اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
نوشتاری از امید حلالی
با اوج گرفتن بحران در میانمار (برمه) که اکنون تبدیل به نسل کشی تمام عیاری گردیده است به نظر می رسد علاوه بر شقاوت...
 

 امید حلالی

با اوج گرفتن بحران در میانمار (برمه) که اکنون تبدیل به نسل کشی تمام عیاری گردیده است به نظر می رسد علاوه بر شقاوت گروه های افراطی بودایی با حمایت ارتش در نسل کشی اقوام روهینگای مسلمان انگیزه های دیگری نیز در کار باشد. همان طور که علاقمندان به تحولات میدانی سوریه می دانند، وضعیت این کشور در حال تغییر به سود نظام حاکم و محور مقاومت و متحدین می باشد و از طرفی در عراق نیز داعش با شکست های سختی مواجه شده است. بنابراین سایت پلان تغییرات به شرح زیر است :

۱) اگر شرایط بدین گونه پیش برود طولی نخواهد کشید که «رقه» مرکز خلافت داعش به دست نیروهای ایتلاف دموکراتیک مورد حمایت امریکا و کردها سقوط می کند و نیروهای مقاومت نیز «دیرالزور» را تسخیر می کنند که اکنون فرودگاه راهبردی در ظل سیطره نیروهای سوری قرار گرفته است. ۲) با سرکوب داعش در عراق و سوریه توسط بمباران های قدرتمند روسیه و جنگ بی امان محور مقاومت و نظام اسد از یکسو + ارتش عراق و نیروهای حشد الشعبی از سوی دیگر + نیروهای ائتلاف دموکراتیک و کردها به پشتیبانی امریکا + کم رنگ شدن کمک های پشتیبانی قطر متاثر از بحران این کشور و ... به طور طبیعی زمینه کار و تکاپوی داعش و نیروهای رادیکالی که نام اسلام را یدک می کشند در شام و عراق به بن بست کشیده خواهد شد.

از طرفی مصر (با محوریت صحرای سینا) و لیبی نیز در شمال افریقا زمینه کار داعش را با رویارویی های گسترده در تنگنا قرار داده اند.

لذا داعش با توجه به سیالیت نیروها مبتنی بر ایدیولوژی افراطی و اینترناسیونال بودن بخش عمده ای از نیروها، برای ادامه حیات خود به تغییر جغرافیا نیازمند است و از طرفی داعش برای خاورمیانه ای ها و ملل و نحل عرب و فارس و ترک و کرد با توجه به جنایات بی شمار و شقاوت ها یک موجودیت سوخته است که کشش و مقبولیت و مشروعیتی در افکار عمومی ندارد.

لیکن تغییر جغرافیا برای داعش فرصت بازسازی را در اختیار این گروه قرار خواهد داد که به نظر می رسد سرکوب و نسل کشی مسلمانان میانمار در کنار برخورد بسیار ضعیف دولت های اسلامی زمینه کار را برای داعش فراهم بیاورد که با انتقال بخشی از توان نظامی خود به آسیای شرقی تحت عنوان جهاد و دفاع از مسلمانان مظلوم از مشروعیتی نیز بین افکار عمومی مسلمانان آسیای شرقی و در مرز دو تمدن بزرگ اسلامی و بودایی برخوردار شود.

۳) در نظر داشته باشیم که یکی از نقاط عطف و قابل توجه اوج گیری تنش بین دو تمدن اسلامی و بودایی - هندویی پس از ماجرای «مسجد بابری هند» که سال ها مورد مناقشه مسلمانان و هندوها بود برمی گردد به افراط گرایی «طالبان» در افغانستان که در «بامیان» و در دوره استیلا اقدام به تخریب مجسمه های عظیم بودا نمودند و بذر کینه را در میان تمدن بودایی نسبت به مسلمانان کاشتند که در هر دو حادثه رد پای فتنه انگیزی استعمارگران دیده می شود.

اکنون نیز طبق اخبار رسیده پیش قراولان مدعی دفاع از مسلمانان مظلوم میانمار به شکل عملیاتی گروه هایی از طالبان بوده که کلیپ های آن در فضای مجازی در حال پخش گسترده است و طبق معمول ترکیه نیز برای کمک های بشر دوستانه پیشقدم شده است. یعنی در گوشه ای دیگر از جهان مجددا کمک ها و پشتیبانی ترکیه و اسلحه نیروهای رادیکال در یک جبهه قرار گرفته اند که تحولات قبلی سابقه خوبی از ائتلاف این دو نیرو را به نفع جهان اسلام و مسلمانان تداعی نمی کند.

۴) اگر نشانه های اندک فروکش کردن تنش بین سعودی و ایران که با کوتاه آمدن سعودی ها در چند مورد همراه بوده با اشاره و راهبری غرب و ابلاغ دستورالعمل یا مشاوره به این نظام حامی تروریسم صورت گرفته باشد و رسیدن به چنین سطحی از خردگرایی در بین حاکمان جوان و ماجراجوی آل سعود قدری عجیب به نظر می رسد، قطع و یقین استراتژیست های پشت ماجرا را نه انگیزه های خیرخواهانه و بشر دوستانه بلکه سودای دیگری در میان است.

۵) مهم : در صورتی که چنین فرضی صحیح باشد یکی از مهم ترین نقشه های آتی آمران و طراحان پشت پرده و سناریست ها همانا درگیر کردن دو تمدن بزرگ اسلامی و بودایی در آسیای شرقی و با زمینه مهیای نسل کشی مسلمانان در میانمار هواهد بود که در حال حاضر این آمادگی برای تقابل به شدت در افکار عمومی جهان اسلام اعم از شیعه و سنی شکل گرفته است که در کنار تحرک دیپلماتیک دولت های اسلامی زمینه بسیار مساعدی برای مشروعیت یابی ایجابی نحله های تند رو و افراط گرا و مدعی جهاد مانند داعش مهیا شده است.

۶) شاید بسیاری از دولت های خاورمیانه ای نیز بی میل نباشند که آتش جنگ و جدال از منطقه آنان دور شود و از شر گروه های تروریست و افراط گرایی مانند داعش و طالبان و... قدری راحت شوند.

۷) بوداییان میانمار که مرتکب جنایت های ضد بشری و نسل کشی علیه مسلمانان شده اند و بازتابی گسترده در رسانه ها یافته است در واقع دنباله تمدن و بلوک هند و چین و... هستند که دارای بیشترین جمعیت جهانی بالغ بر ۲ میلیارد نفر هستند و در مجموع ۲ برابر کل نفوس اسلامی محسوب می شوند و در صورت ایجاد صف بندی دو قدرت اتمی و پر جمعیت جهان در جبهه مقابل تعریف می شوند و تنش محتمل آینده بلافاصله بنگلادش (پاکستان شرقی)، پاکستان، مالزی و اندونزی (دو کشور پر جمعیت مسلمان که دارای اقلیت های بودایی هستند) و فیلیپین و تایلند و کامبوج و لائوس را متاثر خواهد ساخت.

بدیهی ست که تحولات و بحران های آسیای شرقی نیز مانند خاورمیانه عربی مرتبط و متصل به یکدیگرند آن چنان که همچون تحولات بهم پیوسته بهار عربی و بیداری اسلامی در این منطقه بدیل دیگری در آسیای شرقی سراغ داریم که به رکود اقتصادی آن طی دهه قبل برمی گردد و سابقه متقن این رشد یا رکود متحد المرکز نشانگر آن است که در صورت ایجاد فتنه ای ویرانگر در مرز دو تمدن اسلامی و بودایی با محوریت میانمار می توان شرق آسیا را نیز در یک کشمکش دنباله دار فرو برد و نظامهای بسیاری که به نوعی رقیب اقتصادی غرب هستند را زمینگیر کرد.

۸) شاید برای امریکایی ها بهتر باشد تا بجای رودر رویی مستقیم با قدرت اتمی کره شمالی در شرق آسیا و شبه جزیره کره، در آن منطقه آتش افروزی بین دو تمدن همجوار و عظیم و رقیب اسلامی - بودایی بنمایند و خود به عنوان ناظر و تنظیم کننده این منازعه محتمل عمل نمایند که طبیعی ست درصورت وقوع این درگیری گسترده نفعی عظیم عاید غرب شده و دو تمدن رقیب با خود را مستهلک خواهد ساخت.

۹) همزمانی موضوع نسل کشی مسلمانان مظلوم میانمار با اصرار جریان بارزانی بر همه پرسی استقلال کردستان عراق نیز محل تامل بسیار است چرا که می تواند به عنوانمحملی برای انحراف افکار عمومی در ایران و ترکیه و جهان عرب عمل نماید که از مخالفان این همه پرسی اند. در صورت نقل و انتقال محتمل داعش به آسیای شرقی با توجه به اینکه بخشی از این نیرو متشکل از اویغورهای مسلمان ایالت سینگ کیانگ چین است طبیعتا موضوع با حساسیت بیشتری از طرف چینی ها دنبال شده و ترکیه و کشورهای اسلامی بجای تمرکز بر موضوع تحولات عراق با محوریت کردستان در یک سوی دیگر جبهه قرار می گیرند و فرصتی فراهم می آید تا اسراییل (تمدن یهود) که طرفیتی در بحران و تنش جدید مابین دو تمدن اسلامی و بودایی ندارد این بار توان عمده خود را با فراغ بال در نقش آفرینی در موضوع استقلال کردستان متمرکز کند.

۱۰) نتیجه گیری: جهان اسلام که بخش عمده حاکمیت های مسلط بر آن متحد و در واقع متاثر یا حیات خلوت غرب هستند، از درگیری ها و تنش های فرقه ای درونی رنج و صدمه و لطمات بی شمار مادی و معنوی و جمعیتی دیده است که اوج آن در بحران شش ساله داعش در شام و عراق خود را نشان داده است لیکن باید هوشیار بود که اگر بجای عقلای جهان اسلام و دولت های متعامل و معتدل و پایدار از طریق فشارهای دیپلماتیک و لابی بین المللی و منطقه ای، زمام کار عقب نشاندن افراطیون بودایی در میانمار نسبت به نسل کشی اقلیت مسلمان به دست نیروهای رادیکالی مانند داعش بیفتد دیری نخواهد پایید که علاوه بر ایجاد جبهه های درگیری جدید درون جهان اسلام مانند موضوع کردستان این بار باید شاهد وقوع درگیری عظیم دو تمدن بزرگ اسلامی - بودایی باشیم که طرف اول دارای ثروت و طرف دوم دارای جمعیت و سلاح های مرگبار خواهد بود و در نهایت این جدال تحلیل رفتن این دو تمدن به لحاظ مادی و جمعیتی به نفع تمدن غرب با نقش آفرینی اسراییل، انگلیس و امریکا خواهد بود.

ورود بلا درنگ عقلای رهبران و دول و علمای مسلمان در موضوع و باقی نگزاردن هیچ گونه ایفای نقشی برای نحله های منحرفی مانند داعش و طالبان ضرورت تامه ی بازه زمانی فعلی ست.
و من الله التوفیق

برچسب ها: بحران نسل کشی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار