اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۴
محمدسعید بهوندی


با سوت آغاز مسابقات لیگ برتر فوتبال، دوباره و چندباره، زمزمه ی ضرورت حضور بانوان عزیز در ورزشگاههای کشور، در فضاهای مجازی و رسانه ای برای تماشای بازیها شنیده و دیده می شود و اتفاقات بازی ایران و سوریه در ورزشگاه آزادی آنرا رسانه ای تر کرده و تشدید نموده است. 

اینجانب بعنوان یک پیشکسوت و تماشاگر فوتبال و آشنا با فضای ورزشگاههای کشور و همچنین نویسنده و منتقد در مباحث مرتبط با آسیب های اجتماعی و فرهنگی، بصورت اساسی و زیر بنایی با حضور بانوان عزیز کشورم در ورزشگاه ها، مثل دیگر صحنه های متنوع و مختلف اجتماعی، نه تنها مخالفتی ندارم، بلکه آنرا برای کنترل فضای اخلاقی ورزشگاهها موثر و مفید می دانم و همچنین آنرا تفریح و سرگرمی سالمی میدانم که؛ بانوان محترم نیز بعنوان نیمی از جمعیت کشور، در این خصوص دارای حق حضور و استفاده می باشند. اما آیا صرفا قبول داشتن من و امثال من، تمامی این ماجرا است؟ وضعیت امنیتی، اخلاقی، رفاهی، حمل و نقلی و... فعلی ورزشگاههای کشور، در چه حد و اندازه ای است؟ 

آیا این وضعیت جوابگوی حضور مادران و خواهران ما می باشد؟ هدف از اینکه بسیاری از ما علاقه مند هستیم تا بانوان ارجمند نیز بنا بر علاقه ی خود، بتوانند از این اتفاق ورزشی بهره ببرند چیست؟

 آیا با وضعیت تاسف باری که هم اکنون در ورزشگاههای کشور حاکم است، که حتی حضور مردان و جوانان و نوجوانان پسر را با مشکلات عدیده ای مواجه ساخته و می سازد، این هدف و خواسته که به حق هم هست، محقق می شود؟ همه میدانیم و بسیار دیده ایم؛ امروز اگر پدری همراه کودک علاقه مند خود، برای تماشای یک بازی فوتبال در یکی از ورزشگاههای کشور حضور پیدا کند، می بایست تا پایان بازی بارها و بارها دستانش را روی گوشهای فرزندش بفشارد، تا جملات رکیک بقول گزارشگران دلسوز! صدا و سیما تماشاگر نماهایی که تعدادشان به هزاران نفر رسیده و آهنگین و ارکستر وار اجرا می کنند را نشنود. با این وضعیت شرم آور و نابود کننده، چطور عده ای همچنان انتظار دارند، درب ورزشگاههای فوتبال به روی نوامیس ما باز شود؟ عده ای نیز معتقدند با حضور بانوان در ورزشگاهها، بصورت خودجوش! این فضا تغییر پیدا می کند و تماشاگرنماها! مجبور می شوند، رعایت نمایند.

 اگر رعایت ننمودند و بیفتد آن اتفاقاتی که نباید بیفتد، اثرات و حواشی پیدا و پنهان مخرب آنرا چه کسی جمع خواهد کرد؟ از بحث مسائل حیثیتی و اخلاقی آن گذشته، امکانات رفاهی و جنبی فعلی ورزشگاهها را چگونه جوابگو هستیم؟ مسائل مرتبط با ناوگان حمل و نقل و فشار جمعیتی که به یکباره همچون امواج دریا از ورزشگاهها برای رسیدن به منزل اتفاق می افتد، را با این زیرساخت های ناچیز، بی کیفیت و فشل چگونه مدیریت می نماییم؟ هیچ راهی نداریم مگر اینکه؛ برای حضور بانوان عزیز دست بکار شویم و همه ی آنچه را اعم از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری لازمه حضور آنهاست را بی کم و کاست فراهم آوریم و در این خصوص متولیان امور آموزشی و تربیتی و همچنین ارباب جراید و رسانه ها، فرهنگ سازی زیر بنایی نمایند تا این حضور نه تنها مایه ی شرمندگی بیشتر از وضعیت کنونی نشود، بلکه موجبات ارتقاء سطح فرهنگ و تحمل اجتماعی را فراهم آورد. در غیر این صورت زین پس سعی نکنیم با سوء استفاده از خواست نیمی از جمعیت کشور(بانوان) بدون داشتن امکانات و آمادگی های لازم و کافی با شخصیت و حرمت آنان بازی نماییم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار