اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸
یکصد و شانزدهمین نشست خبری محسنی اژه ای با اصحاب رسانه برگزار شد.
سخنگوی قوه‌قضاییه درباره شایعه بازداشت نویسنده کتاب شنود اشباح به جرم جاسوسی گفت: اتهام او امنیتی است اما از بازداشتش خبر ندارم. قرار بود هفته دیگر دادگاه برگزار شود ولی اینکه با قرار آزاد است یا بازداشت اطلاعی ندارم. این پرونده دو متهم دارد.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری ها، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در یکصد و شانزدهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، گفت: امیدوارم آنچه به نفع کشور و ما است بر زبان و قلم ما جاری شود.

سخنگوی قوه‌قضاییه پیشاپیش هفته دولت را تبریک گفت و اظهار کرد: یاد شهیدان رجایی و باهنر  و همچنین شهید لاجوردی و قدوسی و همه کسانی که توسط مزدوران و تروریست‌ها شهید شدند را گرامی می‌داریم. هفته‌ای که گذشت سالروز بازگشت آزادگان بود. این روز را خدمت آزادگان و خانواده‌ آنها تبریک عرض می‌کنم.

او با اشاره به رای اعتماد مجلس به وزرای دولت دوازدهم گفت: انشالله هرچه سریع‌تر دولت کار خود را شروع کند و امیدوارم که تمام همت خود را برای اجرا قانون اساسی و خواست رهبری و مردم به کار گیرد و به اولویت‌ها از جمله اشتغال، تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی بپردازند.

معاون اول دستگاه قضایی ادامه داد: قوه‌قضاییه به نوبه خود با تمام توان در جهت تحقق این امور و مخصوصا مسائل مربوط به سرمایه‌گذاری و اشتغال و رفع گرفتاری های مردم تمام کمک خود را به کار خواهد برد.

سخنگوی قوه قضائیه درباره اقدامات این دستگاه در برخورد با خاطیانی که از کارکنان و یا از نام دستگاه قضا سو استفاده می کنند گفت: از  سال ۹۴ ما کسانی که از کارکنان خود قوه قضائیه بودند یا با عنوان این قوه تخلف می‌کردند برخودهای لازم را انجام داده‌ایم.

او در ادامه توضیح داد: در رابطه این پدیده چندین کار در حال انجام است. نخست اینکه بازرسی‌های پنهانی توسط  افرادی که از سوی دستگاه قضا  تعیین شدند به صورت نامحسوسی  صورت می‌گیرد که نتایج خوبی هم به دست آمده است.

اژه ای ادامه داد: بخش آشکار نیز توسط دادسرا انتظامی قضات به صورت علنی انجام می پذیرد.

او تاکید کرد: قاضی، وکیل و یا کارمندان متخلف مورد برخورد قرار می‌گیرند و تفاوتی با یکدیگر ندارند.

سخنگو قوه قضائیه با اشاره به ارتباط مردم با قوه قضائیه عنوان کرد: مورد سوم تماس مردم با قوه قضائیه است که به طرق مختلف صورت می گیرد و بخش عمده آن مشاوره است. اگر کسانی که با ساختار قوه قضائیه آشنا نیستند از این طریق می‌توانند آشنایی پیدا کنند. اخیرا قوه‌قضائیه ستاد خبری را با شماره ۱۵۸۰ راه اندازی شده است که مردم در صورت لزوم  می‌توانند با این شماره تماس بگیرند. نظارت هر بخش و دستگاه هم نسبت هم به صورت جدا انجام می پذیرد.

دستگاه‌ها تاکنون آنگونه که شایسته است با جنایت‌های آمریکا نسبت به ایران برخورد نکرده‌اند

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که با توجه اقدامات آمریکا علیه ایران و تاکید مقام معظم رهبری برای پیگیری این قسم امور از سوی قوه‌قضاییه، دستگاه قضا چه اقدامات متقابلی را انجام داده است؟ اظهار داشت: مجموعه دستگاه‌ها آنگونه که شایسته و بایسته بوده، به جنایاتی که آمریکا تا به امروز نسبت به ایران روا داشته است، برخورد نکرده‌اند.

او با بیان اینکه ما آن اقدام شایسته و بایسته را در محاکم خود و محاکم بین‌الملل دنبال نکرده‌ایم، تصریح کرد: ما خیلی بیشتر از اکنون و آنچه انجام شده، باید تلاش می‌کردیم و جرایم آمریکا و کشورهای دیگر را علیه مورد پیگیری قرار می‌دادیم.

آمریکا در ترورهای گروهک‌های تروریستی در ایران شریک جرم است

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه قوه قضاییه کارهای زیادی را با همراهی وزارت امور خارجه و دولت انجام داده است، خاطرنشان کرد: فهرست کارها زیاد است. بسیاری از مردم شاکی خصوصی هستند. کسانی که در اثر ترور معلول یا شهید شدند؛ این ترورها توسط گروهک‌های تروریستی بود که آن گروهک‌ها با حمایت آمریکا کار می‌کردند.

صدور حکم در رسیدگی به پرونده جنایات آمریکا

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه آمریکا در این اتفاقات شریک و معاون جرم است، ابراز داشت: در یک مورد از رسیدگی به جنایات آمریکایی‌ها حکم صادر شده است. در پرونده بمباران شیمیایی درخصوص ۱۸ نفر از آنها حکم صادر شده است و خسارتی که باید پرداخت شود ۹ هزار و ۳۰۳ میلیارد ریال است.

او اضافه کرد: در رابطه با شکایت علیه امریکا ۱۸ نفر امریکایی محکوم شده‌اند.البته اقداماتی راجع حمله موشکی که به هواپیمای مسافربری صورت گرفت، در دست است. با این حال، جا دارد قوه‌قضاییه و سایر دستگاه‌ها علیه این همه جنایات اقدامات بایسته‌تری را انجام دهند.

حکم طاهری صادر شده است

این مقام عالی قضایی در رابطه با آخرین وضعیت محمد علی طاهری هم بیان کرد: شنیدم حکم صادر شده ولی ابلاغ نشده است. چون حکم قابل اعتراض است از بیان جزئیات معذور هستم.

اژه ای در پاسخ به سوالی درباره بازداشت تعدادی از مدیران وزارت مسکن گفت: بله در سمنان در تاریخ ۱۰ مرداد ماه پرونده ای به اتهام فساد مالی تشکیل شده که در مرحله تحقیقات مقدماتی است و تحقیقات ادامه دارد.

او درباره آخرین وضعیت پرونده مدیران تلگرامی عنوان کرد: دو الی سه پرونده تشکیل شده که۱۴ نفر آنان محاکمه شده‌اند و دادگاه بدوی برای آنان  از ۹۱ روز تا ۵ سال برای حبس داده است.

او ادامه داد: در پرونده دیگر، هشت نفر دیگر نیز دادگاهی شدند که هنوز حکمشان صادر نشده است.

سخنگوی قوه قضائیه در ارتباط با حقوق کارمندان قوه قضاییه نیز گفت: در حد بضاعت خود اقداماتی انجام داده‌ایم که افزایش خوبی نیز صورت گرفته البته ناگفته نماند که ما قبول داریم که این حقوق کفاف زندگی را نمی‌دهد.

او تاکید کرد: بودجه نیز باید این اجازه را به ما بدهد .

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به این پرسش که اخیرا مجلس مصوبه ای راجع به اعدام در جرایم مواد مخدر داشته آیا این قانون عطف به ما سبق می‌شود، گفت: فعلا در مجلس تصویب شده و شورای نگهبان باید نظر خود را درباره این مصوبه اعلام کند.  وقتی لازم‌الاجرا شد چند مطلب را راجع به این قانون می‌گویم اما الان نهایی نشده و اظهارنظر نمی‌کنم چون ممکن است تغییر کند.

صدور کیفرخواست برای ۱۲ استاندار و فرماندار/ ۱۷ مورد محکومیت اعم از حبس و جرای نقدی

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره تخلفات انتخاباتی و برخورد با مجرمان و متخلفان و احضار برخی افراد اظهار کرد:  تخلفات انتخاباتی دو بخش است؛ یک بخش جرم و یک بخش تخلف است که تخلفات مربوط به قوه قضاییه نیست. پرونده ها در حال رسیدگی در استان‌ها و تهران است. در تهران نسبت به ۱۲ استاندار و فرماندار کیفرخواست صادر شده اما هنوز دادگاهی‌شان برگزار نشده است. در استان ها نیز تا کنون ۱۷ مورد محکومیت اعم از حبس و جرای نقدی صادر شده و ۲۴ مورد نیز برائت صادر شده و تعدادی هم در حال رسیدگی است.

اتهام نویسنده کتاب شنود اشباح امنیتی است

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به این پرسش که در شبکه‌های اجتماعی آمده که نویسنده کتاب شنود اشباح به جرم جاسوسی در  بازداشت است. آیا این خبر صحت دارد، گفت: اتهام او امنیتی است اما از بازداشتش خبر ندارم. قرار بود هفته دیگر دادگاه برگزار شود ولی اینکه با قرار آزاد است یا بازداشت اطلاعی ندارم. این پرونده دو متهم دارد.

او در خصوص پرونده‌ها مالیاتی نیز اظهار کرد: در خصوص مالیات در مواردی افراد جاعل و سو استفاده چی با کارمندی تبانی می‌کنند یا وانمود می‌کنمد که می‌توانند مالیات را کم کنند. برخی از این افراد شناسایی می‌شوند. در یک مورد در شهر ری ۱۲ نفر دستگیر شدند و پرونده آنها در دادسرا درحال رسیدگی است. پرونده دیگری در استان گیلان است که چند وقت پیش یکی از متهمان آن در پرونده دیگر با قرار سنگین آزاد شد. این پرونده مالیاتی مربوط به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان مالیات بود که به تهران منتقل شد و در حال رسیدگی در تهران است.

سخنگوی دستگاه قضا درباره کم بودن اطلاع رسانی در  پرونده‌های زمین خواری نیز عنوان کرد: هر چند وقت یک بار گزارش هایی در این ارتباط در طول سال ارائه می دهیم و این مسئله را در آن جا مطرح می کنیم .

او ادامه داد: در چند ماه گذشته پرونده‌های در اصفهان و مازندران در رابطه با زمین‌خواری  داشته‌ایم و اخیرا هم در اسلامشهر فردی  بازداشت شده است که ۹۵ هزار هکتار زمین را تحت تصرف خود در آورده بود که در همین مرداد ماه با وثیقه ۱۱۹ میلیارد تومان آزاده شد.

اژه ای درباره اعدام در ملأ عام و اینکه تاثیرات آن علاوه بر ملاحظات بین‌المللی می‌تواند بر افکار عمومی هم تاثیر بگذارد گفت:  نوعا مواردی در ملأ عام صورت می‌گیرد که با شورای تامین استان هماهنگ است.

او تاکید کرد:اعدام‌هایی در ملاعام صورت می گیرد که جنایت و دلخراش است. این اعدام در ملأ عام تاثیر داشته و دیگران عبرت گرفته‌اند.

اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  اخیرا بیان شده در پرونده املاک شهرداری افرادی بازجویی شدند آیا مدیران ارشد شهرداری هم جزو آنها هستند و آیا پرونده‌ای از نجفی در این مورد مفتوح است، گفت: شما مطالبی از قول دادستان تهران گفتید من خاطرم نیست چه بود. اینکه از حدود ۱۸۰ نفر تحقیق شد، درست است. اما در مورد اینکه آیا همه متهم بودند اطلاع ندارم. قطعا در این تعداد معاون شهردار هم بوده است. از پرونده این فردی که اسم بردید اطلاع ندارم اگر آقای جعفری دولت‌آبادی اسم برده قاعدتا بوده است.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده شلیک در فرودگاه مهرآباد گفت: از پرونده خبر ندارم اگر شاکی خصوصی داشته باشد رسیدگی می‌کنیم.

رقم اختلاس در پرونده صندوق فرهنگیان بیش از ۸۰۰۰ میلیارد بود

معاون اول قوه قضاییه در خصوص آخرین وضعیت پرونده صندوق فرهنگیان و مجموع اختلاسی که صورت گرفته گفت : مجموع رقم بیش از ۸۰۰۰ میلیارد بود. اما همه اختلاس نیست. برخی معوقاتی بود که خارج از قانون پرداخت شده و جرم است، اما اختلاس نیستند. ترتیباتی داده شده و برخی از اموال برگشته است. املاکی هم که بعضا با قیمت بالاتر به بانک فروخته بودند، توقیف شده که در اختیار بانک است اما چون قیمت آنها مشخص نیست، نمی‌شود عدد و رقم دقیق گفت. باید کیفرخواست صادر شود لذا الان ممکن است کم یا زیاد شود.

اژه ای درپاسخ به سوالی مبنی بر این که نیروهای امنیتی از خانه مهدی کروبی خارج شده‌اند و درخواست دوم وی مبنی بر محاکمه علنی است چه زمان اجرا می شود گفت: چه کسی این را گفته است؟ نیروهای وزارت اطلاعات از منزل مهدی کروبی خارج نشده‌اند و این دروغ محض است.

او گفت:‌عده ای در سال ۸۸ در مقابل قانون ایستادند و اقدام به تحریق اموال و اقدامات مجرمانه دیگر کردند.  از همان زمان دستگاه‌های مسئول مشغول به برخورد با مجرمان شدند. عده ای دستگیر و بر اساس قانون و رافت اسلامی محاکمه و مجازات شدند. عده‌ای که در سنین پایین یا دانشجو بودند ابراز ندامت کرده و عفو شدند.

سخنگوی دستگاه‌قضایی ادامه داد:‌یک اقدامی را شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفت که منجر به محصور شدن برخی از افراد شد که  هنوز لغو نشده و عملی است.  هر فردی که در زندان و یا در حصر است، ممکن است نیاز به بهداشت و درمان داشته باشد.  ممکن است مشکلات حقوقی پیدا کند و باید به این مشکلات رسیدگی شود که روال عادی دارد و بسیاری از محکومان همینطور است. محصورین هم همینطور ممکن است نیاز به درمان داشته باشند.

او افزود:‌آنهایی که در زندان هستند سازمان زندان‌ها شبانه روز تلاش می‌کند تا اقدامات لازم را انجام دهد. محصورین هم همینطور. یکی از آنها بیمارستان رفته و برخی پزشکان که پرونده او را دیده‌اند گفتند چنین سرویسی به سران کشور داده نشده است.

محسنی‌اژه‌‌ای تصریح کرد: بحت دیگر راجع به کاسب کار سیاسی است که دروغ می‌گوید و دلشان به حال محصورین نمی‌سوزد بلکه می‌خواهند کاسب کاری کند و از این رو  مسائل دروغ مطرح می‌کنند و دنبال منافع خود هستند. این گروه خود دو دسته هستند؛ عده‌ای تحریک می‌کنند که قوه‌قضاییه با آنها برخورد می‌کند.

معاون اول قوه‌قضاییه اضافه کرد: بحث دیگر وظایف دستگاه های مختلف است. قوه‌قضاییه تلاشش این بوده و هست که به پرونده فرد مجرم رسیدگی کند و اگر محکوم شد مجازاتش کند اگر قابل ارفاق بود، ارفاق کند. شاهد هستید بسیاری از افراد عفو یا به مشروط آزاد می‌شوند.

او افزود: کسانی که احتیاج به درمان دارند تا جایی که ممکن است درمان می‌شوند. به هیچ وجه قوه‌قضاییه در برابر فضا سازی منفعل نمی‌شود و  ما اقدامی در اثر فصا سازی نمیکنم. فضا سازی گاهی به ضرر خودشان است. مطمئن باشند تحت فشار و فضا سازی کاری نمی‌کنیم و اجازه نمی‌هیم تحت فشار از انصاف و عدل خارج شویم.

اژه‌ای تصریح کرد: همیشه سفارش می‌کنیم از حد انصاف خارج نشوید پس ملاحظه می‌کنید با فشار تسلیم و از انصاف خارج نمی‌شویم. مسائل را از هم تفکیک می‌کنیم. به بهداشت و درمان رسیدگی می‌کنیم و حکمش را هم اجرا می‌کنیم مگر اینکه راه و روش خود را تغییر دهند.

سخنگوی قوه‌قضاییه درباره برگزاری دادگاه به صورت علنی نیز گفت: تا زمانی که مصوبه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر حصر این افراد وجود داره نمی‌توان درباره محاکمه علنی حرفی زد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار