اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷




شوشان خرمشهر :  بالاخره معلوم شد ساختمانی که در جنوب میدان فردوسی قرار داشت و اخیرا تخریب شد، ساختمان اولین سفارت آمریکا در تهران بوده. این ساختمان که بعدها تبدیل به یک کلوپ انگلیسی به نام "کلوپ تهران" شد‌، تا سال ۱۳۵۷ پاتوق اروپاییان و آمریکایی های مقیم تهران به حساب می آمد و کسی بدون عضویت حق ورود به آن را نداشت.

کلوپ انگلیسی ها - Club de Teheran

کمی پائین تر از میدان فردوسی در نبش خیابان شهید تقوی (خیابان کوشک سابق)، ساختمان مخروبه ای قرار دارد که زمانی هتل انگلیسها و بعدتر (تا زمان انقلاب) کلوپ مخصوص شهروندان انگلیسی ساکن تهران بوده. این ساختمان که در باغ بزرگی واقع شده بود محل تفریح و استراحت کارمندان و بازرگانان خارجی (بالاخص انگلیسی ها) و سفرای کشورهای دیگر بود و ورود به آن ظاهرا" برای ایرانیان ممکن نبوده.

این محل از زمان ورود اولین سفیر انگلیس به تهران در اختیار این سفارت بود و به عنوان محل اقامت کارمندان آن استفاده میشد. (در آن زمان البته خیابان فردوسی، خیابان علاالدوله نام داشت). در اواخر قرن پیش که اولین سفرای خارجی وارد تهران شدند پایتخت از آب آشامیدنی برخوردار نبود و غذاهای ایرانی نیز به طور بهداشتی تهیه نمیشدند. از این رو بود که اکثر سفرا و کارمندان خارجی کنسولگری ها در این مکان اقامت میکردند و در همان مکان نیز غذا میخوردند.

پس از مدتی که تهران تبدیل به پایتختی مدرن گشت، اقامت در این محل دیگر چندان ضرورتی نداشت و کلوپ تهران بیشتر به یک محل گردهمایی تبدیل گشت. اینجا اولین رستورانی بود که در طبقه دوم آن استخر تعبیه شده بود و کازینویی نیز داشت.

در سالهای پس از کودتای ۲۸ مرداد، دولت ایران این محل را از انگلیسی ها پس گرفت و نام آن را که کلوپ مستعمرات انگلیس شده بود دوباره به کلوپ تهران تغییر داد. با این حال در رستوران و کلوپ همچنان بر روی اکثر ایرانیان بسته بود.

اکثر انگلیسی های مقیم ایران تا پیش از انقلاب خاطرات بسیار خوشی از شنا و آبتنی در استخر و استراحت در حیاط زیبای این باغ دارند و از آنجا به نام کانتری کلاب تهران یاد میکنند.

بعد از انقلاب این محل تبدیل شد به دفتر آیت الله سید محمدباقر طباطبائی حکیم و محل آموزش نیروهای سپاه بدر، و بعدها هم محل تجمع دوست داران آیت الله صدر! این مکان تا یک سال پیش همچنان باقی بود تا این که اخیرا" خبر تخریب آن بر روی اینترنت منتشر شد. و یک ساختمان یکصد ساله دیگر با کلی پیشینه تاریخی نیز از بین رفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار