اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶
رای اعتماد مجلس به 16 وزیر روحانی/ حبیب الله بی‌طرف وزیر نشد/ وزرای دفاع، بهداشت و اطلاعات بیشترین رای/ حاشیه‌های آخرین روز بررسی صلاحیت ۱۷ وزیر پیشنهادی/ مجلس برای روحانی سنگ تمام گذاشت
مجلس شورای اسلامی پس از ۵ روز بحث و بررسی کابینه و برنامه وزیران پیشنهادی، امروز برای تک تک وزیران رای گیری انجام داد....
مجلس شورای اسلامی پس از ۵ روز بحث و بررسی کابینه و برنامه وزیران پیشنهادی، امروز برای تک تک وزیران رای گیری انجام داد.

به گزارش شوشان ، نمایندگان بعد از استماع دفاعیات پایانی رئیس‌جمهور درباره وزرای پیشنهادی‌اش نظر خود را درباره صلاحیت هریک از وزیران جهت حضور در هیئت دولت اعلام کرد.

جدول آرای ماخوذه از مجموع ۲۸۸ نماینده حاضر در مجلس برای هر کدام از وزیران پیشنهادی به شرح زیر است:



ردیفناموزارتخانهآراء موافقآراء مخالفآراءممتنع
۱سید محمد بطحاییآموزش و پرورش۲۳۸۳۵۱۳
۲محمدجواد آذری جهرمیارتباطات و فناوری اطلاعات۱۵۲۱۲۰۷
۳سیدمحمود علویاطلاعات۲۵۲۲۲۱۳
۴مسعود کرباسیاناقتصاد۲۴۰۳۱۱۵
۵محمدجواد ظریفامور خارجه۲۳۶۲۶۲۶
۶سیدحسن قاضی‌زاده هاشمیبهداشت و درمان۲۵۳۱۸۱۴
۷علی ربیعیتعاون، کار و رفاه اجتماعی۱۹۱۷۹۱۵
۸محمود حجتیجهاد کشاورزی۱۶۴۹۴۲۳
۹علیرضا آواییدادگستری۲۴۴۱۸۲۳
۱۰امیر حاتمیدفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح۲۶۱۱۰۱۳
۱۱عباس آخوندیراه و شهرسازی۱۸۸۷۵۱۴
۱۲محمد شریعتمداریصنعت، معدن و تجارت۲۴۱۲۵۲۰
۱۳سیدعباس صالحیفرهنگ و ارشاد اسلامی۲۴۲۲۵۲۱
۱۴عبدالرضا رحمانی‌فضلیکشور۲۵۰۲۵۱۳
۱۵بیژن نامدار زنگنهنفت۲۳۰۳۵۲۳
۱۶حبیب الله بیطرفنیرو۱۳۳۱۳۲۱۸
۱۷مسعود سلطانی‌فرورزش و جوانان۲۲۵۳۹۲۰



 حاشیه‌های آخرین روز بررسی صلاحیت ۱۷ وزیر پیشنهادی

مجلس برای روحانی سنگ تمام گذاشت/ بیطرف جا ماند

نمایندگان مجلس با رای اعتماد به ۱۶ وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای روحانی سنگ تمام گذاشتند. به گزارش شوشان ، پرونده بررسی صلاحیت ۱۷ وزیر پیشنهادی در حالی در مجلس دهم به پایان رسید که بر اساس اعلام برخی نمایندگان در جمع خبرنگاران، مجلس تنها به ۱ وزیر پیشنهادی آن هم حبیب‌الله بیطرف رای اعتماد ندادند و مجلس با اعتماد به ۱۶ وزیر معرفی شده حجت را برای دولت تمام کرد.

هشتمین جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی با حضور ۲۰۵ نماینده آغاز شد که نمایندگان در پایان ماراتن ۵ روزه وارد بررسی برنامه دو وزیر پیشنهادی نیرو و ورزش شدند.

در همان ساعات ابتدایی برگزاری جلسه علنی۳ میز در هر دو بال جایگاه هیات رئیسه یعنی در مجموع ۶ میز تعبیه شد تا در آن محل آراء نمایندگان شمارش شود.

میزان لابی‌ها، گفت‌وگوها و مذاکرات نمایندگان امروز به اوج خود رسید بطوری که حتی به نظر می‌رسید کمتر نماینده‌ای به صحبت‌های نمایندگان مخالف و موافق به برنامه‌های دو وزیر گوش می‌دهد.

بعد از بررسی صلاحیت وزیر نیرو، مجلس وارد بررسی صلاحیت سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش شد که هیچ نماینده ای به عنوان مخالفش صحبت نکرد.

قربانی نماینده آستانه اشرفیه به عنوان یکی از موافقان سلطانی‌فر در حالی که زمان صحبتش به اتمام رسیده بود، به ادامه دفاعیاتش می‌پرداخت که رئیس مجلس به او گفت: دفاع در وقت قصدی نتیجه معکوس می‌دهد.

وقتی نوبت به ارائه برنامه سلطانی فر رسید، رئیس جمهور در ساعت ۱۰:۵ دقیقه برای بیان آخرین دفاعیاتش از ۱۷ وزیر معرفی شده وارد مجلس شد.

بعد از صحبت‌های سلطانی فر نوبت به سخنرانی رئیس جمهور رسید که طبق گفته هیات رئیسه روحانی فرصت ۷۰ دقیقه‌ای برای دفاعیاتش داشت، فرصتی که از باقی مانده زمان ارائه برنامه وزرای پیشنهادی برای او مانده بود.

روحانی وقتی پشت تریبون رفت لاریجانی خطاب به او با خنده گفت که آقای روحانی شما هم کمی ملاحظه کنید و کمتر صحبت نمایید.

رئیس جمهور صحبت‌های خود را با قدردانی از نمایندگان شروع کرد و کار آنها را حرفه‌ای خواند و از نمایندگان درخواست کرد که به ۱۷ وزیر پیشنهادی رای قاطع دهند.

رئیس جمهور با نام بردن از هر ۱۷ وزیر پیشنهادی نقاط مثبت و خواسته‌هایش را مطرح کرد وقتی به آوایی رسید گفت که من از او جز چند خواسته مثل حقوق بشر و موضوع تعزیرات درخواست دیگری ندارم، البته می‌خواهم که روابط سه قوه را صمیمانه‌تر کند، موضوعی که خنده او و تعدادی از نمایندگان را در پی داشت.

رئیس جمهور در حالی صحبت‌هایش را به پایان رساند که از نمایندگان خواست که به هر وزیر بیش از ۲۰۰ رای دهند تا امروز بعد از ظهر هیات دولت دوازدهم تشکیل شود.

رئیس جمهور برای دفاع از کابینه‌اش ۲ بار به مجلس آمد که در دفعه اول همهمه‌ بسیاری در مجلس وجود داشت که باعث تذکرات چندین باره رئیس مجلس را در بر داشت اما در بار دوم وقتی روحانی صحبت‌هایش را شروع کرد سکوت مطلق حاکم شد و تنها در ۱۰ دقیقه پایانی مقداری در مجلس همهمه مشاهده شد.

در خلل صحبت‌های روحانی برخی از چهره های تاثیر گذار فراکسیون‌های سیاسی مجلس برای آخرین لابی‌ها مشغول مذاکره بودند.

صحبت‌های روحانی که به پایان رسید تعدادی از نمایندگان دور او جمع شدند که این موضوع تذکر چندین باره رئیس مجلس را برای خروج مهمانان و از نشستن نمایندگان روی صندلی در پی داشت که در نهایت امیرآبادی عضو هیات رئیسه مجلس نمایندگان را متفرق کرد.

هیات رئیسه مجلس کارت‌هایی را منقش به نام ۱۷ وزیر پیشنهادی تهیه کرده بود که در آن ۳ ستون برای اعلام نظر آن‌ها با عناوین مثبت،‌ منفی و ممتنع وجود داشت و تنها احتیاج به اعلام نظر نمایندگان در آن کارت‌ها بود. همچنین صندوق‌هایی بین نمایندگان توزیع شد تا کارت‌های خود را در آن بیندازند روندی که برخلاف ادوار گذشته بود که در آن دوران‌ها صف‌های طویلی در مجلس بسته می‌شد تا نمایندگان آرای خود را به صندوق‌ها بیندازند.

مجلس در ساعت ۱۱:۴۵ دقیقه برای تنفس ۴۵ دقیقه‌ای تعطیل شد تا آراء شمرده شده و در ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه نتایج اعلام شود.

قبل از تنفس علی لاریجانی پیشنهاد کرد تا آئین نامه به گونه ای اصلاح شود تا رای گیری به صورت الکترونیک باشد و روند اعلام نتایج سرعت بخشیده شود.

در مدت تنفس ۴۵ دقیقه ای خبرنگاران تلاش می کردند تا قبل از اعلام رسمی نتایج اخباری از داخل پارلمان کسب کنند. پیگیری‌هایی که نتیجه داد و قبل از اعلام رسمی تقریبا همه خبرنگاران می دانستند که تنها حبیب الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو نتوانست رای اعتماد بگیرد.

درب مجلس ساعت ۱۲:۴۰ بعد از تنفس حدود ۴۵ دقیقه‌ای برای اعلام رای اعتماد باز شد.

با باز شدن درب مجلس علی لاریجانی آرای ۱۷ وزیر پیشنهادی را خواند که بیشترین رای را امیر حاتمی وزیر دفاع و کمترین رای را حبیب الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو کسب کرد که بیطرف نتوانست نظر نمایندگان را جلب کند و به هیئت وزیران راه پیدا نماید. از این رو می‌توان اینگونه جمع بندی کرد که از ۱۶ وزیر دولت دوازدهم امیر حاتمی با ۲۶۱ رای دارای بیشترین موافق و آذری جهرمی با ۱۵۲ رای دارای کمترین موافق در مجلس است.

 هیئت وزیران دوازدهمین رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران امروز در نبود دو وزیر تشکیل جلسه می دهد. وزیر علوم که هنوز به مجلس معرفی نشده و وزیر نیرو که از قافله کابینه روحانی جا مانده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار