اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱
شوشان / عبدالرحیم سوارنژاد

خبر حادثه در اردوی دختران فرزانه استان هرمزگان ناگوار بود. متعاقب آن گفتگوی توجیه گرانه و ناشیانه ریاست سازمان دانش آموزی در این خصوص متاثرم کرد و از این نوع ادبیات رایج در مدیریت ها به گریه افتادم . چون بر اساس شناخت می دانستم که می توانست حادثه بوقوع نپیوندد و عدم تجربه و سو مدیریت چنین فاجعه ای را رقم زد هرچند که اعلام شود منطبق با شیوه نامه های قانونی عمل شده است.

سالها مسئولیت اردوهای دانش آموزی استان را بعهده داشتم و در مدت طولانی با عنایت خداوند و بکارگیری امکانات و اتخاذ تدابیر مناسب هرگز در خوزستان حادثه ای بوجود نیامد و به دلیل ایجاد و استمرار روالی منطقی در استان خوزستان کمترین حوادث با وجود حجم گسترده اردویی رخ داده است ، علت حادثه را در باید در عدم تدبیر مناسب و اهلیت نداشتن بافعالیتهای گروهی مسئولین دانست که در رعایت بخشنامه ها به ابتکار و طراحی جهت ایمنی اردوها با توجه به شرایط اقلیمی نمی اندیشند.

در خوزستان با وجود نامناسب بودن شرایط آب و هوایی و شدت گرما ولی هرگز کاروان اردویی در شب حرکت نمی کرد بلکه با برنامه ریزی از مبدأ تا مقصد فضایی را در آخرین منطقه استان شناسایی و جهت بیتوته انتخاب می گردید مثلا" برای عزیمت به اردوهای تهران ،همدان مدرسه شبانه روزی الوار گرمسیری یا اردوگاه شهید قاضی دزفول، اردوهای شیراز در اردوگاه شهید بخردیان بهبهان، اردوهای اصفهان در مدرسه شبانه روزی دهدز یا کانون ایذه. در نظر گرفته می شد و تا غروب آفتاب ادارات دانش آموزان را در محلهای تعیین شده تحویل می دادند و قبل از طلوع آفتاب حرکت آغاز می گردید . برای مسافتهای طولانی مانند مشهد نیز با مرقد امام هماهنگی می گردید و یک شب در مرقد حضرت امام بیتوته می شد که با این برنامه ریزی اعتماد والدین به اردوهای دانش آموزی افزایش می یافت و در تامین نیازهای اردویی مشارکت می نمودند.

انتخاب اتوبوس نیز با اخذ قرارداد با یک شرکت از ابتدا تا انتهای اردوها منعقد می شد و قبل از اعزام حتما" اتوبوس مورد بازبینی قرار می گرفت و از ورود شرکتهای مسافربری غیر از قرار داد جلوگیری می کردیم لذا برای حفظ منافع شرکت ملزم به رعایت استانداردها می شدند ،اگرظرفیت کاروان بیش از دو اتوبوس بود با یک خودرو سبک مسئولین تا مقصد همراهی می کردند و چنین مواردی موجب جلوگیری از حادثه گردید که متاسفانه به بهانه بالارفتن هزینه از بسیاری امور عبور می کنند و نمی دانند گرفتن جان یک جوان علاوه بر خدشه بر امنیت روانی جامعه بیشتر از کل اعتبارات یک وزارتخانه هزینه دارد.

وزیر آموزش و پرورش باید در اولین گام ، به جای عیادت از حادثه دیدگان به عزل ریاست سازمان دانش آموزی اقدام نمایند تا بداند التیام بازماندگان و مرهم مجروحان در عذرخواهی همراه با خردمندی در تصمیم گیری ها است.  

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار