اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۴

شوشان خرمشهر : 

این روزها بازار همه خرابه..

دست زیاد شده..

پول دست مردم نیست..

آدم بیکار باشه بهتره..

پول فقط دست یه عده آدمه..

جملاتی که در بالا خواندید را این روزها زیاد شنیده و می شنوید .کافی است دهان خود را میان مردم باز کنید تا هر کسی چیزی بگوید . حال اینکه شما بخواهید یک کسب وکار ساده راه بیاندازید آنها تمام سعی خود را می کنند تا شما را منصرف کنند . البته تمام این افراد کسانی نیستند که به شما حسادت کرده و از روی دشمنی بخواهند شما را منصرف کنند بلکه بخش بزرگی از این افراد خود در کسب و کار خود ناموفقند و می خواهند با منصرف کردن شما به شما کمک کرده و از دردسر های پیش روی شما جلوگیری کنند بدون اینکه خود درصدی به این فکر کنند که مسیر کاریشان را اشتباه رفته و تفکری پشت کارشان نیست . بنابراین دراین فرصت کوتاه و مقاله ای که پیشرو دارید با ما همراه باشید تا برای داشتن ابتدا کسب و کار دلخواه و در مرحله ی بعد کسب و کاری موفق جنبه های مختلف را بررسی کرده و به نتایج ی بهتری دست یابیم.

 

گام اول :پیدا کردن کسب و کاری مناسب

لحظه ای صبر کنید نقطه ای که ایستاده ایم بدون شک حساس ترین و سرنوشت ساز ترین جای زندگیمان است بنابراین شش دنگ حواسمان را جمع می کنیم .لطفا یک کاغذ و خودکار بگیرید و به این سولات جواب دهید . به چه کارهایی علاقه دارید؟ در چه کار یا کارهایی مهارت دارید ؟ کاری که اینک در ذهنتان هست چقدر درآمد دارد ؟ خودتان چه آینده ای برای آن تصور می کنید ؟ کار ایستا مثل پشت میزنشینی را دوست دارید یا کارهای حرکتی؟ به فروشندگی علاقه دارید یا خدماتی و فنی؟

اگر به سوالات توجه کنید چند سوالی که شاید منتظر پرسیدنش بودید را ندیدید مثل زن هستید یا مرد،پیر هستید یا جوان، تحصیلات دارید یا نه، سرمایه دارید یا نه، چون اینها اصلا مهم نیست مهم قدرت و اراده ی شما برای رسیدن به کسب و کاری در خور خودتان است.

بروی آنچه که روی کاغذ نوشتید چند روز وقت بگذارید سعی کنید با مشاوران آگاه و با تجربه در این زمینه صحبت کنید . بعد به مرحله ی انتخاب می رسیم زیرا به هر حال باید تصمیم خود را گرفته و انتخاب کنیم. نکته ای که اینجا باید بگویم این است که اگر فعلا نمی توانید کار مورد علاقه تان را انتخاب کنید نگران نباشید با برنامه ریزی در آینده می توانید آن کار را هم انجام دهید زیرا احتمالا الان شما نیاز به پول و کار دارید و زودتر باید به نتیجه برسید .به طور مثال اگر شما بخواهید هنرمند بشوید و ساز بزنید و از ین طریق پول در بیاورید شدنی نیست شما کارتان را آغاز می کنید و با برنامه ریزی موزیک را می آموزید و در آن به درجات بالایی می رسید .این را به دلیل اینجا مطرح کردیم زیرا موضوعی است که این روزها بسیاری از جوانان و خانواده های ایرانی را درگیر خودش کرده است.

 

گام دوم: فراهم کردن شرایط برای شروع کسب و کارتان

بعد از مرحله ی انتخاب باید لیست تمام ابزاری که نیاز دارید را تهیه کنید این ابزار می تواند یاد گرفتن یک مهارت باشد اگر بطور مثال نجاری دوست دارید باید مهارت آن را یاد بگیرید، کلاسهایش را پیدا کنید مثلا در مراکز فنی و حرفه ای یا بصورت تجربی در یک طلا فروشی کار کنید و به قول معروف شاگردی کنید این کار هیچ ایرادی ندارید باید ببینید چقدر در خواسته خود برای راه انداختن کسب و کار مورد علاقه تان جدی هستید.ابزار دیگر سرمایه است. وام تهیه کنید. اگر نتوانستید از ارگانهایی که برای کار کمک هزینه می دهند کمک بگیرید، اگر نشد با فردی اصلح شریک شوید افراد زیادی هستند که پول دارند اما نمی توانند کاری راه بیاندارند باید بتوانید با ایمانتان به آینده و کسب و کارتان قانعش کنید. اگر این نیز نشد ازدارایی های اندوخته ی خود استفاده کنید و اگرهیچ دارایی نداشتید از مهم ترین دارایی و ثروتمند ترین دوست جهان یعنی خدا بخواهید تا راهی جلوی پایتان قرار دهد خواهید دید اگر شما در کارتان جدی باشید و تسلیم نشوید بزودی گوشیتان زنگ می خورد یا خبری بشما می رسد که آنقدر سرمایه جور شده که بتوانید کارتان راه بیاندازید. بسیاری از افراد در همان ابتدا می خواهند با سرمایه ی زیاد کار خود را شروع کنند این مثال بارزی است از سنگ بزرگ نشانه ی نزدن است . با کم شروع کنید زیرا شما طی چند سال با تلاش برنامه ریزی و مدیریت، کارتان رونق می یابد دوباره تکرار می کنم تلاش، برنامه ریزی ومدیریت.

شاید ته دلتان بگویید که نویسنده ی این مقاله نفسش از جای گرم بلند میشود اما تمام آنچه که گفته شد را می توانید در یک جستجوی ساده در اینترنت و در زندگینامه ی افراد موفق در کسب و کار ایران و جهان را بخوانید و ببینید که چطور در حساسترین شرایط از آسمان به آنها یاری رسید زیرا آنها در خواست خودمصمم بودند.

ابزار بعدی بروز بودن است.برای بروز بودن مطالعه و مشورت با افراد آگاه بسیار کمک بزرگی برای پیشرفتتان خواهد بود زیرا همه چیز راه انداختن کسب و کار نیست بلکه مرحله ی بعد، یعنی موفقیت در کسبو کارتان است.

 

 

چهار گام راه اندازی کسب و کار مناسب

 

گام سوم : خلاق باشید

در مرحله ی بعد از فراهم کردن مقدمات کار شما به چند ایده نیاز دارید توجه داشته باشید که هنوز کار را شروع نکرده ایم.

ایده ها از ذهن متفکر شما نسبت به کاری که در پیش گرفتید ظاهر می شوند. دراینجا می توانید از کمک افراد دیگربرای ارایه ی راهکار هایی نو و جدید در کار نیز استفاده کنید. فرض کنیم شما تصمیم گرفتید با فروشندگی در یک فروشگاه شروع کنید شما می خواهید مشتریان بیشتری را به سمت خود بکشانید تا محصول بیشتری را بفروشید بنابراینلباس شادتری می پوشید لبخند روی لبتان همیشگی می کنید و از جملاتی استفاده می کنید تا مشتری به شما اعتماد تا محصول خود را بفروشید ضمنا کارت فروشگاه را همیشه در اختیار دارید و هر روز تمام اقوام و دوستان خود را از محل کارتان و محصولات جدید مطلع می کنید .به همین سادگی و بدون کمترین هزینه در همین ابتدای کار شما فروشنده ای متفاوت در محل کار یا بازار می شوید این کار کمک زیادی به آیندهی شغلی شما خواهد کرد. یا مثلا پیرمرد عسل فروشی که تبلیغات دکانش را روی دوچرخه ای در تمام شهر می چرخاند.

 

مدیریت اقتصادی کسب و کارتان

شما باید یک مدیر در سطحکار خود باشید به این معنی که نظارت همیشگی در کار داشته و حساب و کتاب کار تحت کنترل شما باشد در غیر اینصورت راه را اشتباهی خواهید رفت و تمام زحمات شما طی مدتی کوتاه به هدر خواهد رفت . بنابراین درآمد و هزینه و یا به تعبیری ساده تر دخل و خرجتان را همیشه زیر ذره بین داشته باشید .حداقل در ابتدای کار ۵۰%درامد خود را به طور حتم پس انداز کرده و بعد از مدتی به سرمایه تبدیل کنید .این کار را نیز با مشورت با افراد متخصص و موفق انجام دهید .

 

اما کارهایی که حتما باعث شکستتان خواهد شد:

  • تسلیم شدن
  • لذت نبردن از روزهای سخت
  • دروغ گفتن ومردم را نادیده گرفتن
  • زیراب زدن و غیبت کردن برای کسب موقعیت بهتر
  • رقابت ناسالم و یک شبه ره صد ساله رفتن
  • نداشتن حساب و کتاب ماهیانه
  • کمک نگرفتن از دیگران به شرط معقول بودن
  • نداشتن نیت خیر در کار
  • ندادن قسط ها و قرض ها سر موقع
  • عدم مشورت با افراد آگاه و با تجربه
  • عدم توجه به سلامتی خود در کار
  • تغذیه ی نامناسب
  • نداشتن خواب کامل و موارد دیگر

که شاید با انجام این کارها تا مدتی زندگی خوب پیش برود اما در درازمدت شکست خواهید خورد تا زمانی که درست کار کردن را یاد بگیرید و دوباره کار را با روشی سالم و انسانی ادامه دهید.

 

گام چهارم : زمان شروع فرا رسید !

لحظه موعود فرا رسیده ترسها را کنار بگذارید با توکل بر خدا شروع کنید . مطمینا در ابتدا سختی هایی خواهد داشت مطمینا فشار مسایل جانبی شما را دلسرد خواهد کرد اما شما هرگز متوقف نشوید زیرا شما با عقل و آگاهی نسبت به همه ی مسایل این تصمیم را گرفتید. تمامی افرادی که قبل از شما کارشان را با تحمل سختی آغاز کردند امروز نتیجه زحمات آن روز ها را میبینند.

تا شما از این روزها نگذرید روی خوش موفقیت را نمیبنید صبر داشته باشید و از همین روزها هم که برای شما خاطره خواهند شد لذت ببرید .حالا هرجا هستید برخیزید زیرا وقتشروع است.

کارمهم دیگرکه باید انجام دهید دیدن خود در زمان موفقیت در آن کار است. اگرقرار است مغازه ایبزنید یا یا جایی کار بگیرید در زمان سختی ها همیشه تصویر خود را در موفقیت آن کار ببنید این کار سخت نیست اما به شما امید می دهد تا با قدرت ادامه دهید .

 

 

و حالا دیگر ایستادن و بیکار نشستن جایز نیست برخیزید و قوی باشید زیرا موفقیت منتظر شماست.


جامعه مجازی روابط عمومی

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار