اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۰۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: استانی که از منابع بیشماری همچون آب، خاک حاصلخیز، منابع زیرزمینی، معادن، بنادر و سواحل آبی، جاذبه‌های توریستی، تالاب‌ها، صنایع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع بزرگ فولاد و نیشکر و ... بهره می‌برد، چرا باید رکوردشکن بیکاری در کشور باشد؟ ایراد و اشکال کار کجاست و چه کسی پذیرای مسئولیت این تناقض بزرگ است؟ 
  
شهلا عموری اظهار کرد: مدتهاست که خوزستان به یکی از کانون‌های حوادث و تلفات جانی تبدیل شده و روزی نیست که با خبری ناگوار مواجه نشویم. غرق شدن جوانان در رودخانه‌ها، مرگ بواسطه تیراندازی‌ها، سقوط چندین کودک در فاضلاب‌های مناطق مختلف، تصادفات جاده‌ای نامتعارف، خودکشی به دلیل نداشتن کار و یا اخراج از کار یا سختی زندگی، درگیری‌هایی که بعضا به چند ماه می‌انجامد و قربانی‌های زیاد بر جای می‌گذارد، مشکلات زیست محیطی و آثار زیانبار آن بر ساکنان استان که منجر به موجی از مهاجرت شده است و ... همه این‌ها، واقعا استانمان را در شرایط سخت قرار داده و لازمه مقابله با این شرایط مسئولیت‌پذیری همه دستگاه‌های متولی حوزه‌های اجتماعی - فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و همکاری بدون منت و تنگاتنگ میان آن‌هاست. 
  
وی افزود: در استانی که 70 درصد ثروت کشور در آن تولید می‌شود، نباید شاهد رکورد بیکاری کشور در آن باشیم. استانی که از منابع بیشماری همچون آب، خاک حاصلخیز، منابع زیرزمینی، معادن، بنادر و سواحل آبی، جاذبه‌های توریستی، تالاب‌ها، صنایع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع بزرگ فولاد و نیشکر و ... بهره می‌برد، چرا باید رکوردشکن بیکاری در کشور باشد؟ ایراد و اشکال کار کجاست و چه کسی پذیرای مسئولیت این تناقض بزرگ است؟
  
عموری تصریح کرد: شکی نیست که یکی از مهمترین لازمه‌های توسعه جذب سرمایه‌گذار است اما با چنین وضع پرتناقضی چگونه می‌توان برای سرمایه‌گذار رغبت ایجاد کرد؟ 
  
وی ادامه داد: دبی که سال‌ها یک جزیره کوچک بود، چگونه در کمتر از چند دهه توانست به امارتی پیشرو در تجارت، بسیار مرفه و پر درآمد، امارتی با ساختمان‌های مدرن، مراکز خرید فریبنده، صنعت هواپیمایی پیشرفته با بیشترین ارقام مربوط به جذب توریست و... تبدیل شود؟ چگونه است که آن‌ها می‌توانند شرایط اقلیمی و گرمای هوای خود را بنفع اقتصادشان تعریف کنند و حتی از صحرای شنی بعنوان یک جاذبه تفریحی - ورزشی نگذرند اما خوزستان که شرایط آب و هوایی بسیار مناسبتری دارد، نمی‌تواند؟. 
  
عموری عنوان کرد: مگر سواحل خوزستان (حداقل در ماه‌های خنک سال) قابلیت تبدیل شدن به پلاژ و ایجاد تفریحات آبی و جذب گردشگر ندارند، چرا هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد؟ من در سفر به عمان متوجه شدم که شرایط طبیعی خوزستان برای انواع سرمایه‌گذاری به مراتب بهتر از عمان است، اما آن‌ها خواستند و بر اساس یک برنامه دقیق شروع کردند و بدون ذره‌ای تردید در آینده نه چندان دور به یکی از قطب‌های اقتصادی و سکوهای صادرات منطقه و جهان تبدیل می‌شوند. 
  
وی افزود: آب و هوای این قبیل کشورها به هیچ عنوان شرایط مناسبتر از خوزستان ندارد و حتی گرد و غبار آن‌ها نیز تشابه فراوانی با خوزستان دارد و تنها تفاوت در برنامه‌ریزی اصولی و بلندمدت و البته پشتکار اجرایی آن‌ها در تحقق اهداف اقتصادی است که چنین وضعی مشاهده نمی‌شود. 
  
عموری گفت: واقعا بیم آن می‌رود که وضعیت اجتماعی اقتصادی ما در قیاس با عراق نیز برابری نکند. اگر همین مقایسه را بخواهیم در بعد داخلی انجام بدهیم باید به استان کرمان اشاره‌ای داشته باشیم. این استان یک چهارم امکانات و زیرساخت‌های استان ما را هم ندارد اما در سه دهه اخیر به طرز شگفت‌آوری رشد داشته است. آیا وقت آن نرسیده که به کل مشکلات استان به‌ عنوان یک‌ بسته واحد بنگریم و بر اساس ظرفیت‌ها و داشته‌هایمان درصدد حل آن‌ها برآییم؟ 
  
وی اظهار کرد: واقعیت آن است که حل همه‌ مشکلات معیشتی و اشتغال، رفاه و آرامش شهروندان خوزستانی در گرو درمان مناسبت‌های حاکم بر اقتصاد بیمار استان است. وجود نفت و گاز در استان از جهت فواید مادی آن برای استان و نقش این دو صنعت عظیم در عمران و آبادانی و حتی نسبت اشتغال فرزندان این استان، باید به شیوه مبتنی بر عدالت بازتعریف شود. این صنایع به اضافه صنایع فولاد و نیشکر از طریق هزینه‌های هدایت شده می‌توانند در کاهش بسیاری از مشکلات موجود بویژه در حوزه‌های رفاهی و فرهنگی موثر واقع شوند. 
  
عموری تاکید کرد: نگاه همه دستگاه‌های مرتبط به امر اقتصاد باید نگاهی توسعه محور با رویکرد جذب سرمایه‌گذار باشد. اشتغال را نمی‌توان با شعار ایجاد کرد و قبل از هر چیز به بستر و فضای مناسب برای ایجاد فرصت‌های شغلی نیازمند است که در همین رابطه نگاه دستگاه‌های دست اندرکار باید نگاهی غیر سختگیرانه به مقوله تولید و سرمایه‌گذاری و کارآفرینی‌ باشد. در بحث خوزستان همه چیز به همدیگر مرتبط است به عنوان مثال مهاجرت یکی از موانع توسعه اقتصادی و رونق محیط و فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری است که با مطالعه دلایل و اسباب آن باید کنترل و مدیریت شود. 
  
وی بیان کرد: به عنوان یک شهروند خوزستانی عرض می‌کنم؛ آیا بهره‌مندی از یک پلاژ و ساحل تفریحی جهت شنا و تفریح ایمن، یا داشتن جاده و خیابان‌هایی مناسب و کم خطر، توسعه کمی و کیفی فضای سبز به عنوان یکی از روش‌های مبارزه با ریزگرد، استخدام‌های عادلانه و قانونمند و نظارت دقیق بر این امر، ایجاد بسترهای اداری و قانونی جهت جذب سرمایه‌گذار و امثال این‌ها که در بسیاری از استان‌ها اموری حل شده تلقی می‌شوند، واقعا تقاضاهایی شاق و ناشدنی هستند؟ 
  
عموری افزود: اگر مسئولیت‌پذیری و قانونمداری توأماً در هر کدام از نمایندگان و مسئولین مختلف ما وجود داشته باشد، قطعا می‌توان اقتصاد خوزستان را به سمت شکوفایی متحول کرد و اشتغال همراه با رفاه را برای جوانان آن به ارمغان آورد و مشکلات اجتماعی را نیز بشدت کاهش داد. 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار