اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
دکتر حسن دادخواه

۱۶ و ۱۷ شهریور جشنواره فرهنگی استان خوزستان در برج میلاد تهران برگزار می شود. موضوع این جشنواره سبب شد تا نگارنده در اندازه توان فکری و اطلاعات خود در قالب گزاره هایی کوتاه، نگاهی گذرا به سهم و نقش فرهنگی دانشگاه های استان و آموزش عالی در رشد و توسعه فرهنگ این استان داشته باشد، افزون بر انکه دانشگاه ها در هر استان، فی نفسه یک دستگاه ملی به شمار می ایند.

این سهم و نقش را در جنبه های زیر می توان به روشنی دید:

۱_حضور دهها استاد و پژوهشگر بویژه در رشته های علوم انسانی در درازای شصت سال حضور آموزش عالی مدرن قطعا نقش تاثیرگذاری در توسعه فرهنگی خوزستان داشته است.

۲_ وجود دهها کتابخانه، مراکز پژوهشی و دایر شدن کلاس های درس و نوشتن مقالات علمی و برگزاری سمینارها در دانش های گوناگون قطعا در دراز مدت، به توسعه فرهنگی می انجامد.

۳_پرورش و آموزش نیروی انسانی و دانش اموختگی هزاران کارشناس در رشته های علمی و ورود انان به دستگاه های اجرایی و بویژه به عنوان مدرس و اموزگار در مدارس قطعا به تربیت جوانان و تاثیرگذاری در نوع بینش فرهنگی و شخصیتی ایشان می انجامد.

۴_ حضور استادان و دانشجویان از استان های سراسر کشور در دانشگاه های خوزستان وسیله ای برای زایش فرهنگی و چند فرهنگ شدن اهالی بومی خوزستان گردیده است.

۵_ خصلت های نیک شخصت های علمی در گفتار و رفتار ایشان، بطور نامحسوس به دانشجویان انان منتقل می شود.در شصت سال گذشته استادان و پژوهشکران زیادی به شکل الگوی رفتاری تاثیرات فراوانی را بر شاگردهای خویش نهادینه کرده اند.

۶_ حوادث و اتفاقات مهمی که در چند دهه گذشته در استان خوزستان رخ داده است بی گمان همراه با نقش و تاثیر فرهنگی دانشگاهیات بوده است. حضور دانشگاهیان در پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی، رشد هنر در برخی شهرهای خوزستان، کمک در رسیدگی به اسیب های اجتماعی را از برجسته ترین مصداق های این نقش می توان برشمرد.

ناگفته پیداست که تغییرات فرهنگی به تدریج و خزنده انجام و در درازای زمان مشهود می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار