اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۹
وداع سید خلف موسوی با مدیران شهرداری اهواز / سید خلف موسوی : عده ای در اهواز خواسته یا ناخواسته نمی خواهند کار عمرانی صورت بگیرد / عده ای بسیج شدند تا نگذارند طرح های بزرگ عمرانی به کام مردم شیرین شود / هجمه زیادی به کارهای عمرانی شهرداری وارد شد / شهرداری عملکرد خوبی در پروژه های عمرانی داشت / صنایع به مسئولیت های اجتماعی خودشان عمل نمی کنند
این نشست که در واقع وداع و خداحافظی موسوی با مجموعه شهرداری در طول چهار سال مدیریت خود بود ، شهردار اهواز زبان به گلایه و انتقاد گشود...
 


شوشان: همزمان با مراسم تحلیف اعضای شورای پنجم اهواز ، نشست سید خلف موسوی شهردار اهواز با مجموعه مدیران شهرداری و تعدادی از اعضای شورای چهارم برگزار شد. این نشست که در واقع وداع و خداحافظی موسوی با مجموعه شهرداری در طول چهار سال مدیریت خود بود ، شهردار اهواز زبان به گلایه و انتقاد گشود و از تخریب ها و انتقادات غیرمنصفانه عده ای سخن به میان آورد. وی گفت که عده ای در اهواز خواسته یا ناخواسته نمی خواهند کار عمرانی صورت بگیرد و متخصص کارشکنی هستند. در این دوره هجمه زیادی به کارهای عمرانی شهرداری وارد شد و عده ای بسیج شدند تا نگذارند این طرح های بزرگ به کام مردم شیرین شود

استفاده از نیروهای شهرداری موجب تخریب شد

به گزارش شوشان ، سید خلف موسوی با بیان این که استفاده از ظرفیت نیروهای شهرداری امری هزینه بر بوده که از انجام آن رضایت دارد، گفت: برای پست های مختلف از ظرفیت شهرداری استفاده کردم و نیروی خارج از شهرداری استخدام نشد. گاهی، این تغییرات با ایجاد توقع، موجب تخریب شد ولی از استفاده از نیروهای شهرداری پشیمان نیستم چون باور دارم پیشرفت هر شهری تنها توسط توانمندی های خود کارکنان شهرداری میسر است و روزی باید امور شهر به دست کارکنان شهرداری انجام شود.

شهردار اهواز با اعلام این که در این دوره کارهای زیرساختی بزرگی در شهر صورت گرفت که شهروندان بعدها تاثیر آن را می بینند، گفت: در این دوره ساختار سازمانی شهرداری که مغفول مانده بود، مصوب شد. پیش از آن مناطق، معاونت ها و پست ها مصوبه نداشتند و به همین دلیل نیروی انسانی زیادی توسط شوراهای شهر استخدام می شدند ولی اکنون با تصویب این ساختار، از هر گونه فعل و انفعال در بدنه شهرداری جلوگیری می شود.

وی ادامه داد: در نتیجه تصویب ساختار سازمانی شهرداری، همه سه هزار و 500 پست شهرداری دارای کد هستند و امکان اضافه و کم کردن آن ها خارج از قوانین کشوری وجود ندارد. این دوره شهرداری همچنین از معدود دوره هایی بود که از نیروی انسانی آن یک هزار و 57 نفر کاسته شد و از تعداد چهار هزار و 450 نفر به سه هزار و 600 نفر رسید.

 


شهردار در بسیاری از سازمان ها حق تصمیم گیری ندارد

موسوی با انتقاد از عدم اختیار شهردار در بسیاری از زمینه ها عنوان کرد: شهردار اهواز ساختار سازمانی شهرداری را مصوب می کند ولی در بسیاری از سازمان ها نمی تواند تصمیم بگیرد چون ترکیب شوراهای سازمان، ترکیبی است که در آن شهردار دارای اختیارات کافی برای تصمیم گیری نیست.

شهردار اهواز ادامه داد: شورای شهر تنها رییس شهرداری نیست. چندین دستگاه مدعی وجود دارد که شهردار باید نسبت به آن ها پاسخ گو باشد. شهردار با هزار مشکل روبرو است و مسئولیت های سنگینی دارد. در شرایطی که همه منتظرند تا شهردار یک اشتباه کند، چگونه می شود کار کرد.

وی افزود: بحث افزایش اختیارات شهردار را به وزارت کشور بردیم و نتیجه این شد که از این پس شهرداران اهواز حداقل در مدیریت شهری شهرداری دارای اختیار باشند.

موسوی یکی از اقدامات مهم شهرداری اهواز را ترسیم نقشه GIS این شهر خواند و گفت: شهر اهواز دارای نقشه GIS نبود ولی با تلاش مجموعه شهرداری، قراردادی با نیروهای مسلح برای ترسیم آن بسته شد. این نقشه که علاوه بر مکان یابی، موضوعات ممیزی، درآمدی و سایر موضوعات را در برخواهد گرفت، پس از پایان کار، به صورت یک نقشه پایه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی یادآور شد: در این دوره ادارات کل شهرداری به 22 اداره ارتقا یافت. این مصوبه با طرح توقف سازمان ها به مانع برخورد ولی اصلاح شد و اکنون شهردار آینده می تواند با یک چارت منسجم و کارآمد نیروگیری و کار را آغاز کند.

 


هجمه زیادی به کارهای عمرانی شهرداری وارد شد 

به گزارش شوشان ، شهردار اهواز با بیان این که در این دوره شهرداری اقدامات خوبی درخصوص بحث عمرانی صورت گرفت، اذعان داشت: با وجود اقدامات خوب عمرانی در این دوره ، در ساخت پروژه های شهری بی رحمانه مورد تخریب قرار گرفتم از جمله این که انتقادات زیادی به پل شهید دقایقی وارد شد و آن را کاری غیر فنی خواندند و به شهردار سابق نسبت دادند و در اجرای طرح هایی مثل روگذر جواد الائمه، زیرگذر خلیج فارس و شریعتی هم مورد هجمه زیادی واقع شدم. 

وی ادامه داد: عده ای در اهواز خواسته یا ناخواسته نمی خواهند کار عمرانی صورت بگیرد و متخصص کارشکنی هستند. در این دوره هجمه زیادی به کارهای عمرانی شهرداری وارد شد و عده ای بسیج شدند تا نگذارند این طرح های بزرگ به کام مردم شیرین شود به همین دلیل مردم شیرینی پروژه های بزرگ عمرانی را نچشیدند.

موسوی با اشاره به برخی انتقادات و کارشکنی های صورت گرفته در پروژه های شهری کلانشهر اهواز خاطرنشان کرد: در شب کلنگ زنی میدان چهارشیر، ارگانی به استاندار نامه نوشت که با انجام این کار لوله های عظیمی که در زیر این میدان قرار دارد منفجر خواهد شد و مسئولیت آن با شهردار خواهد بود ولی خوشبختانه این طرح که بزرگ ترین پروژه جنوب غرب کشوراست، اجرایی شد و بعدها نماد زیبایی اهواز خواهد شد.

وی افزود: در این دوره مرکز علمی کاربردی شهرداری به منظور ارتقا سطح عملی کارکنان راه اندازی شد و در حالی که مشابه آن توسط 35 اداره کل راه اندازی شد، تنها تاسیس این مرکز مورد هجمه منتقدان شهرداری قرار گرفت. حساسیت هایی که به هر دلیلی نسبت به تاسیس این مرکز علمی کاربردی ایجاد شد و تیتر اول روزنامه های استان گردید، نشان از مظلومیت شهرداری و شورای شهر دارد.

 

شهرداری عملکرد خوبی در بحث های عمرانی داشت

شهردار اهوز درخصوص برخی اقدامات شهرداری اهواز در این دوره، بیان کرد: پل ولایت با 90 درصد پیشرفت فیزیکی بزرگ ترین طرح این منطقه خواهد بود که با تعامل سپاه و خاتم صورت گرفت و به زودی افتتاح می شود. در زمینه پروژه های عمرانی فرهنگی، تعداد فرهنگ سراهای شهر اهواز از یک عدد به 8 عدد رسید که اکنون سه عدد آن ها در حال اجرا و چهار عدد آن ها آماده افتتاح هستند.

وی ادامه داد: مجموعه فرهنگی ورزشی غدیر با نزدیک 70 درصد پیشرفت در آینده نزدیک افتتاح می شود و در کنار آن، تعداد زمین های ورزشی از 24 عدد به 48 عدد رسید. ساخت ساختمان اداری منطقه 8 و تکمیل آن در منطقه 2 و بازسازی کامل تالار شهر هم از جمله عملکرد مجموعه شهرداری است. در این دوره شهرداری همچنین قرارداد تقاطع زردشت را منعقد کرد و طرح تقاطع انتهای امام شرقی هم مصوب شد و آماده انعقاد است. 

موسوی با بیان این که رسیدگی به مناطق محروم اهواز جزو اولویت های شهرداری اهواز بود، گفت: در کنار تصویب و اجرای طرح های بزرگ، خدمت به مناطق محروم  به دلیل اعتقاد ما و تاکید جزایری در دستور کار ما قرار گرفت. در همین راستا در مناطقی از جمله کوی سیاحی ، سلیم آباد، گلدشت، خبینه، زردشت، شهرک شهدای زرگان، برواال، زویه، خروسیه و منبع آب که از لحاظ زیر ساخت هایی مثل آسفالت مشکل زیادی داشتند اقدامات خوبی صورت گرفت.

شهرداری اهواز به توان و بودجه خود اتکا داشت 

شهردار اهوز تکیه شهرداری اهواز را بر توان مالی خود نقطه قوت شهرداری کنونی اهواز خواند و گفت: ردیف های بودجه استان خوزستان همواره تا 50 درصد بودجه های دولتی بود ولی در این دوره به دلیل رکود اقتصادی کشور، شهرداری اهواز به توان و بودجه خود اتکا داشت و بودجه را از 290 میلیارد تومان به 640 میلیارد تومان رساند که اتفاق بزرگی بود که با تلاش مجموعه شهرداری ممکن شد.

وی ادامه داد: در این دوره ساخت و ساز ساختمان های بزرگ در اهواز رشد خوبی گرفت و اگر سنگ اندازی ها صورت نمی گرفت، بیش از این در بخش ساختمان سرمایه گذاری می شد.

بزرگ ترین نقیصه شهر اهواز عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی است

موسوی عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی را بزرگ ترین نقیصه در شهر اهواز دانست و اذعان داشت: با وجود تلاش مجموعه مدیریت استان هنوز هم سرمایه گذاری ها در استان خوزستان کم است و بالا بودن استعلام ها یکی از این دلایل است. مجموعه شهرداری در همین راستا تلاش کرد تا شورای عالی سرمایه گذاری با اختیارات تام و با حضور نهادهای نظارتی تشکیل شود تا سرمایه گذرای ها راحت تر صورت بگیرد. این شورا اکنون قانون مند شده و مورد تایید فرمانداری قرار گرفته است و به زودی آغاز به کار خواهد کرد.

وی یادآور شد: شهر اهواز تنها با مشارکت بخش خصوصی پیشرفت می کند و راه توسعه این شهر تفاهم، همکاری، دلسوزی و در کنار هم گام برداشتن است.

شهردار اهواز با اشاره به تلاش های دادگستری و دادستانی استان به دلیل احقاق حقوق و اموال شهرداری عنوان کرد: با تدبیر و حمایت ریاست کل دادگستری استان و دادستانی خوزستان املاکی که برخی زمین خواران درصدد تصاحب آن بودند، به شهرداری برگشت. علاوه بر آن، بازگشت قرارداد پسماند هم با تدبیر ریاست کل دادگستری استان و بازرسی خوزستان حل شد و از پرداخت هزینه های زیاد توسط شهرداری جلوگیری شد.

وی افزود: موضوع میدان بار و سایر موضوعات حقوقی با تلاش دادگستری و دادستانی برای شهرداری حل شد و اموال عمومی مردم حفظ و صیانت شد.

موسوی تحول درآمدهای شهرداری را تنها راه پیشرفت شهر اهواز خواند و گفت: اگر قرار است شهر اهواز در بخش عمرانی رشد کند باید انقلاب درآمدی ایجاد شود. شهر اهواز بیش از یک هزار و صد هکتار بافت فرسوده دارد که افراد غیر متمکن مالی ساکن آن هستند و حدود 400 هزار نفر هم حاشیه نشین هستند بنابراین با یک جمعیت عظیم فاقد توان پرداخت عوارض نمی توان به راحتی شهر را اداره کرد.

صنایع به مسئولیت های اجتماعی خودشان عمل نمی کنند

شهردار اهواز با انتقاد از صنایع استان به دلیل رویکردشان در برابر مسئولیت های اجتماعی شان، گفت: می خواهم به کسانی که شعار تحول اهواز را می دهند و می گویند اهواز را دگرگون می کنیم واقعیت ها را نشان دهم و بگویم بدون درآمد، تحولی ممکن نیست. شهر اهواز یک شهر صنعتی است و صنایع باید مسئولیت های اجتماعی خودشان را بپذیرند ولی این کار را نمی کنند. 

وی ادامه داد: با وجود درگیری ها بین شهرداری و شرکت نفت، 201 چاه نفت در محدوده شهر شناسایی شد که عوارض ناشی از این چاه ها می تواند اهواز را 5 سال پیش ببرد ولی با وجود مصوب شدن پرداخت این عوارض، هنوز هم اجرایی نشده است. 

موسوی تاکید کرد: مدیران اجرایی مجموعه های استان باید برای ساخت اهواز به تفاهم برسند وگرنه بخشی نگری ها مانع تحقق این هدف خواهد شد.


 



















نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار