اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۷

شوشان خرمشهر : تبلیغات و بازاریابی از عناصر بسیار موثر در پیشرفت کسب و کار است و نادیده گرفتن این اصل مهم در مدیریت کسب و کار نتیجه ای جز شکست و عدم تحقق اهداف کارفرمایان در پی نخواهد داشت. شیوه های تبلیغات نیز براساس بازار هدف هر کسب و کار، متفاوت است.

 

در واقع صاحبان کسب و کار تلاش می کنند از شیوه های مختلف تبلیغات استفاده کنند تا به شکل فزاینده ای نسبت به رقبای خود، بر شیوه های رفتار فردی و اجتماعی افراد جامعه و سبک زندگی مردم تاثیر گذارند و به سوددهی بالاتری دست یابند.

 

از دیرباز تاکنون نه تنها صاحبان کسب و کار در دنیای تجارت بلکه سازمان های دولتی و غیر تجاری نیز در تلاش بوده اند که با استفاده از روش های موثر ارتباطی و اصول و فنون تبلیغاتی، ضمن حفظ مخاطبان(مشتریان) قدیم خود، گروه جدیدی از مخاطبان(مشتری) را جذب کنند. همچنین آنان تلاش کرده اند در فنون تبلیغاتی خویش از روش های اقناع سازی موثرتری برای گروه های مخاطبان غیرموافق با سیاست های سازمان یا محصولات تولیدی کسب و کار موردنظر استفاده کنند و این گروه را به گروه مخاطبان موافق خود اضافه کنند. بنابراین در دنیای امروز و در سایه پیشروی سریع فناوری های اطلاعات و ارتباطات، اهمیت آشنایی صاحبان حرف، سازمان ها و حتی افراد حقیقی در شرایط خاص برای معرفی خود در جامعه، به اصول و فنون تبلیغات بیش از پیش بر همگان آشکار شده است.

 

بی شک هوش و ذکاوت نویسندگان تبلیغات و استفاده به جا و به موقع از واژه های مناسب در آگهی های تبلیغاتی در کنار جذابیت های بصری، نوشتاری و یا شنیداری آن، صاحبان کسب و کار ها را در این بخش از مدیریت حرفه خود، به موفقیت خواهد رساند.

 

به یک آگهی تبلیغاتی برای جذب نیروی انسانی موردنیاز توجه کنید؛ "به یک خانم با روابط عمومی بالا نیازمندیم”، "به یک کارگر ساده با روابط عمومی بالا جهت کار در کافی شاپ نیازمندیم”، "به یک خانم حسابدار با روابط عمومی بالا نیازمندیم”. این ها بخشی از آگهی های تبلیغاتی استخدام است که صاحبان کسب و کار های مختلف و کارگاه ها و شرکت های اقتصادی از آن ها در جهت تامین نیروی انسانی خود استفاده می کنند. آنچه که در این آگهی ها قابل تامل می باشد، استفاده از اصطلاح "روابط عمومی بالا” است. علیرغم اینکه اساتید و صاحب نظران حوزه ارتباطات برای "روابط عمومی” تعاریف بسیاری آروده اند که هر کدام از این تعاریف در برگیرنده مفاهیم اساسی و قابل تامل در حوزه ارتباطات است، اما برای پی بردن به اندیشه صاحبان این نوع آگهی ها در به کاربردن مفهوم تخصصی "روابط عمومی”، از تعدادی از کارفرمایان در این باره سوال شد.

 

برخی از این افراد معتقدند، مهارت ها و ویژگی هایی چون داشتن فن بیان، توانایی برقراری ارتباط موثر با مشتری، آشنا به امور تبلیغات، آشنا به مهارت های کامپیوتری(به عبارتی داشتن سواد رایانه ای) و توانایی جذب مشتری، در قالب مفهوم "روابط عمومی بالا” گنجانده شده است!

 

در دنیای امروز کارفرمایان و صاحبان کسب و کارهای مختلف وجود دارند که برای جذب مشتری بیشتر و فروش بالاتر، آگهی های استخدام نیروی انسانی(ترجیحا یا لزوما خانم) با شرط داشتن "روابط عمومی بالا” درج می کنند. در بحث فروشندگان(ویزیتور) تلفنی مشاهده می شود، زنان در این بخش برای جلب نظر مشتری و ترغیب وی برای خرید محصولات، ناچارند زمان طولانی تری را برای صحبت کردن و متقاعد ساختن مخاطب صرف و بعضا از ظرافت های کلامی بیشتری در این شرایط استفاده کنند.

 

در این نوشتار قصد داریم با بررسی آگهی تبلیغاتی ذکر شده، تاثیرگذاری مهارت و هنر نوشتن تبلیغات در دست یابی سریع صاحبان آگهی به هدف موردنظر را یادآور شویم. به کاربردن حرفه ای واژه ها و مفاهیم در آگهی های تبلیغاتی می تواند در پیشرفت کسب و کار و دست یابی به نتیجه مطلوب موثر باشد.

 

 

 

اصطلاح روابط عمومی که بسیاری از نویسندگان آگهی های استخدام از آن به عنوان یک شرط برای به کارگیری نیروی انسانی موردنیاز خود استفاده می کنند، یک اصطلاح تخصصی در حوزه ارتباطات است. رکس هارلو از پیشگامان روابط عمومی در جهان، روابط عمومی را اینگونه تعریف می کند: "روابط عمومی عبارت از دانشی است که توسط آن، سازمان ها آگاهانه می کوشند به مسئولیت اجتماعی خویش عمل کنند تا بتوانند تفاهم و حمایت کسانی را که برای موسسه اهمیت دارند، به دست آورند.”، همچنین در برخی تعاریف نیز از روابط عمومی به عنوان "هنر و علم” و یا "عمل و تلاشی آگاهانه و برنامه ریزی شده” یاد شده است. همچنین رشته روابط عمومی سال هاست که به صورت آکادمیک در دانشگاه های کشور تدریس و فارغ التحصیلان رشته روابط عمومی زیادی در مقاطع مختلف، مهارت ها و دانش لازم در این حوزه را زیر نظر اساتید ارتباطات فراگرفته اند.

 

مهارت هایی مانند برقراری ارتباط موثر با مخاطب، شیوه های اقناع سازی، فن بیان و سخنوری، تبلیغات و بسیاری مهارت های دیگر در قالب ویژگی ها، کارکردها، ارکان و عناصر روابط عمومی به صورت گسترده و کاملا علمی و کاربردی تعریف شده است؛ شاید بخشی از این مهارت ها ذاتی به نظر برسد اما آنچه که ثابت شده این است برای تقویت ویژگی های ذاتی نیز، فرد باید آموزش های لازم را ببیند؛ اگرچه بسیاری از این مهارت ها اکتسابی اند.

 

این مهارت ها، همان موارد مدنظر صاحبان حرف و کسب و کارهای مختلف برای تامین نیروی انسانی خود است اما به جای عنوان کردن نوع مهارت، لفظ "روابط عمومی بالا” را در آگهی های استخدام به کار می برند. این در حالیست که می توانند با توجه به بازار هدف، نوع مخاطب و نوع کسب و کار، حرفه ای تر و تخصصی تر برای انتشار آگهی استخدام نیروی انسانی اقدام کنند.

 

درج نوع مهارت و شرط استخدام نیروی انسانی می تواند تبلیغات در این زمینه را تخصصی تر پیش ببرد و طبیعتا افرادی متقاضی این نوع آگهی ها خواهند بود که قطعا دارای تخصص موردنظر هستند. بی شک به کارگیری نیروی متخصص، خلاق و آشنا به مهارت های ذکر شده، سازمان یا موسسه را بهتر و سریعتر به سوی تحقق اهداف تعیین شده هدایت می کند.

 

صاحبان کسب و کار، کارگاه ها و شرکت های اقتصادی یا هر نوع سازمان و ارگانی چنانچه به نیرویی با "روابط عمومی بالا” نیازمند باشند، فارغ التحصیلان این رشته بهترین گزینه برای به کارگیری در این حوزه هستند.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار