اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱
علیرضا پنکه ساز



شوشتن خرمشهر :  شاید برای شما پیش آمده باشد که در زمان هایی کنترل احساسات خود را از دست داده باشید. مثلا در موقعی که با یکی از دوستانتان در حال صحبت بودید و به یاد خاطره گذشته افتاده و شروع به گریه کرده باشید. یا اینکه با همان دوست خود که در حال گفتگو بوده اید کارتان بالا گرفته و به یکباره کنترل احساسات خود را از دست داده و عصبانی شده اید. ما چگونه احساسات خود را کنترل کنیم؟ آیا این امکان وجود دارد که بتوانیم همه احساسات خود را کنترل کنیم؟

انسان توانایی کنترل احساسات خود را دارد

در بدن انسان هزاران احساسات وجود دارد. بعضی از آن احساسات را دوست داریم. مثل عشق، محبت، دوستی، محبت، رضایت، خوشبختی، احساس مهم بودن و احساسات دیگری که همه انسان ها آن ها را دوست دارند.

ولی در بین این احساسات، احساسات دیگری هستند که بیشتر انسان ها از آنها خوششان نمی آید و دوست ندارند که آن احساسات را تجربه بکنند. احساساتی مثل خشم، خیانت، تضاد، اندوه، غم، لج بازی، حقارت، حسادت و شرم، حرص، شوک، غرور، گناه، نارضایتی، بی ارزشی و هزاران احساسات دیگری که بیشتر انسان ها از این احساسات خوششان نمی آید.

تعداد احساسات خوبی که وجود دارد از تعداد احساسات خوب بیشتر است و این یعنی اینکه بیشتر انسان ها احساساتی بدی را که درک می کنند بیشتر از احساسات خوب است.

انسان ها به صورت ناخودآگاه احساسات بد را بیشتر از احساسات خوب تجربه می کنند. در این مقاله قصد داریم به این مسأله بپردازیم که چگونه احساسات خود را کنترل کنیم؟

شاید پیش خودتان فکر کنید که مگر امکان دارد که بتوانیم عصبانی نشویم و یا احساس حسادت نکنیم؟ یا اینکه غمگین نباشیم! دانش ان.ال.پی به انسان ها کمک می کند که بتوانند راننده اتوبوس زندگی شان باشند.در مقالات قبلی گفتیم که اگر زندگی و احساسات خود را به یک اتوبوس تشبیه کنید، شما اختیار دارید که راننده این اتوبوس خودتان باشید. یعنی اینکه خودتان زندگی و احساسات خودتان را اداره کنید.

گفتیم که اگر راننده این اتوبوس خودتان نباشید و نتوانید زندگی و احساسات خود را اداره کنید به این معنی است که ذهنتان این وظیفه را به عهده خواهد گرفت و زندگی و احساسات شما را اداره خواهد کرد. شاید برایتان سؤال باشد که چگونه احساسات خود را کنترل کنیم؟

در ادامه این مقاله قصد داریم کمک کنیم که رانندگی اتوبوس زندگی تان را یاد بگیرید تا بتوانید احساسات خود را کنترل کنید.

ذهن ناخودآگاه ما ویژگی های خاصی دارد که در مقاله قدرت ذهن این ویژگی ها را گفته ایم. ذهن ناخودآگاه ما قدرت زیادی دارد ولی با عرض تأسف از این قدرت به صورت درست استفاده نمی کند. تمام وظیفه ذهن ناخودآگاه انسان تأمین رفاه، آسایش و امنیت انسان است.

ذهن ناخودآگاه ما با توجه به ویژگی هایی که دارد برای تأمین رفاه و آسایش و امنیت انسان در بیشتر اوقات راه درستی را انتخاب نمی کند. مثلا برای اینکه احساسات مربوط به خطارات تلخ را درک نکنیم آنها را محبوس می کند و در زمان های نادرستی به یکباره آن خاطره تلخ را به یادمان می آورد.

ذهن ما از این به یادآوری منظور و نیت مثبتی دارد ولی زمان خوبی را انتخاب نمی کند. وظیفه یک انسانی که ان.ال.پی می داند این است که ذهن ناخودآگاه خود را که قدرت زیادی دارد توسط ذهن خودآگاه خود کنترل کند.

ما هدفمان این است در این مقاله یکی از تکنیک های ان.ال.پی را که با آن می توانیم احساسات خود را کترل کنیم را با شما به اشتراک بگذاریم. ان.ال.پی تکنیک های زیادی دارد که به شما کمک می کند تا ذهنتان مدیریت کنید.

باورهای انسان در مورد کنترل احساسات

آیا شما هم فکر می کنید که استرس و اضطراب و یا عصبانیت و خشم غیرقابل کنترل هستند؟ اگر چنین فکر می کنید باید با عرض پوزش بگوییم که شما کاملا در اشتباهید. گاهی وقت ها انسان فکر می کند که انجام دادن کاری امکان پذیر نیست و یا این که نمی توان آن کار را انجام داد.

اگر کسی این گونه فکر کند که نمی تواند کاری را انجام دهد اصلا دنبال انجام داد و امتحان کردن آن هم نمی‌رود. در مقاله باور چیست؟ به موضوع باورها پرداختیم و در مورد باورهای محدودکننده صحبت کردیم و گفتیم که اگر باورتان این باشد که انجام کاری امکان پذیر نیست، شما از انجام آن کار ناامید شده اید.

 

این ناامیدی باعث می شود که هیچ اقدامی برای انجام آن کار نکنید. طبق قانون جهان اگر هیچ اقدامی برای انجام کاری نکنید به هیچ نتیجه ای نمی رسید و اگر کار متفاوتی انجام دهید به نتیجه متفاوت خواهید رسید.

در مورد کنترل احساسات هم همین گونه است اگر فکر کنید که نمی توانید احساسات خود را کنترل کنید به این معنی است که شما باور دارید که نمی توانید این کار را انجام دهید. و اگر باور داشته باشید که احساسات انسان قابل کنترل نیست هیچ اقدامی هم در مورد آن انجام نخواهید داد و اگر هم با این ذهنیت برای کنترل احساسات خود دست به اقدام بزنید از الآن نتیجه مشخص است.

طبق قانون دوم تلقین دکتر امیل کوئه، قانون اثر متضاد اگر به انجام نشدنی بودن کاری باور داشته باشید و برای انجام آن کار اقدام کنید به نتیجه نخواهید رسید.

پس دوست دارم به این نکته اشاره کنم که برای کنترل احساسات خود هرگونه باور منفی را دور بریزید و به این فکر کنید که شما می توانید هرکاری را انجام دهید به شرط اینکه بخواهید. البته در واقعیت هم چنین است.

پس در اینجا به سؤال چگونه احساسات خود را کنترل کنیم پاسخ مناسبی خواهیم داد، پاسخی که از شنیدن آن شگفت زده خواهید شد.

تکنیک های کنترل احساسات

یکی از این تکنیک ها، تکنیک آنکور یا لنگر می باشد. تکنیک لنگر یکی از تکنیک های بسیار قدرتمند است که می توان از آن در زمان هایی که احساسات بد را تجربه می کنید استفاده کنید و بلافاصله آن را با احساس خوب و دوست داشتنی جایگزین کنید.

به تکنیک لنگر تداعی گر یا آنکور هم گفته می شود. ما در این مقاله قصد نداریم در مورد لنگرها صحبت کنیم، فقط نحوه انجام آن را به شما می گوییم.

 

نحوه اجرای تکنیک لنگر یا آنکور

۱– احساس و حالت مثبتی را که دوست دارید داشته باشید، به صورت کاملا واضح و دقیق در ذهن خود مرور کنید.

مثلا شاید دوست داشته باشید که اعتماد به نفس داشته باشید، یا اینکه شاد و خوشحال باشید. ببینید کدام یک از احساسات خوب را می خواهید داشته باشید. بهترین کار این است که آن احساس را به زبان بیاورید و با حالات مثبت آن به خودتان بگویید.

۲- به خاطره ای فکر کنید که این احساس را قبلا در آن تجربه کرده اید.

شما احساسات زیادی را در طول زندگی خود تجربه کرده اید. بعضی از این احساسات را دوست داشته اید و بعضی دیگر را نمی خواسته اید تجربه کنید ولی به هر حال آن احساسات را تجربه کرده اید. ببینید در کدام خاطره خود احساسی را که هم اکنون مد نظرتان است تجربه کرده اید. این خاطره را کاملا واضح و روشن به یاد بیاورید.

۳- این خاطره را باید کاملا خوداحساس تصویرسازی کنید.

تصویر این خاطره را در ذهن خود طوری تجسم کنید که انگار همین الآن در آن خاطره هستید و همه آن احساساتی را که آن موقع تجربه کرده اید دوباره تجربه کنید.

به کیفیت های فرعی این تصاویر دقت و توجه کنید. این تصاویر باید طوری باشد که احساسات آن زمان را دوباره برایتان تداعی کند.

به روشنایی، دور بودن، نزدیک بودن، واضح بودن، روشن با تاریک بودن، صدا دار بودن یا بی صدا بودن. کیفیت های فرعی را طوری تغییر دهید که احساساتی که در آن خاطره داشتید به بیشترین حالت خود برسد.

۴- الآن وقت آن است که لنگر خود را بیاندازید.

در زمانی که احساسات و حالات شما به بالاترین مقدار خود رسید، وقت آن است که لنگر خود را به ذهنتان معرفی کنید.

مثلا وقتی که احساس شما به بیشترین اندازه خود رسید دست چپتان را مشت کنید. یا مثلا زانوی راستتان را با دستتان بفشارید. اگر دوست داشته باشید می توانید با گفتن یک کلمه لنگر صوتی ایجاد کنید. مثلا بگویید من خوشحالم.

گاهی اوقات می توانید از عکس هم به عنوان لنگر در ذهن خود استفاده کنید. هیچ محدودیتی برای ایجاد لنگر ندارید. فقط باید طبق شرایطی که در مقاله لنگرها گفتیم لنگرهایتان را ایجاد کنید.

۵- آزمودن لنگرها

اکنون که لنگر خود را ایجاد کرده اید نوبت به آزمودن لنگرتان است که بدانید آیا تمرین را به درستی ایجاد کرده اید. اگر به طور مثال لنگر شما مشت کردن دست چپتان است دست چپتان را مشت کنید. به همان صورت و با همان فشاری که در هنگام ایجاد لنگر این کار را کرده اید انجام دهید. ببینید با مشت کردن دست چپتان دوباره آن احساس قبلی در شما تداعی می شود یا نه؟

اگر با مشت کردن دست چپتان آن احساس دلخواه دوباره در ذهن شما تداعی شد و به همان شدت رسید پس تمرین را درست انجام داده اید. اگر احساس دلخواه شما دوباره تداعی نشد بهتر است تمرین را دوباره انجام دهید.

پیشنهاد ما این است که برای محکم تر شدن لنگرهایتان تمرین را سه بار تکرار کنید. با تکرار و تمرین لنگرها محکم تر می شوند. یادتان باشد که لنگرها احتمال فراموشی و پاک شدن را دارند. پس هر بار که احساس کردید احساستان ضعیف شده است تمرین لنگر را دوباره انجام دهید و لنگرهایتان را محکم تر کنید.

تمرین حلقه اعلی

تمرین دیگری که می تواند احساس شما در لحظه تغییر دهید تکنیک حلقه اعلی است که می توانید آن در این مقاله مطالعه کنید.

شما با انجام تکنیک های زیادی از ان.ال.پی می توانید احساس بدتان را به احساس خوب تغییر دهید. فقط خواستیم بدانید بدانید و به این سؤال جواب دهید که چگونه احساسات خود را کنترل کنیم؟ اگر دانستید که چگونه احساسات خود را کنترل کنیم؟

هدف ما در این مقاله این است که به شما بگوییم و ثابت کنیم که هر احساسی که انسان دوست ندارد آن را تجربه کند را می تواند تغییر دهد. اینگونه نیست که اسیر احساسات شوید و در برابر احساسات بدخود سر تعظیم فرود بیاورید.

اگر نتوانید به سؤال چگونه احساسات خود را کنترل کنیم؟ پاسخ مناسبی بدهید نشانه آن است که شما اسیر ذهن خود هستید و نمی توانید احساسات خود را کنترل کنید.

خراب کردن لنگرها

گاهی اوقات در ذهن ما لنگرهای منفی ایجاد می شوند. مثلا با شنیدن صدای شخصی عصبانی می شویم. یا اینکه دیدن تصوری حال ما را بد می کند. این ها لنگرهای منفی ای هستند که احساسات ما را کنترل می کنند.

این جا لازم است که به سؤال معروف چگونه احساسات خود را تغییر دهیم پاسخ دهیم. یعنی بلافاصله کنترل احساسات خود را به دست بگیریم. برای از بین بردن لنگرهای منفی می توانید همزمان لنگر مثبت و منفی را بیاندازید و سپس لنگر منفی را رها کنید. در این صورت لنگر منفی را از بین می برید.

در بعضی از اوقات خاطره بدی را به یاد می آوریم و احساسات بدمان دوباره زنده می شوند. در اینجا تمرین تغییر احساسات با جدا شدن از مشکلات را انجام دهید. برای این کار در وبسایت   ایران ان.ال.پی این مقاله را جستجو کنید.

کدام احساس را انتخاب می کنید؟ انتخاب با شماست

اگر دوست داشتید تغییرات مفید و مثبتی را در خود ایجاد کنید شما می توانید این کار را انجام دهید. همان طور که قبلا هم گفته‌ایم ذهن انسان مانند کامپیوتر قابل برنامه ریزی است و اگر الآن طوری برنامه ریزی شده است که شما را ضعیف و شکست خورده می کند، می توانید این برنامه ریزی را تغییر دهید و برنامه های جدیدی در آن بریزید. کافی است بدانید که چطور این کار را انجام دهید.

ذهن شما می تواند شما را بدبخت و یا خوشبخت کند، می تواند به شما احساس توانمند بودن و یا برعکس احساس بیچاره بودن بدهد. اینکه چگونه از ذهنتان استفاده می کنید و آن را چگونه برنامه ریزی می کنید به خود شما بستگی دارد.

همه چیز در اختیار شماست و این شما هستید که ذهنتان را برنامه ریزی می کنید. این شما هستید که نوع زندگی تان را انتخاب می کنید. این شما هستید که اختیار کامل دارید که ذهنتان را به دلخواه خود مدیریت و کنترل کنید. همه چیز در دستان شماست.

این باور شماست که زندگی شما را می سازد

اگر فکر می کنید که اینطور نیست و شما هیچ اختیاری در کنترل ذهن و زندگی تان ندارید باید بگویم که این باور شماست که خودتان را چگونه ببینید. اگر فکر می کنید که می توانید پس می توانید و اگر فکر می کنید که نمی توانید پس نمی توانید.

چگونه می توانیم احساسات خود را مدیریت کنیم؟

جدا از اینکه می توانید تکنیک های ان.ال.پی را برای کنترل احساسات خود به کار بگیرید، می توانید به نکات زیر دقت کنید.

رعایت نکات زیر می تواند تا حدی به شما کمک کند تا بدانید چگونه احساسات خود را به دست بگیرید؟ البته این نکات را به ترتیب اجرا کنید تا اینکه احساسات خود را بشناسید و سپس احساسات خود را کنترل کنید.

مراحل کنترل احساسات

 

۱- احساسات خود را شناسایی کنید

تا وقتی که احساسات خود را نشناسید، نمی توانید کنترل احساسات خود را به دست بگیرید. انسان می تواند بیش از ۶۰۰۰ احساس را تجربه کند و اگر از بین این همه احساسی که وجود دارد نتواند احساسات خود را تشخیص دهد، چگونه می تواند آنها را کنترل کند. پس در گام اول باید احساس خود را شناسایی کنید.

۲- به نحوه ساخته شدن احساس توجه کنید

یادتان باشد که احساس شما در ذهن ناخودآگاه شما ساخته می شود. اینکه بدانید احساسی که دارید کجا ساخته می شود، گام دوم را برای کنترل آن برداشته اید.

اگر بتوانید احساس خود را به سطح خودآگاه خود بیاورید، آنگاه کنترل آن احساس به دست شما خواهد افتاد و می توانید آن را کنترل کنید. از خودتان بپرسید که درجه این احساس چقدر است. اگر بتوانید به احساس خود ارزش بدهید به آن چه ارزشی می دهید.

اگر آن احساس شما را ناراحت می کند به سمت ۱۰ بروید و به آن نمره بالایی بدهید و اگر تأثیرش آنقدر نیست که شما را ناراحت کند به آن نمره کمتری بدهید. در هر صورت ببینید از ۰ تا ۱۰ چه نمره ای به آن احساس می دهید؟

یادتان باشد که هر احساسی را که تجربه می کنید، آن را در سطح ناخودآگاه، خودتان می سازید. اگر احساستان شما را اصلا آزار نمی دهد نمره ۰  و اگر احساس شما بسیار آزارتان می دهد به آن نمره ۱۰ را بدهید.

۳- ریشه آن احساس را پیدا کنید

تصاویر ذهنی و افکار ما باعث ایجاد احساسات ما می شوند. برای اینکه راحت تر بتوانید احساس خود را کنترل کنید، گام سوم را بردارید. یعنی لحظه ای آرام باشید و توجه کنید که چه تصویری در ذهن شما ساخته می شود و یا چه فکری در ذهنتان ساخته می شود؟

این تصویرهای ذهنی و فکرهای ماست که احساسات ما را می سازند. پس راه کنترل هر احساسی کنترل تصاویر ذهنی تان است. اگر بتوانید تصویرهای ذهنی خود را کنترل کنید، می توانید احساس هایی که این تصاویر آنها را می سازند را  کنترل کنید.

۴- به خاطراتی که باعث ساخته شدن احساس تان می شود توجه کنید

در بیشتر اوقات تصاویر خاطرات گذشته در ذهن شما ساخته می شوند و باعث ایجاد احساس خاصی می شوند. به خاطرات گذشته تان دقت کنید. ببنیید کدام خاطره و کدام تصویر ذهنی باعث ایجاد احساس تان می شود؟

به این نکته توجه داشته باشید که خاطرات تلخ گذشته منبع ایجاد احساسات بد خواهند بود. پس بهترین راه کنترل احساس، کنترل خاطرات تان است.

۵- ببینید چه چیزی باعث می شود که خاطرات شما دوباره زنده شوند

اگر تصاویر خاطره ای تلخ در ذهن شما نقش می بندد، توجه کنید که چه چیزی باعث می شود که این خاطره دوباره زنده شود. حتما اتفاقی می افتد که آن خاطره در ذهن شما تداعی می شود. جستجو کنید که چه چیزی باعث می شود که ذهن تان به سمت آن خاطره گرایش پیدا کند؟ از لنگرهایتان غفلت نکنید.

۶- جستجو کنید که چه کار دیگری می توانید بکنید که این خاطره در ذهن تان ساخته نشود

شاید مدام به خاطرات گذشته خود فکر می کنید. یا اینکه همیشه به نکته ای خاص توجه می کنید. این بار متفاوت باشید. به چیز دیگری فکر کنید.

آن حاطره تلخ را پاک کنید و خاطره ای دیگر را در ذهن خود مرور کنید. ذهن شما منبع همه خاطرات شما است. لحظه ای چشمان خود را ببندید و به خاطره ای شاد فکر کنید. آن خاطره خوب را در ذهن تان پرورش دهید. تصاویر آن را به دلخواه تغییر دهید تا احساس قبلی کاملا از بین برود.

۷- در نظر داشته باشید که حق انتخاب دارید که کدام را انتخاب کنید

همه انسان ها زمانی احساس نگرانی و بدبختی می کنند که فکر می کنند انتخاب دیگری ندارند. باید بدانید انسان می تواند در بدترین شرایط انتخاب های بسیاری داشته باشد. اگر فکر کنید که دستتان بسته است و انتخاب دیگری جز احساس بدبختی ندارید همان را انتخاب کرده و احساس بدبختی می کنید.

پس به خودتان اجازه دهید که انتخاب های بهتری داشته باشید. انسان در همه حال می تواند انتخاب کند. احساسات خوب یا احساسات بد و تضعیف کننده؟! شما کدام یک را انتخاب خواهید کرد؟

۸- حال که دانستید می توانید انتخاب کنید، پس دست به کار شوید و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

انسانی که ذهن قدرتمند دارد و می تواند انتخاب های زیادی داشته باشد،اجازه نمی دهد اتوبوس زندگی اش را ذهنش کنترل کند. انسان توانمند انتخاب می کند که خود راننده اتوبوس زندگی اش باشد و این خود اوست که انتخاب می کند که الآن چه احساسی داشته باشد.

انسانی که ان.ال.پی می داند یعنی رانندگی می داند و بلد است که کنترل احساسات خود را به دست گیرد. او با خود می گوید ما می دانیم که چگونه احساسات خود را کنترل کنیم؟

۹- دیدگاه خود را تغییر دهید

ببینید نسبت به خودتان، نسبت به دنیا، نسبت به انسان های دیگر، نسبت به خاطرات خود و نسبت به هرچیزی که می بینید چه نگرشی دارید.

آیا همه چیز را برعلیه خود می بینید؟ آیا فکر می کند که همه چیز دست به دست هم داده اند که شما را بدبخت کنند؟ آبا فکر می کنید که انسان خوشبختی هستید؟ این نگرش و دیدگاه شماست که احساس شما را می سازد.

اگر به همه چیز با دید مثبت نگاه می کنید، پس احساس شما هم مثبت خواهد بود و اگر نگرش تان این است که همه چیز در دنیا خراب است، احساس شما هم احساس خوبی نخواهد بود.

پس کمی به درون ذهن خود بروید و نگرش تان را بررسی کنید و در نهایت بدانید که نگرش همه چیز است و آن را طوری تغییر دهید که احساس تان تغییر پیدا کند.

۱۰- احساس خوب را جایگزین احساس نامطلوب کنید

شاید فکر کنید که احساسات بد دست از سر شما برنمی دارند. اگر این گونه فکر می کنید بهتر است بدانید احساس بد را زمانی می توانید از ذهنتان پاک کنید و احساس دیگری جایگزین آن احساس قبلی کنید.

در مقوله تغییر باورها هم این نکته را باید در نظر داشته باشید که زمانی می توانید احساس قبلی را از بین ببرید که احساس خوب و جدیدی را جایگزین آن بکنید.

در این صورت اگر سعی هم بکنید که احساس بد را دوباره تداعی کنید، نمی توانید این کار را انجام دهید. اگر حتی به صورت دلخواه هم بتوانید آن احساس قبلی را دوباره زنده کنید چون احساس جدید جای آن را گرفته است نمی توانید این کار را انجام بدهید.

تأثیر احساسات در کنترل زندگی

گاهی مواقع به نظر می رسد همه بدبختی ها به سمت ما هجوم می آورند. در این زمان ها که احساس می کنید نمی توانید خودتان و زندگی تان را کنترل کنید و سؤال چگونه احساسات خود را کنترل کنیم؟ در ذهنتان شکل گرفت با ما در ارتباط باشید.

ولی بهترین کار این است که چشمان خود را ببندید و سعی کنید که آرام باشید. شاید نحوه نگاهتان به مشکل و احساس تان باعث ماندگاری و تداوم آن احساس باشد. لحظه ای به این فکر کنید که هر احساسی که دارید ماندگار نیست و می تواند با هر احساس دیگری جایگزین شود.

اگر پیش خود فکر کنید که این احساس را نمی توانید از بین ببرید، ذهنتان را نسبت به تغییر احساسات بسته نگه می دارید. پیشنهاد می کنیم به این که نمی توانید احساسات خود را کنترل کنید کمی فکر کنید  هر انسانی می تواند احساسات خود را کنترل کند، به شرطی که بخواهد این کار را انجام دهد. اگر بخواهید، می توانید.

ما در این مقاله سعی کردیم به جواب سؤال برسیم چگونه احساسات خود را کنترل کنیم؟ که فکر می کنم جواب این سؤال را واضح و روشن بیان کردیم. در ادامه این خود شما هستید که جواب سؤال های دیگر خود را بیابید.

در مکانی آرام و ساکت بنشینید و ذهنتان را آزاد بگذارید که خوب بگردد و سؤال هایی را که دارد را بپرسد؟ سپس خوب فکر کنید و باز هم به ذهنتان اعتماد کنید و ذهنتان جواب سؤال هایتان را خواهد داد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار