اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹
گزارش شوشان از مراسم بزرگداشت شهدای صابئین مندایی / استاندار : تعامل بین ادیان نشانه دموکراسی در ایران است/ فرماندار اهواز: تنوع فرهنگی، دینی و قومی در پهنه فرهنگی ایران یک فرصت است
مراسم بزرگداشت شهدای صابئین مندایی به میزبانی انجمن صابئین مندایی ایران و با حضور مسئولین خوزستان برگزار شد.
شوشان : مراسم بزرگداشت شهدای صابئین مندایی شنبه شب یکم مهرماه به میزبانی انجمن صابئین مندایی ایران و با حضور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، نبی ‎الله خون ‎ میرزایی سرپرست فرمانداری اهواز، عبدالرضا فرجیان مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان و برخی مسئولان استان و همچنین جانبازان، آزادگان و خانواده‎های شهدای صابین مندایی در مندی این هم وطنان در اهواز برگزار شد.

به گزارش شوشان ، غلامرضا شریعتی در همایش بزرگداشت شهیدان صابئین که در مندی صابئین مندایی اهواز برگزار شد، برگزاری این همایش را نشان ‎دهنده‎ حس هم‎ نوعی، هم ‎وطنی و همراهی همه آحاد مردم ایران در کنار هم برای دفاع از میهن عزیز خواند و اظهار کرد: یاد شهدای هشت سال دفاع مقدس به ویژه شهدای مندایی را که با اهدای خون پاک خود برای اعتلای ایران عزیز و صیانت و حفاظت از مرزهای این کشور از جان خود گذشتند و باعث افتخار همراهان و هم‎ کیشان خود شدند، گرامی می داریم.

وی افزود: شهدای مندایی شهدای ما و میهن ما هستند و وظیفه خود می‎دانیم که یاد آن ‎ها را گرامی بداریم. همچنین زحمات شش جانباز و آزاده مندایی را گرامی می داریم و همیشه قدردان تلاش‎های آن ‎ها در طول هشت سال دفاع مقدس هستیم.

استاندار خوزستان جنگ تحمیلی را نخستین جنگ سده اخیر دانست که در طول آن ایران یک وجب از خاک اش را از دست نداد و گفت: کشور عزیز ما ایران در دفاع مقدس در برابر مهاجمان از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و مقابل همه هجمه‎ ها ایستاد و سختی‎ها را به جان خرید که همه این‎ ها برگرفته از آموزه‎ های دینی و راه و روش ائمه و امام حسین(ع) بوده است.

شریعتی ضمن اظهار امیدواری از تداوم ارتباط خوب بین دولت و صابئین مندایی به ویژه بزرگان و روحانیان آن ها عنوان کرد: پیروان این دین در زمان بنیان ‎گذار جمهوری اسلامی و نیز در دوران مقام معظم رهبری همواره در کنار نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده اند و امیدواریم این همراهی و تعامل تداوم داشته باشد چون این تعامل نشانه آزادی خواهی و دموکراسی در این نظام مقدس است.

وی با ابراز خرسندی از نوع برخورد و تعامل صابئین مندایی و مسلمین اذعان داشت: این روابط می تواند سرمشق و الگویی برای سایر گروه‎ها، دین ها و مذاهب مختلف باشد تا دست در دست هم کشور را به سوی پیشرفت و ترقی سوق دهیم و در کنار هم رفاه را در کشور و استان خوزستان بالا ببریم و با عملکرد خوب خود بتوانیم در این سال هم در راستای اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گام برداریم.

استاندارخوزستان گفت: امیدوارم صائبین با خوشی و سربلندی به زندگی پرافتخار خود در این کشور ادامه دهند و ما بیش از پیش از توانمندی‎ ها و تخصص ‎هایی که در حوزه کاری شان دارند بهره ببریم.

شریعتی با گرامیداشت یاد و خاطره پزشک درگذشته بشیر چحیلی بیان کرد: یاد پزشک مندایی شادروان دکتر بشیر چحیلی را گرامی می دارم که افتخار شاگردی وی را و پس از آن هم رابطه دوستانه ای با این پزشک بزرگ که از نیکان روزگار بود داشتم. وی پزشکی متبحر و کم‎نظیر بود که خدمات زیادی را به کشور ارایه داد. به روح این عزیز که بر گردن بنده حق استادی دارد درود می‎فرستم و امیدوارم خداوند اجر خیر را به همه گذشتگان به ویژه شهدای صابئین مندایی عطا کند.

تنوع فرهنگی، دینی و قومی در پهنه فرهنگی ایران یک فرصت است

نبی الله خون میرزایی در حاشیه مراسم بزرگداشت شهدای مندایی ایران تفاوت ها در بین اقوام خوزستان را فرصتی بی نظیر دانست و اظهار کرد: همه ما فارغ از از نژاد، قومیت، دین، زبان و فرهنگ، شهروندان یکسان این مرز و بوم هستیم و تفاوت ها مانع از آن نخواهد بود که در کنار هم باشیم.

وی تصریح کرد: افتخار می کنیم که این تنوع فرهنگی، دینی و قومی که یک فرصت و ظرفیت است، در پهنه فرهنگی ایران بزرگ وجود دارد.

سرپرست فرمانداری اهواز گفت: حضور اقوام و ادیان در کنار هم نشان از ظرفیت قانون اساسی ما می دهد که بر گرفته از روح انقلاب و بین مردم پذیرفته شده است. وقتی نام ایران می آید ایران با تمام ظرفیت های قومی و فرهنگی اش تعریف می شود و قانون اساسی ما ترکیبی از دین مبین اسلام است که در آن رفتار با هم وطنان با احترام است.

وی جمعیت منداییان اهواز را از جمعیت های فعال، کارآفرین و تولید گر استان خواند و اذعان داشت: وظیفه ما است که به عنوان هم وطن به این گرامیان ادای احترام کنیم و به ویژه به روح شهدای تقدیمی آن ها در دفاع مقدس ادای احترام کنیم و حضور در این جمع مایه سربلندی من است.

خون میرزایی یادآور شد: در حاشیه افتتاح باغ موزه استان خوزستان، مقام معظم رهبری متنی نوشته و به صنعت گران ارامنه و صائبین مندایی اشاره فرموده بودند که در دفاع مقدس حضوری فعال داشته اند و با نگاهی تیزببین و بدون دیدی متفاوت نسبت به شهروندان ایران از حضور آن ها در دفاع مقدس تقدیر کرده بودند که این نگاه قابل تحسین ایشان باید الگوی ما ایرانیان باشد.

در ادامه عبدالرضا فرجیان با گرامی داشت یاد و خاطره شهدا، امام شهدا و به ویژه شهدای صابئین مندایی اظهار کرد: وظیفه بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان دبیرخانه شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، بزرگداشت یاد و شهدای والامقام در دفاع مقدس است و در این راستا تلاش کردیم تا یاد و خاطره شهدای مندایی را در هفته دفاع مقدس گرامی بداریم که جا دارد از تلاش و اهمیت ویژه‎ ای که استاندار خوزستان به امور خانواده‎های معظم شاهد و ایثارگر دارد قدردانی کنم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان تصریح کرد: با توجه ویژه استاندار خوزستان و حجت الاسلام و المسلمین حسن ‎زاده امام جمعه موقت اهواز برنامه ‎های خوبی برای گرامیداشت شهدا تدارک دیده شد و همواره تاکید استاندار این بود که نگاه ویژه ‎ای به خانواده‎ های معظم شهدا و ایثارگران صابئین مندایی وجود داشته باشد که در همین راستا با پیگیری‎های انجمن شاهد و ایثارگر صابئبن مندایی و همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه دو اهواز، مزار مطهر شش شهید مندایی والامقام در گلزار شهدا ساماندهی و عطرافشانی شد.
  

 























برچسب ها: صابئین ، مندایی ، اهواز
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار