اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱
در حاشیه انسجام نمایندگان خوزستان ، چهارمحال و بختیاری ، همدان ، لرستان ، کهگیلویه ، آذربایجان ، خراسان در عدم رای به بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو / گام نخست نمایندگان خوزستان و ضرورت استمرار پافشاری بر توقف طرح های انتقال آب / ایستادگی نمایندگان ، نخبگان ، مسئولین و رسانه ها
بیطرف نه یک شخص ، بلکه نماینده طیفی بود که در چند دهه ی گذشته با تفکر انتقال آب و احیای صنایع آب بر در کویر ، فلات مرکزی را دستخوش تغییر کردند...
1 )

شوشان: بیطرف نه یک شخص ، بلکه نماینده طیفی بود که در چند دهه ی گذشته با تفکر انتقال آب و احیای صنایع آب بر در کویر ، فلات مرکزی را دستخوش تغییر کردند و در کنار آسیب ها به محیط زیست ، استان هایی همچون خوزستان را به منطقه ای غیرقابل زیست بدل نمودند. بنابراین جا ماندن بیطرف از کابینه دوازدهم ، عدم رای به تفکر ِ آسیب زای محیط زیست است ؛ و این پیام ِ پیدای صحن علنی مجلس در روز رای به وزرا بود.

2 )

عدم رای به تفکر انتقال آب ، حاصل خرد جمعی و انسجام نمایندگانی بود که در طی چند دهه ، متضرر سیاست های وزارت نیرو شدند. در این بین ، نمایندگان خوزستان حلقه ی وصل وکلای سایر استان ها بودند و به استثنای مواضع دو پهلوی دو نماینده ،  نقش سایر نمایندگان استان در شکل دهی و شکل گیری فراکسیون بزرگ " نه به سیاست های وزارت نیرو" قابل تقدیر است .

3 )

واکاوی علل و جستن چرایی مواضع دو پهلوی برخی نمایندگان خوزستان و مسئولین در "همراهی اولیه" با وزیر پیشنهادی نیرو ، دامن زدن به اختلافات است و به شکاف در مقطع حساس ِ انتخاب سکاندار آینده وزارت نیرو ختم خواهد شد. هر چند مواضع دوگانه و پشت به منافع استان ، در افکار عمومی بی جواب نمی ماند اما همدلی و گذشتن ِحال ِحاضر از این موارد ، نیاز امروز خوزستان در چانی زنی برای گزینه ی آینده وزارتخانه نیروست.

4 )

گام نخست نمایندگان خوزستان با همراهی استان های متضرر از سیاست های مخرب زیست محیطی وزارت نیرو ، ظرفیت بزرگی را ایجاد کرده که نباید ابتر بماند ؛ ظرفیتی با محوریت سرزمین کارون و مشارکت استان های کهگیلویه ، خراسان ، همدان ، آذربایجان ، چهارمحال و لرستان ، که می تواند سدی در برابر لابی کویر و منشا توقف چند دهه سیاست های نادرست وزارت نیرو باشد ؛ البته به شرط آنکه استمرار یابد و ظرفیت نمایندگان سایر استان ها ، ضمیمه توان استانی 18 نماینده گردد و فراکسیونی در برابر "لابی کویر" و فلات مرکزی شکل گیرد که در نهایت به تغییر بدنه وزرات نیرو ختم شود. 

5 )

به سرانجام رسیدن مطالبات استانی ، صرفا حول محور انسجام میسر است ؛ انسجامی که نمایندگان ، مسئولین ، فعالین و رسانه ها به عنوان نماینده افکار عمومی ، اضلاع آن را شکل می دهند ؛ وگرنه جزیره ای عمل کردن و کوبیدن بر طبل تفرقه ، نتیجه ای جز بر باد رفتن منافع استان و دور شدن از ریل توسعه ، نخواهد داشت. در روند پنج روزه ی بررسی برنامه های وزرا ، رایزنی نمایندگان استان ، چانه زنی مسئولین محلی ، نظرات فعالین و نخبگان خوزستانی در قالب جلسات و نشست های هم اندیشی و در نهایت ، شفافیت رسانه ها ، سبب وفاقی شد که به" نه به بیطرف" و تفکر انتقال آب منجر  گردید ؛ هر چند تلاش عده ای ، ایجاد روزنه ای برای شکاف در این وحدت بود.

6 )

ایستادگی نمایندگان ، نخبگان ، مسئولین و رسانه ها و پافشاری بر منافع استانی در عدم رای به بیطرف با وجود همه ی لابی ها ، نمونه ی خوبی از انسجام است که می تواند سرلوحه ای برای پیگیری سایر مسائل و مشکلات استان باشد. اگر تا پیش از این مسئولین پایتخت وزن چندانی برای خوزستان در معادلات قائل نبودند ، از این پس نمی توانند جایگاه استان را در وزارتخانه ها و مسائل کلان کشوری و منطقه نادیده بگیرند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار