اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۷
روایت شوشان از بازدید سه ساعته نماینده اهواز و برخی مدیران از کوی فرهنگیان اهواز / اهالی کوی فرهنگیان : از پاس کاری شرکت آب و فاضلاب و شهرداری خسته ایم / زباله های بیمارستانی در این منطقه سوزانده می شوند
شهرداری منطقه سه اهواز بدون هماهنگی با شرکت آب و فاضلاب و خودسرانه دست به کار شده و اقدام به اتصال فاضلاب این منطقه به جوی روباز خود کرده است...
 


شوشان: همایون یوسفی نماینده مردم اهواز به همراه جمعی از مسئولان و اهالی رسانه از کوی فرهنگیان منطقه ۳ اهواز بازدید کردند و از نزدیک در جریان مشکلات مردم این منطقه قرار گرفتند.

در وهله نخست ، شنیدن نام اهواز که یکی از هفت کلان شهر بزرگ کشور و پایتخت نفتی ایران است ، شنونده را به این اشتباه می اندازد که با شهری پیشرفته چون تبریز یا اصفهان روبرو خواهد شد غافل از این که به دلایل مختلف ، حاشیه نشینی در قلب این شهر و در نقاط مختلف اهواز رخنه کرده است.

منطقه ای مثل کوی فرهنگیان اما ، نه در حاشیه شهر است و نه قرار بود حاشیه ای در قلب شهر باشد. کوی فرهنگیان اگر چه در کنار یکی از ورودی های شهر اهواز قرار گرفته ، سال ها است که بخشی از شهر اهواز به شمار می رود و طبیعتا می بایست از خدمات شهر اهواز بهره ببرد ولی مانند مناطق همجوار و حتی مناطق نزدیک به چهارشیر ، محرومیت را سال هاست که به عنوان سرنوشتی محتوم بر دوش می کشد.

برای به تصویر کشیدن مناطق محروم و معضلات شان نباید به ذکر مشکلاتی یکسان آن ها و پاسخگویی کلی و قول و وعده های مسئولان مربوطه بسنده کرد چون تا نویسنده به دل مردم این مناطق راه نیابد، بیانش از همه مناطق کم برخوردار شبیه به هم و تکرار مکررات خواهد بود.

 


از پاس کاری شرکت آب و فاضلاب و شهرداری خسته ایم

به گزارش شوشان ، پیرمرد کنجکاو که دست نوه اش را محکم چسبیده، می پرسد چه خبر است و وقتی متوجه حضور مدیرآبفا می شود، همان طور که نوه اش را به دنبال می کشد، به طرف وی می رود و می خواهد تا چیزی را به او نشان دهد. مدیر آبفا وقتی سماجت پیرمرد را می بیند، یکی از کارمندان اش را همراه مرد می کند تا پاسخگوی مردم باشد! مرد با اصرار خبرنگاران را به سمت جوی آبی هدایت می کند که از میان یکی از اصلی ترین ورودی های شهر اهواز می گذرد و وقتی شاخه نخلی را در آن فرو می کند، تازه متوجه عمق دو متری و نیز متوجه دلیل رها نکردن دست نوه اش می شویم. با فارسی دست و پا شکسته به نوه اش اشاره می کند که اگر نوه ام در این کانال بیفتد چه ؟ وقتی کارشناس اداره آب و فاضلاب می گوید این مشکل شهرداری است و به شرکت فاضلاب ربطی ندارد، پیرمرد عصبانی می شود و از پاس کاری بین شرکت آب و فاضلاب و شهرداری گلایه می کند.

رسول غلامی به خبرنگار ما گفت: شهرداری منطقه سه اهواز بدون هماهنگی با شرکت آب و فاضلاب و خودسرانه دست به کار شده و اقدام به اتصال فاضلاب این منطقه به جوی روباز خود کرده است و اکنون مسئولیت این جوی فاضلاب با شهرداری است.

رییس عملیات فاضلاب شرق اهواز درخصوص وضعیت فاضلاب این منطقه هم بیان کرد: بحث فاضلاب که مشکل اساسی و زیرساختی این منطقه و دیگر نقاط شهر اهواز است، با تخصیص بودجه از سوی هیئت دولت ظرف سه سال آینده رفع می شود.


زباله های بیمارستانی در فرهنگیان سوزانده می شوند !

خانم امیری یکی دیگر از ساکنین این منطقه بعد از گفتگوی طولانی اش با مدیرعامل آب و فاضلاب که البته اجازه ضبط سخنان اش را نداشتیم، به خبرنگار شوشان گفت: ورودی فرهنگیان همیشه فاضلاب جمع می شود. به بحث پارک ها هیچ توجهی نمی شود و خبری از بازسازی و گلکاری در آن ها نیست و با وجود زمین خالی بسیار، وسایل بازی برای کودکان وجود ندارد. 

وی ادامه داد: مدتی است که در کنار منطقه مسکونی فرهنگیان زباله های بهداشتی بیمارستانی آتش زده می شود ولی کسی پاسخگوی این موضوع نیست. علاوه بر این، زباله هایی که هر روز صبح از سوی پارکبان ها جمع آوری می شود هم به جای انتقال، در همین محل سوزانده می شود که ساکنان را دچار زحمت کرده است.

امیری به مشکل ایاب و ذهاب و اتوبوس های فرسوده، مشکل آسفالت و روشنایی اشاره کرد و عنوان کرد: زمین فوتبالی که روبروی خانه های ما قرار دارد رختکن ندارد و بازیکنان ناچار هستند با وجود عبور و مرور اهالی در فضای باز لباس عوض کنند که با وجود پیگیری های ما مسئول فرهنگی شهرداری منطقه 3 هیچ اقدامی در این زمینه صورت نداده است.


قولِ بدونِ عملِ مسئولان می تواند مردم را دلسرد کند

دی ماه 94 بود که گلستانی شهردار سابق منطقه 3 از عملیات اجرایی ساخت فرهنگسرای کوی فرهنگیان خبر داد و گفته بود که به منظور پویایی و نشاط بیش ترِ فضایِ عمومی شهر و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت فعالان عرصه فرهنگ و هنر، فرهنگسرای این منطقه در حال اجراست. دو سال بعد، شهرداری منطقه 3 پیشرفت این فرهنگسرا را 85 درصد عنوان کرد و البته در شهریور امسال هنوز هم خبری از تکمیل این پروژه که یکی از خواسته های مردم منطقه است، نیست. 
یکی از اهالی که خود را منصوری معرفی کرد، به خبرنگار شوشان گفت: مردم این منطقه مدت ها است که دلسرد شده اند و قول بدون عمل مسئولان می تواند آن ها را دلسرد تر هم بکند. وی پیشنهاد می کند تا کارگروهی برای این مناطق تشکیل شود تا از طریق ستادهای جهادی بتوان مشکل مناطق کم برخوردار را حل کرد.

منصوری به زمین های خالی کوی فرهنگیان اشاره کرد که محلی برای تخلیه زباله ها شده است و گفت: با نخستین بارش پاییزی تمام معابر این منطقه غیر قابل عبور می شوند و زندگی را بر اهالی سخت می کند ولی سال ها پیگیری ما به جایی نرسیده چون مدام بین سازمان شهرداری و شرکت آبفا در رفت و آمد هستیم.


انتظار داریم جلسات با حضور مسئولان خروجی داشته باشد

موسوی، دیگر ساکن کوی فرهنگیان هم با اشاره به امنیت پایین محله فرهنگیان بیان کرد: به دلیل نبود گشت زنی در شب و برچیده شدن تنها کانتینر پلیس این منطقه و نبود روشنایی در شب باعث شده تا آمار انواع کار خلاف از جمله سرقت در این منطقه افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: انتظار داریم تا این گونه جلسات خروجی داشته باشند چون فهم مردم بالاتر رفته و مطالبه گری آن ها بیش تر شده است. بحث طرح آبرسانی غدیر که مسئولان به ان اشاره کردند، از دولت نهم مطرح شده ولی تاکنون چیزی نصیب شهروند اهوازی که در کنار چاه های نفت زندگی می کند نشده است. 



مسئولان شهرداری دلِ دیدن کمبودهایِ خدماتِ شهریِ کوی فرهنگیان را نداشتند!

گفتنی است با وجود این که در کنار مشکل فاضلاب این منطقه، مشکلات مربوط به شهرداری به عنوان مشکلات اساسی این منطقه معرفی شدند، هیچ کدام از مسئولان شهرداری حضور نداشتند که باعث ناراحتی مردم منطقه و قول یوسفی نماینده اهواز برای پیگیری این موضوع شد.

متولی مشکل آسفالت در خیابان های فرعی و اصلی به ویژه در خیابان های آخر که معمولا ساخت و سازهای غیر مجاز صورت گرفته، کمبود فضای سبز و نبود مبلمان شهری، وجود احشام در تنها پارک منطقه، مشکل زمین های خالی و نبود پارک و بوستان محلی، مشکل اتوبوس های فرسوده و نبود مراکز آموزشی، فرهنگی و ورزشی که از سوی مردم منطقه بیان شد، شهرداری بود که متاسفانه خود را موظف به پاسخگویی به مردم ندیده بودند.


آقایی: مشکل روشنایی را حل می کنیم

سعید آقایی از مسئولان برق منطقه ای اهواز درخصوص مشکل روشنایی منطقه فرهنگیان گفت: بحث روشنایی خیابان ها بر عهده اداره برق و روشنایی میادین در حوزه کاری شهرداری است بنابراین برای رفع مشکل روشنایی و توسعه شبکه و نصب پایه در معابر این منطقه به مجوز مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن نیاز داریم که اگر صادر شود، با اعتبارات موجود می توانیم موضوع برق را پیگیری کنیم و آن را توسعه دهیم. وی افزود: با تبدیل لامپ های 70 به 150 وات مشکل روشنایی قسمت کندرو در این منطقه حل خواهد شد.


کوی فرهنگیان 2  ، مدرسه دخترانه ندارد

شهروند دیگری به نبود فضای آموزشی برای کودکان این منطقه اشاره کرد و گفت: دختران کوی فرهنگیان دو مدرسه ندارند و این امر کودکان و خانواده های این محله را با زحمت و مشکل روبرو کرده است بنابراین انتظار داریم با ساخت مدرسه دخترانه در این محله دختران ما هم بتوانند مانند پسران از تحصیلی امن برخوردار شوند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این منطقه بحث خانه های بدون سند رسمی و عدم ارائه امکاناتی مثل گاز، برق و آسفالت به این خانه ها است که ساکنان را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است.

 

همایون یوسفی: عدم حضور مسئولان شهرداری اوج بی تعهدی آن ها به مردم است 

همایون یوسفی که برای بررسی مشکلات منطقه کوی فرهنگیان از این منطقه بازدید کرده بود، در حاشیه این بازدید بیان کرد: فاضلاب مهم ترین مشکل مناطق کم برخوردار شهر اهواز و حمیدیه است که با پیگیری های صورت گرفته اعتبارات خوبی برای حل این معضل در شهر خوزستان به ویژه اهواز و حمیدیه در نظر گرفته شده است. 

وی ادامه داد: درخصوص مشکل روشنایی هم شرکت توزیع برق بحث تامین روشنایی را پیگیری می کند که امیدواریم به زودی این معضل رفع شود. 

نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه با انتقاد از عدم حضور مسئولان شهرداری در این بازدید، اذعان داشت: مشکل حوزه خدمات شهرداری و شهری و مشکل احشام، وجود دکه ها و وانت بارها، ساخت و سازهای نامناسب و وضعیت پارک ها که در تمام مناطق محروم شهر اهواز دیده می شود، در حوزه وظایف شهرداری است و عدم حضور مسئولان شهرداری با وجود دعوت از آن ها، اوج بی مسئولیتی و بی تعهدی آن ها را می رساند و با آن ها برخورد خواهد شد چون موظف هستند که پاسخگوی مردم باشند.

وی با اشاره به وجود مشکلات عدیده بهداشتی در این منطقه، عنوان کرد: دو سه مرکز بهداشتی در این منطقه و مناطق کناری در حال ساخت است و امیدواریم تا پایان سال به نتیجه برسد تا مشکل مردم در این زمینه مرتفع شود.

یوسفی در واکنش به کرایه گرفتن شهرداری از وانت بارها و دکه های سیار ورودی شهر گفت: در بحث وانت بارها با همکاری شهرداری منطقه در حال پیگیری این موضوع هستیم ولی درخصوص کرایه دادن جای وانت بارها یا دکه های سیار باید بعد از بررسی بیش تر اظهار نظر کرد و تصمیم گرفت.

دولت برای ساماندهی فاضلاب شهر اهواز بودجه ای تخصیص داده است

فردوس کریمی مدیرعامل آبفا اهواز با اشاره به برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت برای حل مشکل فاضلاب شهر اهواز اظهار کرد: در بحث آب با انتقال آب از سد مخزنی کرخه(طرح آب غدیر)، طرح آبرسانی حیات شوشتر(انتقال آب از چاه) و از طریق رودخانه کارون بحث تامین آب مناطق مختلف اهواز و افزایش کیفیت آب در این مناطق را پیگیری می کنیم.

وی یادآور شد: در بحث فاضلاب مشکل به زیرساخت ها برمی گردد که دولت بودجه ای برای حل آن تخصیص داده است. در حال حاضر با انتقال فاضلاب 5 نقطه از شهر اهواز - که بیش از 40 درصد فاضلاب ورودی به رودخانه کارون را تشکیل می دهند- به تصفیه خانه های شرق و غرب اهواز تلاش داریم تا مشکل ورود فاضلاب به رودخانه کارون را مهار کنیم.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار