اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰
جوابیه دانشگاه علوم پزشكي جندی شاپور اهواز در رابطه با مرگ جوان اندیکایی
به دليل قطعي جريان برق در منطقه چلو از صبح روز حادثه كه سبب قطعي تلفن ها و دكل هاي موبايل نيز گرديده بود...
پس از انتشار مطلب "در حاشيه مرگ جوان انديكايي و آتش گرفتن آمبولانس حامل مصدوم"،  در پایگاه خبری شوشان ، روابط عمومی دانشگاه جندی شاپور اهواز توضیحاتی ارائه کرد.

در بخش هایی از این جوابیه آمده است: به دليل قطعي جريان برق در منطقه چلو از صبح روز حادثه كه سبب قطعي تلفن ها و دكل هاي موبايل نيز گرديده بود، امكان تماس و اطلاع رساني وجود نداشت و بدين دليل بلافاصله پس از انتقال مصدوم به مركز قلعه خواجه، از اين مركز درخواست اعزام بالگرد اورژانس ارائه مي گردد كه البته به دليل اعلام تخريبي هوا، مجوز پرواز بالگرد صادر نگرديد.

متن کامل این جوابیه به شرح ذیل است: ضمن عرض تسلیت به خانواده مرحوم و ابراز تاسف و همدردي، به استحضار می رساند در روز شنبه مورخ ۹۶/۷/۸ ساعت ١٢:٣٠، بيماري كه به دنبال سقوط به دره از ارتفاع حدود ٢٠ متر بدون هيچ گونه محافظتى از سر و ستون فقرات و اتلاف زمان حدود ٤٥-٣٠ دقيقه (به گفته همراهان) جهت خروج وى از دره توسط افراد محلى ساكن در منطقه، در حالي كه دچار آسيب هاي شديد شده بود، به مركز بهداشتی درمانى زاوت چلو آورده شد.

در بدو مراجعه و در ويزيت اوليه بيمار توسط پزشك درمانگاه، علائم فشار پايين، نبض ضعيف، خونريزى از گوش و بينى، پارگى عميق همراه با شكستگى در ناحيه پريتال جمجمه، شكستگى مهره هاى گردنى و در نتيجه بى ثباتى آن و نهايتاً فقدان رفلكس مردمك چشم ها به نور( مطرح كننده مرگ مغزى) مشهود بود.

براى مصدوم، بلافاصله و بدون فوت وقت توسط پزشك، پرستار درمانگاه و دو تكنسين اورژانس، اقدامات درمانى اوليه شامل فيكس كردن گردن و ستون فقرات، باز كردن راه هوايى، ساكشن ترشحات و اكسيژن درمانى، جلوگيرى از خونريزى فعال ناحيه سر، شروع سرم درماني از دو رگ جهت تنظيم آب و الكتروليت بدن انجام شد.

پس از انجام اين اقدامات، به دليل وسعت ضايعه مغزى و ساير جراحات وارده، اعزام مصدوم توسط آمبولانس درمانگاه جهت اقدامات درمانى پيشرفته به بيمارستان در دستور كار قرار گرفت.  

درخصوص چرايي عدم اعزام آمبولانس هوايي جهت انتقال بيمار و در پاسخ به موارد نامطلوبي كه نگارنده در متن خود درباره بالگرد اورژانس هوايي دانشگاه كه از بدو تأسيس تاكنون جان بيش از ٨٠ بيمار بدحال و مادر باردار در معرض خطر را نجات داده است، بايد ذكر گردد كه به دليل قطعي جريان برق در منطقه چلو از صبح روز حادثه كه سبب قطعي تلفن ها و دكل هاي موبايل نيز گرديده بود، امكان تماس و اطلاع رساني وجود نداشت و بدين دليل بلافاصله پس از انتقال مصدوم به مركز قلعه خواجه، از اين مركز درخواست اعزام بالگرد اورژانس ارائه مي گردد كه البته به دليل اعلام تخريبي هوا، مجوز پرواز بالگرد صادر نگرديد.

پس از خروج آمبولانس حامل مصدوم از درمانگاه چلو و طي مسافت در گردنه هاي مسير، دودي از جلوي آمبولانس بلند مي شود كه بلافاصله تكنسين هاي اورژانس به دليل اولويت حفظ جان بيمار، آمبولانس را كه آتش جزئي واقع شده در جلوي آن را مي توانستند با كپسول آتش نشاني به راحتي خاموش كنند به حال خود رها كرده و بيمار را همراه با انجام اقدامات كمكي تنفسي، سوار بر ماشين پشت سر كه همراه آمبولانس حركت ميكرد نموده و دقايقي بعد سوار بر آمبولانس بعدي که جهت پوشش درمانی به منطقه اعزام گردیده بود كرده و به مرکز شبانه روزی قلعه خواجه منتقل می نمایند.

در مركز شبانه روزي قلعه خواجه، عليرغم اينكه بيمار فاقد نبض و علائم حياتي شده بود، اما براساس دستورالعمل هاي مربوطه، توسط کادر پزشکی مركز به مدت ۴۵ دقیقه تلاش براي احیاء مصدوم ( CPR) انجام گرديد که متاسفانه نتیجه مثبتی در بر نداشت و فوت مصدوم تأييد گرديد.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار