اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۰
گزارش شوشان از گروه های مختلف موسیقی اقوام در جشنواره فرهنگی خوزستان / سرپرست گروه بختیاری مندیر: مردم ایران با آداب و رسوم اقوام مختلف خوزستان آشنا شوند / سرپرست گروه هنری میسان: برگزاری جشنواره های موسیقی در حفظ سنت ها و آیین های در حال فراموشی موثر است / سرپرست گروه بندری وطن: هنرمندان نباید به فراموشی سپرده شوند
حضور کودکان شاهنامه خوان، زوج نقال، موسیقی شوشتری، بهبهانی، بندری خرمشهر، عربی و بختیاری...
شوشان: جشنواره شب های خوزستان به منظور آشنایی با فرهنگ غنی خوزستان و جذب سرمایه گذار در زمینه فعالیت های فرهنگی و هنری به مدت دو شب در برج میلاد تهران برگزار شد. 

در بخش موسیقی آن که به همت اداره کل ارشاد خوزستان برگزار شد، از گروه های مختلف موسیقی اقوام استان دعوت شده بود. هرچند در این میان جای موسیقی برخی اقوام مانند دزفول، اندیمشک و حتا صائبین مندایی که شاید هر کدام حرفی برای گفتن داشتند خالی بود، ولی حضور کودکان شاهنامه خوان، زوج نقال، موسیقی شوشتری، بهبهانی، بندری خرمشهر، عربی و بختیاری بخشی از غنای موسیقی رنگارنگ خوزستان را به رخ کشیده بود. در زیر مصاحبه کوتاهی با سرپرست سه گروه بندری، بختیاری و عربی که در فضای باز برج میلاد به هنرنمایی پرداختند از نظرتان می گذرد.

محمودی سرپرست و خواننده گروه بختیاری مندیر: 

 آشنایی مردم ایران با آداب و رسوم اقوام مختلف خوزستان

دیدار محمودی سرپرست و خواننده گروه بختیاری مندیر در گفتگو با شوشان اظهار کرد: اجراهای موسیقی اقوام در برج میلاد در پایتخت، ضمن ایجاد ارتباط با مردم، موجب آشنایی مردم ایران با آداب و رسوم اقوام مختلف خوزستان می شود.

سرپرست و خواننده گروه بختیاری مندیر با اشاره به تاثیر برگزاری چنین جشنواره هایی گفت: برگزاری جشنواره اقوام علاوه بر ایجاد اتحاد و همگرایی که از اهداف اصلی برنامه است، موجب ارتباط صمیمانه و دوستان همه اقوام خوزستانی در کنار هم می شود.

وی یادآور شد: با وجود این که برنامه بسیار خوبی تدارک دیده شد و به خوبی هم برگزار شد، ایرادات و کمبودهایی هم در برنامه به چشم می خورد و امیدواریم در برنامه های آتی شاهد برگزاری هرچه بهتر چنین برنامه هایی باشیم.

سرپرست و خواننده گروه بختیاری مندیر گفت: با توجه به این که گروه های ارزشمند بین المللی در این مراسم دعوت شده اند، انتظار می رفت تا دغدغه امکانات برای هنرمندان در این دو شب وجود نداشته باشد و سیستم صوتی هم با کیفیت بهتری ارائه شود.

دیدار محمودی خواننده بختیاری خواننده 46 ساله بختیاری است که موسیقی را در کنار بزرگانی چون بهمن علائدین، استاد کسایی، محمدرضا شجریان، کاظم اهلی، کاظم پوره و کامران فر به تکامل رساند.
از وی تا کنون 13 اثر دیداری و شنیداری از جمله شارکه، چاووش ایل، ایل کنون، کی نو، کوگ منار، مینا به سر، سفر ماه گل و وارگه دل منتشر شده است.

سرپرست گروه هنری میسان:

برگزاری جشنواره های موسیقی در حفظ سنت ها و آیین های منسوخ یا در حال فراموشی موثر است

باسم حمادی سرپرست گروه هنری میسان در گفتگو با شوشان عنوان کرد: در این جشنواره شرکت کردیم تا گوشه ای از فرهنگ فولکلوریک مردم عرب خوزستان را به نمایش بگذاریم. 

وی ادامه داد: گروه میسان در شب های فرهنگی هنری خوزستان به اجرای موسیقی آیینی، ترانه های فولکلوریک و حرکات آیینی از جمله یزله و چوبیه می پردازد تا از این طریق بخشی از فرهنگ و رسوم مردم عرب را بازگو کند.

سرپرست گروه هنری میسان با اشاره به بازخورد خوبی که این گروه از مردم گرفته است، گفت: با توجه به این که سالانه در جشنواره های زیادی شرکت می کنیم، مردم در بسیاری از استان ها با فعالیت گروه ما آشنا هستند و در شب های فرهنگی هنری خوزستان در برج میلاد هم استقبال مردم تهران و مردم دیگر استان ها بسیار خوب بود.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری چنین برنامه هایی در حفظ سنت ها و آیین های منسوخ یا در حال فراموشی بسیار مهم است و از سوی دیگر در برابر تهاجم فرهنگی و فقدان هویت و نیز در بحث وحدت و همگرایی اقوام بسیار تاثیرگذار است.

حمادی با تاکید بر اثرگذاری بسیار برگزاری چنین جشنواره هایی بیان کرد: توانستیم آداب و سنن و ظرفیت های مردم عرب استان خوزستان را برای برخی مردم ایران که عرب های خوزستان را نمی شناسند به نمایش بگذاریم و بعضی نیت های بد را کنار بزنیم. کار ما بسیار تاثیرگذار است و نتیجه مطلوب از کارمان را خواهیم گرفت.

گروه هنري ميسان که امسال در پنج جشنواره کشوری مقام نخست را دریافت کرده است، در زمينه موسیقي آیيني و رقص سنتي، بازی های بومی محلی، نمایش آداب و رسوم محلی و همچنين موسيقي ريفي (روستايي) فعالیت می کند. با توجه به تنوع رقص هاي سنتي مردم عرب خوزستان، اين گروه تنها چهار نوع رقص (حركات موزون) معروف و شناخته شده كرخاوي، سحابي، احچيمي و رقص شمشير را انجام می دهد.


سرپرست گروه بندری وطن: 

هنرمندان نباید به فراموشی سپرده شوند

کریم ادریس پور سرپرست گروه بندری وطن که از آبادان در جشنواره شب های فرهنگی هنری خوزستان در برج میلاد شرکت کرده بود، اظهار کرد: باید چنین جشنواره هایی را توسعه داد بنابراین از مسئولان درخواست می کنم برنامه جشنواره های اقوام تا زمانی که حساسیت های قومی و نگاه های منفی به اقوام برطرف شود، ادامه پیدا کند.

سرپرست گروه بندری وطن تصریح کرد: گروه های شرکت کننده در جشنواره شب های فرهگی هنری خوزستان، هنرمندان مطرح بین المللی هستند که نباید بعد از این جشنواره کنار گذاشته شوند و مردم استان از هنر آن ها محروم شوند.

وی خاطرنشان کرد: از مسئولان خواستیم برگزاری چنین جشنواره هایی به ویژه در منطقه خوزستان ادامه پیدا کند چون منطقه محروم خوزستان نباید از دیدن و لذت بردن از شادی محروم شوند. نخست باید این جشنواره های شاد موسیقی برای مردم محروم خوزستان و سپس برای شهرهای دیگر و همچنین پایتخت برگزار شود.

ادریس پور در خصوص ارتباط گروه های موسیقی خوزستانی در این جشنواره و جو رقابتی بین آن ها گفت: همه اقوام خوزستانی در یک محل اسکان دارند و دوستانه در کنار هم برای ارائه کاری خوب و در خور شان گروه و استان تلاش می کنند و جو رقابتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: نگاهِ منفیِ اختلاف بین اقوام خوزستانی تنها یک سلیقه است و در مجموع، هیچ خوزستانی نسبت به قوم دیگر یا شهر مجاور و لهجه و زیان آن ها قصد خاصی ندارد. از سوی دیگر، بحث هنر همیشه با این اختلافات متفاوت است چون هنرهای متفاوت در هر زمینه و لباسی بکدیگر را جذب می کنند و این اختلافات در بین هنر و هنرمندان معنا ندارد.

سرپرست گروه بندری وطن با اشاره به برخی کمبودها در جشنواره فرهنگی هنری شب های خوزستان بیان کرد: اگر چه حضور و استقبال مردم بسیار خوب بود و امکاناتی از جمله پذیرایی، محل استقرار و تلاش دست اندرکاران قابل تقدیر است ولی کاستی هایی همچون فضای غیر آکوستیک و مشکل سیستم صوت از کیفیت کار گروه های موسیقی کم کرد.

ادریس پور گفت: امیدوارم شرایط به گونه ای زیبا شود که این صحنه ها مرتب تکرار و خوزستان از دریچه زیبایی ها دیده شود. 
 
کریم ادریس‌پور استاد چیره دست نی انبان و سرپرست گروه بندری وطن که در کارنامه هنری خود ساخت دو آلبوم را شخصاً بر عهده گرفته، در همکاری پانزده ساله خود با محمود جهان، در ساخت 14 آلبوم به همکاری پرداخته است که آلبوم‌های سبزقبا و نوای بندر از جمله این آلبوم‌ها است.

وی که به گفته رسانه ها به دلیل اصیل نگه داشتن موسیقی خویش و آمیخته نکردن آن با موسیقی‌های جدید و به گفته خودش به علت بی مهری به موسیقی چندسالی از حضور بر صحنه و شرکت در جشنواره ها خودداری کرده و کم کار شده بود، اخیرا به صحنه موسیقی خوزستان و کشور بازگشته است.
گفتنی است برنامه شب های فرهنگی هنری استان های کشور با عنوان "جشنواره شب‌های تابستانی برج میلاد تهران" به همت شهرداری تهران و با همکاری مجموعه مدیریت برج میلاد در شب های تابستان در تهران در حال برگزاری است.

این جشنواره که از 19 مرداد ماه در برج میلاد تهران برگزار شده است، میزبان استان های هرمزگان، خوزستان، مازندران، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، یزد، گلستان است. 

جشنواره شب‌های تابستانی برج میلاد تهران با هدف معرفی ظرفیت های فرهنگی، گردشگری و نیز جاذبه های گردشگری استان ها و آیین های سنتی و صنایع دستی آن ها و ایجاد نشاط اجتماعی در حال برگزای است و هر دو شب میزبان یکی از استان های کشور است.



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار