده های شبانه به جلسات منظم با حضور همه اعضای شورا و اصلاح رویه انتخاب شهردار بکمک شاخص گذاری صورت گرفته می تواند شاهدی بر این سخن باشد و امید می رود این بار انتخاب شهردار روندی منطقی تر را طی کند و این روش بتواند تاحدی از اعمال نظرها و دخالت های گروه های فشار بکاهد.

از دیگر سو در سایه حساسیت و آگاهی اجتماعی رشد یافته شهروندان نسبت به سرنوشت خود و با کمک امکاناتی که فضای مجازی در اختیار گذاشته است، منتخبین مردم در شورای پنجم، از طریق مصاحبه های شفاف و صریح با مطبوعات و صدا وسیما شهروندان را در جریان کم و کیف مذاکرات صورت گرفته و کارهای انجام شده قرار می دهند و بازخورد تصمیمات خود را نیز سریعا مشاهده می کنند ، که تا همین جا این یک دست آورد بزرگ و یک گام اساسی رو به جلو است.

اما با همه این اوصاف تمام این نیات آرمانی و خیرخواهانه، این مسیولیت پذیری و شفافیت، تنها زمانی می تواند گره از کار فروبسته این شهر بگشاید که این تلاش ها به انتخاب شهرداری متخصص، متعهد و کارآزموده منتهی گردد.

متاسفانه تا به امروز بسیاری از گزینه های سرشناس و مجرب مدنظر شورای شهر اهواز برای تصدی صندلی شهردار از پذیرش این مسئولیت سر باز زده اند که این باعث تعجب و نگرانی است. جهت آسیب شناسی این پدیده، نگارنده این سطور به عنوان یک شهروند کمترین، اقدام به برقراری تماس با برخی از این گزینه های سرشناس نمود و نتیجه آنچه به زعم خود، از شرایط پیش آمده برداشت شد در چند فراز عنوان می گردد.

:o:اول آنکه شهردار بزرگ با شورای مستقل، کارآمد و منسجم کار می کند.

:o:دوم آنکه رایزنی برای تصدی مسئولیت سنگینی مثل شهردار، آدابی دارد و نیازمند سطح بالایی از دیپلماسی هوشیارانه است که متاسفانه در عملکرد شورای پنجم یافت نمی شود. نحوه مذاکره، زمان و مکان مذاکره، ابزار انتقال پیام، اینکه حضوری باشد یا تلفنی، مستقیم باشد یا غیرمستقیم، شخص حامل پیام که باشد و بسیاری ملاحظات دیگر حائز اهمیت است. لیکن برداشت نگارنده این است که نحوه دعوت از این بزرگان به گونه ای بوده است که مخاطب مسئله را جدی نگرفته است و یا از جدی بودن پیشنهاد دهنده اطمینان حاصل نشده است.

:o:سوم آنکه در یک کاسه گذاشتن نام چهره هایی با اعتبار ملی در کنار نام برخی نیروهای کم تجربه و جویای نام که در ادوار گذشته هم لابی فعالی برای تصدی این سمت داشته اند، ممکن است این شائبه را در اذهان تداعی کند که کل این پروسه نمایشی بیش نیست، و صحبت های تکراری مبنی بر اینکه شهردار پیشتر حتی پیش از انتخابات شورا مشخص شده است و دعوت از این بزرگان نیز صرفا راهبردی جهت کاهش فشار افکار عمومی با این توجیه است که خواستیم و نشد.

:o:و چهارم آنکه تعدد نام ها و گزینه ها خود عامل دیگری است که ایجاد دافعه می کند. ذکر این مسئله که به بزرگواران عنوان شده است در میان خیل لابی گران حرفه ای همیشه در صحنه، جناب عالی هم رزومه و درخواست و برنامه ارائه بدهید، و توجه به اینکه در بدنه شورای پنجم کدام نیروی متخصص قرار است این برنامه ها را داوری کند، شرایطی را فراهم کرده است که در عمل به دلزدگی و کنارگیری نخبگان می انجامد.  

:o:در پایان لازم به ذکر است با بسیاری از گزینه هایی که نام آنها مطرح شده است و عنوان شد که از پذیرش این مسئولیت انصراف داده اند، دستکم با نیروهای اصالتا بومی مرکز نشین، باب مذاکره همچنان باز است و می توان امیدوار بود که در صورت اجماع شورای پنجم و با یاری جستن از علما، بزرگان، معتمدین این شهر و مهمتر از همه جامعه مدنی و خیل شهروندانی که امیدوارانه در انتخابات شورای شهر پنجم شرکت کرده اند، می توان به این بزرگوران تکلیف کرد که با توکل بر خداوند این مسئولیت را بپذیرند. 

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار