اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
شوشان خرمشهر : بگزارش آنا  قطعا مصرف دخانیات از سوی زنان در جامعه به عنوان یک آسیب اجتماعی بزرگ تلقی می‌شود. اما در برخی از خانواده‌ها این موضوع عادی سازی شده است.

مصرف سیگار و قلیان در دختران افزایش چشمگیری حتی نسبت به پسران پیدا کرده است. ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت‌ بهداشت در نشست خبری خود درباره آمار مصرف سیگار و سایر مواد ‌دخانی در ایران و جهان با بیان اینکه آمار مصرف سیگار در دختران نوجوان از کمتر از یک‌درصد به 1/2‌درصد رسیده است، بیان می‌کند: «با توجه به اینکه استعمال سیگار و قلیان در حوزه ورود به مصرف موادمخدر و رفتارهای پرخطر جنسی است، خانواده‌ها باید هوشیار باشند و بدانند که مصرف قلیان در کنار نوجوان‌ها چه ضربه‌ای می‌تواند به آنها وارد کند. در حال حاضر 6/6درصد دختران ۱۳ تا ۱۵ساله سابقه مصرف قلیان دارند که این رقم در پسران 1/11‌درصد اعلام شده است.»
قطعا مصرف دخانیات از سوی زنان در جامعه به عنوان یک آسیب اجتماعی بزرگ تلقی می‌شود. اما در برخی از خانواده‌ها این موضوع عادی سازی شده است. در خانواده‌های سنتی مصرف سیگار از سوی زنان چندان پذیرفته شده نیست و نگاه بدبینانه‌ای به زنان سیگاری وجود دارد که این عاملی برای دوری زنان از سیگار است. از این رو تغییر سبک زندگی زنان در جامعه شهری تاثیر بسزایی بر گرایش آنان به مصرف دخانیات داشته است.
عدم هراس از سیگار یکی از موضوعاتی است که باعث شده دختران سیگاری از پسران پیشی بگیرند. متاسفانه سیگاری شدن برای دختران آسیب‌های بیشتری نسبت به پسران دارد که این موضوع چه در حوزه شخصیتی دختران در جامعه و چه در آینده آنان موثر است. دخترانی که سیگاری هستند کمتر در اجتماع با وجهه مثبت پذیرفته می‌شوند و این موضوع در آینده و زندگی خانوادگی آنان تاثیر بسزایی دارد. اما اینکه دختران از آینده و چنین تصویری که از آنان در اجتماع شکل می‌گیرد هراسی ندارند به سبک زندگی که اخیرا به آنان القاء شده است باز می گردد. البته ممکن است در کوتاه مدت دختران متوجه آسیب‌های فرهنگی سیگاری بودن خود نشوند اما در بلند مدت تقریبا در جایگاه شغلی و خانوادگی آنان این موضوع تاثیر منفی خواهد گذاشت. درواقع شاید بتوان گفت که سیگار کشیدن دختران به لحاظ اجتماعی و فرهنگی بیشتر برای آنان آسیب‌زاست اما اینکه چنین تابویی برای برخی دختران فروریخته است، مسئله بسیار مهمی است.
در این رابطه قطعا خانواده‌ها تاثیر مستقیمی در چنین نگرشی دارند. شخصیت دختران بیش از پسران تابع خانواده آنان است و دختران کمتر از پسران دچار سرکشی‌های جوانی و نوجوانی می‌شوند و اغلب دیده می‌شود که در خانواده‌هایی که به میزان تربیت دختران کمتر توجه می‌شود آسیب‌های اجتماعی نظیر سیگار کشیدن در آنان بروز می‌کند. درواقع می‌توان به نوعی اشاره کرد که مصرف دخانیات توسط دختران به میزان کاهش توجه و حساسیت خانواده‌ها نسبت به تربیت آنان ارتباط پیدا می‌کند.
در همین راستا در حوزه بین المللی نیز متاسفانه سبک زندگی مدرن زنانه نشان دهنده افزایش زنان سیگاری نسبت به مردان است. سیگار علاوه بر تهدید سلامتی، برای زنان رفتاری ضدارزش محسوب می‌شود و دارای قبح اجتماعی است. با این وجود مصرف سیگار در زنان 3 برابر شده، اما برای مردان رشد کمتری داشته است. به‌طور کلی مصرف سیگار در جهان در حال زنانه‌شدن است؛ به‌طوری‌که در کشورهای آلمان و اسکاتلند درصد زنان سیگاری بیش از مردان است.
متاسفانه سبک زندگی که در آن برابری و آزادی تبلیغ می‌شود عاملی برای گرایش دختران به مصرف سیگار شده است. در این میان هستند دخترانی که به منظور شکستن هنجارها و از بین بردن تفاوت‌های زنان و مردان، دست به این کار می‌زنند؛ ولی این رفتار آنها معمولاً به همین صورت توسط افراد جامعه درک نمی‌شود و مردم به زنان سیگاری دید منفی دارند.
تفریحی نگاه کردن به دخانیات هم مشکل اصلی مصرف آن است. در بسیاری از معتادان مواد مخدر همه چیز از همین تفریح آغاز می‌شود. متاسفانه مصرف قلیان در این راستا به تفریحی برای جوانان و بویژه دختران تبدیل شده که آمار مصرف دخانیات را بالا برده است. به هر ترتیب سبک زندگی شامل تفریح و مراودات اجتماعی و از هویت بخشی به جوانان به‌وجود آمده که از یک الگوی خاصی پیروی نمی کند. آنومی و بی‌هنجاری را در درون ذهن جوانان و دختران می‌نشاند که با آسیب‌های اجتماعی بسیاری روبرو است و متاسفانه این نگرش در حال گسترش است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار